Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Hebben jullie dat ook dat je moedeloos wordt (werd) van steeds maar weer al die pakjes terugbrengen naar het postpunt omdat het toch weer tegenviel ?
Ook dat gaat tijdwinst en minder ergernis opleveren.

Het laatste wat ik wil hebben zijn een paar bloesjes met lange mouwen omdat ik nu echt te weinig variatie heb voor mijn werk en dus steeds in hetzelfde loop.
Dat voelt niet prettig.

En het gevaar dreigt voor mij in wat lady schrijft, het verleggen naar iets anders.
Het gevaar dreigt voor mij in huismeuk, vaasjes en kussenhoezen, dekbedovertrekken en dat soort rommel.
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
15-01-2020 11:02

Zo probeer ik het ook te zien. Niet 'ik mag niet kopen', nee 'ik ga een fantastische garderobe creëren waar alleen maar items in zitten die ik gaaf vind en draag'. Stap 1: niet meer kopen maar opdragen en wegdoen wat niet voldoet+ (her)ontdekken wat allemaal heel goed voldoet.
Dit wordt ook mijn insteek. Een positief doel werkt beter voor mij. Ik hou mezelf dus voor dat ik een fantastische garderobe wil samenstellen met alleen maar items die ik gaaf vind en draag ! Dat klinkt goed :-) Geen no buy maar wel een low buy voor mij dit jaar. Ik wil vooral errrrrg kritisch zijn bij wat ik koop. Maar nu eerst even proberen niets te kopen. Niets online ! Dat retour sturen vind ik een gedoe en vaak hou ik het dan maar, ook al staat het me niet echt. Dat wil ik dus zeker niet meer.
Zeker geen schoenen tot de zomer. Geen tassen, geen mutsen, geen sjaals. Winterkleding heb ik best voldoende, enige uitzondering is thermisch ondergoed.
In de zomer ook geen T-shirts meer.

Veel succes allemaal !
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar helaas..
Gekopbloemen schreef:
15-01-2020 14:10
Hebben jullie dat ook dat je moedeloos wordt (werd) van steeds maar weer al die pakjes terugbrengen naar het postpunt omdat het toch weer tegenviel ?
Ook dat gaat tijdwinst en minder ergernis opleveren.


Het laatste wat ik wil hebben zijn een paar bloesjes met lange mouwen omdat ik nu echt te weinig variatie heb voor mijn werk en dus steeds in hetzelfde loop.
Dat voelt niet prettig.

En het gevaar dreigt voor mij in wat lady schrijft, het verleggen naar iets anders.
Het gevaar dreigt voor mij in huismeuk, vaasjes en kussenhoezen, dekbedovertrekken en dat soort rommel.
Gekopbloemen schreef:
15-01-2020 14:10
Hebben jullie dat ook dat je moedeloos wordt (werd) van steeds maar weer al die pakjes terugbrengen naar het postpunt omdat het toch weer tegenviel ?
Ook dat gaat tijdwinst en minder ergernis opleveren.


En het gevaar dreigt voor mij in wat lady schrijft, het verleggen naar iets anders.
Het gevaar dreigt voor mij in huismeuk, vaasjes en kussenhoezen, dekbedovertrekken en dat soort rommel.
Ja en daarnaast werd ik er zo onrustig van. Al die pakjes en gedoe. Ik heb nu twee pakjes liggen die deels retour gaan en dat is het laatste.

Ik wil eigenlijk sowieso van alles minder kopen. Zodra ik het in mijn hand heb denken heb ik dit echt “nodig” meestal is het antwoord nee. Alleen als het nuttig en nodig is kan ik het kopen. Hoogste tijd om wat te sparen ipv alle onzin uitgaven.
Gekopbloemen schreef:
15-01-2020 14:10
Hebben jullie dat ook dat je moedeloos wordt (werd) van steeds maar weer al die pakjes terugbrengen naar het postpunt omdat het toch weer tegenviel ?
Ook dat gaat tijdwinst en minder ergernis opleveren.

Het laatste wat ik wil hebben zijn een paar bloesjes met lange mouwen omdat ik nu echt te weinig variatie heb voor mijn werk en dus steeds in hetzelfde loop.
Dat voelt niet prettig.

En het gevaar dreigt voor mij in wat lady schrijft, het verleggen naar iets anders.
Het gevaar dreigt voor mij in huismeuk, vaasjes en kussenhoezen, dekbedovertrekken en dat soort rommel.
Herkenbaar en herkenbaar. Zowel moedeloos worden van het pakjes retourneren als huismeuk kopen.
Plus dat ik me gewoon schaamde als er weer een pakje voor mij kwam en de kinderen vroegen wat heb je nou weer besteld.

Maar in het kader van huismeuk, net bij ikea geweest. De afdeling kussentjes en dekbedovertrekken heb ik overgeslagen. Ik ben ookeen sucker voor nutteloze kussentjes vaasjes en het zoveelste dekbedovertrek. Maar behalve waar ik voor ging, een ledstrip en een rolgordijn, toch nog een ovenschaal meegesneakt. Zo'n mooie kleur. Heb ik een ovenschaal nodig? Nee. :$
Alle reacties Link kopieren
Helaas allemaal herkenbaar 😟
Het is ook lastig met voortdurend al die prikkels om je heen. Dat ik ooit zo geworden ben, had ik nooit kunnen denken. Ben tot 10 jaar geleden altijd een no-buyer geweest en kon met gemak kijken en niets of heel selectief kopen.
Ik denk dat mijn trigger vooral online ligt. En dus afmelden nieuwsbrieven, weggooien apps en adblocker installeren.
En alternatieve activiteiten zoals blogs lezen en boeken 👏🏻👏🏻👏🏻.
Ben weer sinds heel lang begonnen aan een boek.
Alle reacties Link kopieren
Gekopbloemen schreef:
15-01-2020 14:10
Hebben jullie dat ook dat je moedeloos wordt (werd) van steeds maar weer al die pakjes terugbrengen naar het postpunt omdat het toch weer tegenviel ?
Ook dat gaat tijdwinst en minder ergernis opleveren.
Nee, eigenlijk niet. Ik bestel eigenlijk altijd bij dezelfde winkels of van dezelfde merken. Bij Perfectly Basics hebben ze ook de afmetingen van elk afzonderlijk kledingstuk. De kwaliteit van die kleding is altijd mooi...

Ik draag heel veel dezelfde soort dingen. Van heel veel kledingstukken heb ik ook meer dan 1. Soms in een andere kleur maar soms ook niet. Van een spijkerbroek heb ik 2 exemplaren. In 2 verschillende maten maar verder identiek. Als iets goed zit, mooi staat en ik voel me er lekker in dan hoef ik ook niet al die variatie.

Mijn doel is echt om een kleine garderobe te hebben maar wel waarvan elk kledingstuk van mooie kwaliteit is, goed past, lekker zit en dat ik het ook daadwerkelijk draag.

De afgelopen 2 jaar heb ik vanuit huis gewerkt dus dat is wel makkelijker. Ik ben benieuwd als ik weer naar kantoor moet of ik dan meer variatie wil. Maar zover is het nog niet. Ik loop heel vaak in yoga leggings met dikke wollen sokken. Als ik moet videobellen zorg ik dat ik een nette top aanheb, anders vaak dikke slobbertrui :)
Alle reacties Link kopieren
kopstoot schreef:
15-01-2020 13:58
Het goeie nieuws is dat je 30 dagen bedenktijd hebt ;-) Dus het kan nog retour!
Helaas, ik heb alles in winkels gekocht en dan mag het in de uitverkoop meestal niet retour.
Gekopbloemen schreef:
15-01-2020 14:10
Hebben jullie dat ook dat je moedeloos wordt (werd) van steeds maar weer al die pakjes terugbrengen naar het postpunt omdat het toch weer tegenviel ?
Ook dat gaat tijdwinst en minder ergernis opleveren.

Het laatste wat ik wil hebben zijn een paar bloesjes met lange mouwen omdat ik nu echt te weinig variatie heb voor mijn werk en dus steeds in hetzelfde loop.
Dat voelt niet prettig.

En het gevaar dreigt voor mij in wat lady schrijft, het verleggen naar iets anders.
Het gevaar dreigt voor mij in huismeuk, vaasjes en kussenhoezen, dekbedovertrekken en dat soort rommel.
Nee, ik breng zelden wat terug. Meestal is het gewoon goed. Bestel ook nooit meerdere maten.

Ik heb mezelf ook opgelegd dat ik niks meer voor mijn huis mag kopen. Nu ik er een jaar of 10 woon is eindelijk alles af en naar mijn zin. De kinderen zijn jongvolwassen of puber, hun kamers hoeven ook niet meer te veranderen, hier moeten ze het mee doen. Scheelt ook weer. Ik heb echt niks meer te shoppen.
Lady_Day schreef:
15-01-2020 15:12
Nee, eigenlijk niet. Ik bestel eigenlijk altijd bij dezelfde winkels of van dezelfde merken. Bij Perfectly Basics hebben ze ook de afmetingen van elk afzonderlijk kledingstuk. De kwaliteit van die kleding is altijd mooi...

Ik draag heel veel dezelfde soort dingen. Van heel veel kledingstukken heb ik ook meer dan 1. Soms in een andere kleur maar soms ook niet. Van een spijkerbroek heb ik 2 exemplaren. In 2 verschillende maten maar verder identiek. Als iets goed zit, mooi staat en ik voel me er lekker in dan hoef ik ook niet al die variatie.

Mijn doel is echt om een kleine garderobe te hebben maar wel waarvan elk kledingstuk van mooie kwaliteit is, goed past, lekker zit en dat ik het ook daadwerkelijk draag.

De afgelopen 2 jaar heb ik vanuit huis gewerkt dus dat is wel makkelijker. Ik ben benieuwd als ik weer naar kantoor moet of ik dan meer variatie wil. Maar zover is het nog niet. Ik loop heel vaak in yoga leggings met dikke wollen sokken. Als ik moet videobellen zorg ik dat ik een nette top aanheb, anders vaak dikke slobbertrui :)
Ik zou willen dat ik het op jouw manier kon doen.
Helaas kan ik die dure mooie item’s niet betalen , dan heb ik het bv over een trui van een paar honderd euro.
Ik zou er maanden voor moeten sparen.
Daarom koop ik truien meestal tot 80 euro en bv een blouse heb ik max 50 euro voor over.
Daarentegen kocht ik dan bv weer beeldjes van €250,00 per stuk, of € 150,00 voor 1 kussen.
Maar dat was ten tijde van het kindloze bestaan haha.
anoniem_647b41c7d0fd8 wijzigde dit bericht op 15-01-2020 16:53
Reden: Kleine aanpassing
0.19% gewijzigd
maylina schreef:
15-01-2020 16:32
Nee, ik breng zelden wat terug. Meestal is het gewoon goed. Bestel ook nooit meerdere maten.

Ik heb mezelf ook opgelegd dat ik niks meer voor mijn huis mag kopen. Nu ik er een jaar of 10 woon is eindelijk alles af en naar mijn zin. De kinderen zijn jongvolwassen of puber, hun kamers hoeven ook niet meer te veranderen, hier moeten ze het mee doen. Scheelt ook weer. Ik heb echt niks meer te shoppen.
Dat vind ik altijd zo knap.
Meestal vind ik het op het plaatje bij het model mooier staan dan bij mezelf , of het materiaal valt tegen.
citronella schreef:
15-01-2020 14:39
Herkenbaar en herkenbaar. Zowel moedeloos worden van het pakjes retourneren als huismeuk kopen.
Plus dat ik me gewoon schaamde als er weer een pakje voor mij kwam en de kinderen vroegen wat heb je nou weer besteld.

Maar in het kader van huismeuk, net bij ikea geweest. De afdeling kussentjes en dekbedovertrekken heb ik overgeslagen. Ik ben ookeen sucker voor nutteloze kussentjes vaasjes en het zoveelste dekbedovertrek. Maar behalve waar ik voor ging, een ledstrip en een rolgordijn, toch nog een ovenschaal meegesneakt. Zo'n mooie kleur. Heb ik een ovenschaal nodig? Nee. :$
Nou ja, in ieder geval goed dat je de verleidelijke afdeling hebt overgeslagen.
Jammer van de ovenschaal, ga je hem houden ? ;-)
Alle reacties Link kopieren
Gekopbloemen, ik kan niet in jouw portemonnee kijken uiteraard maar vorig jaar heb ik 1 trui voor de zomer gekocht en 1 trui voor de winter. Ze waren niet goedkoop maar beiden van supermooie kwaliteit en ik heb ze heel veel aangehad. En dit jaar ongetwijfeld weer. Ik koop minder, maar beter en word daar uiteindelijk op alle fronten vrolijker van.

Overigens geef ik niet overal veel geld aan uit. Ik heb 2 dezelfde spijkerbroeken van H&M. Ze zitten perfect en ze blijven mooi. Waren 30 euro per stuk. Die heb ik gekocht nadat ik een hele lading aan heb laten slepen, de meesten waren duur en geen enkele zat mooi.
Lady_Day schreef:
15-01-2020 17:04
Gekopbloemen, ik kan niet in jouw portemonnee kijken uiteraard maar vorig jaar heb ik 1 trui voor de zomer gekocht en 1 trui voor de winter. Ze waren niet goedkoop maar beiden van supermooie kwaliteit en ik heb ze heel veel aangehad. En dit jaar ongetwijfeld weer. Ik koop minder, maar beter en word daar uiteindelijk op alle fronten vrolijker van.

Overigens geef ik niet overal veel geld aan uit. Ik heb 2 dezelfde spijkerbroeken van H&M. Ze zitten perfect en ze blijven mooi. Waren 30 euro per stuk. Die heb ik gekocht nadat ik een hele lading aan heb laten slepen, de meesten waren duur en geen enkele zat mooi.
Oh ik dacht dat echt alles van jou duur was.
Dan valt het over de gehele linie best mee en is het zeker rendabel.
Maar wat ik me dan afvraag , ik was bv iedere trui na 1 keer dragen maar zou dat bij een dure wollen trui niet doen.
Hoe doe jij dat dan dat alles zo mooi blijft ?
Alle reacties Link kopieren
Wollen truien hoef je helemaal niet zo vaak te wassen. Ik draag er altijd een t-shirtje of longsleeve onder (van de Hema!). Verder lucht ik ze gewoon. Als ik ze wel was dan altijd op wolwasprogramma tenzij het hele dunne truitjes zijn, die gaan met de hand. Ik heb speciaal wolwasmiddel, Eucalan.

Als ik ze gewassen heb rol ik ze in een handdoek om het overtollige water er uit te krijgen en dan droog ik ze plat op een rek. Als het goede kwaliteit wol is blijft het echt mooi hoor.
Je hebt gelijk, vies wordt het eigenlijk helemaal niet.
Vooral met iets eronder.
Fijn dat alles zo mooi blijft !
Hoi allemaal! Ik lees wel mee maar doe vooralsnog niet (Serieus) mee. Schrijf wel graag nu en dan mee.
Maar ik zag dat jullie het over de organiseer apps hadden. Iemand hier toevallig bekend met Stylebook?
Ik overweeg deze te gaan gebruiken en zo hopelijk ook beter de verleiding van het nog meer kleding kopen, te kunnen weerstaan (omdat ik dan nooit meer denk dat ik ‘niets heb om aan te trekken).

Overigens zojuist weer zo’n 10 items uit mijn kast gehaald die ik niet draag omdat ze of net te klein / groot zijn of gewoon in de kast blijven wegens toch een miskoop / niet favoriet. En voor morgen een outfit klaargehangen dat een compleet nieuwe combi is.
Geïnspireerd door jullie leuke en motiverende berichten hier! :cheer2:

Ik ben al een tijdje minder aan het rondkijken online omdat ik simpelweg niks meer nodig heb, maar herken ook wel erg die koopzucht hoor. Dus ben nu op zoek naar manieren om mezelf te overtuigen dat ik echt niets hoef te kopen. Zeker omdat ik aan het afvallen ben en ik hoop gewoon binnenkort al mijn leuke oude kleding van zolder weer te passen. Hoewel het de vraag is hoe prettig ik me erin ga voelen; ze stammen van het pre-moederschap tijdperk en dito lichaam...
Alle reacties Link kopieren
Gekopbloemen schreef:
15-01-2020 17:18
Oh ik dacht dat echt alles van jou duur was.
Dan valt het over de gehele linie best mee en is het zeker rendabel.
Maar wat ik me dan afvraag , ik was bv iedere trui na 1 keer dragen maar zou dat bij een dure wollen trui niet doen.
Hoe doe jij dat dan dat alles zo mooi blijft ?
Ik draag onder dingen waar ik extra zuinig op ben een blouse of shirt met korte mouwen. Dan hoeft een trui of blazer niet elke keer meteen in de was. Dat soort kwetsbare dingen was ik het liefst zo min mogelijk.
Gekopbloemen schreef:
15-01-2020 16:54
Dat vind ik altijd zo knap.
Meestal vind ik het op het plaatje bij het model mooier staan dan bij mezelf , of het materiaal valt tegen.
Het staat bij het model altijd mooier dan bij mij :) maar inmiddels kan ik wel aardig inschatten hoe het bij mij zal vallen. En ik heb denk ik vaak mazzel. Of ik ben niet echt kritisch, dat kan ook. Maar het scheelt een hoop heen en weer geloop als je niet meerdere maten bestelt, want dan moet er per definitie wat terug natuurlijk.
Het risico dat het gedoe wordt met geld terug krijgen en of pakketten wel retour komen vind ik vooral vervelend. Bepaalde internetwinkels zijn net heel goed bezig de laatste tijd, laten ook de reviews zien.

Over het algemeen zit tegenwoordig alles goed wat ik bestel. Na het afvallen moest ik echt opnieuw leren wat goed stond en goed zat. En dat was niet hetzelfde als ervoor, stond ik in mijn favorite power outfit voor de spiegel en zag het er echt niet uit. Er staat vaak bij welke maat de modellen dragen en dan kan ik overboekt algemeen wel zien welke maat ik nodig heb.
Alle reacties Link kopieren
Gekopbloemen schreef:
15-01-2020 14:10
En het gevaar dreigt voor mij in wat lady schrijft, het verleggen naar iets anders.
Het gevaar dreigt voor mij in huismeuk, vaasjes en kussenhoezen, dekbedovertrekken en dat soort rommel.
Ik doe daarom een algehele low-buy. Wat ik misschien nog lastiger vind dan geen kleren kopen. Als ik me ook maar een beetje over de zeik voel dan ga ik naar van die winkels als Casa, Sostrene Grene, Dille en Kamille of HEMA. Vooral om te kijken, mijn aandacht verleggen helpt al. Maar ook om te kopen. Vooral 'praktische' dingen, post-its, bakjes en keukengerei ben ik echt een sucker voor.
Ik zoek nu dus een alternatief om mezelf te kalmeren en te troosten als ik me niet lekker in mijn vel voel. En dan bedoel ik niet ETEN! Want dat is meestal de volgende valkuil...
Alle reacties Link kopieren
Luistervink schreef:
16-01-2020 15:36
Ik doe daarom een algehele low-buy. Wat ik misschien nog lastiger vind dan geen kleren kopen. Als ik me ook maar een beetje over de zeik voel dan ga ik naar van die winkels als Casa, Sostrene Grene, Dille en Kamille of HEMA. Vooral om te kijken, mijn aandacht verleggen helpt al. Maar ook om te kopen. Vooral 'praktische' dingen, post-its, bakjes en keukengerei ben ik echt een sucker voor.
Ik zoek nu dus een alternatief om mezelf te kalmeren en te troosten als ik me niet lekker in mijn vel voel. En dan bedoel ik niet ETEN! Want dat is meestal de volgende valkuil...
De valkuil is inderdaad dat je de ene voor de andere verslaving ruilt. Ik herken het! Ik ben nu eenmaal gevoelig voor obsessief gedrag en dat kan zich op allerlei gebieden uiten. ‘Vroeger’ richtte ik mij op studie, daarna werk. Toen ik wegens ziekte dat heb moeten loslaten het huishouden: alles moest spic en span.
Ook hobby’s kan ik moeilijk met mate uitvoeren; ik verlies mij er gemakkelijk in.
Daarna werd het dus online kijken en shoppen. Niet zo belastend voor mijn lijf maar wel voor milieu en portemonnee 😉
Nu probeer ik weer wat meer te lezen als vermaak hoewel mij dit ook fysiek niet altijd lukt.
Alle reacties Link kopieren
En je wilt natuurlijk niet zometeen van je kooplust verlost zijn en daar snoepen en snaaien zoveel bijkomen. Dan past je huidige garderobe niet meer en moet je noodgedwongen shoppen 🤣🤭
Misschien moet ik gewoon heel Facebook van mijn telefoon afgooien. Ik blijf maar advertenties zien. Laarzen en jassen. En nu wil ik een jas.
Ik heb dat ook inderdaad. Bang dat ik nu helemaal doorsla in de aanschaf van kleding voor dochter of woonspulletjes. Heb net een nieuwe badkamer en wil nog een houten bankje, plantjes, zeeppompjes en ga zo maar door. Of nieuwe pannen.

Maar ik ga het bespaarde geld echt proberen op zij te zetten voor een vakantie. Heb er expres voor gekozen om een aanbetaling te doen van 15% ipv het hele bedrag te betalen (hele bedrag staat gewoon klaar op de spaar). Als ik nu elke maand 200,00 opzij door geen kleding te kopen dan heb ik in mei precies de ontbrekende 1000,00 op mijn rekening. Gelukkig koste later betalen geen extra geld want anders was het wel zonde geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven