Mode & Beauty alle pijlers

Capsule wardrobe

09-02-2021 12:23 277 berichten
Wie heeft er een capsule wardrobe?

Ik zou er graag een hebben maar ik weet niet waar te beginnen, ondanks de vele blogs hierover.

Het grootste probleem (wat een luxeprobleem), is welke kleuren ik moet kiezen. Zwart en wit in ieder geval.
Verder staan alle kleuren blauw mooi. Helderrood en ook veel soorten groen. Donkerpaars. Maar die kleuren onderling vind ik niet mooi te combineren. Blauw en rood, blauw en groen.
Ik zou graag alle kleuren met elkaar kunnen mixen maar is dat haalbaar?

Hoe hebben jullie het aangepakt en welke kleuren mixen jullie met elkaar?
novaviva schreef:
10-02-2021 09:54
Ik heb zo mijn mening over kleuranalyses en de links bevestigen die voor mij. Maar fijn dat mensen zo hun brood kunnen verdienen en dat anderen tevreden zijn met hun analyse. Iedereen blij.
Er is een wereld van verschil tussen de ene en de andere consulent. Dat maakt echt heel veel uit. Het is vooral genuanceerd kijken wat het beste bij je huid past.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 27-02-2021 07:38
2.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
10-02-2021 09:54
Ik heb zo mijn mening over kleuranalyses en de links bevestigen die voor mij. Maar fijn dat mensen zo hun brood kunnen verdienen en dat anderen tevreden zijn met hun analyse. Iedereen blij.
Je moet er ook niet te zwaar aan tillen.
Het is slechts een beginpunt voor als je geen idee hebt welke kleuren te kiezen en hoe ze te combineren.
snug schreef:
10-02-2021 09:59
Er is een wereld van verschil tussen de ene en de andere consulent. Dat maakt echt heel veel uit. Het is vooral genuanceerd kijken wat het beste bij je huid past. Chrysaliscolour vind ik een goede site.
Ja, maar ik heb al een mening over het gehele principe. Alleen al tegen de termen met winter- en herfsttype etc. heb ik bezwaar. Maar mensen zijn er blij mee, en daar gaat het om.

Ben overigens diverse malen geanalyseerd. Bij mijn eerste baan was dat zelfs onderdeel van de traineeship, haha!
Alle reacties Link kopieren
Tvp, ik wil ook graag een capsule. Of in ieder geval een beperkte kledingkast.
Mijn valkuil is dat ik dan soms toch een paar goedkope vestjes oid koop, en dan vervolgens vind dat ik ze ook 'af' moet dragen.
Terwijl ik eigenlijk liever 1 of 2 supermooie vesten zou hebben. Ik kan alleen heel moeilijk (veel) geld aan mezelf uitgeven, terwijl die meuk uiteindelijk wellicht wel meer kost.
.
Wat je ook kan doen, is een paar maanden een no buy. Het geld opsparen en na een paar maanden een paar echt mooie items aanschaffen.
Meestal spaarde ik alles op tot de sale en dan m’n slag slaan bij de wat kwalitatief mooiere merken. Dit jaar gemist. Eigenlijk wel jammer want de keuze was nu misschien wel ruimer in de sale. Alleen een zwarte pencil skirt van Reiss aangeschaft, normaal 165 euro, nu 55 euro. Daar kan ik heel blij van worden omdat je het erg goed kan combineren, van heel zakelijk met blouse en pump naar casual met t-shirt en gymp.
Sieraden, kwalitatief goede schoenen en jasjes of jas kunnen een look upgraden. Er was een tijd geleden zo’n boekje ‘La Parisienne’ look book. Daar staat in hoe je basics kan combineren. Niet heel spannend en soms wat tuttig maar er staan ook wat stijlvollere combi’s in ter inspiratie en welke merken voor bepaalde kledingstukken de moeite waard zijn.
Heel basic om mee te beginnen zijn YouTube filmpjes van Lizzy Hadfield (shot from the street op ig) en dan met name de wat oudere filmpjes van twee jaar geleden die ‘testing the basics’ heten, Use less (zij is goed in tweedehands kleding) en the Anna Edit.

LK Bennet pump genoteerd, wacht tot de eerste aanbiedingen. Ik wil er minstens 20% vanaf.
Moet je wel oude video’s kijken, want tegenwoordig is Lizzy Hadfield niet veel soeps meer.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 10-02-2021 22:01
1.09% gewijzigd
novaviva schreef:
10-02-2021 21:35
Moet je wel oude video’s kijkje, want tegenwoordig is Lizzy Hadfield niet veel soeps meer.
Klopt, ze is nu wel erg eendimensionaal gekleed. Paar jaar geleden vond ik haar stijl top, zeker toen ze met haar toenmalige vriendje in Amsterdam filmde.
Alle reacties Link kopieren
mandylion schreef:
10-02-2021 20:34
Tvp, ik wil ook graag een capsule. Of in ieder geval een beperkte kledingkast.
Mijn valkuil is dat ik dan soms toch een paar goedkope vestjes oid koop, en dan vervolgens vind dat ik ze ook 'af' moet dragen.
Terwijl ik eigenlijk liever 1 of 2 supermooie vesten zou hebben. Ik kan alleen heel moeilijk (veel) geld aan mezelf uitgeven, terwijl die meuk uiteindelijk wellicht wel meer kost.
Dat is voor veel mensen een probleem. Ik koop al bijna 30 jaar heel bewust maar dat is makkelijk omdat ik niet modegevoelig ben met een compleet eigen 'huisstijl'. Mijn zus had nooit 'iets om aan te doen' met kasten vol van van alles en ze vond dat ik alleen maar 'duur' spul kocht. We hebben een jaar een lijstje bijgehouden en na dat jaar bleek ik de helft van haar budget uitgegeven te hebben aan een paar items waarmee ik mijn bestaande combi's een nieuwe look kon geven en zij had nog steeds ' niets om aan te trekken'.
Eerlijk is eerlijk: ik heb bijna 30 jaar lang zowat dezelfde maat gehad waardoor goede kwaliteit spul (passend in mijn huisstijl die evolueert maar dat zit em in details/accessoires) ook effectief 20 jaar gedragen werd.
oudblond wijzigde dit bericht op 10-02-2021 22:03
3.46% gewijzigd
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
StardustZiggy schreef:
10-02-2021 21:51
Klopt, ze is nu wel erg eendimensionaal gekleed. Paar jaar geleden vond ik haar stijl top, zeker toen ze met haar toenmalige vriendje in Amsterdam filmde.
Oh ja, die Australische eikel jongen, haha! Maar testing basics is wel van wat langer geleden.
novaviva schreef:
10-02-2021 22:00
Oh ja, die Australische eikel jongen, haha! Maar testing basics is wel van wat langer geleden.
Het verhaal erachter ken ik daar weer niet. Gossie, was het een eikel? Zij was heel verliefd en straalde. Kleedde zich toen erg mooi. Testing the basics deed ze meer ervoor ja, daarna sporadischer. Haar Instagram van pakweg 2 jaar geleden (correctie: najaar 2017 en 2018 moet het zijn) heeft wel wat, al hou ik zelf ook van een wat klassiekere vrouwelijke look. Beetje combinatie van die twee.
De video’s van Dearly Bethany zijn ook de moeite waard. Neutrale kleuren en zij weet outfits een twist te geven.
StardustZiggy schreef:
10-02-2021 22:03
Het verhaal erachter ken ik daar weer niet. Gossie, was het een eikel? Zij was heel verliefd en straalde. Kleedde zich toen erg mooi. Testing the basics deed ze meer ervoor ja, daarna sporadischer. Haar Instagram van pakweg 2 jaar geleden (correctie: najaar 2017 en 2018 moet het zijn) heeft wel wat, al hou ik zelf ook van een wat klassiekere vrouwelijke look. Beetje combinatie van die twee.
Oh, da’s toen heel abrupt uitgegaan. Heel verhaal, maar dat gaat te ver voor hier.
StardustZiggy schreef:
10-02-2021 23:20
De video’s van Dearly Bethany zijn ook de moeite waard. Neutrale kleuren en zij weet outfits een twist te geven.
Wel een goed voorbeeld van het beeld dat een capsule bij mij oproept inderdaad. Hoewel zij natuurlijk heel veel kleding heeft. Toch lijkt het of ze altijd hetzelfde aan heeft. Sympathiek type wel!
Alle reacties Link kopieren
StardustZiggy schreef:
10-02-2021 23:20
De video’s van Dearly Bethany zijn ook de moeite waard. Neutrale kleuren en zij weet outfits een twist te geven.
O die vind ik niet zo heel goed meer eerlijk gezegd. Draagt tegenwoordig dingen die haar gezicht omlaag halen en oud laten lijken. Ik weet dat ze graag meer naar haar leeftijd wordt ingeschat, maar ik vind dat ze daarin doorschiet door veel te harde lijnen en materialen en veel te veel sieraden. Zoals hier bijvoorbeeld: https://www.instagram.com/p/CFHqIE5n1Ub/

Ze is een delicaat type en dat vraagt om zachtere vormen. 3 jaar geleden kleedde ze zich daar nog wel naar: https://www.instagram.com/p/BhpPeoRl9Ps/

Verder geeft ze wel goede tips voor als je petite bent zoals zij.
Alle reacties Link kopieren
Ik volg o.a. op IG:

Signe, Deense vlogger/blogger capsule wardrobe guru: https://www.instagram.com/useless_dk/

Audrey, wat tuttiger:
https://www.instagram.com/audreyacoyne/

Brittany, mijn favoriet. Niet per se capsule maar wel heel veel dezelfde stijl. Helaas word ik erg hebberig van haar filmpjes en insta en ze draagt veel best dure kleding:

https://www.instagram.com/brittanybathgate/
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
11-02-2021 09:55
Ik volg o.a. op IG:

Signe, Deense vlogger/blogger capsule wardrobe guru: https://www.instagram.com/useless_dk/

Audrey, wat tuttiger:
https://www.instagram.com/audreyacoyne/

Brittany, mijn favoriet. Niet per se capsule maar wel heel veel dezelfde stijl. Helaas word ik erg hebberig van haar filmpjes en insta en ze draagt veel best dure kleding:

https://www.instagram.com/brittanybathgate/
O ja, Audrey vind ik leuk! Die weet me nog weleens te inspireren en heeft echt fijne video's.

Ik ben fan van A Small Wardrobe: https://www.instagram.com/asmallwardrobe/
De stijl van Brittany en A small wardrobe vind ik wel leuk dus die ga ik volgen. Meestal haal ik er wat elementen uit zoals bepaalde stoffen bij elkaar of kleur combi’s.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic dit! Ik ben ook terug gegaan naar een kleine garderobe een paar jaar terug, ik deed toen 33/3, waarbij je voor 3 maanden max 33 items in je kast hebt, en na 3 maanden wissel je dan. Dat is misschien een goede start voor capsule wardrobe beginners, het voelde voor mij laagdrempeliger en sindsdien koop ik veel minder en veel bewuster. Voor dit jaar heb ik besloten alleen nog tweedehandskleding te kopen, vanuit milieuoogpunt. En dan stukken van goede kwaliteit.

Die insta accounts zijn leuk, vooral Useless_dk spreekt me erg aan. Nog meer tips in die richting?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gekeken naar die kleurtypes maar ik heb het idee dat ik nergens in val. Erg rode ondertoon in mijn huid, bruin haar met rosse gloed, groen-bruine ogen. Iemand enig idee? Ik draag nu graag petrol omdat dat goed bij mijn ogen staat, maar verder weet ik het eigenlijk niet. Wit maakt me nog roder, heb ik het idee.
Alle reacties Link kopieren
https://www.instagram.com/somethingwhite/

https://www.instagram.com/kameralna/

https://www.instagram.com/livinglife.oh/

https://www.instagram.com/candicemtay/

https://www.instagram.com/mysustainablecapsule/
Alle reacties Link kopieren
AbsoFabso, ik zou die seizoenstypes laten voor wat het is en kijken vanuit wat je nu al hebt en draagt welke kleuren je goed staan.
Maar, als je zin hebt er een studie van te maken:
An introduction to personal color analsysis en a guide to color matching.

Daveotion, hoe je jouw stijl omschrijft doet me denken aan Rachel Maksy, vooral de kleuren. Zij draagt veel vintage-geïnspireerde kleding (vroeger jaren '40 en '50, nu meer wat ze zelf noemt 'hobbit').
Afbeelding

Afbeelding
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
10-02-2021 21:59
Dat is voor veel mensen een probleem. Ik koop al bijna 30 jaar heel bewust maar dat is makkelijk omdat ik niet modegevoelig ben met een compleet eigen 'huisstijl'. Mijn zus had nooit 'iets om aan te doen' met kasten vol van van alles en ze vond dat ik alleen maar 'duur' spul kocht. We hebben een jaar een lijstje bijgehouden en na dat jaar bleek ik de helft van haar budget uitgegeven te hebben aan een paar items waarmee ik mijn bestaande combi's een nieuwe look kon geven en zij had nog steeds ' niets om aan te trekken'.
Eerlijk is eerlijk: ik heb bijna 30 jaar lang zowat dezelfde maat gehad waardoor goede kwaliteit spul (passend in mijn huisstijl die evolueert maar dat zit em in details/accessoires) ook effectief 20 jaar gedragen werd.
De helft o_o.
Ik vind het ook zo suf van mezelf. Zou zo graag duurzamer zijn met kleding, maar toch blijf ik steeds dezelfde fout maken. Dank voor het delen.
Als ik eenmaal een goede basis zou hebben, denk ik wel dat het vol te houden is.

TO, ik ben er dus zelf ook nog niet zo goed in, maar als je meer kleuren toe wilt voegen, zou je dat ook met bv een tas, riem, sjaal of hoofdbandje ofzo kunnen doen misschien?
.
Alle reacties Link kopieren
@tyche:
Jaaa, prachtige kleuren draagt zij! Die combi broek/gilet/blouse is echt to die for. :flirting:
Helaas word ik over het algemeen lijzig in dat type rok (wegens lang, dun en weinig heup), dus ik ben meestal aangewezen op kokerrokken. Maar daar valt ook genoeg leuks mee te doen.
Alle reacties Link kopieren
mandylion schreef:
12-02-2021 10:49
De helft o_o.
Ik vind het ook zo suf van mezelf. Zou zo graag duurzamer zijn met kleding, maar toch blijf ik steeds dezelfde fout maken. Dank voor het delen.
Als ik eenmaal een goede basis zou hebben, denk ik wel dat het vol te houden is.

TO, ik ben er dus zelf ook nog niet zo goed in, maar als je meer kleuren toe wilt voegen, zou je dat ook met bv een tas, riem, sjaal of hoofdbandje ofzo kunnen doen misschien?
wat je je favoriete, meest gedragen, best passende kleding? koop daar meer van.
Alle reacties Link kopieren
mandylion schreef:
12-02-2021 10:49
De helft o_o.
Ik vind het ook zo suf van mezelf. Zou zo graag duurzamer zijn met kleding, maar toch blijf ik steeds dezelfde fout maken. Dank voor het delen.
Als ik eenmaal een goede basis zou hebben, denk ik wel dat het vol te houden is.

TO, ik ben er dus zelf ook nog niet zo goed in, maar als je meer kleuren toe wilt voegen, zou je dat ook met bv een tas, riem, sjaal of hoofdbandje ofzo kunnen doen misschien?
Zoek naar jouw ‘uniform’. Hetgeen waar jij je prettig in voelt en wat je 9 van de 10 keer uit de kast grijpt. Als je dat zelf echt niet weet, maak eens een selfie in de passpiegel iedere ochtend voordat je vertrekt van je outfit. Dat zijn de outfits die voldoen aan de eisen die je stelt qua comfort, representativiteit en voor de ‘mooi’.

En als je dat ‘uniform’ hebt gevonden dan zie je al dat de helft (bij de grootshoppers dan) van de inhoud van je kast weg kan. Die sexy kokerrok die je toch nooit draagt want te sexy of je hebt nooit de goede kleur panty voor eronder, dat mooie bloesje dat je niet draagt want daar past alleen die ene bh onder en het mooie van de bloes valt weg onder een vest/blazer, die seventies revival jeans die je ooit kocht voor die boho look maar die zit voor geen meter, de acht basis vesten in 8 kleuren die je ooit kocht want ‘handig’ en ‘twee voor de prijs van één’, het net-niet truitje (x12), enz.

Ik weet nu van elk kledingstuk aan welke eisen het moet voldoen wil ik ‘wear for money’ eruit halen. Ik doe niet meer aan compromissen (‘Met die broek zou het wel gaan/als ik er een blouse onder draag dan is het oké) omdat iets in de aanbieding is of omdat ik het winkelen beu ben.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven