Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Een paar laarzen van van Haren laat ik ook geen nieuwe zolen onder zetten maar schoenen van Marant, Acne etc. ja, zeker wel.

Ik heb een hele mooie leren tas, jaren geleden in een kringloopwinkel gekocht. Past mijn Macbook heel perfect in. Nu is de voering helemaal versleten maar ik laat hem wel repareren. Die tas kostte mij destijds een tientje, vermoed dat de reparatie wel meer zal zijn maar dat doe ik liever dan een nieuwe tas kopen. Verder is de tas nog helemaal goed en het leer wordt er alleen maar mooier op.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
17-02-2020 10:55
Een paar laarzen van van Haren laat ik ook geen nieuwe zolen onder zetten maar schoenen van Marant, Acne etc. ja, zeker wel.

Ik heb een hele mooie leren tas, jaren geleden in een kringloopwinkel gekocht. Past mijn Macbook heel perfect in. Nu is de voering helemaal versleten maar ik laat hem wel repareren. Die tas kostte mij destijds een tientje, vermoed dat de reparatie wel meer zal zijn maar dat doe ik liever dan een nieuwe tas kopen. Verder is de tas nog helemaal goed en het leer wordt er alleen maar mooier op.
Ja, dat is het een beetje: het zijn laarzen en een tas die ook uit een kledingruil heb. Geen idee wat ze origineel gekost hebben. Ik vind ze mooi en de schoenmaker is op zich wel eerlijk als hij denkt dat het product de reparatie niet waard is. Dus toch maar laten doen.

Schoenen die ik zelf koop heb ik soms al meerdere keren laten verzolen: zijn mooie producten die eigenlijk niet slijten. Waardoor ik me ook wel een beetje verveel, hoewel ik in de winkel niks zie wat ik niet in de kast heb staan. Zo snel verandert de mode dan blijkbaar ook weer niet.
Alle reacties Link kopieren
Luistervink schreef:
17-02-2020 13:22
Waardoor ik me ook wel een beetje verveel, hoewel ik in de winkel niks zie wat ik niet in de kast heb staan. Zo snel verandert de mode dan blijkbaar ook weer niet.
Eens. Ik heb dat ook. Dat ik denk: ik heb diverse soorten jeans (Skinny, flared, recht, donker, licht, grijs, verwassen, met verfspatten). Diverse soorten rokken en jurken (variërend in lengte, pasvorm en print). Allerlei kleuren blazers. Afijn, je snapt het punt. Méér kopen voegt eigenlijk niet echt veel toe. Vorig jaar heb ik eens een donkerbruine suède look broek besteld. Om vervolgens tijdens het passen pas te ontdekken dat hij sprekend leek op....jawel: een donkerbruine suède look broek die ik al had! Terug gestuurd uiteraard, maar echt, waar slaat dat nog op, hè?
Hetzelfde geldt voor make up: waarom nog meer foundation kopen als ik er al vijf heb? Het blijft foundation, zó anders zijn ze onderling allemaal niet.
Goed. Dat is de theorie. Ik weet het allemaal wel. Maar het blijft toch soms moeilijk.

Maar ik ben het dus helemaal met je eens dat veel dingen waar we zo smachtend naar kijken eigenlijk helemaal niet zo vernieuwend zijn, of anders dan we al hebben.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
16-02-2020 21:03
Leuk dat je mee schrijft, Zusjevan. Hopelijk heb je er steun aan.
Het klinkt misschien wat dramatisch, maar ik kan de steun zelf momenteel ook goed gebruiken. Zo goed als het tot nu toe ging, zo onrustig voel ik me de laatste anderhalve week. Koopkriebels blijf ik het maar noemen.
Ik heb de bon van mijn man besteed, maar meteen gedaan. Ik heb gekozen voor een klassieker, een mooie bruine blazer in een tijdloos model, was 70% afgeprijsd en ik heb maar drie euro bij hoeven te betalen. Dit is niet het zoveelste item wat ik stiekem al tien keer in de kast heb hangen, maar echt een nuttige aanvulling. Daar ben ik erg blij mee.

Maar. Ik ben de fout in gegaan gisteren! Ik moest bij de Etos zijn, gewoon voor tandpasta en paracetamol en dergelijke meer. Het was druk, ik moest wachten en snuffelde ondertussen bij de make up. En voor ik het wist .....ik heb een lippenstift gekocht. Van Essence, en 50% afgeprijsd, dus het kostte weliswaar geen drol, maar toch.
Je hebt er tenminste wel beter over nagedacht als dat je waarschijnlijk normaliter had gedaan.

Heb zelf naadloos ondergoed gehaald voor een bon. Had ik eigenlijk nog nodig want ben alles aan het opschonen in de kasten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben "de fout ingegaan"... Baalde even, maar weet wel zeker dat het goed besteed geld is. Mijn favoriete broek, 2e voor een tientje extra. Draag vrijwel alleen dat model broek nog (voor werk iets goedkopers en voor klusjes en poetsen heb ik n aftands markt-ding).
Wilde er het liefst 6 bestellen, maar heb het bij 2 zwarte gehouden omdat ik die het allerliefste aan heb.
Het valt voor mij wel onder nuttige aankopen, aan de andere kant is het op dit moment nog niet nodig omdat nu mn andere broeken nog goed zijn. Hou ze wel omdat ik ze nog nooit goedkoper heb kunnen kopen dan dit. Heb niet een heel gangbare maat en nog nooit zo'n fijne broek gehad.
Nu fris verder met het zo veel mogelijk vermijden van kledingaankopen :A:
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
17-02-2020 10:55
Een paar laarzen van van Haren laat ik ook geen nieuwe zolen onder zetten maar schoenen van Marant, Acne etc. ja, zeker wel.

Ik heb een hele mooie leren tas, jaren geleden in een kringloopwinkel gekocht. Past mijn Macbook heel perfect in. Nu is de voering helemaal versleten maar ik laat hem wel repareren. Die tas kostte mij destijds een tientje, vermoed dat de reparatie wel meer zal zijn maar dat doe ik liever dan een nieuwe tas kopen. Verder is de tas nog helemaal goed en het leer wordt er alleen maar mooier op.
Ik geef je groot gelijk om die tas te laten repareren! Beter voor het milieu dan een nieuwe kopen, en het belangrijkste: de tas bevalt je dus is het de moeite waard.
Ik heb zelfs wel eens op schoenen van Van Haren nieuwe hakken laten zetten. Dat kostte dus meer dan de schoenen zelf. Het waren heerlijke schoenen, ik was er verliefd op en ik droeg ze echt helemaal af.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
16-02-2020 21:03
Ik heb de bon van mijn man besteed, maar meteen gedaan. Ik heb gekozen voor een klassieker, een mooie bruine blazer in een tijdloos model, was 70% afgeprijsd en ik heb maar drie euro bij hoeven te betalen. Dit is niet het zoveelste item wat ik stiekem al tien keer in de kast heb hangen, maar echt een nuttige aanvulling. Daar ben ik erg blij mee.

Maar. Ik ben de fout in gegaan gisteren! Ik moest bij de Etos zijn, gewoon voor tandpasta en paracetamol en dergelijke meer. Het was druk, ik moest wachten en snuffelde ondertussen bij de make up. En voor ik het wist .....ik heb een lippenstift gekocht. Van Essence, en 50% afgeprijsd, dus het kostte weliswaar geen drol, maar toch.
Fijn om te lezen dat je de bon goed hebt kunnen besteden! Als het een nuttige aanvulling betreft, is het zeker goed!

Jammer van die lippenstift, zie het maar als leergeld/leermoment. De volgende keer zoek je vast een ander soort afleiding. Het is ook niet makkelijk... anders hoefden we dit soort topics niet vol te schrijven :P
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
17-02-2020 13:46
Eens. Ik heb dat ook. Dat ik denk: ik heb diverse soorten jeans (Skinny, flared, recht, donker, licht, grijs, verwassen, met verfspatten). Diverse soorten rokken en jurken (variërend in lengte, pasvorm en print). Allerlei kleuren blazers. Afijn, je snapt het punt. Méér kopen voegt eigenlijk niet echt veel toe. Vorig jaar heb ik eens een donkerbruine suède look broek besteld. Om vervolgens tijdens het passen pas te ontdekken dat hij sprekend leek op....jawel: een donkerbruine suède look broek die ik al had! Terug gestuurd uiteraard, maar echt, waar slaat dat nog op, hè?
Hetzelfde geldt voor make up: waarom nog meer foundation kopen als ik er al vijf heb? Het blijft foundation, zó anders zijn ze onderling allemaal niet.
Goed. Dat is de theorie. Ik weet het allemaal wel. Maar het blijft toch soms moeilijk.

Maar ik ben het dus helemaal met je eens dat veel dingen waar we zo smachtend naar kijken eigenlijk helemaal niet zo vernieuwend zijn, of anders dan we al hebben.
Haha, dit herken ik wel. Vooral als ik heel gek ben op een kledingstuk, dan koop ik echt per ongeluk meerdere tweelingbroertjes en -zusjes. (Die vervolgens achterin de kast belanden, want 1 is er dan écht de favoriet.) Mijn kast zit ramvol bloemenbloesjes en wikkeljurkjes.

En soms is er ook echt letterlijk hetzelfde te koop. Deze laarsjes van Sascha kocht ik een jaar of 8 geleden, maar zijn nog steeds te koop: https://www.sacha.nl/damesschoenen/kort ... x7143.html
Alle reacties Link kopieren
LieverLustDanLiefde schreef:
17-02-2020 16:31
Ik ben "de fout ingegaan"... Baalde even, maar weet wel zeker dat het goed besteed geld is. Mijn favoriete broek, 2e voor een tientje extra. Draag vrijwel alleen dat model broek nog (voor werk iets goedkopers en voor klusjes en poetsen heb ik n aftands markt-ding).
Wilde er het liefst 6 bestellen, maar heb het bij 2 zwarte gehouden omdat ik die het allerliefste aan heb.
Het valt voor mij wel onder nuttige aankopen, aan de andere kant is het op dit moment nog niet nodig omdat nu mn andere broeken nog goed zijn. Hou ze wel omdat ik ze nog nooit goedkoper heb kunnen kopen dan dit. Heb niet een heel gangbare maat en nog nooit zo'n fijne broek gehad.
Nu fris verder met het zo veel mogelijk vermijden van kledingaankopen :A:
Geeft niks, gewoon weer de draad oppakken!
Ik heb vandaag zeker een minuut op straat stilgestaan voor een van mijn favoriete winkels die ging verhuizen en totale uitverkoop hield. Tóch doorgelopen, maar dat kostte me echt veel moeite :cry: :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook de fout in gegaan dit weekend. Was last minute naar de Ijhallen gegaan met een vriend. Uiteindelijk maar een tientje aan kleding uitgegeven maar had daar wel weer een hele volle tas met kleding voor. Het valt me tegen van mezelf, had toch minstens tot Koningsdag wel verwacht aankoopvrij te blijven :-?

Winkels heb ik gek genoeg dan weer geen moeite mee, zelfs sales doorsta ik beter sinds de challenges van vorig jaar. Online ook geen enkele moeite mee omdat ik daar ene hekel aan heb. Net zoals Marana al eerder zei. Stoffen voelen en kleuren in het echt bekijken.
Wat goed, die duurzame acties om spullen te laten repareren! Ik vind het altijd bizar hoe makkelijk mensen spullen wegdoen en ze vervangen, terwijl een kleine reparatie het weer jaren zou laten meegaan. Mijn schoonmoeder vroeg een tijdje geleden aan me wanneer ik een nieuwe tas ging kopen, dus ik zei nou, niet, want deze is goed, waarom zou ik dan een nieuwe kopen? Haar reactie was dat het gewoon leuk is om eens wat nieuws te kopen. Ik heb haar maar niet over mijn no buy verteld haha
Echt serieus je gelooft het niet.. de rits van mijn winterjas is kapot en de binnenkant van mijn laarzen ook. :rofl: Er gaat nooit wat kapot en nu ik niets wil kopen gaat er zoiets essentieels als een winterjas kapot :roll: Wanneer het dit weer blijft overleef ik het wel zonder. Maar irritant is het wel.

Ik ben altijd voor reparaties.. al zegt mijn schoenmaker wel eens eerlijk dat het, het geld niet waard is. Terwijl hij echt goedkoop is. Kleding kan ik gelukkig zelf redelijk mee uit de voeten om te verstellen ed.
Alle reacties Link kopieren
Luistervink schreef:
17-02-2020 16:55
Geeft niks, gewoon weer de draad oppakken!
Ik heb vandaag zeker een minuut op straat stilgestaan voor een van mijn favoriete winkels die ging verhuizen en totale uitverkoop hield. Tóch doorgelopen, maar dat kostte me echt veel moeite :cry: :bonk:
Dat doe ik zeker!
Echt heel goed van je dat je doorgelopen bent! :cheer2:
Ik doe mee! Minimaal 3 maanden geen kleding kopen (en ook geen boeken en huis-troep, maar dat is misschien voor een ander topic :-D )

Net een weekendje weg geweest en hele mooie nieuwe kleding gekocht. Maar ik wilde ook al maanden mijn kledingkast opruimen omdat ik zóveel heb. Dus nu op de rem en in de opruim-modus. Ik hoop zelfs dat ik het kan verlengen naar 6 maanden.
Ohja da’s ook een goede, geen make-up. En geen 27e flesje doucheolie of bodylotion omdat ik er al 26 heb staan :-$


LieverLustDanLiefde schreef:
17-02-2020 16:43
Fijn om te lezen dat je de bon goed hebt kunnen besteden! Als het een nuttige aanvulling betreft, is het zeker goed!

Jammer van die lippenstift, zie het maar als leergeld/leermoment. De volgende keer zoek je vast een ander soort afleiding. Het is ook niet makkelijk... anders hoefden we dit soort topics niet vol te schrijven :P
Alle reacties Link kopieren
Die blazer klinkt als een goede aankoop jufjoke! Wordt vast de hoeksteen van je garderobe 😀👍🏻.

600 kledingstukken lady_day.... das echt veeel. Ben benieuwd in hoeveel jaar je die verzameld hebt. Herkenbaar wat je schrijft over dat t een soort hobby is. Ik zit sinds jaar op voetbal en dat helpt wel tegen het kopen van kleren omdat de zaterdagen dan veelal gevuld zijn met voetbal van mij en hockey van Mn dochter.

Goed om te lezen dat sommigen de draad weer op pakken nadat ze de fout zijn ingegaan. Is denk ik net als lijnen, niet denken na 1 chocolaatje dat de wereld verloren is en dan de hele reep opeten, maar gewoon zsm stoppen en t niet erger maken.
Alle reacties Link kopieren
zusjevanLady_Day schreef:
17-02-2020 22:25
Die blazer klinkt als een goede aankoop jufjoke! Wordt vast de hoeksteen van je garderobe 😀👍🏻.

600 kledingstukken lady_day.... das echt veeel. Ben benieuwd in hoeveel jaar je die verzameld hebt. Herkenbaar wat je schrijft over dat t een soort hobby is. Ik zit sinds jaar op voetbal en dat helpt wel tegen het kopen van kleren omdat de zaterdagen dan veelal gevuld zijn met voetbal van mij en hockey van Mn dochter.

Goed om te lezen dat sommigen de draad weer op pakken nadat ze de fout zijn ingegaan. Is denk ik net als lijnen, niet denken na 1 chocolaatje dat de wereld verloren is en dan de hele reep opeten, maar gewoon zsm stoppen en t niet erger maken.
Ik ben veel meer aan het sporten, maar bij mij werkt dat niet zo. Ik 'mis' een hoop gear en ik mag kopen wat ik echt mis, maar ik merk dat dat mijn koopdrang aanwakkert. Net (kneitedure) compressiekousen gekocht, want nodig. Maar klik dan gelijk weer door naar leuke vestjes, shirts in de uitverkoop en handige wireless oortjes. NOOOOO :O
Alle reacties Link kopieren
Al 3 keer deze week bij de plaatselijke drogist bij de nagellak gedraald. Mijn nagels zagen er niet uit na verwijdering gelnagellak salon. Ik had alleen 2 felle zomerkleurtjes thuis en dit zag er nogal .... too much uit nu, voor mijn gevoel. De lak was nu 40% korting en e7,19. Uiteindelijk besloten het begeerde flesje te kopen, een mooie mauve kleur.
Alleen..... bb crème en lippenstift erbij gekocht 🤭
Toch voor e24 samen. Geen kleding en ik ben er blij mee, maar de koopdrang blijft blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Voordeel van een kledingstop is dat ik nu steeds iets pak wat ik al lang heb maar nooit droeg. Soms denk ik: waarom droeg ik dit nooit? Maar meestal denk ik gooi maar meteen weg.
Mijn kasten ruim ik zo wel lekker op, maar mijn rijtje met broeken is wel erg klein. Weet niet of ik het hiermee ga redden tot 1 mei!
Reigie3 schreef:
19-02-2020 12:10
Voordeel van een kledingstop is dat ik nu steeds iets pak wat ik al lang heb maar nooit droeg. Soms denk ik: waarom droeg ik dit nooit? Maar meestal denk ik gooi maar meteen weg.
Mijn kasten ruim ik zo wel lekker op, maar mijn rijtje met broeken is wel erg klein. Weet niet of ik het hiermee ga redden tot 1 mei!


Ik ben ook lekker aan het opruimen en weggooien. Te korte t-shirts, grote onderbroeken die ik nooit droeg (ooit gekocht omdat ik me bij de fysiotherapeut daar bedekter in voelde), en ook wel op zich nog goeie kleding die ik nooit droeg. Die kleding draag ik nu dan nog wel een keertje, meestal op een vrije dag, en als mijn vriend het ook niets vindt gaat het alsnog weg. Ik heb nog genoeg warme kleding om de winter door te komen, en genoeg zomerse kleding om straks op dezelfde manier uit te testen. Ik moet het hiermee wel vol kunnen houden tot aan 1 juli (hoop ik).
Alle reacties Link kopieren
Nog een bijna filosofische vraag dan: wat is genoeg? Ik heb alles op de foto gezet voor de app Smart Closet en ik blijk meer dan 150 stuks kleren te hebben. (Jassen, panty's, ondergoed en sjaaltjes niet meegerekend.) En daar hoeft niks van weg. Ik schrok er best van. (Nog zeker geen 600, maar toch!) En nog zo'n 20 paar schoenen.

Bij een capsule wardrobe hebben ze het vaak over 27 of 37 stuks, incl. schoenen!
Ik heb nu soms al dat een seizoen voorbij is en dat ik dingen niet heb kunnen dragen. Dus ik zou volgens mij al kunnen inkrimpen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, inderdaad wat is genoeg? Ik heb denk ik de helft van mijn t-shirts weggedaan en ik heb nog planken vol. Ook jurken en tunieken heb ik nog heel veel. Denk dat ik nog steeds rond de 600 stuks heb. Alleen broeken dus bijna niet. Maar ga toch proberen om deze voorlopig ook niet te kopen. Kan thuis natuurlijk ook meer jurken en tunieken dragen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds gisteren ook weer de kasten aan het opruimen. Meestal helpt dat om zaken in perspectief te plaatsen door te zien wat en hoeveel er in de kast ligt.

1 tas staat klaar voor de recycleton, dat is echt helemaal niets meer. Hield het als kluskleding maar ik ben geen klusser dus weg ermee.

Wat is genoeg? Is een moeilijke vraag. De een heeft genoeg aan een capsule wardrobe en de ander heeft idd 150 stuks. Volgens mij gaat het er om dat je vooral blij bent met hetgeen je hebt. Dat je je goed voelt als je het draagt en het graag aan trekt. Je wordt vrolijk van het item. Wat dat betreft vind ik de KonMarie methode fijn.
Twee weken zonder te hoeven wassen is genoeg imo. Dan kan je normaal op vakantie en moet je niet elke week alles wassen. Daarnaast heb je altijd wat kleding voor speciale gelegenheden.
Ik denk dat we tegenwoordig vooral denken veel meer nodig te hebben dan dat we daadwerkelijk hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat mijn standaard mbt ‘genoeg’ kleding in de afgelopen 20 jaar enorm verschoven is. Had ik, toen ik eind 20 was, voldoende aan 2 jeansbroeken, een paar schoenen en een jas per seizoen, wat shirts en vesten, nu blijk ik onverzadigbaar ondanks een volle kledingkast.
Ik wil graag weer een middenweg terugvinden: tevreden met wat ik heb en dat ook waarderen.
Ik hoef niet terug naar mijn oude, spartaanse situatie, alhoewel ik er toen perfect tevreden mee was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven