Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
oranjetulpen schreef:
19-02-2020 18:53

Ik wil graag weer een middenweg terugvinden: tevreden met wat ik heb en dat ook waarderen.
Dit is ook mijn doel. Alleen kleding hebben die ik graag draag en waar ik blij van word. Geen kasten vol meer en dan nog niet weten wat ik aan moet.
Jeetje 27 tot 37 kledingstukken incl schoenen voor een capsule wardrobe? Dat is best weinig!

Ik heb niet geteld maar heb 1 meter kledingstang met jurken. 1 smalle legkast met shirts topjes truien broeken en er hangen aan een ander kledingrek nog wat vesten en jackjes enzo. En 2 schoenenrekken schoenen. Geen idee hoeveel alles bij elkaar.

Het is nog niet dat mijn kasten uitpuilen maar bij mij is meer het probleem dat ik maar bleef/blijf (want nog niet mee gestopt helaas) speuren naar nieuwe jurkjes

Maar on the bright side: mijn uitglijder van januari, de laarzen die ik zo graag wilde en zo nodig had bleken na 2x dragen toch te klein en heb ik via MP verkocht voor een best wel goede prijs. En uitglijder 2 het vest heb ik supervaak aan.
citronella schreef:
19-02-2020 22:07

Het is nog niet dat mijn kasten uitpuilen maar bij mij is meer het probleem dat ik maar bleef/blijf (want nog niet mee gestopt helaas) speuren naar nieuwe jurkjes
Hier hetzelfde :lol: In de praktijk draag ik meer broeken met stevige schoenen. Maar ik kijk/zoek altijd naar leuke jurkjes en hakken. Functioneel shoppen is gewoon minder interessant. :facepalm:
LevadeII schreef:
19-02-2020 23:32
Hier hetzelfde :lol: In de praktijk draag ik meer broeken met stevige schoenen. Maar ik kijk/zoek altijd naar leuke jurkjes en hakken. Functioneel shoppen is gewoon minder interessant. :facepalm:
De jurkjes draag ik dan wel. Maar heb inderdaad ook een handje van laarzen kopen die ik toch niet draag, maar dan zijn ze zo moooii
Alle reacties Link kopieren
citronella schreef:
19-02-2020 22:07
Jeetje 27 tot 37 kledingstukken incl schoenen voor een capsule wardrobe? Dat is best weinig!
Valt eigenlijk wel mee als je kijkt hoeveel kledingstukken vrouwen hebben en daarvan slechts 21% van dragen. Want dat is het gemiddelde namelijk.

80% van de kleding in kasten van vrouwen wordt zelden tot nooit gedragen. Dan kom je wel tot 150 kledingstukken als je ondergoed en sokken niet mee rekent terwijl je maar rond de 30 stuks daadwerkelijk draagt

Uiteraard gemiddelden, maar het geeft je wel te denken. Als ik eerlijk ben heb ik altijd wel dezelfde 30 stuks kleding aan. Misschien zelfs minder als we hemdjes/ singletjes niet mee rekenen.
Dat geloof ik ook wel, dat je maar een klein deel van je garderobe draagt. Sowieso heb je dingen die je niet zo vaak kan dragen, heel luchtige of juist warme kledingstukken waar het gewoon niet zo vaak geschikt weer voor is, of feestkleding. Maar dan nog zal je vaak naar je favorieten grijpen.

Ik merk wel nu ik mezelf op no buy heb gezet ik weer eens dingen draag die ik anders links laat liggen. En ik draag mijn blouses vaker omdat ik nu een schoonmaakster heb die strijkt, die sloeg ik vaak over omdat ze gekreukeld in de kast hingen en ik zelf geen tijd of vooral zin had om ze te strijken.
Alle reacties Link kopieren
Als ik straks verhuisd ben en ik heb al mijn kleding weer op 1 plek zal ik eens tellen hoeveel ik heb. Best nog wel veel denk ik. En dan wordt het tijd om echt te gaan optimaliseren maar vind dat toch best nog wel lastig. Ik heb een paar jaar geleden een aantal mooie dingen weg gedaan omdat ze 'te groot' waren maar tegenwoordig heb ik liever wat lossere kleding aan en nu baal ik ervan dat die dingen weg heb gedaan.

I werk ook met capsules. Zo'n 30 stukken per capsule. Ondertussen haal ik wel es wat weg en pak ik er wat bij hoor. Ik draag vaak dezelfde dingen merk ik.
Dat is het denk ik: je hebt een beperkte capsule voor een bepaald seizoen. Je hebt wel meer kleding, maar gedurende een paar maanden draag je alleen die ongeveer 30 kledingstukken. En dan in het volgende seizoen weer 30 andere. Het is volgens mij niet zo dat mensen die met een capsule werken in totaal nog geen 40 kledingstukken hebben, ze zullen er ook wel 100 hebben.
Om te zien wat je nou werkelijk draagt en wat niet heb ik wel eens als tip gelezen dat je al je hangertjes verkeerd om hangt. Alles wat je draagt, hang je na het wassen met het hangertje de goede kant op terug. Na x tijd zie je dan in één oogopslag wat je de afgelopen tijd niet gedragen hebt.

Ik heb geen kast maar kledingrekken, dus ik zie aan de laag stof op de kledingstukken welke ik weinig of niet draag
Alle reacties Link kopieren
Dames, hoe doen jullie het met panty’s? Ik heb een panty gekocht zodat ik bepaalde kledingstukken anders/ vaker kan dragen. Ondanks dat ik echt niet de duurste gekocht heb, tikt dit toch behoorlijk aan. Ik had een olijfgroene nodig voor onder een bepaalde rok. Ik heb nu 40 denier gekocht zodat ik de rok nu kan combineren met een trui. Maar liefst zou ik dezelfde panty ook in 20 denier kopen zodat ik de rok straks in het voorjaar ook kan dragen. In de zomer draag ik m met blote benen.
Ik heb een fijn merk marcmarcs gevonden met een goede prijs kwaliteit verhouding e8,95 per panty. Maar e20 is ook blijkbaar heel gewoon 😱
Panty’s vallen buiten mijn no buy. Ik koop over het algemeen goedkope panty’s. Gaan die dure wel minstens tien wasbeurten mee?
Alle reacties Link kopieren
Oranjetulp: Ik heb het 'talent' om jaren te doen met de wat dikkere panty's. Die heb ik in mijn 'huiskleuren': zwart, blauw, bordeaux, mosgroen, rood, grijs... Als het voorjaar komt dan draag ik meestal een transparante panty onder dezelfde jurkjes waar ik in de winter een kleur onder draag.

En geheel zonder het besloten te hebben, kocht ik begin december voor het laatst een kledingstuk (winterjas die meer dan nodig was). Intussen heb ik mijn kasten opgeruimd en alle kledingstukken die al jaren hingen te wachten tot ik er misschien ooit weer 'ingroei' heb ik eindelijk weggegeven. Zal je zien dat ik in 2020 plots wel aankom :D
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Marana, precies... ik heb capsules met wisselende stukken hoewel sommige dingen er altijd in hangen.

Maylina, ik heb ook geen kast, alleen een rek. Ik werk wel met die hangers omdraaien

Oranjetulpen, ik koop alleen Wolford panty's en die zijn meestal 30 tot 50 Euro p.s. maar ze blijven echt jaren goed en de kleuren zijn mooi. Er is een navy kleur, Admiral, die is zo mooi. Zit tegen het zwart aan maar is wel blauw. Die kleur heb ik nog nooit bij een ander merk gezien.

20 denier weet ik niet, dat draag ik niet (30 is het minimum en daar ben ik wel voorzichtig mee) maar mijn favorieten zijn 50 tot 100 denier en die blijven mooi. Sterker nog, ik heb nog nooit een Wolford panty weg hoeven gooien.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
20-02-2020 13:09
Dat is het denk ik: je hebt een beperkte capsule voor een bepaald seizoen. Je hebt wel meer kleding, maar gedurende een paar maanden draag je alleen die ongeveer 30 kledingstukken. En dan in het volgende seizoen weer 30 andere. Het is volgens mij niet zo dat mensen die met een capsule werken in totaal nog geen 40 kledingstukken hebben, ze zullen er ook wel 100 hebben.
Nee, de mensen die met een capsulewardrobe werken wisselen wel eens kledingstukken af maar hebben er echt geen 100. Maar dat zijn vaak ook minimalisten. Heb er veel over gelezen en filmpjes gezien vorig jaar. Die kunnen echt alle seizoenen in 1 kleine kinderkledingkast kwijt bij wijze van
Alle reacties Link kopieren
Ik werk met capsules en heb echt wel 100 kledingstukken, misschien nog wel meer. Goed minimaliseren en met capsules werken is echt wel een proces hoor. Dat is niet bijna al je kleding wegdoen en klaar.

Door met capsules te werken kom ik er zelf beter achter wat ik 'nodig' heb, heb ik meer overzicht en is alles op mijn kledingrek spul wat ik mooi vind, lekker vind zitten, mij goed past en dus goed staat.
Alle reacties Link kopieren
En toch geef je regelmatig aan veel alsnog niet te dragen of gedragen te hebben. Zelfs met je capsule. Zeker als je je bedenkt dat 80 procent van de kleding niet gedragen wordt door de gemiddelde vrouw kunnen we met heel wat minder af dan we denken. Niet alle capsule wardrobes zijn 38 stuks en dan ieder seizoen 38 nieuwe stuks. Veel is tijdloos en basis. Dat is juist het punt van een capsule. Denk dat je echt minder dan die 100 stuks hebt gedragen als je het nagaat voor jezelf.

Ik ga mijn kleding eens tellen
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
20-02-2020 09:40
Als ik straks verhuisd ben en ik heb al mijn kleding weer op 1 plek zal ik eens tellen hoeveel ik heb. Best nog wel veel denk ik. En dan wordt het tijd om echt te gaan optimaliseren maar vind dat toch best nog wel lastig. Ik heb een paar jaar geleden een aantal mooie dingen weg gedaan omdat ze 'te groot' waren maar tegenwoordig heb ik liever wat lossere kleding aan en nu baal ik ervan dat die dingen weg heb gedaan.

I werk ook met capsules. Zo'n 30 stukken per capsule. Ondertussen haal ik wel es wat weg en pak ik er wat bij hoor. Ik draag vaak dezelfde dingen merk ik.
Ooooh, mag je méérdere capsules hebben?
Luistervink schreef:
20-02-2020 17:38
Ooooh, mag je méérdere capsules hebben?


Je kunt natuurlijk niet met 30 kledingstukken het jaar rond doorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi oranjetulpen, ik denk dat het juist heel goed is als je door de panty-aanschaf andere kledingstukken meer gaat dragen.

Tis met panties beetje net als met schoenen vind ik. Als panty mooi is, werkt dat door in je hele outfit. Ik ben ook fan van Wolford, maar kunert, falke, oroblu zijn ook ok en net wat goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Ehm 4 jurken, 10 shirtjes, 5 broeken, 2 jassen, 3 bloesjes, 3 truien, 3 vesten. Kom je al een heel eind als je ondergoed en schoenen enz niet mee telt en alles af stemt met elkaar. Volgens mij doen ze dat ook met een capsule wardrobe.

Mensen zijn echt niet zo veel nodig in een jaar. Volgens mij vooral een excuus voor onszelf zodat we kunnen kopen.

Ik heb net snel even geteld. 130 stuks kleding en kan eerlijk zeggen dat ik de helft maar heb gedragen helaas. Laat het dan 2 capsules zijn om het half jaar wat ik daadwerkelijk nodig zou hebben. Dacht vorig jaar goed bezig te zijn geweest maar kan nog beter. Het motiveert iig weer
Even geteld:

7 jassen
13 broeken
18 truien
10 vesten
30 jurken
20 longsleeves
20 t-shirts
16 hemdjes
4 korte broeken
16 rokken
20 tops/tunieken
11 jasjes
Ongeveer 190 kledingstukken dus :@@:

3 paar laarzen
3 paar enkellaarsjes
3 paar hoge schoenen
6 paar sneakers
4 paar sandalen
10 paar pumps
5 paar slippers
Dus 34 paar schoenen

Dit is voor alle seizoenen, dus truien variëren van hele dikke wintertruien tot dunne zomertruien, etc.
Bh's, slips, sokken, panty's, leggings, sportkleding etc niet geteld.

Oefff wat een berg!
Alle reacties Link kopieren
Ik kom zelf ook wel op 34 paar schoenen hoor. Maar ik snap nu wel waarom je niet uit kan met 30 of 40 stuks kleding per jaar :mrgreen:

Heb je vorig jaar ook alles gedragen?
Alle reacties Link kopieren
zusjevanLady_Day schreef:
20-02-2020 18:10
Hoi oranjetulpen, ik denk dat het juist heel goed is als je door de panty-aanschaf andere kledingstukken meer gaat dragen.

Tis met panties beetje net als met schoenen vind ik. Als panty mooi is, werkt dat door in je hele outfit. Ik ben ook fan van Wolford, maar kunert, falke, oroblu zijn ook ok en net wat goedkoper.
Ik heb vandaag de panty aan en ik moet zeggen dat ik er idd blij mee ben. Nu kan ik mijn lange rok al aan ipv wachten tot de zomer. Heb in de uitverkoop ooit 2 falke en 3 oroblu panty’s in kleurtje gekocht waar ik nog steeds plezier van heb dus het is idd een verantwoorde aankoop.
En ik koop het liefst wel een beetje kwaliteit aangezien ik een 30 denier panty vd hema bij de tweede keer dragen stuk trok.
broodtrommel schreef:
20-02-2020 18:30
Ik kom zelf ook wel op 34 paar schoenen hoor. Maar ik snap nu wel waarom je niet uit kan met 30 of 40 stuks kleding per jaar :mrgreen:

Heb je vorig jaar ook alles gedragen?


Nee. Met name de longsleeves en minstens de helft van de t-shirts draag ik zelden. Die zijn bedoeld voor onder truien en tops, en in de praktijk draag ik bijna alleen de zwarte shirts, niet alle andere kleuren. Maar ze liggen me ook niet echt in de weg en ik heb altijd het idee dat bepaalde kleuren toch nog wel eens handig zouden kunnen zijn.

De helft van rokken draag ik al een paar jaar niet. Wegens te kort of te strak. Ga ze toch maar weg doen denk ik.
De helft van de jasjes/colbertjes draag ik ook niet.
Van de dikke truien en dikke vesten heb ik er maar weinig gedragen deze winter, maar dat kan in een andere winter zo weer heel anders zijn.

Vrijwel alle broeken heb ik wel een keer gedragen het afgelopen jaar, net als vrijwel alle jurken.



Als ik heel erg minimaal ga rekenen heb je per jaar nodig:
1 zomerjas of tussenjas
1 winterjas
3 truien
2 vesten
2 jasjes/colbertjes
5 t-shirts
5 tops
4 hemdjes
3 jurken
3 rokken
1 korte broek
Dus dat maakt 30 stuks. En dan moet je meerdere keren per week wassen. Ik was nu alleen in het weekend.


(sjaaltjes tellen als accessoires toch? Daar heb ik ook nog een hele berg van)
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
20-02-2020 18:49

Als ik heel erg minimaal ga rekenen heb je per jaar nodig:
1 zomerjas of tussenjas
1 winterjas
3 truien
2 vesten
2 jasjes/colbertjes
5 t-shirts
5 tops
4 hemdjes
3 jurken
3 rokken
1 korte broek
Dus dat maakt 30 stuks. En dan moet je meerdere keren per week wassen. Ik was nu alleen in het weekend.
Ik vind dit allemaal wel heel minimaal. Bijvoorbeeld 1 winterjas zou voor mij veel te weinig zijn. Heb er 3 die ik echt regelmatig draag. (Heb er nog meer) Als het regent wil ik een jas aan met een goede capuchon. Over een jurk doe ik een andere jas aan dan over een broek. Kortom ik heb er echt meer nodig. Maar misschien ben ik geen goede maatstaf...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven