Mode & Beauty alle pijlers

Begonnen met Curly Girl methode. Wie ook?

03-08-2019 16:49 3273 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laat ik eerst even een background verhaaltje typen.
Mijn haar is al zolang ik het me kan herinneren droog en pluizig. Om sommige dagen leek het serieus op een suikerspin zo pluizig was het.

Een paar maanden geleden kwam ik op een site terecht waar de Curly Girl methode besproken werd. Ik las het en ik zag het licht. Dit zou weleens de oplossing kunnen zijn voor mijn pluizenbol!

Nu wat maandjes later is mijn haar gezonder dan ooit. Het pluist heel middelmatig, niks meer wat het eerst was. Ik heb nu krullen en grove slagen (ik wist dat ik dat had, maar door de droogte en stugheid kwam het er niet uit). Kortom, ik ben superduper blij met mijn haar en ga zeker nog wel even door met de methode.

Nog meer dames die er mee bezig zijn?
Ik doe 1x per week shampoo (dr Organic dus, verkrijgbaar bij Holland & Barrett) maar ik geloof dat prinsessenshampoo van Schwarzkopf ook kan? Daarnaast 2x per week met conditioner co-washen.
Ik doe ongeveer eens per twee weken een masker (deep conditioner). Altijd na het wassen doe ik leave in en crème of mousse.

Sanex douchegel is denk ik niet cg. Ik volg de curls cult op Facebook, die hebben bestanden met voorbeelden van merken / producten die je kunt gebruiken (duurdere opties maar ook budget opties) en je kunt er van alles vragen, ze geven goed advies. Heeft mij erg geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Phoebe, eerst een 'final wash' om alle troep eruit te wassen. Eentje die veel gebruikt wordt is de Europrofit van Kruidvat. Daarna stap je over op CG producten. Na de final wash een deep conditioner treatment (ik gebruik de kokos boost van Andrelon).

Ik gebruik zelf niet de reguliere merken shampoo en conditioner (ik gebruik HelemaalShea) maar zo uit mijn hoofd is de Rituals Karma shampoo CG en de Andrelon Kokos Boost conditioner ook (moet je even checken).

No poo doe ik niet aan. Ik was mijn haar ongeveer 2x per week maar spoel het wel elke dag uit onder de douche. Doe er dan een beetje conditioner in.

Verder gebruik ik alleen Bouncecurl light creme gel en Curls blueberry bliss leave in. Verder niets.

Het is in het begin even puzzelen wat voor jou werkt.
ontbijtkoekje schreef:
03-08-2019 17:50
Oh sorry, zal 'm inderdaad even toelichten :)

Curly Girl method is een methode om droog (krullend) haar weer shiny te krijgen. In de eerste plaats kijk je naar je haarproducten. Daar mogen geen siliconen en sulfaten in zitten. Die ingrediënten zijn namelijk funest voor droog haar.

Volgens de methode was je je haar met conditioner en 1 x in de 3 weken/maand met een passende shampoo. Na het wassen gebruik je weer een crème spoeling, maar dan om je haar te voeden en uit te kammen met je vingers. Borstels zijn uit den boze en als je echt een kam moet gebruiken, dan een hele grove kam. Cremespoeling uitspoelen en daarna ga je een (zo doe ik het) leave-in conditioner door je haar doen en daarna opnieuw eventjes met je vingers 'detanglen'. Om je haar te drogen zijn wat manieren. Of je laat het aan de lucht drogen of je gebruikt een T-shirt/hydrofiele doek. Daarmee ga je je haar 'scrunchen'. In je haar knijpen zoals je er krullen in knijpt. Net zo lang er geen vocht meer uit je haar komt. Of (en dat doe ik) je gaat ploppen. Je vouwt op een speciale manier een T-shirt om je haar om zo het maximale wat betreft volume en krullen uit je haar te krijgen.

Maar ik vergeet nog een hoop hoor,het is best uitgebreid :)

Ik zag op facebook en Pinterest droogmethodes fohn, lage stand en dan met diffussier of een vergiet ( te grappig) op de koude stand. Dat doe ik nu al een paar weken en heb veel meer krullen en volume. Gewoon drogen of scrunchen geeft me toch nog te weinig krul en lucht in de krullen. En vind die andere droogmethodes nogal tijdrovend. Tenminste voordat ik het resultaat heb wat ik graag zie.

Ik heb van slag en niet overal even veel nu echt overal slag/krullen, zelfs mijn ponny/lok. Die hing altijd er maar bij.
Moet alleen nog een kapper vinden die beter knipt dan de huidige.
Ik wil dat ze bepaalde laagjes anders knippen. En had de laatste keer gewoon discussie met kapster. Ja maar moet aansluiten op de deze pluk, en deze kant enz.
Van mij hoefde dat niet, heb thuis dus zelf nog 2 plukken iets korter geknipt en uit gedunt. Maar Is belachelijk natuurlijk.
Dus ga na de vakantie maar op zoek naar andere kapper.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 04-08-2019 08:47
15.97% gewijzigd
Teigera schreef:
04-08-2019 08:35
Ik doe 1x per week shampoo (dr Organic dus, verkrijgbaar bij Holland & Barrett) maar ik geloof dat prinsessenshampoo van Schwarzkopf ook kan? Daarnaast 2x per week met conditioner co-washen.
Ik doe ongeveer eens per twee weken een masker (deep conditioner). Altijd na het wassen doe ik leave in en crème of mousse.

Sanex douchegel is denk ik niet cg. Ik volg de curls cult op Facebook, die hebben bestanden met voorbeelden van merken / producten die je kunt gebruiken (duurdere opties maar ook budget opties) en je kunt er van alles vragen, ze geven goed advies. Heeft mij erg geholpen.
Ha, die heb ik staan nog van mijn jongste.
Lucifer2018 schreef:
04-08-2019 08:43
Ha, die heb ik staan nog van mijn jongste.
Dat scheelt dan weer ;-)

Een vergiet ja? Daar kan ik me niets bij voorstellen, haha. Maar ik föhn het eigenlijk nooit, laat het altijd aan de lucht drogen, liefst in de nacht zodat het haar niet 'hangt' maar ligt, dat is beter voor m'n volume.
Teigera schreef:
04-08-2019 08:47
Dat scheelt dan weer ;-)

Een vergiet ja? Daar kan ik me niets bij voorstellen, haha. Maar ik föhn het eigenlijk nooit, laat het altijd aan de lucht drogen, liefst in de nacht zodat het haar niet 'hangt' maar ligt, dat is beter voor m'n volume.
Is ook heel grappig/raar om te zien. Maar het werkt bij mij.

Afbeelding


https://www.youtube.com/watch?v=AiAaRvYsU6s

Slapen met nat haar kan ik sowieso niet, dan heb ik plat haar en staat aan een kant overeind ofzo. Of rare bobbels boven op. :-D :-D Ik heb ook maar haar tot mijn schouders.
Ha ze gebruikt het als diffuser dus? Geinig. Ik heb een opzetstuk dat dat doet, maar zo kan het ook.
Ik heb echt geen geduld / tijd voor ploppen en diffusen en scrunchen en weet ik wat allemaal. Ik ga gewoon slapen op een handdoek en de volgende dag even vochtig maken, klein beetje gel, haren schudden en klaar. Ik doe de luie vrouwen-cg-methode :biggrin:
Teigera schreef:
04-08-2019 09:05
Ha ze gebruikt het als diffuser dus? Geinig. Ik heb een opzetstuk dat dat doet, maar zo kan het ook.
Ik heb echt geen geduld / tijd voor ploppen en diffusen en scrunchen en weet ik wat allemaal. Ik ga gewoon slapen op een handdoek en de volgende dag even vochtig maken, klein beetje gel, haren schudden en klaar. Ik doe de luie vrouwen-cg-methode :biggrin:
Ja, werkt beter dan de diffussier, Ik gebruik ze beiden, net wat me uitkomt.

Die luie vrouwen methode werkt dus niet voor mij en mijn haar. Daar krijg ik geen krullen van en ziet er niet in de ochtend. Lijkt me wel fijn als dat wel lukt. Want is allemaal nogal tijdrovend. Ik doe het dus ook niet allemaal zoals je aangeven. Pik eruit wat werkt en niet te veel gedoe is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog steeds wel aan het puzzelen welke conditioner. Ik co-wash met Garnier milde haver en ik gebruik hetzelfde om daarna mijn haar te voeden en mijn haar met mijn vingers te ontklitten. Zou dat wel ok zijn, dezelfde conditioner voor die twee dingen gebruiken? Zonee, welke conditioners zouden dan bij elkaar aan sluiten?
ontbijtkoekje schreef:
04-08-2019 09:25
Ik ben nog steeds wel aan het puzzelen welke conditioner. Ik co-wash met Garnier milde haver en ik gebruik hetzelfde om daarna mijn haar te voeden en mijn haar met mijn vingers te ontklitten. Zou dat wel ok zijn, dezelfde conditioner voor die twee dingen gebruiken? Zonee, welke conditioners zouden dan bij elkaar aan sluiten?
Waarom zou dat niet oke zijn?
Alle reacties Link kopieren
Phoebe-Buffay schreef:
04-08-2019 08:31
Ik wil ook aan deze methode beginnen.
Maar zit al weken in dubio, hoe ik moet beginnen.

Zoals ik het lees, moet ik eerst een shampoo gebruiken zonder siliconen.
Bij de volgende wasbeurt een shampoo cg proof, of het liefst no poo.

Nu zie ik no poo niet perse zitten, maar ik vind de shampoo en conditioner heel moeilijk te vinden. Zijn er ook wat reguliere merken wat ik kan gebruiken?
Ik las net dat iemand Sanex douchegel gebruikt?

Hoe vaak wassen jullie? 1x in de week shampoo? Hoevaak alleen met conditioner? En leave in?

Pfff, vind het echt lastig. Maar ik wil graag van mijn pluis af.
De shampoo waar je 1 keer mee wast om je haar van alle onzuiverheden te strippen koop je bij Kruidvat en kost 60 cent of zoiets.
Bepaal je haartype en aan de hand daarvan kan je producten kiezen.
In Nederland is er veel meer in de gewone handel dan bij ons in België, je gaat dus zeker vinden wat je zoekt.
Ik merk dat je je best eerst heel goed inleest, douchegel moet je echt niet op je haar gooien hoor.
Hoeveel ik was maakt voor jou niet uit, je moet naar de noden van je eigen haar kijken. Uiteraard kan je gewoon met shampoo blijven wassen, gewoon cg producten kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
04-08-2019 09:25
Waarom zou dat niet oke zijn?
Geen idee eigenlijk. Ik zie vaak dat mensen verschillen conditioners gebruiken dus ik vroeg het me af :)
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook gaan starten. Maar ik heb geen facebook en kan daar dan ook geen tips vandaan halen.
Hoe komen jullie op al die producten dan? Ik heb pas toevallig nature box avocado gekocht en ik zie dat daar ook geen siliconen en sls inzitten. Maar is dat dan goed?
Ik zit as we speak met een handdoek op mijn hoofd. Met gel die we nog hadden, maar waarvan ik ook geen idee heb of het goed is.
Zijn er ergens recente lijsten over wat in nederland makkelijk te koop is?
ontbijtkoekje schreef:
04-08-2019 09:28
Geen idee eigenlijk. Ik zie vaak dat mensen verschillen conditioners gebruiken dus ik vroeg het me af :)
Dat is vaak omdat ze dan nog wat extra voedingstoffen ect erbij willen. Of net minder pluis ofzo.

Maar als het werkt voor jou en je word blij van je haar zo. Geen enkele reden om allemaal verschillende producten te gaan kopen.
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
04-08-2019 09:57
Ik wil ook gaan starten. Maar ik heb geen facebook en kan daar dan ook geen tips vandaan halen.
Hoe komen jullie op al die producten dan? Ik heb pas toevallig nature box avocado gekocht en ik zie dat daar ook geen siliconen en sls inzitten. Maar is dat dan goed?
Ik zit as we speak met een handdoek op mijn hoofd. Met gel die we nog hadden, maar waarvan ik ook geen idee heb of het goed is.
Zijn er ergens recente lijsten over wat in nederland makkelijk te koop is?
Je hebt sites waar ze CG producten verkopen,maar bij bijvoorbeeld Kruidvat kun je ook al wat kopen. Gewoon even googlen :)

Ik heb het geluk dat er twee Yari's bij mij in de buurt zitten. Daar hebben ze ook een hele hoop, inclusief allerlei Amerikaanse producten.


Handdoek is trouwens een no go, tenzij het microvezel is of hydrofiel. De huis tuin en keuken handdoeken zijn niet CG.
Alle reacties Link kopieren
Ja, was microvezel handdoek.
Net na het wassen zag ik al veel meer krul!
Alleen de gel die gebruik is denk ik niet goed. Dus even op zoek naar iets anders.

Yari: nog nooit van gehoord!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu zo’n 3 weken bezig, merk echt al veel verschil. Ik heb slag in Mn haar met soms een verdwaalde Krul, pluizig ook, deed eigenlijk altijd vast.
Met deze methode krult het al meer, ook veel minder pluis.

Voordat je begint dien je eerst wat testjes te doen om te bepalen of je haar juist meer behoefte heeft aan proteïne of moisture. Daarna doe je een ‘final wash’ met een shampoo die sulfaten bevat maar zonder siliconen. Op deze manier was je alle troep, siliconen etc uit je haar. Daarna een masker.
Daarna zijn er echt heel veel variaties, sommige gebruiken nog wel regelmatig cg shampoo, andere niet meer etc.

Ik heb fijn haar maar echt heel veel haar. Ik doe 1x per week shampoo en dan masker. Doordeweeks nog een keer co wash en soms nog een keer shampoo+conditioner tussendoor.
Onder de douche kam ik het uit met tangle teezer en daarna als nog drijfnat is gel erin. Flink scrunshen en met diffuser. Dagen erna nat maken met plantenspuit gemengd met conditioner en daarna weer beetje gel en fohnen.
Het is wel best wat werk, maar het zit echt zoveel mooier en vind ook wel leuk eigenlijk 🙂
Op curlscult fb staan er lijsten van producten. Hoeft niet duur te zijn, veel ook bij de action en drogisten te halen.
Het lijkt me allemaal zooveel werk! Hoe lang zijn jullie er (per dag) mee bezig?
Alle reacties Link kopieren
chocho schreef:
04-08-2019 12:30
Het lijkt me allemaal zooveel werk! Hoe lang zijn jullie er (per dag) mee bezig?
Nog geen 10 minuten. Ik föhn trouwens niet.
Oh dat valt wel mee! Maar ga je dan met nat haar de deur uit?
Dat vind ik een groot nadeel; het duurt zoooo lang voordat mijn haar droog is, en eerder kan ik het ook niet 'stylen' (lees mooie krullen er in kneden).
Zeker als het moet drogen in de lucht met conditioner er in, dan ben ik zo 2 uur verder.
chocho schreef:
04-08-2019 12:30
Het lijkt me allemaal zooveel werk! Hoe lang zijn jullie er (per dag) mee bezig?
Ik was om de dag mijn haar. Dan ben ik er max 15 minuten mee bezig. Op niet wasdagen maar 5 minuten.
Niet heel veel meer dan daarvoor, ik doe bijna evenveel en evenlange handelingen maar net andere handelingen of andere producten in het haar.


Maar wassen is wassen, afdrogen met andere handdoek is ook gewoon afdrogen.

Wel of niet stylen blijft wel of niet stylen. Net als fohnen met of zonder vergiet of creme in je haar smeren. Dat deed ik daarvoor ook al. En heel snel. Ik heb echt geen zin om daar te veel tijd aan te besteden.
Bedankt lucifer, ik vind 10 min per dag ook echt wel genoeg :)

Ik vind het drogen met de diffuser op kouwe lucht al keilang duren.
chocho schreef:
04-08-2019 12:36
Dat vind ik een groot nadeel; het duurt zoooo lang voordat mijn haar droog is, en eerder kan ik het ook niet 'stylen' (lees mooie krullen er in kneden).
Zeker als het moet drogen in de lucht met conditioner er in, dan ben ik zo 2 uur verder.
Daarom fohn ik op koud met vergiet of diffuser, ik heb daar echt geen tijd of zin in. En met nat haar naar bed de avond ervoor zorgt echt voor plat haar met rare bobbels bij mij. ;-)
chocho schreef:
04-08-2019 12:41
Bedankt lucifer, ik vind 10 min per dag ook echt wel genoeg :)

Ik vind het drogen met de diffuser op kouwe lucht al keilang duren.
Ja, is ook zo, ik fohn het ook niet altijd helemaal echt droog maar droger en meer volume en vooral de aanzet de aanzet en mijn ponny/lok. Dat daar genoeg 'krul' en volume in komt.

Vaak kneed ik dan later op de dag even snel wat stijl spul in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven