Mode & Beauty alle pijlers

Beugel en Volwassen deel 5

14-04-2016 12:32 328 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 zat vol. Dus we gaan gauw verder in deel 5 van het beugelkletstopic.

Hier kunnen alle stoere vrouwen (mannen zijn ook welkom hoor!) met een beugel (of bijna-beugel-bekkies) zich verzamelen en mee kletsen over het leed dat beugels heet.



Veel van ons zijn/worden geopereerd aan hun mond (kaakoperatie(s)) i.c.m. het dragen van een beugel. Dus daarover mag je natuurlijk ook mee kletsen!



Sinds kort is er ook een Facebook-pagina voor Beugels en Volwassenen van het Viva Forum. Hier delen we foto's!



Deel 4 vind je hier.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cortana85 schreef op 27 april 2016 @ 08:31:

@Doorenroosje



Het is echt apart hoe een schroef in je hoofd went haha. Ik voel af en toe druk op mijn voortanden, kauwen is wat gevoeliger, en soms zit er ook druk achter mijn neus of in mijn voorhoofd. Maar het is inderdaad vrijwel pijnloos na de eerste dagen. Ik zit me eigenlijk meer zorgen te maken om de blokjesbeugel, dat geeft meer irritatie en druk en dat is ook goed zichtbaar. Paar collega's zeiden: oh, ik dacht dat je een beugel had laten zetten... maar ik zie niks? Enige voordeel



Jeetje, dat verhaal van je even teruggelezen maar dat is ook heftig. Kiezen trekken, turbo bites... ik kende het niet maar het lijkt me heel pijnlijk omdat er zoveel druk op staat. Hoe doe je dat nu met eten? Alleen maar zachte of vloeibare dingen? En doe je er ook was op?



Wat je al zegt, we zijn straks wel de rest van ons leven blij dat we dit hebben gedaan, en soms moeten we maar gewoon even googelen op plaatjes van een mooi gebit. Eyes on the price



De beugel is de eerste paar weken gewoon even wennen. Met praten/eten ect. Je voelt gewoon dat er iets in je mond zit. En dat het zichtbaar is.. Tja. Dat moeten we er maar even voor over hebben. Merk wel dat ik meer met me mond dicht praat maar soms heb je het niet door als je gewoon in gesprek bent. Niet zoveel aantrekken wat andere mensen van je denken.



Ja de volledige druk van me mond komt op die voortanden te staan. Dus behoorlijk gevoelig soms.

In het begin vooral vloeibaar, maar ik eet nu eig alles wel weer. Me kiezen komen steeds meer naar elkaar toe, en de kauwende beweging bevorderd het ook. Dus stug dooreten! Het duurt alleen heel lang haha.. Kan zo een half uur over een broodje doen



Ik doe was op alle 7ens. dit zijn de achterste kiezen. Die blokjes drukken in me wang. En nu bij me voortanden een aften. dus daar ook.



@JanneM .. haha ja! Blokjes is wel ''volksmond'' hoor. Eigenlijk heten ze brackets. Maar vind het vervelend voor andere mensen om dat te zeggen. Meestal begrijpen ze het niet.

Moet sowieso met me tandheelkundige taal opletten haha!
Alle reacties Link kopieren
Oke, sinds het nieuwe topic vergeet ik echt te kijken en te reageren. Er zijn nu ook weer veel berichten bij gekomen, dus beetje onbegonnen werk om op alles te gaan reageren. Maar: BLOKJESBEUGEL!! ik zeg het ook altijd en dan kijken mensen mij aan alsof ik het over iets heel anders heb... in mijn beleving was het vroeger wel gewoon blokjesbeugel. Maar vooruit niet dus. Ik blijf het toch lekker zeggen



Weet verder iemand hoe het met Glasrivella gaat? Ze is nu (meer dan) een maand geleden geopereerd.
Alle reacties Link kopieren
@Doorenroosje Ik denk bij blokjesbeugel altijd aan zo'n blok, dat vast zit in je mond, een beetje zoiets:







Misschien dat het daarom verwarring brengt. Ik noem ze overigens gewoon brackets.
Alle reacties Link kopieren
@Mepi dat herken ik wel, die gekke ongevoeligheid, ik heb het alleen achter mijn voortanden op het stuk waar een blaar komt als je het verbrand haha. Heel raar gevoel inderdaad!



@JanneM ik kom uit het oosten maar ik heb vroeger ook altijd blokjes gehoord, en mijn collega's in Utrecht vinden het ook normaal geloof ik. Of niemand zegt tegen me wat zeg jij nou

Maar dat verhaal over het aandraaien oh bah wat klinkt dat eng! Dat lijkt me echt zo ontzettend pijnlijk. Hoe kwam het eigenlijk dat hij afgebroken was?



Bij mij duwt hij gestaag tegen mijn boventanden zodat ze naar voren kantelen, maar het is niet vervelend. De druk ook niet. Dat is echt een pak van mn hart, want ik vond het zo eng toen de ortho het voorbeeld liet zien. Het eruit halen daar kijk ik wel weer tegenop. Weet je wat wel heel gek was, ik voelde de verdovingen niet...? Dat is toch bizar? Hij heeft 2 spuiten gegeven en ik lag maar te wachten op pijn, maar toen was het al klaar. En ik had helemaal nagelafdrukken in mijn hand omdat ik naalden eng vind haha.



@Doorenroosje dat lang doen over eten is heel herkenbaar! Maar, het is wel een voordeel want dan zit je sneller vol en eet je uiteindelijk precies genoeg ipv teveel (voor mij handig want ik hou van eten ). Ik smak nu wel met eten als ik niet oplet haha. En ik slis een beetje.



Ik miste kauwgom en toen wilde ik toch perse iets om op te kauwen/sabbelen dus heb ik zo'n zure napoleon bal in mijn mond gestopt, maar dat was nog best lastig haha. En als hij tegen die schroef aankomt is het een raar geluid... Ik ben ook steeds bang dat er iets kapot gaat, de veertjes of de draad of zo, maar het is een goed stevige constructie en het voelt gewoon ook al of het er altijd gezeten heeft. Ik zal wel een foto posten op de Facebookpagina!

Heb maar wel even mondwater gekocht en 2mm ragertjes om het op werk een beetje schoon te houden.
Alle reacties Link kopieren
Oo nou ik dacht dat 't misschien typisch iets uit Brabant was, maar niet dus. Sinds ik 'boven de sloot' woon, noem ik het maar slotjes, want iedereen kijkt me hier zo raar aan haha!



@Cortana85 Mondwater en ragertjes doen wonderen! Is het bij jou allemaal medisch? Misschien kun je dan eens vragen naar een bezoekje aan de mondhygiëniste. Ik heb vier keer een mondhygiëniste in het ziekenhuis gehad die de boel een beetje schoon kon maken. Ook liet ik m'n vriend met ragertjes af en toe de boel een beetje schoonmaken. Vond het toen de eerste keer super gênant om door hem schoon te laten maken, maar het werd er wel schoner van.



Waarschijnlijk heeft de schroef bij mij te strak in m'n mond gestaan. Was na 4 weken helemaal uitgedraaid en toen is 'ie vast gezet, maar toen is mijn kaak weer een klein stukje verschoven (denken ze) waardoor hij 'knakte'. Ik zal een foto in de fb groep plaatsen, dan kun je het zien.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen, lees al even mee, maar nu toch maar account aangemaakt!

Sinds 25 april draag ik een blokjesbeugel (zo noem ik het ook altijd) boven. Onder volgt over paar maanden. Boven heb ik kleurloze brackets, onder neem ik denk ik metalen (hier twijfel ik nog over, wat zouden jullie doen als je nogmaals mocht kiezen?). Volgend jaar moet ik ook een kaakverlengende operatie, daarna nog even beugelen om alles mooi af te ronden.



Vroeger heb ik ook een beugel gehad, maar toen is niks gedaan aan de overbeek. Heel jammer natuurlijk, dan had ik misschien operatie nodig gehad nu... Naja, niks meer aan te doen, we gaan er gewoon nu weer voor!

Wat zijn jullie ervaringen van het iets versnellen van het proces trouwens (als in, orthodontist twijfelt over nieuwe draad, maar als je aangeeft dat graag te willen, doet hij dat)? Gewoon benieuwd!



Ik heb trouwens meteen Facebook toegang gevraagd, foto's delen lijkt me leuk en motiverend.
Alle reacties Link kopieren
Hallooo dames.

Heb gisteren van die blauwe elastiekjes tussen m'n kiezen gekregen. 2 boven en 2 onder, dit is om ruimte te maken want ze gaan er maandag ringetjes ofzo omheendoen.

Maar man wat doet dit zeer!!! Mn kiezen echt kan er niet mee kauwen hahahaha..
Alle reacties Link kopieren
Welkom Lala89. Weer iemand die ook een kaakoperatie krijgt. Ik heb gewoon metalen brackets, en het stoort mij totaal niet. Er zijn zelfs mensen die het niet eens opvalt dat ik een beugel heb! Ik heb een lang traject voor de boeg en las op internet (slim of niet, achja) een aantal nadelen en risico's die het mij dan niet waard zijn. Wat betreft het versnellen van het proces heb ik verder geen ervaringen. Mijn ortho heeft mij duidelijk verteld dat ik er gewoon vanuit moet gaan dat het traject een aantal jaar zou duren, ik denk om teleurstellingen verder te voorkomen.



xsuzanneb. Ik ken de ellende! Sterkte de komende dagen. Hopelijk zakt de pijn snel af.
Alle reacties Link kopieren
@ OnsEl Dank voor je antwoord. Ik had ook gehoord van die nadelen, maar mijn ortho zei dqt het allemaal heel erg meeviel daarmee. Daarom dus boven kleurloze en stiekem best blij mee...twijfel over onder voelt ook beetje stom nu, maar die beugel wordt later geplaatst, dus lijkt mij belangrijker dat die snel gaat. Geen idee of dat klopt hoor?

Dat van dat versnellen is ook niet zo belangrijk (dat is natuurlijk dat het goed gebeurt), maar over 1,5 jaar begint zware periode op werk en ik wil heel graag dan klaar zijn!

Hoe ziet jouw traject er uit? Klinkt wel heavy met een aantal jaren..Ik hoop voor je dat het allemaal volgens schema verloopt!



@ xsuzanneb: veel sterkte komende dagen, hoop dat je snel resultaat ziet,die ringetjes kunnen worden geplaatst en dan ook minder last hebt!
Alle reacties Link kopieren
Wie heet er Melig M. op Facebook? Weer een verzoek waar ik weinig kan zien of dit wel echt iemand is?
Alle reacties Link kopieren
@mepi .. ahhh zo! Nu snap ik het haha. Bij een blokjesbeugel denk ik daar niet aan. Maar dat is idd de verwarring.



@Cortana85 ohhh ik mis kauwgom ook zo erg! Maar mijn kiezen komen nog steeds niet op mekaar dus heloas pindakoas.



@Lala89 Je moet met orthodontie niks willen versnellen!! Elke mond/kaak/tanden hebben zijn eigen snelheid. De een is wat sneller dan de ander.

Versnellen = afraffelen is ons vak. Veel mensen denken dat het geldtrekkerij is.. Maar jou ortho draait zich niet om voor die €30 meer of minder. Ze willen alleen maar perfectie!

En vaak zijn dat dingen die je zelf niet eens ziet. Maar achteraf duidelijk voor je worden!

Ik heb zelf al tegen me ortho gezegd.. liever een half jaar langer dan afraffelen. Nu zit die er toch al in.



Ik heb zelf ook ijzere brackets. Het stoort me nu niet meer ( na 5weken ). En andere merken het soms niet eens op. Af en toe hoor ik dan na 30minuten; hey! heb jij een beugel?



Ik heb sinds een paar dagen weer fb en mezelf aangemeld... ben erg benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
@Doorenroosje Ben jij Melig M. dan?



@Lola89 Ik snap heel goed dat je het wil versnellen, maar dit is zo zonde van het hele traject. Zoals Doorenroosje zegt; hij zit er nu toch al in. Hoor/zie vaak genoeg dat mensen het sneller hebben gedaan dan het aanraden van de ortho en dat alles dan over een paar jaar weer scheef gaat staan. Behoorlijk zonde van alle kosten, pijn en moeite. En qua onder metaal of kleurloos. Ik heb zowel boven als onder metaal en zou als ik nogmaals mag kiezen ook weer voor metaal gaan. Onder zie je sowieso bij mij niet dat ik een beugel draag als je me niet ziet lachen. Ik denk misschien voor jouw geheel dat kleurloos onder wel zo mooi is (beetje ijdel mag je wel zijn met een beugel, haha!)



@xsuzanneb Ooo die stiekjes zijn zo k*t ... kan er niks anders van maken. Maar het wordt als het goed is na een aantal dagen echt minder. Succes! Ergens deze week krijg je dus je beugel denk ik? Ook vast succes daarvoor.
Alle reacties Link kopieren
Dank Janne en Doorenroosje voor jullie reacties. Ik gaf zelf ook al aan dat resultaat het belangrijkst is, maar goed dat jullie dat ook aangeven. Ga dan gewoon extra hard duimen dat het snel genoeg gaat..de orthodontist verwacht van wel, maar ik vind het maar krap.



Succes allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Duimen zou ik niet doen @lala89 .. Gaan je tanden van naar voren staan!
Alle reacties Link kopieren
Scherp, haha. Uhhh, wat kan ik dan doen? Schietgebedjes!
Alle reacties Link kopieren
@cortana85

Bij mij werd er gezegd dat die keramische slotjes net zo goed werken als de metalen. Heb verder niks gehoord over hoe lang het gaat duren enzo, dus ik wacht maar af hahaha.



Vandaag hebben ze die ringetjes geplaatst om m'n kiezen. Wat een ellende zeg... Links onderin was het elastiekje er al uitgegaan op donderdag, met als resultaat dat daar dus amper ruimte tussen was. Hebben ze met 2 man een ijzeren ringetje om m'n kies moeten duwen.... Deed zeer! Rest van de ringetjes merkte ik niks van.



Ook een nieuwe draad erin gekregen, een dikkere. Nu kan ik dus weer niks eten. Toen ze die draad er bovenin aan het inschuiven was, schoot ze uit met tangetje en draad en steekt zo in m'n wang, deed nog wel t meest zeer van alles. :')

Maar ach, t'is voor n goed doel he. Zie echt al verandering in de stand van m'n tanden, is zo leuk om te zien!
Alle reacties Link kopieren
@xsuzanneb Dan heb je het wel te verduren gekregen zeg! Maar het is inderdaad voor het goede doel.



@Lala89 Mijn traject duurt zo'n 2 tot 2,5 jaar met een dubbele kaakosteotomie. Dus zowel onderkaak als bovenkaak worden onder handen genomen. Stiekem hoop ik ook dat het allemaal sneller gaat, maar we wachten maar geduldig af.
Alle reacties Link kopieren
*baalt een beetje*



Vanmorgen bij de ortho geweest en hij is er vrij zeker van dat ik niet al in juli geopereerd ga worden. Ik had mezelf al wel voorgehouden dat dit ook niet het geval zou zijn, maar stiekem... ja, stiekem had ik gehoopt dat 't juli zou worden. Dit had ook met mijn werk heel fijn uitgekomen, maar helaas. Hij is nog niet tevreden met de boog van mijn tanden boven en de draad is nog niet dik genoeg. Vandaag wel een iets dikkere draad (au..) gekregen en hij heeft er wat 'knikjes' ingemaakt om op bepaalde plekken dingen te perfectioneren. Het jammere nu is dat bij mij de grootste veranderingen wel klaar zijn en ik zelf niet meer goed zie wat er nu anders is vergeleken met zes weken geleden.



Klein vraagje.. Kan iemand van jullie vertellen wat er allemaal moet gebeuren voor een dubbele kaakoperatie (bijv. moet je nog naar het ziekenhuis voor een gesprek met de kaakchirurg e.d.) Gewoon benieuwd hoor!
Alle reacties Link kopieren
@ OnsEl en JanneM, heftig, allebei dubbele osteotomie! Moet jullie bovenkaak gekanteld worden? Hoop heel erg dat de operatie jullie mee gaat vallen... Het is in ieder geval sowieso voor een goed doel!



Ik ben voor oriënterend gesprek bij kaakchirurg geweest en voor operatie moet ik nogmaals zodat hij ook akkoord kan geven op dat moment. Verder verwacht ik ook dat bezoekje aan anesthesist erbij hoort...
Alle reacties Link kopieren
Dag dames, leuk weer zoveel te lezen!
Alle reacties Link kopieren
@JanneM. Jeetje dat is inderdaad wel een beetje balen. Ik begrijp heel goed dat je stiekem hoopte dat het toch sneller zou zijn. Je bent ook bijna 1,5 jaar bezig toch? Ik duim voor je dat de volgende keer dat je gaat er wel iets concreets kan worden afgesproken!



@lala89. Mijn bovenkaak moet inderdaad gekanteld worden. En ik ga er maar vanuit dat ook de operatie niet mee zal vallen ;)



Ik heb mijn nieuwe draad nu ongeveer 6 weken en de afgelopen dagen beginnen mijn tanden weer ineens pijn te doen en te bewegen. Er komen steeds meer spleetjes bij. Grappig dat het zo naar verloop van tijd ineens weer op komt zetten.
Alle reacties Link kopieren
@Lala89 Klopt. Ik denk net als OnsEl dat het niet mee gaat vallen, maar eerder tegen. We gaan het meemaken..



@OnsEl Hm, ik ben in januari vorig jaar voor het eerst bij de ortho geweest. De slotjes boven heb ik morgen 11 maanden. Ik had gelezen dat een jaar na het dragen van slotjes vaak geopereerd wordt. Vandaar dat ik gehoopt had op juli. Haha, inderdaad grappig dat je nu weer last krijgt. Naja, de last is niet grappig.. maar dat daar zoveel tijd tussen kan zitten. Hoe vaak (dus per hoeveel weken) moet jij naar de ortho?
Alle reacties Link kopieren
@JanneM. Op de site van de kaakchirurgen van mijn ziekenhuis staat inderdaad ook dat na gemiddeld 1 jaar beugelen er een operatie volgt. Echter, mijn orthodontist roept vanaf het begin al dat een operatie na 1,5 jaar beugelen volgt. Dus ik hoop ook dat het eerder kan maar verwacht het niet. Normaal heb ik om de 6 weken een afspraak, nu in verband met de meivakantie is dat 8 weken. Vind ik toch wel erg lang, ik heb het liever wat eerder.
Alle reacties Link kopieren
quote:OnsEl schreef op 18 mei 2016 @ 15:42:

@JanneM. Op de site van de kaakchirurgen van mijn ziekenhuis staat inderdaad ook dat na gemiddeld 1 jaar beugelen er een operatie volgt. Echter, mijn orthodontist roept vanaf het begin al dat een operatie na 1,5 jaar beugelen volgt. Dus ik hoop ook dat het eerder kan maar verwacht het niet. Normaal heb ik om de 6 weken een afspraak, nu in verband met de meivakantie is dat 8 weken. Vind ik toch wel erg lang, ik heb het liever wat eerder.



Mijn ortho zei ook na 1 jaar een operatie. Maar dit is natuurlijk helemaal afhankelijk van hoe je tanden staan.

Ik zit trouwens op 2,5 tot 3 jaar beugelen, en heb nu het eerste half jaar erop zitten! Volgende week gaat mijn hyrax eruit, dat zal echt een opluchting zijn
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi

Vorige week jullie gevonden via de Facebook pagina dus dacht meld me ook aan op dit forum



Heb sinds 19 april een slotjes beugel tot nu toe alleen boven. Waarschijnlijk geen operatie ze hopen het zo met beugel te kunnen verbreden

26mei moet ik terug voor controle en worden er meteen 2 kiezen getrokken voor meer ruimte



Het hele traject zou ongeveer 2,5 jaar duren

Moet zeggen dat ik best last van me kiezen heb nu nog steeds kan soms amper kauwen

Maar goed wie mooi wilt zijn moet pijn lijden zeggen ze weleens

Leuk om hier nu ook mee te lezen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven