Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
07-02-2020 20:39
Ooow wat erg...
Oké, jij wint.
Haha. Live and learn :)
Het voelt een beetje als vals spelen, maar mijn (bijna) 8 jarige heeft echt net een groeispurt en is volgende week jarig en (ongetwijfeld samenhangend met groeispurt) had te krappe school gymschoenen.

Kortom, behoorlijke bestelling komt deze kant op. Niks voor mij bij dat dan weer niet. Maar, als ie nou een beetje doorzet kan ik binnenkort zijn schoenen aan ;-D
maylina schreef:
07-02-2020 19:10
Oranjetulpen, ik heb goed nieuws en slecht nieuws voor je. Het slechte nieuws is dat water drinken er niet voor zorgt dat je huid minder droog wordt. Creme helpt wel je huid soepel te houden, en het goede nieuws is dat de allergoedkoopste creme van de Lidl dat net zo goed doet als La Prairie.
Ik heb een moistering crème van the ordinairy die zijn werk goed doet en een dikke nachtcrème van biodermal. Niks mis mee volgens mij. Ik wissel ook weleens met iets anders. Volgens mij is dat alleen maar fijn voor de huid.
Ik vind persoonlijk hannah een superfijn merk maar te duur voor mijn budget.
RegretteRien, da's toch geen valsspelen? Zo'n kind in de groei heeft gewoon nieuwe, passende kleding nodig. Kan je toch je shopdriften botvieren terwijl je je ouderlijke taken vervult, win win!
Ik kom ook weer even buurten. Inmiddels half februari en nog niets gekocht (althans, geen kleding voor mezelf)
Kleding voor de kinderen vind ik echt anders dan kleding voor mezelf kopen. Sinds 1 september niets meer gekocht voor mezelf. Kleding dus. Wel crèmes, krultang, kleding voor kinderen, kussentjes voor op de bank, koekenpan. Maar geen kleding! So far so good. Hoe gaat het bij jullie?
Geen kleding gekocht en ook geen onnodige skincare en makeup (alleen iets ter vervanging).
enthousiasteling schreef:
09-02-2020 09:09
Kleding voor de kinderen vind ik echt anders dan kleding voor mezelf kopen. Sinds 1 september niets meer gekocht voor mezelf. Kleding dus. Wel crèmes, krultang, kleding voor kinderen, kussentjes voor op de bank, koekenpan. Maar geen kleding! So far so good. Hoe gaat het bij jullie?
Goed bezig, Enthousiasteling!
Hier...mwah... niets gekocht, maar wel last van ontwenningsverschijnselen. Ik heb al een paar dagen behoorlijke shopdrift.
Ik heb wel een Valentijnsdag cadeautje voor mijn man gekocht, terwijl we daar eigenlijk nooit aan doen. En een nieuwe bureaustoel voor zoon, maar dat was nodig en tel ik ook niet mee.
Qua kleding ben ik eigenlijk nog steeds heel tevreden met wat ik allemaal heb, maar qua make up kriebelt het behoorlijk. Ik wéét dat ik in heel 2020 nergens mis op zal grijpen. Ik wéér dat het onzin is om een nieuwe foundation te kopen als je nog vijf flesjes hebt staan. Maar toch trekt het. Maar ik doe het niet!
maylina schreef:
09-02-2020 08:31
RegretteRien, da's toch geen valsspelen? Zo'n kind in de groei heeft gewoon nieuwe, passende kleding nodig. Kan je toch je shopdriften botvieren terwijl je je ouderlijke taken vervult, win win!
Precies! Echt geen valsspelen hoor! Ik heb ook een zoon in de groei, en die heeft in 2020 echt wel een keer nieuwe kleding nodig.
Ik heb ook wel kriebel en shopdrift hoor. Als ik iets van kleding wil dat meer dan 100 euro per kledingstuk kost dan moet ik van mezelf altijd 30 dagen wachten. Wil ik het daarna nog, dan koop ik het. Ik was al even begonnen met kijken wat er in de winkels (online) ligt. Nog niets gezien wat ik het echt waard vind maar tegelijkertijd idioot want ik heb gewoon echt meer dan genoeg.
Lady_Day schreef:
09-02-2020 09:32
Ik heb ook wel kriebel en shopdrift hoor. Als ik iets van kleding wil dat meer dan 100 euro per kledingstuk kost dan moet ik van mezelf altijd 30 dagen wachten. Wil ik het daarna nog, dan koop ik het. Ik was al even begonnen met kijken wat er in de winkels (online) ligt. Nog niets gezien wat ik het echt waard vind maar tegelijkertijd idioot want ik heb gewoon echt meer dan genoeg.
Dat wachten deed ik ook. Niet zozeer 30 dagen, maar dan liet ik een artikel gewoon in mijn digitale winkelmandje liggen en keek ik na een tijdje of ik het nog interessant vond. Vaak niet, en dan gooide ik het eruit. Dan was ik blij dat ik het niet gekocht had. Soms was het dan uitverkocht, en dan houdt het sowieso op. Heeft me best wat miskopen bespaard.
Ja, precies. Dat hele impulskopen dat doe ik eigenlijk al niet meer. Ik ben nog wel aan het online shoppen hoor. Niet zoveel als voorheen maar nog niet helemaal afgekickt. Ik laat dingen dan in mijn mandje zitten. Meestal is de kriebel de volgende dag wel weg.

Maar niet alleen kleding. Ik ga volgende maand verhuizen en vertel mezelf de hele tijd dat ik van alles nodig heb. Ik heb weinig meubels want in mijn vorige minihuisje zat een aantal dingen ingebouwd maar een keuken zonder eettafel is nog steeds functioneel. Ik weet dat als ik ook maar 1 ding koop dat dan het hek van de dam is.
Tot nu toe gaat het bij mij ook goed. Ben iets later dan 1 januari begonnen, maar een maand niets kopen is voor mij al lang!

Vrijdag ging ik bijna de mist in. Mijn zus had een heel mooi vest gekocht en dit was nog verkrijgbaar, zelfs met korting. Stop het in mijn winkelmandje en wil naar betalen gaan, tot ik mij realiseer dat een vest toch echt kleding is en dat ik minstens tot mei niets wil kopen. Heel vreemd dat ik het automatisch bijna gekocht had.
Reigie3 schreef:
09-02-2020 10:03
Tot nu toe gaat het bij mij ook goed. Ben iets later dan 1 januari begonnen, maar een maand niets kopen is voor mij al lang!

Vrijdag ging ik bijna de mist in. Mijn zus had een heel mooi vest gekocht en dit was nog verkrijgbaar, zelfs met korting. Stop het in mijn winkelmandje en wil naar betalen gaan, tot ik mij realiseer dat een vest toch echt kleding is en dat ik minstens tot mei niets wil kopen. Heel vreemd dat ik het automatisch bijna gekocht had.
Wat goed dat je dit op tijd realiseerde! Het is logisch dat je moet wennen aan een nieuwe gewoonte. Jouw oude gewoonte was om in dit soort gevallen gewoon te kopen. En nu heb je het voornemen om dat niet te doen en moet je wennen. Knap dus!!!
Lady_Day schreef:
09-02-2020 09:55
Ja, precies. Dat hele impulskopen dat doe ik eigenlijk al niet meer. Ik ben nog wel aan het online shoppen hoor. Niet zoveel als voorheen maar nog niet helemaal afgekickt. Ik laat dingen dan in mijn mandje zitten. Meestal is de kriebel de volgende dag wel weg.

Maar niet alleen kleding. Ik ga volgende maand verhuizen en vertel mezelf de hele tijd dat ik van alles nodig heb. Ik heb weinig meubels want in mijn vorige minihuisje zat een aantal dingen ingebouwd maar een keuken zonder eettafel is nog steeds functioneel. Ik weet dat als ik ook maar 1 ding koop dat dan het hek van de dam is.
Oei dat wordt een uitdaging. Ik ben qua inrichting van het huis milder voor mezelf. Of wil jij gewoon helemaal niets meer kopen?
Lady_Day schreef:
09-02-2020 09:55

Ik zou eerst verhuizen. En als je dan echt dingen mist kan je ze altijd nog een keer kopen, als je er eenmaal woont. Ik heb zelf gemerkt dat dingen van te voren kopen voor mij niet zo goed werkt. Om dat het dan toch net niet past qua kleur of bij hoe je je kamer dan indeelt of qua grootte etc. Als je spullen er eenmaal staan weetje beter hoe het staat en wat je nog anders of erbij zou willen
09-02-2020 11:31
Oei dat wordt een uitdaging. Ik ben qua inrichting van het huis milder voor mezelf. Of wil jij gewoon helemaal niets meer kopen?
Nou, ik zal ongetwijfeld het een en ander kopen maar alleen als ik er al in zit en mijn spullen uitgepakt heb. Pas dan weet ik wat ik 'nodig' heb. Sowieso geen frutsels. Maar ik moet me wel beheersen hoor.
Na mijn uitglijders van januari, een vest en laarzen (En ook nog een miskoop dus want toch te klein) probeer ik me nu te bedwingen. Wel voor dochter dure nieuwe schoenen gekocht. Die profiteert nu van mijn koopstop voor mezelf.
citronella schreef:
09-02-2020 11:43
Ik zou eerst verhuizen. En als je dan echt dingen mist kan je ze altijd nog een keer kopen, als je er eenmaal woont. Ik heb zelf gemerkt dat dingen van te voren kopen voor mij niet zo goed werkt. Om dat het dan toch net niet past qua kleur of bij hoe je je kamer dan indeelt of qua grootte etc. Als je spullen er eenmaal staan weetje beter hoe het staat en wat je nog anders of erbij zou willen

Is ook mijn ervaring. Je moet er wonen om te kijken wat er echt past of wat je beter niet kunt doen. Op papier lijkt het toch anders dan wanneer je er zit. Maar een eettafel hebben is wel fijn natuurlijk...

Reigie, het is toch niet leuk om hetzelfde vest te kopen als je zus? Goed dat je het niet gedaan hebt!

Grappig dat bij bijna iedereen iets in het winkelmandje stoppen en dan een paar dagen later nog eens kijken of je het wilt genoeg is om te beseffen dat je het niet nodig hebt. Goeie manier dus.
Ik kom me ook weer even melden. Tot nu toe niets gekocht. Yeey!! Ik merk ook dat ik wel af en toe nog koopdrang heb, maar ik weet me te beheersen. Ik vind het erg fijn dat ik veel minder tijd kwijt ben aan nieuwsbrieven, online kleding bekijken.. twijfelen en vooral ook pakjes naar het postkantoor brengen met dit weer ;) Scheelt een hoop tijd, energie en moeite! En het bespaart natuurlijk best wat geld. Dit motiveert mij enorm.

Ook trots op de anderen! Ik vind dat kleding voor je kind in de groei of een eetkamertafel als je er nog geen hebt niet meetellen, hoor. Het gaat hier toch om kleding voor jezelf... Maar wel goed om steeds bewuster te consumeren, kijken naar tweedehands, duurzaam etc. :) Goed bezig, ladies! :cheer2: :-D
Het bespaart inderdaad tijd! Ik merk dat ik in die tijd vooral een beetje op de socials ga zitten surfen en daar ben ik eigenlijk ook niet blij mee. Shoppen, vooral ook een beetje in echte winkels rondsnuffelen, gebruik ik vaak als stressverlagende afleiding. Het had dus een functie en ik weet niet nog goed hoe ik dat moet vervangen. Wat doen jullie?
Ik vind het leuk om op Pinterest plaatjes te verzamelen van kleding die ik mooi vindt maar die toch veel te duur zijn om zelfs maar te overwegen en die ongetwijfeld alleen de welgevormde modellen mooi staan. Het appelleert wel aan m'n visuele genoegens en verzamel- en selecteerdriften maar is verder risicoloos. Maar als knoeierd houd ik een cremekleurige kokerrok met bijpassende blouse nog geen uur schoon en op de fiets naar m'n werk is het ook niet echt praktisch. Maar wel lekker tijdverdrijf.
09-02-2020 11:30
Wat goed dat je dit op tijd realiseerde! Het is logisch dat je moet wennen aan een nieuwe gewoonte. Jouw oude gewoonte was om in dit soort gevallen gewoon te kopen. En nu heb je het voornemen om dat niet te doen en moet je wennen. Knap dus!!!
Je hebt gelijk, dank voor het compliment.
Marana schreef:
09-02-2020 11:51

Reigie, het is toch niet leuk om hetzelfde vest te kopen als je zus? Goed dat je het niet gedaan hebt!
Was in dit geval niet erg geweest want was een soort van “huisvest”, mijn zus vond het ook totaal niet erg. Maar inderdaad goed dat ik het niet gedaan heb. Heb ook genoeg vesten om in huis te dragen.
Luistervink schreef:
09-02-2020 13:00
Het bespaart inderdaad tijd! Ik merk dat ik in die tijd vooral een beetje op de socials ga zitten surfen en daar ben ik eigenlijk ook niet blij mee. Shoppen, vooral ook een beetje in echte winkels rondsnuffelen, gebruik ik vaak als stressverlagende afleiding. Het had dus een functie en ik weet niet nog goed hoe ik dat moet vervangen. Wat doen jullie?

Bewegen! Hardlopen, wandelen, fietsen. Beetje lastiger in de winter, maar gelukkig worden de dagen al wat langer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven