Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Cladwell app waarbij je al je kleding moet fotograferen. Kun je letterlijk uren zoet mee zijn.

Snap dat verschuiven van koopgedrag maar al te goed. Afgelopen zomer was het makeup en skincare.

Troepjes voor in huis heb ik dan weer geen last van.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
16-01-2020 16:53
Cladwell app waarbij je al je kleding moet fotograferen. Kun je letterlijk uren zoet mee zijn.

Snap dat verschuiven van koopgedrag maar al te goed. Afgelopen zomer was het makeup en skincare.

Troepjes voor in huis heb ik dan weer geen last van.
Paar jaar geleden heb ik ook een keer al mijn kleding gefotografeerd. Was er inderdaad weken zoet mee, maar was erg leuk om te gebruiken bij combinaties maken. Doordat ik veel afgevallen ben, heb ik het laatste jaar veel nieuwe dingen gekocht en ook veel kleding weggedaan, dus heb inmiddels de foto’s allemaal gewist.

Ook ik moet oppassen dat ik mijn koopgedrag niet verschuif naar iets anders. Maar daar wil ik ook op gaan letten.
Alle reacties Link kopieren
Reigie3 schreef:
16-01-2020 18:00

Ook ik moet oppassen dat ik mijn koopgedrag niet verschuif naar iets anders. Maar daar wil ik ook op gaan letten.
Ik ook. Dat is ook al vaker gebeurd. Daarom geldt mijn no buy voor alle gebieden waar dat risico aanwezig is: schoenen, kleding, make up, skincare, sieraden.

Ik geloof niet dat er nu nog categorieën over zijn die een risico op compensatie-spenden hebben.
Boeken! Die je dan vervolgens niet gaat lezen. Want boeken koop je ook voor je 'fantasy me', met een kopje thee en een dekentje op de bank. Maar daar zit je dan uiteindelijk weer te forummen, of iets lulligs op TLC te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ja, boeken inderdaad. Heb ik ook een tijdje gekocht. Heb er nog zeker 20 liggen die ik niet gelezen heb. Ik mag pas weer kopen als ik ze allemaal uit heb. Dat duurt nog wel even.
Alle reacties Link kopieren
Boeken leen ik gewoon ouderwets via de bibliotheek. Jaren geleden al gestopt met kopen toen ik na verhuizing geen boekenkast meer had. Heel soms n tweedehandsexemplaar via marktplaats omdat de bieb het niet heeft. Of ruilen van boeken in kennissenkring.
Ook digitale exemplaren nemen geen ruimte in.
Alle reacties Link kopieren
oranjetulpen schreef:
17-01-2020 10:35
Boeken leen ik gewoon ouderwets via de bibliotheek. Jaren geleden al gestopt met kopen toen ik na verhuizing geen boekenkast meer had. Heel soms n tweedehandsexemplaar via marktplaats omdat de bieb het niet heeft. Of ruilen van boeken in kennissenkring.
Ook digitale exemplaren nemen geen ruimte in.
Precies. Ik ben een leesfanaat, maar boeken jagen mijn bestedingsdrang niet omhoog. Mijn man is een verzamelaar van bepaalde schrijvers waar ik ook van hou. Bovendien kopen we boeken vaak op rommelmarkten en ik lees het meest via de e-reader.
Ik gaf dus al niet veel uit aan lezen en ben ook niet van plan om daar nu mee te gaan beginnen.
oranjetulpen schreef:
17-01-2020 10:35
Boeken leen ik gewoon ouderwets via de bibliotheek. Jaren geleden al gestopt met kopen toen ik na verhuizing geen boekenkast meer had. Heel soms n tweedehandsexemplaar via marktplaats omdat de bieb het niet heeft. Of ruilen van boeken in kennissenkring.
Ook digitale exemplaren nemen geen ruimte in.
Ik las laatst op het forum iemand die vond allemaal afgeknipte teennagels in een boek van de bieb . :-D

Wat herkenbaar van dat geobsedeerde zoeken, ik doe dat ook.
Steeds kleine projectjes van wat ik op dat moment zoek.
Avond aan avond het internet ervoor afstruinen, tot het volgende project zich weer aandient.
Alle reacties Link kopieren
Gekopbloemen schreef:
17-01-2020 20:12

Wat herkenbaar van dat geobsedeerde zoeken, ik doe dat ook.
Steeds kleine projectjes van wat ik op dat moment zoek.
Avond aan avond het internet ervoor afstruinen, tot het volgende project zich weer aandient.
Sorry dat ik het zeg maar ik vind het fijn om er herkenning in te vinden.

Hier gaat het verder overigens wel goed. Voel weinig shopdrang.
Lady_Day schreef:
17-01-2020 20:15
Sorry dat ik het zeg maar ik vind het fijn om er herkenning in te vinden.

Hier gaat het verder overigens wel goed. Voel weinig shopdrang.
Ik ook, tulpen schreef ook zoiets over dat obsessief zijn, dat heb ik ook enorm.

Op dit moment weer , alweer dus op zoek naar een shampoo die je haar luchtig kan houden.
Net weer Aveda shampoo en conditioner , twee keer gebruikt en alweer maakt het mijn haar te zwaar.
Grrrrrrrrrr
Lady_Day schreef:
17-01-2020 20:15
Sorry dat ik het zeg maar ik vind het fijn om er herkenning in te vinden.

Hier gaat het verder overigens wel goed. Voel weinig shopdrang.
Fijn dat je weinig shopdrang hebt !
Alle reacties Link kopieren
Gekopbloemen schreef:
17-01-2020 20:12
Ik las laatst op het forum iemand die vond allemaal afgeknipte teennagels in een boek van de bieb . :-D

Wat herkenbaar van dat geobsedeerde zoeken, ik doe dat ook.
Steeds kleine projectjes van wat ik op dat moment zoek.
Avond aan avond het internet ervoor afstruinen, tot het volgende project zich weer aandient.
Ik herken dat ook, altijd is er wel iets waar ik naar op zoek was. Een leuk geklede presentatrice kon al triggeren dat ik eigenlijk ook zo'n blouse nodig had. Een filmpje op YouTube kon me er makkelijk van overtuigen dat ik die foundation of oogschaduw écht moest hebben. Ik zag iemand met oorbellen in de vorm van cicaden. Móest ik hebben, daar ging ik echt online naar speuren.
Niet helemaal normaal gedrag, vind ik achteraf. Daar wil ik echt vanaf.

Want inderdaad, na elk project dient het volgende zich al vrij snel weer aan.

Hier gaat het eigenlijk best goed. Oké, het is nog kort, maar ik merk nu al dat ik meer salaris over heb dan anders. Ik heb me voorgenomen om op payday wat over was van de maand ervoor direct naar de spaarrekening te sluizen. Naast wat ik al automatisch spaar, dus hopelijk tikt dat een beetje door. Ik denk dat een groeiend saldo erg motiverend zal zijn.

(Trouwens wel erg blij met mijn cicaden oorbellen, eerlijk is eerlijk)
Alle reacties Link kopieren
Gekopbloemen schreef:
17-01-2020 20:12
Ik las laatst op het forum iemand die vond allemaal afgeknipte teennagels in een boek van de bieb . :-D
Ik ben wel heel selectief wat ik leen. Ik gruwel al van koekkruimels in een boek 🤨
En lees om die reden ook niet in bed uit een bibliotheekboek.
Verder dwing ik mijzelf er niet teveel aan te denken omdat ik soms perioden met neigingen tot smetvrees heb.
Alle reacties Link kopieren
En ik vind het prettig om te lezen dat er meer mensen zijn die zich kunnen vastbijten in ‘projectjes’.
Ik ervaar zelf nu wel echt de ontspanning van het NIET obsessief afstruinen van het net naar allerlei zaken die ik perse wil hebben.
Alle reacties Link kopieren
oranjetulpen schreef:
17-01-2020 22:13
En ik vind het prettig om te lezen dat er meer mensen zijn die zich kunnen vastbijten in ‘projectjes’.
Ik ervaar zelf nu wel echt de ontspanning van het NIET obsessief afstruinen van het net naar allerlei zaken die ik perse wil hebben.
Fijn he? Vind ik eigenlijk ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Gekopbloemen schreef:
17-01-2020 20:21
Ik ook, tulpen schreef ook zoiets over dat obsessief zijn, dat heb ik ook enorm.

Op dit moment weer , alweer dus op zoek naar een shampoo die je haar luchtig kan houden.
Net weer Aveda shampoo en conditioner , twee keer gebruikt en alweer maakt het mijn haar te zwaar.
Grrrrrrrrrr
Oh hemel, de zoektocht naar dat ene perfecte product! Ken ik ook. Gelukkig heb ik op dit moment genoeg favorieten in huis. Ik kan het geloof ik niet opbrengen om verplicht iets op te maken wat ik echt niet fijn vind. Maar dat hoeft dit jaar ook niet. Ik ben voorzichtig aan wat merkvaster geworden. Niet meer constant op zoek naar iets wat nog beter is.
De Holy Grail bestaat niet.
Het is ook gewoon lekker, online dingen uitzoeken. Of je ze nou uiteindelijk koopt of niet, de speurtocht is al heerlijk vermaak.

Ik heb deze week mijn hart kunnen ophalen, heb voor dik 1000 euro relatiegeschenken mogen uitzoeken op het werk. Heerlijk, vandaag kwam de eerste doos binnen en konden we lekker uitpakken om te kijken hoe mooi het in het echt was. En mijn huis blijft leeg en mijn portemonnee vol.
Zo, daar ben ik ook eindelijk eens in het nieuwe topic...
Druk, druk, druk gehad, maar gelukkig niet met shoppen :-D

Even alles teruggelezen...jullie zijn goed bezig hoor!
Het gaat mijzelf tot nu toe ook nog niet slecht af.
Nieuwe combi's maken vind ik erg leuk en misschien dat ik ook wel 1 van de aangeraden apps ga gebruiken, als ik tijd kan vinden om alles te fotograferen :facepalm:

Mijn challenge is tot en met 30 juni geen kleding, schoenen en make-up kopen.
Nu heb ik gisteren een woonwinkeltje ontdekt, met ontzettend leuke spullen :cheer:
Zag op facebook dat er kussentjes in de aanbieding waren en laat ik mijn kussentjes nou vorige week hebben weggegooid...dus er moest iets nieuws komen. Ik heb het wel bij die 2 kussentjes kunnen laten, maar ik hoop dat als ik nog eens terugga, ik niet die hele winkel leegkoop :-?
Gewoon niet teruggaan dus :-D

Succes allemaal en echt top allemaal die motiverende berichten van iedereen!! Erg blij mee om te weten dat ik niet de enige ben met dit soort problemen :hihi:

Fijn weekend!!
Ik merk bij mij dat de eerst afkickverschijnselen langzaam aan het afnemen zijn. Ik heb niet meer steeds de neiging om naar bepaalde websites te gaan en compulsief te checken wat er allemaal is.

Ook het maken van leuke en verrassende nieuwe combinaties, zorgt ervoor dat ik gemotiveerd blijf. Samen met de ontvangen complimentjes over "oude" kleding ;), haha.

Mijn vriend is nog steeds niet helemaal on board, maar dat mag de pret niet drukken. Ik ben erg tevreden over hoe het gaat :)
Maar wat kopen jullie gewoonlijk dan?

Ik koop in het ene jaar een zomergarderobe, in het andere een winter. Als in: ik vervang enkele items en veel is nog goed. In 2019 was de zomer aan de beurt en moest ik wat basics vervangen. Ik kocht:

3 zomerjurken
1 zomervest
1 paar gympen
(Dit keer geen zomerjas, door de hete zomers was die van 2 jaar terug nog als nieuw.)

En verder:
2 spijkerbroeken
2 sweaters
2 bh’s
4 hemden
2 zomerpanty’s
2 winterpanty’s
2 paar laarzen (waarvan 1 nog in de doos: ik had een goede black friday deal en die zijn voor de volgende winter).
Enkele nieuwe onderbroeken.

Voor mij was 2019 een uitbundig jaar vanwege die waslijst aan basics, alles was tegelijk ‘op’. Maar hoe ervaren jullie dat?
Maar wat ik eigenlijk wil zeggen: 3 maanden niet shoppen is voor mij dus niks, ik heb in 2019 2x geshopt en dat is veel. En nog een berg kleding in mijn kast 🤨
Lady_Day schreef:
17-01-2020 20:15
Sorry dat ik het zeg maar ik vind het fijn om er herkenning in te vinden.

Hier gaat het verder overigens wel goed. Voel weinig shopdrang.
Ik heb ook van die projectjes. Steeds weer een nieuwe obsessie, waar ik dan iets voor móét kopen. En ik heb ook een obsessieve drang om voorraadjes aan te leggen. Een soort rare angst dat iets op raakt. Vorige week moest ik opeens de perfecte badkamer, en heb ik allerlei bad producten gekocht. Zelfs dure handzeep besteld op internet, omdat de kleur zo goed bij het thema paste :facepalm:

Hoe vaak vinden jullie trouwens dat je een kledingstuk kan dragen? Een simpele spijkerbroek of effen shirt draag ik rustig twee keer per week, maar van een opvallende jurk ben ik bang dat het gaat opvallen.
Alle reacties Link kopieren
Tamago schreef:
18-01-2020 13:32
Maar wat ik eigenlijk wil zeggen: 3 maanden niet shoppen is voor mij dus niks, ik heb in 2019 2x geshopt en dat is veel. En nog een berg kleding in mijn kast 🤨
Dat lijkt in helemaal niets op mijn koopgedrag. Ik kijk/keek er minder doelbewust naar. Als in: ik koop vooral graag in de uitverkoop. Echt noodzakelijk zijn de meeste aankopen niet. Heb ik meer geld over, dan ging er meer op. Uiteindelijk had ik dus eigenlijk nooit geld over, los van wat ik automatisch spaarde.
Items die ik beu ben of die versleten zijn, gaan weg. Ik koop daar niet direct en doelbewust vervanging voor.

Als dit systeem voor jou werkt, dan is dat hartstikke fijn. Bij mij zou het niet passen.
Na dit jaar wil ik overstappen op een vast budget. Per maand of kwartaal.
Alle reacties Link kopieren
spuit-elf schreef:
18-01-2020 18:00
En ik heb ook een obsessieve drang om voorraadjes aan te leggen.

Hoe vaak vinden jullie trouwens dat je een kledingstuk kan dragen? Een simpele spijkerbroek of effen shirt draag ik rustig twee keer per week, maar van een opvallende jurk ben ik bang dat het gaat opvallen.
Ik ben/was ook van het voorraad aanleggen. Soms wel teveel. Dan was ik bij de Kruidvat, was er deo in de aanbieding, 2+2 gratis, en kwam ik met mijn 4 deo's tot de ontdekking dat er nog 6 stonden. Dus soms omdat ik onverwachte aanbiedingen zag en niet wist of ik nog genoeg van dat product had. Soms om niet mis te grijpen. Meestal een combinatie van allebei. Wel alleen als het dan een aanbieding was.
Maar uiteindelijk, als je mascara goed bevalt, heb je ruim drie maanden de tijd om hem bij te kopen. Liggen er drie mascara's, dan ben je voor bijna een jaar voorzien. Liggen ze in je la oud te worden.
En van sommige producten had ik gewoon oprecht niet zo goed door hoe lang je er mee doet. Voor je het weet heb je voor jaren spul liggen. Is natuurlijk ook jammer. Dus daar wil ik in 2121 ook niet weer mee beginnen. Helemaal niet nodig.

Om je vraag te beantwoorden: ik vind zelf variatie fijn. Afwisseling van stijlen, dus soms een kokerrok met blouse en hoge laarzen, soms een flodderjurk met cowboy boots, soms een spijkerbroek met blazer, of bandshirt met vest.
Verder onthoud ik ongeveer wanneer ik iets droeg (dat gaat vanzelf, ik doe het onbewust, het klinkt wat freaky). Bijvoorbeeld: ik geef les. De meeste van mijn studenten zie ik één keer per week. Als ik een opvallende jurk aan wil doen op woensdag, dan let ik wel op (onbewust dus) dat ik hem niet kort daarna weer op een woensdag draag. Gaat misschien wel wat ver....
Alle reacties Link kopieren
Voorraadjes aanleggen doe ik niet meer. Op een gegeven moment had ik zeker 10 deo's liggen en als er dan weer een 1+1 aanbieding was dan wilde ik nog meer kopen. Een soort rare variant van FOMO want die aanbieding komt zo vaak terug. Ik koop nooit deo voor de volle mep.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven