Mode & Beauty alle pijlers

Capsule wardrobe

09-02-2021 12:23 277 berichten
Wie heeft er een capsule wardrobe?

Ik zou er graag een hebben maar ik weet niet waar te beginnen, ondanks de vele blogs hierover.

Het grootste probleem (wat een luxeprobleem), is welke kleuren ik moet kiezen. Zwart en wit in ieder geval.
Verder staan alle kleuren blauw mooi. Helderrood en ook veel soorten groen. Donkerpaars. Maar die kleuren onderling vind ik niet mooi te combineren. Blauw en rood, blauw en groen.
Ik zou graag alle kleuren met elkaar kunnen mixen maar is dat haalbaar?

Hoe hebben jullie het aangepakt en welke kleuren mixen jullie met elkaar?
Alle reacties Link kopieren
Ik volg ook niet zo'n standaard capsule. Pumps draag ik niet. Deze winter ook geen zin in jurken. Blazers heb ik ook niet nodig dus die zitten er niet in.
Alle reacties Link kopieren
AbsoFabso schreef:
09-02-2021 13:06
Beiden. Ik wil graag een kledingkast met kleding die ik ook écht draag en die kan combineren met meerdere items zodat ik die ene top niet altijd alleen maar op die ene broek kan dragen.
Om te beginnen kun je alle kleren voorzien van een lintje, touwtje, papiertje, dat je om de kleerhanger hangt of in je opgevouwen kledingstuk stopt. Als je het aantrekt, mag het merkje weg.

Bij de wisseling van het seizoen nog steeds het merkje erin? Weg ermee.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Wat een fijne tips worden er al gegeven. Ook ik heb een rode gezichtskleur, een rode gloed in mijn haar en mijn huidskleur neigt naar gelig/olijfkleurig dus ik lees graag mee. Ik heb 2 keer een kleurenanalyse gedaan en daar kwam 2 keer iets anders uit wat niet helemaal paste.

Ook vind ik de meeste capsules die ik zie weinig kleur hebben. Ik hou bv van een gekleurde gestreepte rok en van groen, geel, blauw en rood. Ik draag eigenlijk alleen maar jurken en rokken dus de makkelijkere jeans valt af.

Het korte antwoord op hoe combineer je alles met elkaar is gewoon niet :-). Niet alles matcht met elkaar.
Het lange antwoord vind je misschien hier:

https://my.liveyourtruth.com/dyt/home/

Hier kun je gratis (wel registreren met je emailadres) kijken tot welk type je hoort. je kijkt dan vanuit je persoonlijkheid naar kleuren, stijlen, vormen en materialen die bij jou passen. Het is best wel uitgebreid. Wel erg commercieel en iets oubollig vind ik. Maar een goed beginpunt.

Mocht je lid zijn van de bieb of in een goed boek willen investeren: Leoni Huisman heeft het capsulegarderobe boek geschreven. Samenvatting van het boek : 7 kleurstapeltjes maken uit je eigen kast, uit elk stapeltje 1 rok of rok kiezen en uit datzelfde stapeltje 2 tops plus wat bonusitems. Ik vind het een heel goed boek als je graag een kleurrijke capsule wil en ook als je graag wil leren combineren. Heel uitgebreid ook.

Enneh, over het kleurtype, op youtube is Merriam Style misschien een aanrader om eens te bekijken. Ik val met mijn rode huid en olijf/gelige lichaamshuid onder het gedempte diepe wintertype. Mijn antwoord is misschien wat uitgebreid maar ik heb zo'n zelfde zoektocht als jij achter de rug. ik ben heel benieuwd of je ermee vooruit kunt en welk type je uiteindelijk blijkt te zijn.
MadameJean schreef:
09-02-2021 13:12
Heb je een paar dingen die je heel geweldig vindt? Dan kun je daar mss meer van kopen? Ik heb mijn favoriete schoenen vaak in 2 (saaie) kleuren, jeans idem en van een bepaald merk truien heb ik navy, zwart, creme en roze. Dat past allemaal goed bij elkaar en ook bij de drie winterrokken die ik heb (zwart kort a lijn, zwart kort wijd model, zwart midi).

Dit doe ik ook. Ik heb een bepaald vest wat ik erg graag draag in drie kleuren. Een witte top er onder geeft een ander beeld dan een donkerblauwe top en ook het model broek heeft invloed.
Eigenlijk is mijn kast echt heel saai.
Lady_Day schreef:
09-02-2021 13:31
Ik volg ook niet zo'n standaard capsule. Pumps draag ik niet. Deze winter ook geen zin in jurken. Blazers heb ik ook niet nodig dus die zitten er niet in.

Ik vind die standaard capsules vaak achterhaald. Je "moet" een blazer/trenchcoat/little black dress/pumps.
Ik heb het allevier niet.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
09-02-2021 13:45
Ik vind die standaard capsules vaak achterhaald. Je "moet" een blazer/trenchcoat/little black dress/pumps.
Ik heb het allevier niet.
Ik vind dat ook heel Amerikaans of ( als noorderling) heel 'Randstad'.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Je moet natuurlijk niets. Als zo’n zogenaamde ‘wardrobe staple’ als een leren jasje helemaal niet jouw ding is dan laat je het eruit. Idem met pumps of juist gympen.
Ik gebruikte die standaard capsules als leidraad voor aantallen. Daar had ik geen idee van, hoeveel broeken heb je nu eigenlijk nodig. Voor de capsule had ik er 35. Idioot veel en het had allemaal een plek nodig.

Mijn doel was: slaapdronken spullen uit de kast kunnen grijpen en dat het dan toch een soort van eenheid/look vormt zonder moeite. Nevendoel: minder zooi (weg met alle ‘deze past wel bij die ene broek’ items). Meer ‘wear for money’ nu. I.p.v. die ene mooie zachte trui die ik nooit draag want handwas of past alleen bij die ene rok.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
09-02-2021 13:51
Je moet natuurlijk niets. Als zo’n zogenaamde ‘wardrobe staple’ als een leren jasje helemaal niet jouw ding is dan laat je het eruit. Idem met pumps of juist gympen.
Ik gebruikte die standaard capsules als leidraad voor aantallen. Daar had ik geen idee van, hoeveel broeken heb je nu eigenlijk nodig. Voor de capsule had ik er 35. Idioot veel en het had allemaal een plek nodig.

Mijn doel was: slaapdronken spullen uit de kast kunnen grijpen en dat het dan toch een soort van eenheid/look vormt zonder moeite. Nevendoel: minder zooi (weg met alle ‘deze past wel bij die ene broek’ items). Meer ‘wear for money’ nu. I.p.v. die ene mooie zachte trui die ik nooit draag want handwas of past alleen bij die ene rok.

Nee dat was ook bij wijze van spreken. Ja wat jij beschrijft herken ik wel. Zoiets heb ik nu ook. Maar ik zie het eigenlijk niet als een echte capsule. Het "soort" kleding wat ik bezit is ook erg eenzijdig.
Jeans (blauw, zwart, grijs), 1 pantalon voor als het echt moet, jurk op zolder (van een bruiloft overgehouden, draag verder nooit jurken), tops, vesten, truien en in de zomer shirtjes van veeal hetzelfde model. Als ik iets heb gevonden wat me staat en een beetje lekker zit kan ik rustig een aantal dezelfde aanschaffen in een andere kleur.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb eerst gekeken wat mijn ‘uniform’ is. Daar een capsule van samengesteld en daar een maand mee proef gedraaid. Wat werd niet gebruikt, wat had erin gemoeten... aanpassen en voila, capsule. Voor bepaalde zaken heb ik nog een kleine kast op zolder (wintersport, die ene zijden avondjurk en een of andere loeidure stola die wel handig is voor lentebruiloften).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
09-02-2021 13:45
Ik vind die standaard capsules vaak achterhaald. Je "moet" een blazer/trenchcoat/little black dress/pumps.
Ik heb het allevier niet.
Het past ook helemaal niet bij iedere (levens)stijl. Of lijf. Ik voel me totaal niet mezelf in een blazer, vind het niet lekker zitten en ik heb het ook niet nodig voor m'n werk.
Daveotion schreef:
09-02-2021 13:21
Ik heb een soort van capsule wardrobe maar hij is niet opgebouwd volgens al die blogs en vlogs. Ik draag namelijk geen blazers, geen sneakers, geen jeans en meer van dat soort zogenaamde standaard items. En ik draag ook al geen zwart want dat staat veel te hard bij mij.

Ik heb in plaats daarvan gekeken naar wat ik graag en vaak draag, waar ik me fijn in voel en wat me goed staat. Naar een soort uniform dus eigenlijk maar dan in mijn eigen smaak en stijl. Daar is in de loop der tijd een romantische, vintage geïnspireerde stijl uit voortgekomen. Qua kleur: bruintinten, olijf- en mosgroen, oudroze, crèmewit, bordeauxrood en een enkele keer grijsblauw. Het zijn zachte neutrale kleuren die allemaal makkelijk met elkaar combineren zonder dat het kleurloos wordt.
Qua kledingstukken: pantalons, blouses, gebreide vesten en truitjes, en jurkjes.

Voor de zomer is mijn capsule nog niet 'af', dus die ga ik dit jaar nog verder uitbreiden.
Oh ik ben jaloers! Die kleuren vind ik dus wél mooi met elkaar combineren maar ze staan me absoluut niet. Ik moet het van de heldere kleuren hebben en die vind ik niet lekker met elkaar combineren.

Wie zei iets over ton sur ton? Dat vind ik ook erg mooi. Ooit ging ik in de lente voor drie weken op vakantie en nam enkel mijn witte, grijze en alle tinten blauwe kleding mee. Ik heb heerlijk kunnen combineren. Maar om nu alleen voor blauw te gaan is ook zo saai. Ik hou ook heel erg van groen.
AbsoFabso schreef:
09-02-2021 12:57
In de praktijk heb ik toch al vaak hetzelfde aan. Ik ga meestal voor comfortabel. Maar het zou toch fijn zijn om een paar kleuren te hebben die met elkaar te combineren zijn. Al heb ik nu in de praktijk ook nooit twee kleuren aan eigenlijk. Wordt dan toch al snel een spijkerbroek met een groene of rode of blauwe trui.
Dan past een capsule heel goed bij jou!

Ik draag zeer verschillende kleding op heel verschillende momenten. Ik kan al niet eens ‘s avonds klaarleggen voor de volgende ochtend, ik moet echt kijken waar ik zin in heb. Dat kan dus variëren van kokerrok met hoge hakken en knalgroene zijden blouse tot wijde pantalon met grofgebreid wollen vest en platte brogues of versleten jeans en leren jack en cowboy boots of sneakers. En ik zie er dus ook totaal anders uit als ik naar het café ga, of als ik op zondagmiddag ga lunchen. Dus voor mij is het heel lastig me zo te moeten beperken.

Kleurtypes geloof ik persoonlijk om diverse redenen niet in, maar de meeste mensen vinden dat heel prettig en dan werkt het goed.
misschanandlerbong schreef:
09-02-2021 13:40
Wat een fijne tips worden er al gegeven. Ook ik heb een rode gezichtskleur, een rode gloed in mijn haar en mijn huidskleur neigt naar gelig/olijfkleurig dus ik lees graag mee. Ik heb 2 keer een kleurenanalyse gedaan en daar kwam 2 keer iets anders uit wat niet helemaal paste.

Ook vind ik de meeste capsules die ik zie weinig kleur hebben. Ik hou bv van een gekleurde gestreepte rok en van groen, geel, blauw en rood. Ik draag eigenlijk alleen maar jurken en rokken dus de makkelijkere jeans valt af.

Het korte antwoord op hoe combineer je alles met elkaar is gewoon niet :-). Niet alles matcht met elkaar.
Het lange antwoord vind je misschien hier:

https://my.liveyourtruth.com/dyt/home/

Hier kun je gratis (wel registreren met je emailadres) kijken tot welk type je hoort. je kijkt dan vanuit je persoonlijkheid naar kleuren, stijlen, vormen en materialen die bij jou passen. Het is best wel uitgebreid. Wel erg commercieel en iets oubollig vind ik. Maar een goed beginpunt.

Mocht je lid zijn van de bieb of in een goed boek willen investeren: Leoni Huisman heeft het capsulegarderobe boek geschreven. Samenvatting van het boek : 7 kleurstapeltjes maken uit je eigen kast, uit elk stapeltje 1 rok of rok kiezen en uit datzelfde stapeltje 2 tops plus wat bonusitems. Ik vind het een heel goed boek als je graag een kleurrijke capsule wil en ook als je graag wil leren combineren. Heel uitgebreid ook.

Enneh, over het kleurtype, op youtube is Merriam Style misschien een aanrader om eens te bekijken. Ik val met mijn rode huid en olijf/gelige lichaamshuid onder het gedempte diepe wintertype. Mijn antwoord is misschien wat uitgebreid maar ik heb zo'n zelfde zoektocht als jij achter de rug. ik ben heel benieuwd of je ermee vooruit kunt en welk type je uiteindelijk blijkt te zijn.
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Wat jij beschrijft met je huid heb ik ook en vind ik echt lastig. Dan kom je dus bij twee tegengestelde types uit. Ik ga later eens registreren bij die website die je geeft en verder op onderzoek uit!
herfstappeltaart schreef:
09-02-2021 13:45
Ik vind die standaard capsules vaak achterhaald. Je "moet" een blazer/trenchcoat/little black dress/pumps.
Ik heb het allevier niet.
Ja daar hou ik ook allemaal niet zo van. Pumps en een blazer draag ik nooit. Vesten ook nauwelijks.
Alle reacties Link kopieren
Voor deze winter had ik 5 paar schoenen/laarzen, 5 broeken, 3 vesten, 3 tops voor onder de vesten en 5 truien. En nog heb ik niet alles aan. Er zit bijv. een ecru spijkerbroek bij die ik nog maar 2x gedragen heb. Ook qua schoenen kan ik minder.

Als we niet in een lockdown zouden zitten zou ik wel wat meer variëren maar ik kom eigenlijk nergens. Prima zo.
Volgens mij moet je bij een capsule van het principe uitgaan, niet van de voorbeelden. Heb ook eens een capsule van een heel alternatief persoon gezien. Die had echt geen blazers, witte blouse, pumps of trui met Bretonse streep.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
09-02-2021 14:43
Volgens mij moet je bij een capsule van het principe uitgaan, niet van de voorbeelden. Heb ook eens een capsule van een heel alternatief persoon gezien. Die had echt geen blazers, witte blouse, pumps of trui met Bretonse streep.
Precies. Ik heb er geen LBD of pumps tussen zitten want dat heeft geen zin. Witte blouse draag ik ook niet. Maar ik heb dan wel weer 3 coltruien in verschillende tinten wit.
novaviva schreef:
09-02-2021 14:43
Volgens mij moet je bij een capsule van het principe uitgaan, niet van de voorbeelden. Heb ook eens een capsule van een heel alternatief persoon gezien. Die had echt geen blazers, witte blouse, pumps of trui met Bretonse streep.

Je hebt ongetwijfeld gelijk maar ik snap die sites gewoon niet denk ik hahaha.
Ik heb liever duidelijke stap-voor-stap aanwijzingen dan.
Bijvoorbeeld:
stap 1: kies een broek
stap 2: koop deze broek in 3 kleuren
stap 3: kies een top

Voorbeeldje hè, er klopt natuurlijk niks van maar ik weet gewoon niet hoe ik het moet doen.
Vooral in eerste instantie niets kopen voor een capsule. Je begint met wat je hebt en op basis daarvan kom je erachter; ik heb eigenlijk helemaal niks om daar en daar naartoe, of in die situatie, aan trekken. En dat koop je dan. En je komt erachter dat je steeds die ene broek draagt en nooit die andere waarvan je dacht dat die zo fijn was, dus dan gaat die ene weinig gedragen broek eruit en komt er wellicht een broek die meer lijkt op die fijne erbij.
novaviva schreef:
09-02-2021 15:16
Vooral in eerste instantie niets kopen voor een capsule. Je begint met wat je hebt en op basis daarvan kom je erachter; ik heb eigenlijk helemaal niks om daar en daar naartoe, of in die situatie, aan trekken. En dat koop je dan. En je komt erachter dat je steeds die ene broek draagt en nooit die andere waarvan je dacht dat die zo fijn was, dus dan gaat die ene weinig gedragen broek eruit en komt er wellicht een broek die meer lijkt op die fijne erbij.

Op deze manier denk ik dat ik inderdaad al ver in de buurt kom van een capsule.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
09-02-2021 14:53
Je hebt ongetwijfeld gelijk maar ik snap die sites gewoon niet denk ik hahaha.
Ik heb liever duidelijke stap-voor-stap aanwijzingen dan.
Bijvoorbeeld:
stap 1: kies een broek
stap 2: koop deze broek in 3 kleuren
stap 3: kies een top

Voorbeeldje hè, er klopt natuurlijk niks van maar ik weet gewoon niet hoe ik het moet doen.
Bij mij is het trial and error. Ik heb vorig jaar een paar miskopen gedaan en het is me ook duidelijk geworden waarom. Het idee van het kledingstuk was leuk, het stond ook goed, maar het paste uiteindelijk niet voldoende tussen de spullen die ik al had. Of ik voelde me er toch niet helemaal in thuis.
En daarnaast waren er kledingstukken en vooral schoenen die juist een aanwinst bleken en die ik veel ben gaan dragen.
Voordat ik nu iets nieuws koop, bedenk ik eerst of ik het kan combineren met wat ik al heb, anders blijft het toch maar in de kast liggen. Dat zou je als vuistregel kunnen nemen: kan ik met dit kledingstuk minstens 3 combinaties maken.
Daveotion schreef:
09-02-2021 15:25
Bij mij is het trial and error. Ik heb vorig jaar een paar miskopen gedaan en het is me ook duidelijk geworden waarom. Het idee van het kledingstuk was leuk, het stond ook goed, maar het paste uiteindelijk niet voldoende tussen de spullen die ik al had. Of ik voelde me er toch niet helemaal in thuis.
En daarnaast waren er kledingstukken en vooral schoenen die juist een aanwinst bleken en die ik veel ben gaan dragen.
Voordat ik nu iets nieuws koop, bedenk ik eerst of ik het kan combineren met wat ik al heb, anders blijft het toch maar in de kast liggen. Dat zou je als vuistregel kunnen nemen: kan ik met dit kledingstuk minstens 3 combinaties maken.

Ja dat laatste is zeker waar en een goed uitgangspunt.
Ik werk ook met mijn eigen idee van een capsule-wardrobe. Ik heb een aantal basiskleuren (olijfgroen, donkerblauw, steenrood en zwart), een paar items met fellere kleuren ertussen en werk met 'basis kledingstukken' (broeken, rokjes, jurkjes, truien, shirts, blousen en een enkel vest),

Mijn idee is dat alles zoveel mogelijk met elkaar te combineren moet zijn en duurzaam/ goede kwaliteit zodat je met weinig kleding veel kunt combineren/ afwisselen en je met alles wat in je kast hangt/ ligt blij bent en ook echt draagt.
Alle reacties Link kopieren
AbsoFabso schreef:
09-02-2021 14:25
Oh ik ben jaloers! Die kleuren vind ik dus wél mooi met elkaar combineren maar ze staan me absoluut niet. Ik moet het van de heldere kleuren hebben en die vind ik niet lekker met elkaar combineren.

Wie zei iets over ton sur ton? Dat vind ik ook erg mooi. Ooit ging ik in de lente voor drie weken op vakantie en nam enkel mijn witte, grijze en alle tinten blauwe kleding mee. Ik heb heerlijk kunnen combineren. Maar om nu alleen voor blauw te gaan is ook zo saai. Ik hou ook heel erg van groen.
Blauw is ook een goede kleur om mee te combineren. Het hangt een beetje van de tint af, maar volgens mij is er best veel mogelijk.
Jeansblauw en marineblauw zijn bijvoorbeeld heel neutraal.

Afbeelding
Ton-sur-ton met jeansblauw.

Afbeelding
Koningsblauw i.c.m. heldere kleuren

Afbeelding
Donkerblauw i.c.m. cognac.
Alle reacties Link kopieren
Het is wel even een proces inderdaad. Toen ik er een paar jaar geleden mee begon had ik er ook dingen tussen voor 'fantasy me'. Laarsjes met hoge hakken en zo. Heel leuk hoor maar ik had het niet aan.

Overigens wisselt mijn capsule ook wel regelmatig. Zelfs vanochtend heb ik er wat dingen uitgehaald die ik de hele winter nog niet gedragen heb. Ik zit nog te denken of ik iets toe zal voegen of niet.

En ja, ik draag heel veel dezelfde dingen. Rechte spijkerbroek met kasjmier coltrui. Daar kun je mij in uittekenen. Ik heb 3 spijkerbroeken en 3 van die truien -- wel allemaal net wat anders. Dat zijn al 9 outfits he ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven