Mode & Beauty alle pijlers

Begonnen met Curly Girl methode. Wie ook?

03-08-2019 16:49 3273 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laat ik eerst even een background verhaaltje typen.
Mijn haar is al zolang ik het me kan herinneren droog en pluizig. Om sommige dagen leek het serieus op een suikerspin zo pluizig was het.

Een paar maanden geleden kwam ik op een site terecht waar de Curly Girl methode besproken werd. Ik las het en ik zag het licht. Dit zou weleens de oplossing kunnen zijn voor mijn pluizenbol!

Nu wat maandjes later is mijn haar gezonder dan ooit. Het pluist heel middelmatig, niks meer wat het eerst was. Ik heb nu krullen en grove slagen (ik wist dat ik dat had, maar door de droogte en stugheid kwam het er niet uit). Kortom, ik ben superduper blij met mijn haar en ga zeker nog wel even door met de methode.

Nog meer dames die er mee bezig zijn?
Gaan een vergiet sneller dan een diffuser of haalt dat niet uit?
Ik zit nu op youtube een filmpje de kijken; dat meisje doet het met een zeef (alhoewel zij het een vergiet vindt en noemt). Zij heeft echt supermooie krullen!
Alle reacties Link kopieren
chocho schreef:
04-08-2019 12:34
Oh dat valt wel mee! Maar ga je dan met nat haar de deur uit?
Mijn haar is binnen een uur wel droog. Ik heb fijn haar en het is is half lang.
https://www.youtube.com/watch?v=AiAaRvYsU6s
Alle reacties Link kopieren
chocho schreef:
04-08-2019 12:30
Het lijkt me allemaal zooveel werk! Hoe lang zijn jullie er (per dag) mee bezig?
Op de dag dat ik shampoo+masker+stylen en drogen duurt 2 uur.
Op dagen dat ik niet was zo’n 10 minuten.
De andere 2 dagen dat ik co wash ook niet lang omdat ik daarna met nat haar ga slapen.
Er is hier ook een ouder (nog actief) topic over: mode-beauty/nieuwe-shampoo-gezocht-petr ... ges/441089
Staan misschien nog wat handige tips in!
Ik doe ook al een tijdje aan de CG methode. Altijd wel krullen gehad die goed zaten, maar probeer het altijd beter te krijgen. Ik ben lovend over de Novex Mystic black leave in conditioner (proteïne vrij) en de Shea Moisture Yucca and Plantain styling milk. Beiden niet te zware producten (ik heb haartype 2B/2C, lage porositeit en gemiddelde elasticiteit) en ruiken heerlijk! Ik raad je aan om lid te worden van de ‘Curly Cult’ Facebook pagina, hier kan je tips vragen en vele enthousiaste reacties lezen over bepaalde producten.
Alle reacties Link kopieren
Dankje Tegera en Lady Day.
Hier kan ik wel wat mee.
chocho schreef:
04-08-2019 12:44
Gaan een vergiet sneller dan een diffuser of haalt dat niet uit?
Nee, is meer slag/krullen of niet en diffuser is groot en met nare pinnen.

Ik ga niet zo vaak met klammig haar de deur uit omdat ik thuis werk en dus niet vroeg hoef te beginnen. Maar wel vroeg uit bed ben. Kwart over 8 naar school voor kinderen en dan ben ik weer thuis aan de bak. ;-)

Ik ben geen trouwe CG volger hoor. Ik merk wel echt verschil met anders wassen en gebruik van andere producten en minder normaal fohnen. Ik pik er uit wat werkt voor mij.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 04-08-2019 13:04
3.72% gewijzigd
Ja, die plakte ik al eerder. Staat raar maar werkt bij mijn haar.
Alle reacties Link kopieren
Even snel een bericht, kom hier later terug!
Alle reacties Link kopieren
Kan de garnier milde haver shampoo ook?
helena2 schreef:
04-08-2019 09:57
Zijn er ergens recente lijsten over wat in nederland makkelijk te koop is?
Ik heb geen lijst, maar ik ga zelf af op ervaringen van anderen en dan koop ik het op internet.
Op deze site kan je makkelijk CG-producten bestellen:
https://www.myhairshop.nl/
Alle reacties Link kopieren
Waar ik het een beetje moeilijk mee heb... Je mag je haar enkel kammen wanneer het kletsnat is, bij bet wassen dus... Ik was maar om de 4 a 7 dagen. Bij het refreshen mag ik niet kammen maar er zitten knopen in mijn haar. Die er makkelijk uit gaan bij het wassen maar voelt niet netjes.
Hoe doen jullie dat?
Bij kammen met de vingers tussendoor trek ik te veel haar uit, doe ik niet meer.
Alle reacties Link kopieren
ontbijtkoekje schreef:
04-08-2019 09:25
Ik ben nog steeds wel aan het puzzelen welke conditioner. Ik co-wash met Garnier milde haver en ik gebruik hetzelfde om daarna mijn haar te voeden en mijn haar met mijn vingers te ontklitten. Zou dat wel ok zijn, dezelfde conditioner voor die twee dingen gebruiken? Zonee, welke conditioners zouden dan bij elkaar aan sluiten?
Die conditioner is geen wasconditioner (co-wash). Het verschil is dat een co-wash produkt ook reinigende ingredienten bevat, die je haar dus schoonmaken. Een gewone conditioner doet dat in mindere mate (al wordt er natuurlijk altijd wel vuil losgeweekt). Je haar kan te zwaar en vettig worden als je alleen gewone conditioner gebruikt om mee te wassen (build-up).
very__cherry wijzigde dit bericht op 04-08-2019 14:27
0.72% gewijzigd
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het een tijdje geprobeerd, maar vond het niks. Ik heb fijn, wavy haar met een vette hoofdhuid en ik kreeg van die vieze slierterige lokken van de CG methode. Niet echt charmant. Als ik 'normaal' was, en daarna door de regen fiets, heb ik meer krullen. Dus nee, geen succes hier.
Alle reacties Link kopieren
gruffalo schreef:
03-08-2019 18:00


De mousse doet niet veel naar mijn idee. Ik was al nooit zo weg van John frieda eerlijk gezegd.
En wat ik vreemd vind, ik zag het masker van novex nu ook staan bij de maskers met proteine. Het is maar net welke site/Facebook site je op kijkt lijkt wel 🤔
De rode Novex variant heet Moviestar en bevat proteine.
De zwarte pot is zonder proteine.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
maxi14 schreef:
04-08-2019 14:22
Ik heb het een tijdje geprobeerd, maar vond het niks. Ik heb fijn, wavy haar met een vette hoofdhuid en ik kreeg van die vieze slierterige lokken van de CG methode. Niet echt charmant. Als ik 'normaal' was, en daarna door de regen fiets, heb ik meer krullen. Dus nee, geen succes hier.
Klinkt als mogelijke moisture overload.
Heb je elasticiteitstesten etc gedaan destijds? Om te zien of je proteine of juist vocht nodig hebt?
En een final wash ook, toen je startte, gevolgd door een masker/ deep conditioner?
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Roosjecoosje schreef:
04-08-2019 13:18
Kan de garnier milde haver shampoo ook?
Nee, alleen de conditioner.
Ik ben ook weer terug op normale producten. Mijn eerste poging werkte super, maar na een week of 4 blijkbaar andere eigenschappen en ik kreeg het juiste niet meer gevonden. Mijn haar werd dun, dof, pluizig en klitterig. Ik ben uiteindelijk weer normale producten gaan gebruiken en het zit weer goed nu en begint weer voller te worden.
Alle reacties Link kopieren
fluttershy schreef:
04-08-2019 14:36
Ik ben ook weer terug op normale producten. Mijn eerste poging werkte super, maar na een week of 4 blijkbaar andere eigenschappen en ik kreeg het juiste niet meer gevonden. Mijn haar werd dun, dof, pluizig en klitterig. Ik ben uiteindelijk weer normale producten gaan gebruiken en het zit weer goed nu en begint weer voller te worden.
Dat laatste komt ws door de siliconen :idee:
Maar desalniettemin, dat is heel fijn! Ik ben ook dol op siliconen. Alleen de gevolgen ervan (buildup en alleen te verwijderen met agressieve spullies zoals sulfaten) vind ik maar niks.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag noodgedwongen de Novex mystic black shampoo en conditioner gekocht omdat de krullenwinkel waar ik normaal Cantu koop, dicht is vandaag. Ik ga het straks proberen. Ik heb een Netflixdagje, hoef de deur niet meer uit, dus laat het een keer aan de lucht drogen. Ben heel benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Very__Cherry schreef:
04-08-2019 14:28
De rode Novex variant heet Moviestar en bevat proteine.
De zwarte pot is zonder proteine.
aha
weer wat geleerd. Dan heb ik gelukkig de goede gekozen, zonder proteïne.

Ik vond de facebook pagina's echt heel handig om mijn weg te leren in de CG-methode. Er zijn overzichten van hoe het aan te pakken, overzichten van producten, noem het maar op. Dan nog is het ontzettend veel informatie en moet je je eigen weg er in vinden, maar je krijgt wel handvaten en een begin.

Mijn uitdaging is dat mijn haar boven op heel anders is dan mijn haar onder. De onderste haren krullen heel enthousiast, zien er gezond en mooi uit. Door de CG krullen ze nu nog meer.
En dan heb je die bovenste haren. Er is vorige week een heel stuk af gegaan (laagjes geknipt) maar het is niet minder droog geworden. Het krult nauwelijks, het pluist alleen maar en ziet er niet uit. Ik weet niet goed wat ik er mee aan moet. ik doe nu vaak een clipje in mijn haar om de bovenste haren bij elkaar te houden maar baal er wel van. Iemand tips?
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
gruffalo schreef:
04-08-2019 15:12
aha
weer wat geleerd. Dan heb ik gelukkig de goede gekozen, zonder proteïne.

Ik vond de facebook pagina's echt heel handig om mijn weg te leren in de CG-methode. Er zijn overzichten van hoe het aan te pakken, overzichten van producten, noem het maar op. Dan nog is het ontzettend veel informatie en moet je je eigen weg er in vinden, maar je krijgt wel handvaten en een begin.

Mijn uitdaging is dat mijn haar boven op heel anders is dan mijn haar onder. De onderste haren krullen heel enthousiast, zien er gezond en mooi uit. Door de CG krullen ze nu nog meer.
En dan heb je die bovenste haren. Er is vorige week een heel stuk af gegaan (laagjes geknipt) maar het is niet minder droog geworden. Het krult nauwelijks, het pluist alleen maar en ziet er niet uit. Ik weet niet goed wat ik er mee aan moet. ik doe nu vaak een clipje in mijn haar om de bovenste haren bij elkaar te houden maar baal er wel van. Iemand tips?
De meest waarschijnlijke reden is dat die bovenlaag meer schade heeft opgelopen. Of meer blootgestaan heeft aan UV, warmte, zon, wrijving door bijv. ruwe kussenslopen, etc.
Het zou dus ook kunnen, dat die laag een andere aanpak/ verzorging nodig heeft dan de rest van je haar, omdat dat een ander haartype is (geworden).
Ik zit ook in de Curls Cult, kijk even in de bestanden hoe je bovenstaande kan bepalen!
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Very__Cherry schreef:
04-08-2019 14:31
Klinkt als mogelijke moisture overload.
Heb je elasticiteitstesten etc gedaan destijds? Om te zien of je proteine of juist vocht nodig hebt?
En een final wash ook, toen je startte, gevolgd door een masker/ deep conditioner?
Ja, low elasticity, low porosity. Nee, ik heb geen deep conditioner gedaan, want juist van conditioner krijg ik zwaar/hangend haar, dus die stap heb ik overgeslagen. En ik ontkwam ook niet aan 1x pw echt wel met een milde sulfaatvrije shampoo te wassen ivm vette hoofdhuid en haar.
Mijn gewone routine is een sls/sle vrije shampoo met idem conditioner, dat werkt dus beter dan al dat gecrunch, gel (wat ik anders nooit grbruik) en andere cg-verplichte stappen..
Even nog een vraagje; wat doe je dan met je haar op de dagen dat je het niet wast?
Hoe styl je het dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven