Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,



2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 24 december 2014 @ 17:41:

[...]





Je hoeft het niet zo persoonlijk op te vatten

Ik zeg alleen dat IK snel uitgekeken raak op kleding, wanneer ik vaak hetzelfde draag. Ik heb het trouwens ook niet over hele modegevoelige kleding hoor.Don't worry, ik neem het niet persoonlijk op. Ik vind het leuk als mensen kopen wat ze willen kopen. Goed voor de economie, geld moet rollen, and all that.
Alle reacties Link kopieren
quote:blije-bij schreef op 24 december 2014 @ 17:43:

Dan hoor ik het hopelijk wel als er iets in mijn omgeving open gaat. Ik vind het een leuk idee maar ik weet niet of het haalbaar is. In Amerika heb je ook zoiets maar dan per post, dat lijkt me nog wel wat. Je vult een profiel in en aan de hand van dat profiel word een kledingstuk toegestuurd. Vind je het niets, dan stuur je het terug. Vind je het wel wat, dan draag je het totdat je het zat bent. Wil je er geen afstand van doen, dan kan je het kopen.Dat zou je kunnen voorstellen bij Zalando, H&M en Wehkamp e.d.
Houd dat ook in dat je geen sokken en ondergoed koopt?



Als dat er niet onder valt heb ik dat bijna 2 jaar lang gedaan want ik vond dat ik nog genoeg had, en mijn kleding kon best nog wel wat langer mee. Moest ergens op bezuinigen dus tja dan maar vaker hetzelfde aan, een oud iets verwassen shirt ziet niemand onder een vest etc.
quote:Mevrouw75 schreef op 24 december 2014 @ 16:35:

[...]





Echt niet? Ik doe zeker minstens 3 jaar met mijn favoriete rok en heb dat ding 80% van de tijd aan.

Ik zou het ook niet redden. Zoals ik al zei: ik heb één spijkerbroek, en nog één met een gat erin die ik niet meer aan kan. Dat is alles wat ik nu aan broeken heb. Ik heb wel een aantal jurkjes, een stuk of 6/7, zomer en winterjurkjes door elkaar, en de meeste daarvan zijn ouder dan 1 jaar, de oudste is 7 jaar oud.



Ik heb twee of drie dikkere panty's in huis, maar die gaan wel kapot op den duur.



Broeken slijten bij mij heel snel. Met sommige jurken kan ik jaren doen, maar anderen zijn na één seizoen stuk. Ik heb 1 trui/vest met lange mouwen en wat vestjes die ik over mijn jurkjes draag maar die zijn eigenlijk zo verwassen dat ik nieuwe moet. En een colbert, maar ook die is wat verwassen.



Ik moet dus hoognodig winkelen maar een jaar zonder, nee, dat zou ik echt niet redden. Ik winkel hoogstens 3x per jaar, en ik heb nooit veel kleding in mijn kast. Het slijt of het is verwassen na een tijd.
Schoenen slijten bij mij ook extreem snel. Ik heb meestal een paar of 2/3 en dan zijn de zolen door of de hakken er onder vandaan. Ik koop ze denk ik te goedkoop.
quote:whopper schreef op 24 december 2014 @ 16:57:

[...]



Maar denk je dan nooit als je langs een etalage loopt: wat een gave broek! Of je iemand ziet lopen met een leuke combi, dan je dan denkt als ik zo' n vestje ook koop kan die bij die ene rok en dan staat dat ook zo leuk? Denk je alleen maar praktisch?Dat denk ik echt vrijwel nooit. En combineren kan ik al helemaal niet.
Ik ben al heel zuinig op mijn dingen, maar een BH of 2 per jaar heb ik nodig en die zijn duur ook. En sokken en ondergoed red ik ook een heel jaar niet mee. En dan nog de verwassen look van vestjes enzo... Nee ik sla deze over, ik ga wel op de zo zuinig mogelijk toer.
Alle reacties Link kopieren
ik heb een poos gevrekt, meer dan een jaar, maar het belangrijkste wat ik ervan geleerd heb is pas iets te kopen wanneer je iets nodig hebt, dus niet vooruit kopen omdat het in de aanbieding is. Hoe voordelig het ook is, het is verbazingwekkend hoe snel je van merk wisselt.



Bijvoorbeeld: ik dacht een poosje dat ik altijd antiklit shampoo zou gebruiken omdat het zo goed hielp, maar: mijn hoofdhuid begon na een maandje te irriteren van het spul. Weg zes flessen. Dat was duurkoop!



En mijn dagcrème, ik gebruikte het al zes jaar dus toen er een aanbieding van twee voor de prijs van één kwam, heb ik die massaal ingeslagen. Wat blijkt: ik begon er pukkels van te krijgen.



En het ontzettend lekkere badschuimluchtje viel uit de gratie bij mijn vriend, die het een ouderwetse zeepgeur vond. En onwillekeurig ga je er toch anders aan ruiken.



Ontelbare pakken voordelige macaroni in mijn kast. Maar ik eet de laatste tijd maar zelden macaroni.



Dus: stel uit. De koopjes komen dan vanzelf wel.
it's a big club and you ain't in it
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis2.0 schreef op 24 december 2014 @ 18:18:

Schoenen slijten bij mij ook extreem snel. Ik heb meestal een paar of 2/3 en dan zijn de zolen door of de hakken er onder vandaan. Ik koop ze denk ik te goedkoop.Mijn schoenen zijn niet goedkoop maar na een jaar lang bijna elke dag dezelfde schoenen aan, dan zijn de zolen echt wel versleten. Soms laat ik er 1 of 2 keer nieuwe zolen onderzetten maar op een gegeven moment is het op.
quote:Thordis2.0 schreef op 24 december 2014 @ 18:18:

Schoenen slijten bij mij ook extreem snel. Ik heb meestal een paar of 2/3 en dan zijn de zolen door of de hakken er onder vandaan. Ik koop ze denk ik te goedkoop.Ik koop schoenen van goede kwaliteit in de uitverkoop. Dat scheelt heel veel. De schoenen die ik nu aan heb waren oorspronkelijk 150 euro, ik kocht ze voor 27,50. Het zijn goede en stevige schoenen die nog wel even mee gaan.
Alle reacties Link kopieren
Panty's kan ik me voorstellen dat je die bij moet blijven kopen. Die zijn te kwetsbaar.



@ Closednote: laatste keer dat ik ondergoed kocht was 2010. Gewoon hema-ondergoed. Is nog in goede staat qua kleur en pasvorm. Ik koop dan overigens niet één setje, maar een hoeveelheid aan setjes waar ik een aantal weken mee vooruit kan. (Voorraad voor een aantal weken, bedoel ik. Dat je zonder te wassen een aantal weken vooruit kunt.)
Ik heb nog sokken van toen ik 14 was. Ik snap niet hoe mensen gaten in sokken kunnen krijgen, of in panty's. Mutsen gaan bij mij dan weer heel snel kapot.
Alle reacties Link kopieren
Ik wou dat het mij lukte, jeee wat zou ik dan veel over houden.. Misschien toch maar eens overwegen..
Alle reacties Link kopieren
Dit zou ik wel graag eens willen proberen. Ik zit nu op 8 meter aan strekkende garderobekasten. Ik kan drie maanden iedere dag verse kleding aan zonder te wassen. Het is echt belachelijk. En dan nog iedere dag denken: wat kan ik aantrekken? Omdat het zo veel is slijt er ook weinig.



De laatste tijd kijk ik veel naar capsule wardrobes en '12 basic pieces' op pinterest. Maar zonder lijstje aan foto's hoe precies te combineren ben ik verloren. Het helpt ook niet dat die dames op de plaatjes nog leuk uitzien in een vuilniszak, ik moet het toch voor een groot deel hebben van kleding om er verzorgd uit te zien. Ik kan ook niets wegdoen. Iedere keer als ik dan twee zakken heb geruimd, gegarandeerd zoek ik mij de maand erop suf naar iets dat dan toevallig in die zakken zat.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Dat zou ik best wel kunnen, ik heb nog een hoop ongedragen kleding in de kast. Weet je wat..ik ga het gewoon proberen. Leuk idee, was er zelf niet opgekomen.
Ik heb wel een paar mooie goede schoenen paren in mijn kast, een mooie winterjas en zomerjas en genoeg jasjes. Maar ik moet toch echt nieuw ondergoed eerdaags en BH's (85H dus geen goedkoopjes) en sokken halen en mijn favobroek is gister een gat ingevallen. Dus een goede broek en paar basis shirts/blouses.



Ik ga eens kijken of ik gewoon een maximum van BV 200 euro kan instellen voor een jaar voor die dingen hierboven.
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 24 december 2014 @ 18:38:

Ik zit nu op 8 meter aan strekkende garderobekasten.Wow, dat is een soort inloopkast? Kom ik aan met mijn 50 cm hang en 2 planken
Ik had me juist voorgenomen dit jaar eens wel kleding te gaan kopen. Ik ben 3 maten afgevallen en al mijn broeken zakken me van mijn reet .
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, dat kan. Ik sprak onlangs een vrouw die al zes jaar geen kleding had gekocht. Ze droeg geweldige kleding en ging naar weggeefwinkels en ruilde kleding met mensen. In grotere steden heb je voldoende weggeefwinkels en ruilbeurzen/feestjes. Ook online heb je kledingruilplekken en weggeefgroepen op facebook bijvoorbeeld. Leuk idee, succes!
quote:Lady-Voldemort schreef op 24 december 2014 @ 22:40:

Ik had me juist voorgenomen dit jaar eens wel kleding te gaan kopen. Ik ben 3 maten afgevallen en al mijn broeken zakken me van mijn reet .Dat moet je niet willen met je blote kont de straat op..inderdaad zeker met de kou die onderweg is!
quote:AnnaP1977 schreef op 24 december 2014 @ 23:11:

[...]





Dat moet je niet willen met je blote kont de straat op..inderdaad zeker met de kou die onderweg is!Daarom. Ze zien me al aankomen op het sorteercentrum.
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 24 december 2014 @ 22:39:

[...]



Wow, dat is een soort inloopkast? Kom ik aan met mijn 50 cm hang en 2 planken Dat zou ik graag willen. Nee, eerder 4 meter aan kast op de slaapkamer en dan 2x 2 meter op de logeerkamer. Man moet 'het doen' met ook 50 cm aan hanggedeelte en 2x planken (in totaal geloof ik 1.50 aan kast, daar krijgt hij ook nog eens zijn schoenen in kwijt). Ik hang ook alles, twee a drie stangen boven elkaar. Spaart ruimte uit met truien en vesten. Alleen ondergoed, t-shirts en sokken liggen in een ladekast.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 24 december 2014 @ 23:12:

[...]





Daarom. Ze zien me al aankomen op het sorteercentrum.Welke maat heb je dan nu ladyvoldemort?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Wat doen sommigen toch kort met kleding en schoenen. Ik heb spijkerbroeken die ik al 3 jaar bijna iedere week wel draag en die zijn nog prima. En mijn favoriete suede met wol laarsjes gaan ook al een jaar of 6 mee en zien er nog redelijk als nieuw uit, ook qua zool, terwijl ik ze steeds vergeet in te spuiten en te poetsen. Moet wel zeggen dat ik die laarsjes bijna non stop draag in de lente, herfst en winter als het niet glad is en niet gesneeuwd heeft want de zool is vrij glad. Ze waren toen ik ze kocht eigenlijk iets te duur maar ik ben er nog steeds zo blij mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 24 december 2014 @ 22:40:

Ik had me juist voorgenomen dit jaar eens wel kleding te gaan kopen. Ik ben 3 maten afgevallen en al mijn broeken zakken me van mijn reet .Wauw!!
Prrrr, mauw miawwwww.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven