Mode & Beauty alle pijlers

Capsule wardrobe

09-02-2021 12:23 277 berichten
Wie heeft er een capsule wardrobe?

Ik zou er graag een hebben maar ik weet niet waar te beginnen, ondanks de vele blogs hierover.

Het grootste probleem (wat een luxeprobleem), is welke kleuren ik moet kiezen. Zwart en wit in ieder geval.
Verder staan alle kleuren blauw mooi. Helderrood en ook veel soorten groen. Donkerpaars. Maar die kleuren onderling vind ik niet mooi te combineren. Blauw en rood, blauw en groen.
Ik zou graag alle kleuren met elkaar kunnen mixen maar is dat haalbaar?

Hoe hebben jullie het aangepakt en welke kleuren mixen jullie met elkaar?
Alle reacties Link kopieren
AbsoFabso schreef:
09-02-2021 14:25
Oh ik ben jaloers! Die kleuren vind ik dus wél mooi met elkaar combineren maar ze staan me absoluut niet. Ik moet het van de heldere kleuren hebben en die vind ik niet lekker met elkaar combineren.

Wie zei iets over ton sur ton? Dat vind ik ook erg mooi. Ooit ging ik in de lente voor drie weken op vakantie en nam enkel mijn witte, grijze en alle tinten blauwe kleding mee. Ik heb heerlijk kunnen combineren. Maar om nu alleen voor blauw te gaan is ook zo saai. Ik hou ook heel erg van groen.
Ik heb geen capsules maar wel een beperkte kledingkast. En inderdaad veel ton sur ton mogelijkheden. Mij staan prune/bordeaux, koningsblauw en felle kleuren goed en ik draag graag zwart. Met een beperkt aantal stukken heb ik heel veel combi's. een zwarte midi jurk ziet er helemaal anders uit met een brede bordeaux ceintuur en dito laarsje onder. En ik heb schoenen en panty's in knalkleuren. In het verlengde van de ton sur ton trek ik rustig een flamingo roze jurkje aan met knal oranje pump er onder of ik kies voor de color block en ga voor knalblauwe pumps. Diezelfde oranje schoenen draag ik onder een blauwe-paarse jumpsuit, een groene wollen rok, een rode waaierjurk... Durf het een keer: felle schoenen. Je zal versteld staan onder hoeveel combi's je ze draagt en hoeveel ze voor de look doen!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ik heb heel vaak schoenen in een felle of afwijkende kleur van de rest van m’n outfit aan. Maar goed, ik heb nogal veel schoenen en doe ook echt m’n best om ze allemaal van daglicht te laten genieten. Buiten Corona om wissel ik dagelijks.
Alle reacties Link kopieren
Als je een beetje weet welke kleuren je staan en je graag draagt kun je een palet maken. Hier staan wat leuke voorbeelden: https://anuschkarees.com/blog/2014/08/2 ... -palettes/

Wat je nodig hebt hangt af van je levensstijl en voorkeuren, zelf heb ik wel lijstjes gebruikt, maar dan zet ik op mijn eigen lijst de spullen die ik zelf graag draag. Voor mij is het onzin om 8 broeken te hebben, want ik draag liever een rok. Wel neem ik dan een donkere jeans en een gekleurde jeans die bij veel tops past, zodat ik veel verschillende outfits kan maken. Ook zorg ik dat ik in elk geval enkele neutrale rokken heb, enkele gekleurde en enkele met print. Een print waar een neutrale kleur in zit waar je veel kleding in hebt is ook weer makkelijker te combineren dan dan een heel wilde print.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik vind kleuren kiezen ook heel lastig, vind zoveel mooi! Niet dat ik echt een capsule wardrobe nastreef (vooralsnog), want het lijkt mij persoonlijk was-technisch niet zo handig om zo weinig stukken te hebben, maar wil wel makkelijker stukken kunnen combineren.

Ik heb nu een palet gemaakt o.b.v. kleuren die ik mooi vind en ook veelal al in de kast heb liggen, maar het loopt, naast neutrale kleuren, nu nog wel heel erg uiteen van bordeauxrood en mosgroen naar babyblauw en zachtroze. Dus misschien dat ik naar een voor- en najaarspalet ga. Maar goed, ik heb wel gemerkt dat de knal varianten van kleuren er wel grotendeels uit zijn, want ik heb eigenlijk te weinig te combineren met pimpelpaars, zuurstokroze of appeltjesgroen.

Ik zie het ook wel als een leerervaring, en probeer gewoon te experimenteren met wat ik al in de kast heb liggen. Het is niet aan mij uitbesteed om van de één op de andere dag m’n hele garderobe te flippen, maar dit geeft me wel inzichten in wat ik kan combineren en wat voor kleuren ik beter niet meer kan aanschaffen.
Oudblond schreef:
09-02-2021 16:16
Ik heb geen capsules maar wel een beperkte kledingkast. En inderdaad veel ton sur ton mogelijkheden. Mij staan prune/bordeaux, koningsblauw en felle kleuren goed en ik draag graag zwart. Met een beperkt aantal stukken heb ik heel veel combi's. een zwarte midi jurk ziet er helemaal anders uit met een brede bordeaux ceintuur en dito laarsje onder. En ik heb schoenen en panty's in knalkleuren. In het verlengde van de ton sur ton trek ik rustig een flamingo roze jurkje aan met knal oranje pump er onder of ik kies voor de color block en ga voor knalblauwe pumps. Diezelfde oranje schoenen draag ik onder een blauwe-paarse jumpsuit, een groene wollen rok, een rode waaierjurk... Durf het een keer: felle schoenen. Je zal versteld staan onder hoeveel combi's je ze draagt en hoeveel ze voor de look doen!
Dat vind ik toch net een beetje té :D

Ik zit al de hele avond te kijken welk kleurentype ik ben maar ik kom er niet helemaal uit. In ieder geval is het géén herfsttype wat ik heel jammer vind, want al die kleuren mengen mooi vind ik. Het blauw en groen van het herfsttype bijvoorbeeld vind ik mooi samen, bij het blauw en groen van het wintertype denk ik aan de duplo van vroeger :|

.
Ik heb heel veel dingen die nergens bij passen, maar die zou ik niet willen missen, het zijn vaak zulke prachtige kledingstukken. Maar goed, ik heb ook veel feestkleding in huis, sommige dingen draag ik alleen met oud en nieuw of een groot kerstfeest ofzo, maar ik word daar echt gelukkig van.
Geen capsule maar uiteindelijk word ik wel blij van tijdloze kwalitatief goede kleding. Door Corona werd er al geminderd en daar ga ik mee door. Liever 1x in de twee maanden een kledingstuk of schoenen dat echt joy sparks dan heel veel items.
Weten jullie wat nou kwalitatief fijne pumps zijn? Moet je dan echt aan de Louboutins (ze zijn zo mooi) of zijn die zwaar overrated en zijn er net zulke goeie alternatieven maar tegen een fijnere prijs?
Alle reacties Link kopieren
@Stardust, ik heb zelf goede ervaring met pumps/hakken van ‘no stress’ van Manfield :). Er zit een heerlijk zacht voetbed in.
Voor iedereen een groene tuin
StardustZiggy schreef:
09-02-2021 23:21
Geen capsule maar uiteindelijk word ik wel blij van tijdloze kwalitatief goede kleding. Door Corona werd er al geminderd en daar ga ik mee door. Liever 1x in de twee maanden een kledingstuk of schoenen dat echt joy sparks dan heel veel items.
Weten jullie wat nou kwalitatief fijne pumps zijn? Moet je dan echt aan de Louboutins (ze zijn zo mooi) of zijn die zwaar overrated en zijn er net zulke goeie alternatieven maar tegen een fijnere prijs?
Nee, Louboutins, Manolos of Sergio Rossis etc. zijn echt niet nodig. Ik heb zelf een totaal andere andere smaak qua pumps en schoenen, dus ik kan je daarin niet adviseren, maar er is genoeg kwalitatiefs verkrijgbaar dat goedkoper is dan Louboutins.
GroenTuintje schreef:
09-02-2021 23:26
@Stardust, ik heb zelf goede ervaring met pumps/hakken van ‘no stress’ van Manfield :). Er zit een heerlijk zacht voetbed in.
Dank je! Die puntige met naaldhak ziet er goed uit voor kantoor. Ik hou van puntig, beetje kittig. Hoe vallen de maten?
novaviva schreef:
09-02-2021 23:31
Nee, Louboutins, Manolos of Sergio Rossis etc. zijn echt niet nodig. Ik heb zelf een totaal andere andere smaak qua pumps en schoenen, dus ik kan je daarin niet adviseren, maar er is genoeg kwalitatiefs verkrijgbaar dat goedkoper is dan Louboutins.
Oeh, Sergio Rossis vind ik ook mooi. Die van Michael Kors en LK Bennet zien er ook goed uit maar geen idee of ze lekker zitten. Dat wordt passen als de winkels weer open mogen.
StardustZiggy schreef:
09-02-2021 23:42
Oeh, Sergio Rossis vind ik ook mooi. Die van Michael Kors en LK Bennet zien er ook goed uit maar geen idee of ze lekker zitten. Dat wordt passen als de winkels weer open mogen.
Nou, slechter dan Louboutins, die er bekend om staan dat ze vreselijk zitten, kan haast niet. LK Bennet zit prima, ooit ook een paar gehad, maar weer verkocht, toch niet mijn stijl. Foutje in de capsule!
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook wat past bij je voetvorm en smaak. Je kunt op youtube filmpjes vinden over hoe je goede kwaliteit schoenen van slechte kunt onderscheiden,
belinda30 schreef:
10-02-2021 00:04
Kijk ook wat past bij je voetvorm en smaak. Je kunt op youtube filmpjes vinden over hoe je goede kwaliteit schoenen van slechte kunt onderscheiden,
Klopt, ik heb wat filmpjes gezien. Uiteindelijk is passen wel fijner. Ach, met dit weer voorlopig geen pumps nodig maar probeer alvast een schifting te maken.
Dank voor jullie tips!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 1 paar peep toes/pumps van LK Bennett. Ooit gekocht voor een gala en daarna nooit meer aangehad maar ik heb er de hele avond in kunnen lopen en dansen. Voor hoge hakken zitten ze prima.

Bij de Bijenkorf hebben ze overigens wel vaak goede sale.
AbsoFabso schreef:
09-02-2021 22:14
Ik zit al de hele avond te kijken welk kleurentype ik ben maar ik kom er niet helemaal uit. In ieder geval is het géén herfsttype wat ik heel jammer vind, want al die kleuren mengen mooi vind ik. Het blauw en groen van het herfsttype bijvoorbeeld vind ik mooi samen, bij het blauw en groen van het wintertype denk ik aan de duplo van vroeger :|
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 27-02-2021 07:36
16.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zodra het weer mag TO: boek met een vriendin (of wat) een kleuren analyse bij een persoon. Dat is zoveel beter! Dan doet ze verschillende kleuren om je hals en dan zie je direct wat het met je kleur doet. Zelfs wit is er in verschillende tinten, niet elke wit is even mooi voor jou.

Echt doen. Je krijgt daar nooit spijt van.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ik denk ook weer niet dat je het ingewikkelder moet maken dan nodig. Een capsule wardrobe is echt niet een hele operatie. Gewoon iets waar je naartoe werkt, uitgaande van wat je al hebt. Kleurenanalyse is echt geen voorwaarde om het goed te doen.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 10-02-2021 09:55
0.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lk Bennett zit top, evenals Repetto en Unisa.
Alle reacties Link kopieren
Ook nog een goed werkende truc om matchende kleuren te kiezen:

https://styleconsulting.nl/blog/herhaal ... t-je-ogen/

https://styleconsulting.nl/blog/herhaal ... en-tassen/
Daveotion schreef:
10-02-2021 09:19
Ook nog een goed werkende truc om matchende kleuren te kiezen:

https://styleconsulting.nl/blog/herhaal ... t-je-ogen/

https://styleconsulting.nl/blog/herhaal ... en-tassen/

Dat zijn leuke links. Dankjewel. Ook leuk dat er grijs haar in voor komt :)
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
10-02-2021 09:23
Dat zijn leuke links. Dankjewel. Ook leuk dat er grijs haar in voor komt :)
Ja hè! En het ene grijs is het andere niet.
Daveotion schreef:
10-02-2021 09:24
Ja hè! En het ene grijs is het andere niet.

Nee zeker niet! Ik heb zelf bruine ogen en een vrij zilverachtig grijs met nog wat donker erdoor (vooral op mijn achterhoofd). Blonde mensen hebben vaak een wat geliger grijs.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook geen fan van kleuranalyse en het in hokjes duwen. Ik val ook nergens in. Ik weet welke kleuren me goed staan omdat ik me daar goed in voel.

En zoals Nova ook al zei.. het is geen hele operatie en het is ook niet zo ingewikkeld. Ga eerst eens je hele kast door en kijk wat je hebt en vooral naar de dingen die je vaak draagt. Waarom draag je juist die dingen vaak? En de konmari methode kan daar ook bij helpen.

Ik doe het nu zelf een aantal jaar en doe er niet moeilijk over. Tussendoor wissel ik ook wel eens dingen. Ik had voor deze winter een bruinrozige lange wollen trui/jurk uitgekozen maar ik heb geen zin in panty's - dus hup, de bergkast in. Ik heb die vervangen door een cremekleurige joggingbroek die ik wel vaak aanheb. Ik ga nauwelijks de deur uit dus kies ik voor comfort (wat er ook nog een beetje chic uitziet).
Ik heb zo mijn mening over kleuranalyses en de links bevestigen die voor mij. Maar fijn dat mensen zo hun brood kunnen verdienen en dat anderen tevreden zijn met hun analyse. Iedereen blij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven