Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,



2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
closednote

'Wat doen sommigen toch kort met kleding en schoenen. Ik heb spijkerbroeken die ik al 3 jaar bijna iedere week wel draag en die zijn nog prima'



Wat doe ik ermee ? Ik kijk ernaar.

Kasten vol kleding en schoenen hier en ik geniet ervan.



Het is wel jammer dat ik toch vaak in saaie kleding rondloop: spijkerbroek, dik vest, sneakers.

Terwijl ik kan kiezen uit rijen jurkjes en leuke laarsjes en pumps.

Mijn huis is oud en erg koud, dus dan maar in iets warms achter de computer (zzp'er) en op de fiets in de regen is ook niet handig in je stijlvolle outfit.



Was ik ook maar tevreden met drie broeken, twee jurken en drie paar schoenen, maar ik ben gewoon te ijdel en geniet erg van mooie dingen.
quote:closednote schreef op 25 december 2014 @ 01:04:

Wat doen sommigen toch kort met kleding en schoenen. Ik heb spijkerbroeken die ik al 3 jaar bijna iedere week wel draag en die zijn nog prima.Ik verslijt minstens 2 spijkerbroeken per jaar. We wandelen veel en dan vallen de gaten er vanzelf in omdat die broeken bij de benen kapot schuren. Gewoon slijtage dus.
quote:closednote schreef op 25 december 2014 @ 01:04:

Wat doen sommigen toch kort met kleding en schoenen. Ik heb spijkerbroeken die ik al 3 jaar bijna iedere week wel draag en die zijn nog prima. En mijn favoriete suede met wol laarsjes gaan ook al een jaar of 6 mee en zien er nog redelijk als nieuw uit, ook qua zool, terwijl ik ze steeds vergeet in te spuiten en te poetsen. Moet wel zeggen dat ik die laarsjes bijna non stop draag in de lente, herfst en winter als het niet glad is en niet gesneeuwd heeft want de zool is vrij glad. Ze waren toen ik ze kocht eigenlijk iets te duur maar ik ben er nog steeds zo blij mee.Als ik een spijkerbroek elke week een dag twee drie draag zitten er na een maand of wat gaten in het kruis en bij mijn bovenbenen. Gewoon slijtage van het lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel uit kunnen zingen denk ik , maar ik vind het ook heerlijk om af en toe wat te kopen en dat hoeft niet eens duur te zijn.
Ik wil in ieder geval nog twee beha's, een bikini en een spijkerbroek gaan kopen dus mij gaat het niet lukken. Een zomerjas heb ik ook niet, maar die had ik afgelopen jaar ook niet dus is op zich geen excuus. Met 4 panty's ga ik het ook niet redden.

Ik koop niet echt veel, maar wel iedere maand wat. In de uitverkoop meestal wel wat meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Flower_85 schreef op 24 december 2014 @ 16:56:

[...]



Ligt er aan misschien waar je ze koopt en hoe je loopt.En of je representatief op je werk moet verschijnen. Mijn schoenen gaan misschien niet zo snel stuk, maar ze worden wel lelijk. En broeken slijten bij de benen van het wandelen. Ik zie het nut van zo'n uitdaging voor mezelf ook niet zo in. Ik probeer alleen te kopen wat ik nodig heb, maar ik ga niet krampachtig mezelf in bh's waar de rek uit is wurmen om er maar geen te hoeven kopen. En zeker niet als ik moet hamsteren van tevoren.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Het is onzin om een jaar lang niets te kopen. Noodzakelijke vervangingen moet je gewoon doen. Dan is er geen uitdaging meer, maar is het masochisme.

Je beperken tot het noodzakelijke is wel leuk om te doen. Ik heb het de afgelopen 2 jaar gedaan.

Ik heb mezelf beperkt tot aanschaf van echt helemaal wat ik zoek en waar ik gebrek aan heb.

Wel eenvoudige basics aangeschaft, want armoede uitstralen of vrekkigheid. Dat is een slechte motivator.

Kledingkast reorganiseren is wel een project op zich. Is ook leuk.

Je moet wel een motief hebben en doelen om het vol te houden. Anders is het pure zelfkwelling.

Het is juist bestemd om onzinnig te mijden.



Maar om een gerichte bijdrage te doen - met uiteraard aanpassingen op wat nu gangbaar is - en met met dank aan @BGB : blijfgewoonbianca in "Blouse-jurk - hoe te dragen? Plaatjes?"
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 25 december 2014 @ 15:32:

Het is onzin om een jaar lang niets te kopen. Noodzakelijke vervangingen moet je gewoon doen. Dan is er geen uitdaging meer, maar is het masochisme.

Je beperken tot het noodzakelijke is wel leuk om te doen. Ik heb het de afgelopen 2 jaar gedaan.

Ik heb mezelf beperkt tot aanschaf van echt helemaal wat ik zoek en waar ik gebrek aan heb.

Wel eenvoudige basics aangeschaft, want armoede uitstralen of vrekkigheid. Dat is een slechte motivator.

Kledingkast reorganiseren is wel een project op zich. Is ook leuk.

Je moet wel een motief hebben en doelen om het vol te houden. Anders is het pure zelfkwelling.

Het is juist bestemd om onzinnig te mijden.



Maar om een gerichte bijdrage te doen - met uiteraard aanpassingen op wat nu gangbaar is - en met met dank aan @BGB : blijfgewoonbianca in "Blouse-jurk - hoe te dragen? Plaatjes?"Masochisme is het zeker niet. Zoals Hans van Maanen zei: door jezelf een beperking op te leggen word je creatief uitgedaagd. ( even vrij gequote)
Ik heb het ooit geprobeerd maar heb het nog geen vijf maanden volgehouden. Nu doe ik een andere variant: een jaar lang iedere week 1 kledingstuk de deur uit (inclusief accessoires zoals mutsen en sjaaltjes maar exclusief sokken en ondergoed, en alleen dingen die echt nog gebruikt kunnen worden dus geen spul dat de container in gaat) en dat houd ik al 8 maanden vol. Overigens dit jaar nog geen tien nieuwe kledingstukken voor mijzelf gekocht, dus dat is ook wel netjes vind ik.
....
quote:Mevrouw75 schreef op 25 december 2014 @ 15:35:

[...]





Masochisme is het zeker niet. Zoals Hans van Maanen zei: door jezelf een beperking op te leggen word je creatief uitgedaagd. ( even vrij gequote)



Dan heb je mijn bericht ook vrij uit de context gehaald.

Kapot en versleten moet vervangen. Is noodzakelijk.



En beperking opleggen die ook een doel heeft. Dat is een creatieve uitdaging.

Jezelf leuk kleden als je al genoeg hebt. Dat is het doel om te beperken.

Als je al genoeg hebt dan moet dat ook lukken.

Zonder een panty kan je dat niet.

Kleding heeft ook goed ondergoed nodig. Heeft ook groot effect.

Doel is passende sets maken van wat er al hangt.

Kan een doel zijn. Voor iedereen is dat anders. Alleen doen als je ook wil minderen.

Als ik een blouse heb zonder geschikte BH om er onder te dragen. Dan zoek ik naar zo'n BH en koop die als ik een geschikte heb gevonden.



Kort samengevat: minderen omdat je het zinvol vind en ook zou willen.



EDIT: Als mijn borsten niet zo goed in een BH passen. Ik er wel een heb, maar het lastig is om steeds naar de wc te moeten om alles te rangschikken...... Ja, dat noem ik een vorm van masochisme. Uitdaging is dan wel om een passende en geschikte en mooie BH te vinden. Niet zomaar de eerste die alleen maar mooi is. Stoffen leren kennen. Eigen stijl ontwikkelen kan niet zonder miskopen.

Uit verveling gaan shoppen en een berg afval krijgen.... Maar ik stop met deze posten.

Ik heb de laatste 2 jaar ongeveer 400 euro uitgegeven aan kleding. Ik kon gewoon geen goede pasvorm vinden. Ik probeer wel giftige stoffen en arme lonen landen te mijden. In mijn kast hangt genoeg wat wel aan die eisen voldoet.



BH om een onder jurk te dragen was ik vergeten. Kan er ook een kort hemdje voor lezen als vergelijking wat steeds opkruipt en bobbels laat zien die er niet zijn. Het lijkt er dan te zitten, maar het is slecht passend ondergoed....
Ik koop eigenlijk sowieso alleen maar dingen die ik echt nodig heb.

Ik heb totaal geen gevoel voor mode en koop eigenlijk het liefst alleen maar praktische dingen. Al bezit ik wel hakkenschoenen/laarsjes, maar die lopen en zitten super dus in dat geval ook weer zeer praktisch.
Ik denk dat ik er een uitdaging van maak om élke maand een kledingstuk te kopen, minstens. Zodat ik ook eens een gevulde kledingkast heb. Want het ligt niet aan het geld, en ik zie er ook graag leuk uit, en dat lukt ook prima, ik heb alleen écht een hekel aan winkelen waardoor ik te weinig koop en dan weer zonder zit.
Broeken slijten hier als gek.

Ofwel zijn ze in no time afgewassen, ofwel slijten ze - met gaten en al - aan mijn dijen.



Bepaalde truitjes heb ik dan weer al jaren en zijn onverslijtbaar.

Maar ik heb toch graag af en toe een nieuw truitje. Kwestie van niet altijd op 't zelfde te moeten kijken.

Sokken en ondergoed gaat hier vaak ook jaren mee.



Bij het aankopen beperk ik me dan wel tot 1 truitje per keer .

En de laatste 3 maanden alleen nog 2 broeken gekocht. Kan immers moeilijk naar mijn werk met een kapotte broek.



Schoenen zijn de meeste na 1 à 2 jaar toch echt wel versleten. Als ik bijvoorbeeld een hele lente en zomer op sneakers rondloop, zijn die in september of oktober toch echt wel "op".

Mijn winterschoenen waren peperduur, maar gaan wel al 3 jaar mee.

Qua jas ook héél duur gekocht en ik zit nu aan winter 6 . Jas is nog degelijk, maar ik begin hem gewoon beu gezien te raken. Wil iets anders, maar heb tegelijk iets van "nee, want hij is niet versleten en heeft x euro gekost".



Ik probeer het dus in te dammen, maar helemaal een jaar stoppen met kopen ... toch niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis2.0 schreef op 25 december 2014 @ 20:10:

Ik denk dat ik er een uitdaging van maak om élke maand een kledingstuk te kopen, minstens. Zodat ik ook eens een gevulde kledingkast heb. Want het ligt niet aan het geld, en ik zie er ook graag leuk uit, en dat lukt ook prima, ik heb alleen écht een hekel aan winkelen waardoor ik te weinig koop en dan weer zonder zit.





Mooi voornemen!



Wat betreft het jezelf opleggen, of doelen stellen, daar kan ik niet zo veel mee. Ik beperk mezelf in niets, of dat nou eten, drinken, kopen of wat dan ook is. Ik ben happy met de kleding die ik heb, kom nooit kleding tegen die ik 'moet' hebben, vind het vaak een opgave om kleding te vinden die én lekker zit, én geen frutsels heeft, én makkelijk is in de was dus als ik eenmaal wat gevonden koop ik een voorraad zodat ik er weer even vanaf ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou het niet eens een maand vol!!
Als je zo van nieuwe kleding houdt en je portemonnee kan het aan, waarom zou je dan stoppen met shoppen?
Ik doe mee, het slaat nergens op zoveel kleding en schoenen als ik heb. Beha's moet ik tussendoor wel vervangen maar dan verkoop ik maar een paar schoenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet kunnen, maar probeer wel te minderen.



Versleten kleding heb ik niet zo snel. Dat broeken zo snel slijten herken ik ook niet. Ik wandel ook heel veel en heb best veel goedkope broeken/jeans van de H&M waar ik al jaren mee doe.
quote:Sunny1 schreef op 26 december 2014 @ 09:54:

Ik zou het niet kunnen, maar probeer wel te minderen.



Versleten kleding heb ik niet zo snel. Dat broeken zo snel slijten herken ik ook niet. Ik wandel ook heel veel en heb best veel goedkope broeken/jeans van de H&M waar ik al jaren mee doe.Dat kan, ik wandel niet heel veel maar heb schurende bovenbenen dus mijn broeken slijten daar wel
Alle reacties Link kopieren
Het valt me op dat mensen zeggen dat ondergoed jaren meegaat. Dat gaat het qua bh's dus echt niet. Ik kijk in de zomer altijd mijn ogen uit, de een na de ander komt voorbij lopen met slecht passende bh's. Bij sommigen vraag ik me echt af wat het nut nog is van dat ding.
quote:lemoos2 schreef op 24 december 2014 @ 18:38:

Dit zou ik wel graag eens willen proberen. Ik zit nu op 8 meter aan strekkende garderobekasten. Ik kan drie maanden iedere dag verse kleding aan zonder te wassen. Het is echt belachelijk. En dan nog iedere dag denken: wat kan ik aantrekken? Omdat het zo veel is slijt er ook weinig.Dit heb ik dus ook. Ik zou ook makkelijk een jaar zonder moeten kunnen. Alleen panty's enzo moet je wel op een bepaald moment bijkopen. Ik ga het ook proberen, een jaar niks kopen (behalve panty's en ondergoed). Al was het maar om er achter te komen waarom ik zo veel heb en toch nooit tevreden ben met wat ik aan heb.
quote:sinnombre schreef op 26 december 2014 @ 06:46:

Als je zo van nieuwe kleding houdt en je portemonnee kan het aan, waarom zou je dan stoppen met shoppen?

Omdat je aan de wereld om je heen denkt?



Ik heb de laatste twee jaar weinig gekocht, en toch nog wel eens iets wat ik niet heb gedragen. Ik neem me al jaren voor om alleen te kopen wat ik echt ga dragen. Niet weer een leuke rok waar ik later wel eens iets bij zal kopen, want dat blijkt steeds weer tegen te vallen. Ik wil nu toch eens gewoon een goeie garderobe, met alleen goed te combineren kleding.



Ik winkel zelden, kijk geen etalages en denk eigenlijk bijna nooit bij iets wat een ander draagt dat ik het ook wil hebben.
Marana, dan heb je het natuurlijk voornamelijk over het milieu. Economisch gezien doe je er meer kwaad mee door niet te winkelen.
Ja het milieu en de kinderen in Bangladesh

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven