Dresscode doop
woensdag 28 oktober 2020 om 14:18
woensdag 28 oktober 2020 om 14:18
Iets vrolijks want je zal wel naaste familie zijn gok ik.
Afhankelijk van de kerk trouwens, katholiek en protestants zijn wel heel verschillend in de basis en in de kerken is ook veel verschil.
Zo mag je in een strenge kerk niet in broek, moet de rook over de knie, moet je een hoedje op. Maar dan hebben de ouders dat op zondag ook altijd aan.
Ik wilde iets typen over corona maar in een hele strenge kerk passen veel mensen.
Afhankelijk van de kerk trouwens, katholiek en protestants zijn wel heel verschillend in de basis en in de kerken is ook veel verschil.
Zo mag je in een strenge kerk niet in broek, moet de rook over de knie, moet je een hoedje op. Maar dan hebben de ouders dat op zondag ook altijd aan.
Ik wilde iets typen over corona maar in een hele strenge kerk passen veel mensen.
woensdag 28 oktober 2020 om 14:49
In de katholieke kerk draag je bij een doop wel wat feestelijkers dan bij een reguliere zondagsdienst.FitsSprits schreef: ↑28-10-2020 14:46Als de kerk een livestream heeft, kijk dan even of je een oude kerkdienst kunt opsnorren. Zie je meteen wat de dresscode is.
woensdag 28 oktober 2020 om 14:53
Hetzelfde als bij een bruiloft vind ik wat overdreven. Bij ons in de kerk zie je er gewoon netjes uit als een familielid wordt gedoopt. Maar echt niks bijzonders. Kan prima gewoon een broek met trui of bloesje zijn. Of jurkje. Maar ja, ligt aan de kerk uiteraard. Je weet vast wel of ze van de gereformeerde kerk zijn bijvoorbeeld en zelf ook altijd in jurk/rok lopen. Dan moet dat in die kerk ook, en zelfs met hoedje. Bij ons in de kerk (PKN) kom je gewoon zoals je bent.
woensdag 28 oktober 2020 om 14:56
Maar ik denk dat het om het kind van je broer/zus/zwager/schoonzus gaat? Want er mogen nu maar 30 mensen in de kerk en vaak worden er meerdere kinderen tegelijk gedoopt (in onze kerk wel tenminste). Dus als iedereen familieleden uitnodigt zit je heel snel aan de 30. Dus dan moet je wel erg dichtbij die mensen staan denk ik. Dus dan denk ik dat je wel weet hoe zij zich normaal gesproken kleden als ze naar de kerk gaan, of wat voor soort kerk het is.
woensdag 28 oktober 2020 om 14:57
Mwa, ligt er echt aan hoor. Ik ben naar een paar dopen geweest in een streng gereformeerde/hervormde kerk en aangezien wij van buiten die kerk waren, werd er echt niet moeilijk gedaan over het ontbreken van een hoed/rok.Madderijn schreef: ↑28-10-2020 14:18Iets vrolijks want je zal wel naaste familie zijn gok ik.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 28 oktober 2020 om 15:04
Ik zou dat zelf niet snel doen, naar een ger.gem. kerk gaan zonder rok of hoed. Het is toch wel de bedoeling dat je dat daar draagt. Tenminste, bij ons in het dorp wel. Ik ga er zelf niet heen hoor, maar heb er wel eens bruiloften gehad en dan hou ik er wel rekening mee. Er was toen 1 vrouw van 'buitenaf' die geen hoedje op had, wel een jurk. Werd inderdaad niks van gezegd hoor voor zover ik heb gezien, maar denk dat je je ongemakkelijker voelt wanneer je als enige vrouw zonder hoedje zit dan wanneer je het (terwijl je het onzin vind zoals ik) het wel gewoon draagt.
Die mensen storen zich echt wel aan vrouwen in broek. Zeker in de kerk. Ik snap het ook niet waarom het zo belangrijk is wat je draagt, maar dat is wel mijn ervaring. Maar verschilt misschien per kerk hoor.
Die mensen storen zich echt wel aan vrouwen in broek. Zeker in de kerk. Ik snap het ook niet waarom het zo belangrijk is wat je draagt, maar dat is wel mijn ervaring. Maar verschilt misschien per kerk hoor.
woensdag 28 oktober 2020 om 15:18
woensdag 28 oktober 2020 om 16:19
Oh, ik ben niet zo moeilijk daarin, want ik voel mij niet zo snel bekeken.
De mensen die mij uitnodigen weten dat ik niet christelijk ben of bekend ben met hun kerk/gewoonten, dus ik zal ook niet ter communie gaan of een hoed heb ed. Dus ik neem aan dat zij blijer zijn met het feit dát ik er ben, dan dat ik mij volledig heb verdiept in alle gebruiken. Mocht het wel belangrijk zijn, dan neem ik ook aan dat zij mij zullen informeren.
De mensen die mij uitnodigen weten dat ik niet christelijk ben of bekend ben met hun kerk/gewoonten, dus ik zal ook niet ter communie gaan of een hoed heb ed. Dus ik neem aan dat zij blijer zijn met het feit dát ik er ben, dan dat ik mij volledig heb verdiept in alle gebruiken. Mocht het wel belangrijk zijn, dan neem ik ook aan dat zij mij zullen informeren.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 28 oktober 2020 om 17:29
een aanvulling die misschien niet nodig is maar toch, omdat het je eerste doop is: ik ging voor het eerst naar de doop van een dochter van een goede vriendin. Was prima, maar ik had geen kado bij me. Blijkbaar is het gebruikelijk om een mooi kado te geven bij een doop. Ik dacht dat het een bijzonder kerk-ritueel was, had niet bedacht dat een kado daar bij zou horen.
voor kleding: casual chique, en bedekt (geen blote lichaamsdelen).
The past may be in tatters
But today is all that matters
But today is all that matters
woensdag 28 oktober 2020 om 20:19
Is bij de PKN niet zo, en bij de ger.gem. ken ik dat ook niet. Heb hier nooit een cadeau gekregen bij de doop van de kinderen. Was gewoon een kerkdienst en daarna niets, ook geen visite ofzo.gruffalo schreef: ↑28-10-2020 17:29een aanvulling die misschien niet nodig is maar toch, omdat het je eerste doop is: ik ging voor het eerst naar de doop van een dochter van een goede vriendin. Was prima, maar ik had geen kado bij me. Blijkbaar is het gebruikelijk om een mooi kado te geven bij een doop. Ik dacht dat het een bijzonder kerk-ritueel was, had niet bedacht dat een kado daar bij zou horen.
Misschien meer in de katholieke kerk?
woensdag 28 oktober 2020 om 20:28
Lijkt me handig dat TO ff reageert. Zoals ik al zei mogen er op het moment maar erg weinig mensen naar de kerk. Of je moet in staphorst naar de kerk gaan 
Dus als je al uitgenodigd wordt om zo'n dienst bij te wonen dan moeten die mensen erg dicht bij je staan lijkt me. Geen vage kennis. Dus dan weet je ook heus wel naar welke kerk ze gaan. Je weet dan wel of ze refo's zijn bijv, dat zie je in het dagelijks leven namelijk ook aan ze. Kunnen wij wel zeggen dat je geen blote lichaamsdelen mag laten zien, maar als je naar mijn kerk zou gaan, protestants, dan kan je echt gewoon aan wat je wil.
Als je twijfelt wat wel of niet kan in die kerk lijkt het me dat een jurkje altijd ok is. Maar lijkt me dus wel handig dat TO ff zegt welke kerk het is.
Dus als je al uitgenodigd wordt om zo'n dienst bij te wonen dan moeten die mensen erg dicht bij je staan lijkt me. Geen vage kennis. Dus dan weet je ook heus wel naar welke kerk ze gaan. Je weet dan wel of ze refo's zijn bijv, dat zie je in het dagelijks leven namelijk ook aan ze. Kunnen wij wel zeggen dat je geen blote lichaamsdelen mag laten zien, maar als je naar mijn kerk zou gaan, protestants, dan kan je echt gewoon aan wat je wil.
Als je twijfelt wat wel of niet kan in die kerk lijkt het me dat een jurkje altijd ok is. Maar lijkt me dus wel handig dat TO ff zegt welke kerk het is.