Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,



2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Nja zal het een beetje nuanceren. Ik vind consuminderen wel een goed principe. En je geld bewust uitgeven. Als het je om het stimuleren van de economie hier of in Bangladesh gaat zijn er zinvollere dingen die je met je geld kunt doen. Dingen kopen om het kopen en amper gebruiken vind ik gewoon zonde. Net zoals ik het vanwege de goeie doelen meedoen aan de postcodeloterij zonde vind. Doneer het dan gewoon rechtstreeks.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit onbewust in 2014 gedaan, volgens mij maar 1 aankoop in januari. En ik had een paar bonnen die ik heb gebruikt.
...
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 26-12-2014 15:04
Reden: Laat maar.
% gewijzigd
Ik ga het doen. Vind mezelf overconsumeren. Hoeveel zwarte coltruien kun je kopen? En zwarte laarzen? Blijkbaar vond ik dat ik Rupsje Nooitgenoeg was, want kasten puilen uit. Wat een onzin eigenlijk. Randje verslaving, als het er al niet overheen is gegaan. Iemand hier zei, waarom stoppen als je het kunt betalen? Ik kan het betalen, maar ik word er niet gelukkiger van. Daar gaat het me om. Ik heb genoeg en ik ben niet gelukkig met alles wat ik heb. Kan me beter concentreren op mijn innerlijk dan op mijn uiterlijk. Dus geen aankopen meer doen waar ik maar heel eventjes blij van word.
Ik heb net even na gekeken. In 2013 heb ik in januari 2 warme vesten gekocht en verder niets.

Dit jaar had ik echt nieuwe dingen nodig en heb ik de schade ingehaald. Maar alleen omdat ik eindelijk vond wat ik wilde en nodig had. Ik heb ook een paar aankopen gedaan van kleding die ik zo vaak draag dat ik wel eens mis grijp doordat het in de wasmand zit. Lingerie blijft ook langer mooi als je het maar 2 of 3 dagen draagt en het dan wast.

Zodoende heb ik van bepaalde favorieten meerdere.

Iemand reageerde (vrij vertaald) dat er geen doelen gesteld hoeven worden.

Lage lonen landen en onveilige werkomstandigheden door gebruik van gevaarlijke en chemische stoffen. Het komt wel in het milieu terecht via het afval. Dat zijn een paar mooie doelen om te stellen.



On topic: In de make-over programma's zit ook vaak hergebruik van een paar kledingstukken die ongedragen zijn. Een styliste laat er dan iets moois van maken. Is een uniek stuk en als je er toch het geld voor hebt. Is ook een manier om de economie te stimuleren. Zomaar een idee. Ik vind namelijk dat ieder zelf moet bepalen wat te doen. Maar je er wat meer bewust van zijn. Dan zijn er betere keuzes mogelijk.

Een bontjas met bloed besmeuren? Moet er weer een ander beest dood om een nieuwe te maken.

En zo kan je een lijst van voor en tegen maken. Wie niet wil. Die doet het toch niet. Tergen en treiteren geeft weinig positief resultaat.
quote:sinnombre schreef op 26 december 2014 @ 06:46:

Als je zo van nieuwe kleding houdt en je portemonnee kan het aan, waarom zou je dan stoppen met shoppen?Als uitdaging.
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt me wel leuk en duurzaam.



Tot redelijk recent (lees: enkele jaren) heb ik eigenlijk nooit veel kleding gehad/gekocht en ik denk toch dat ik er wel een jaar mee had kunnen doen. Ik ben ondertussen ook al enkele jaren aan het proberen om wat milieubewuste keuzes te maken en zo ben ik toevallig eens beginnen rondkijken tussen de kleding in de kringwinkels. En het blijkt dat je daar toch ook erg leuke stuks kan vinden, zonder extra milieubelasting en aan fijne prijsjes. Dit heeft er nu wel toe geleid dat mijn kledingkast iets voller is dan voorheen, maar toch op een duurzame wijze.



Wat schoenen betreft ik draag ook het hele jaar door één paar laarzen en in de zomer bij warme dagen wissel ik dit af met één paar zomerschoentjes. Beide zijn zwart en staan dus bij alles wel redelijk, dus ik vind geen enkele reden om extra schoenen in huis te halen (en heb ook een hekel aan schoenen kopen). Ik moet wel zeggen dat mijn laarzen meestal ook maar 1 jaar overleven (rits of zool begeeft het), terwijl sportschoenen toch wel een stukje langer meekunnen.
Hoe komt het eigenlijk dat jullie meer kleding kopen dan jullie willen?



Lemoos zei dat ze heel veel kleding heeft en koopt, en toch nooit genoeg. Kasten vol en niks om aan te trekken. Ik heb dat dus ook altijd. Hoe komt dat toch?



Bij mij komt het volgens mij omdat dingen er in de winkel leuk uit zien, maar als ik het gekocht heb blijk ik het toch niet vaak te dragen. Of het valt thuis en eenmaal gedragen en gewassen toch tegen, of het staat wel leuk, maar ik voel me er niet prettig in.



Ik ben hier heel benieuwd naar, omdat ik denk dat als ik weet waarom ik teveel koop, ik er makkelijker mee kan stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al eens een jaar helemaal geen kleding gekocht (op een lingerie setje na) en dat deed ik niet eens met opzet. Het is dus makkelijk te doen vind ik. Al moet ik wel zeggen dat ik aardig wat kleding in voovraad had.
Alle reacties Link kopieren
quote:spuit-elf schreef op 28 december 2014 @ 14:32:

Hoe komt het eigenlijk dat jullie meer kleding kopen dan jullie willen?



Lemoos zei dat ze heel veel kleding heeft en koopt, en toch nooit genoeg. Kasten vol en niks om aan te trekken. Ik heb dat dus ook altijd. Hoe komt dat toch?



Bij mij komt het volgens mij omdat dingen er in de winkel leuk uit zien, maar als ik het gekocht heb blijk ik het toch niet vaak te dragen. Of het valt thuis en eenmaal gedragen en gewassen toch tegen, of het staat wel leuk, maar ik voel me er niet prettig in.



Ik ben hier heel benieuwd naar, omdat ik denk dat als ik weet waarom ik teveel koop, ik er makkelijker mee kan stoppen.



Waarom ga je naar de winkel? Om iets te kopen wat je nodig hebt, of om iets te kopen omdat je het leuk vind om iets te kopen?



Ik winkel vaak erg doelbewust, kan ook niet anders, want door mijn lengte passen heel veel dingen mij toch niet goed (ik ben 1.90 m.).
Ik winkel meestal omdat ik toevallig iets zie in de stad. Of omdat ik bij iemand of op een plaatje iets zie en denk: zo'n broek zou leuk zijn om te hebben.



Ik heb op de één of andere manier altijd het idee dat ik nog één ding nodig heb, en dan voorlopig niks meer hoef te kopen. Maar een week later heb ik weer een ander laatste kledingstuk nodig.



Volgens mij koop ik eigenlijk omdat het goed voelt om iets nieuws te kopen. Dus kopen om het kopen. Daarom ga ik ook stoppen met shoppen, heb ik nu besloten. Goed dat dit topic voorbij kwam
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom ben je dan in de stad? Je zou gewoon een aversie moeten ontwikkelen tegen druktes.

En houd je bij wat je uitgeeft per maand? Dat zet je misschien ook wel aan het denken over je uitgaven.
quote:Fauley schreef op 28 december 2014 @ 15:01:

Maar waarom ben je dan in de stad? Je zou gewoon een aversie moeten ontwikkelen tegen druktes.

En houd je bij wat je uitgeeft per maand? Dat zet je misschien ook wel aan het denken over je uitgaven.



Oh, ik had net mijn post nog aangevuld.



In de stad kom ik sowieso, omdat ik in de binnenstad woon, maar winkelen doe ik echt uit gewoonte. Ik weet niet precies wat ik uitgeef, maar wel dat het te veel is. Het is onnodig consumeren, en dat staat me tegen.



Ik ga er eens beter op letten als ik weer iets wil kopen. Wat precies de reden is.
Alle reacties Link kopieren
Je zou dan toch bij kunnen houden wat je uitgeeft? Maak je een mooi excel-bestand met wat categoriën (bijv. boodschappen, vaste lasten als huur, verzorgingsproducten, uitgaan, kleding, cadeau'tjes, etc) en dan zie je vanzelf waar je meer uitgeeft dan je zou willen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe meer je hebt, hoe minder overzicht je hebt over wat er allemaal in je kast ligt/hangt/gepropt zit. Met een aantal setjes of makkelijk te combineren stukken is het veel overzichtelijker.



En veel mensen kopen compromisartikelen en dragen die vervolgens toch niet. Zo wil ik graag een lekkere dikke trui hebben, maar heb ik nog niets gevonden wat me 100% bevalt. Dus koop ik gewoon niets, ik heb nog twee truien liggen.
quote:Fauley schreef op 28 december 2014 @ 15:10:

Je zou dan toch bij kunnen houden wat je uitgeeft? Maak je een mooi excel-bestand met wat categoriën (bijv. boodschappen, vaste lasten als huur, verzorgingsproducten, uitgaan, kleding, cadeau'tjes, etc) en dan zie je vanzelf waar je meer uitgeeft dan je zou willen.



Hoeveel ik uitgeef maakt nog niet eens zo veel uit. 5 euro voor een broek die ik niet draag is nog steeds 5 euro te veel.



Wat bootje zegt is een goeie: ik zou dan thuis komen met een mooie, maar niet zo warme trui. Om morgen wéér te gaan winkelen: ik heb immers nog steeds een warme trui nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mee. Herken me wel in de post van Piratesse: ik vind mezelf overconsumeren.

Nu wil ik gaan sparen.
Alle reacties Link kopieren
quote:spuit-elf schreef op 28 december 2014 @ 15:36:

[...]





Hoeveel ik uitgeef maakt nog niet eens zo veel uit. 5 euro voor een broek die ik niet draag is nog steeds 5 euro te veel.



Wat bootje zegt is een goeie: ik zou dan thuis komen met een mooie, maar niet zo warme trui. Om morgen wéér te gaan winkelen: ik heb immers nog steeds een warme trui nodig.Mij lijkt dat als je ziet dat je bijvoorbeeld 100 euro meer uitgeeft dan dat je wilt, je de volgende keer wel twee keer nadenkt voordat je die broek koopt.
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 28 december 2014 @ 15:14:

Hoe meer je hebt, hoe minder overzicht je hebt over wat er allemaal in je kast ligt/hangt/gepropt zit. Met een aantal setjes of makkelijk te combineren stukken is het veel overzichtelijker.



En veel mensen kopen compromisartikelen en dragen die vervolgens toch niet. Zo wil ik graag een lekkere dikke trui hebben, maar heb ik nog niets gevonden wat me 100% bevalt. Dus koop ik gewoon niets, ik heb nog twee truien liggen.Dit klopt wel. Ik vind het erg moeilijk om een leuke en goed passende trui te vinden die me bevalt en had er ondertussen wel dringend enkele nodig. Dus ik heb er wel een paar gekocht die niet helemaal mijn ding zijn of toch niet echt zo warm. Ik draag ze nu wel, omdat ik er nog geen andere heb gevonden, maar het voelt toch nooit helemaal aan als "mij". Nu ja, het is veel te koud voor dunne bloesjes op dit ogenblik, maar waarschijnlijk zal ik ze nog maar bitter weinig dragen als ik eindelijk wel wat vind.
Alle reacties Link kopieren
quote:spuit-elf schreef op 28 december 2014 @ 14:32:

Hoe komt het eigenlijk dat jullie meer kleding kopen dan jullie willen?



Lemoos zei dat ze heel veel kleding heeft en koopt, en toch nooit genoeg. Kasten vol en niks om aan te trekken. Ik heb dat dus ook altijd. Hoe komt dat toch?



Bij mij komt het volgens mij omdat dingen er in de winkel leuk uit zien, maar als ik het gekocht heb blijk ik het toch niet vaak te dragen. Of het valt thuis en eenmaal gedragen en gewassen toch tegen, of het staat wel leuk, maar ik voel me er niet prettig in.



Ik ben hier heel benieuwd naar, omdat ik denk dat als ik weet waarom ik teveel koop, ik er makkelijker mee kan stoppen.



Ik denk persoonlijk dat dit bij mij vooral komt, omdat ik als kind/tiener nooit zo vaak nieuwe of leuke kleding kreeg/kon kopen en nu durf ik eigenlijk wel eens vaker iets extra kopen dat ik niet nodig heb, maar gewoon omdat ik de mogelijkheid er toe heb om eens wat meer keuze in mijn kast te hebben. Niet dat ik nu reuze veel kleding heb. Met één deurtje van een 3-deurs kast kom ik best wel toe, maar naar mijn gevoel is het best veel en meer dan ik mogelijk nodig zou hebben voor één jaartje toe te komen. Uiteindelijk ook wel een beetje dom, want smaak veranderd toch met de tijd en dan zit je met een deel kleding waar je gewoon bent uitgegroeid.



Sedert enkele jaren ben ik wel erg bezig met bewust consumeren en koop verder nooit iets nieuw tot het voorgaande het begeven heeft en ook mijn kleding komt dan ook voor een deel uit de kringloop e.d.
quote:Skaya schreef op 28 december 2014 @ 16:41:

[...]





Ik denk persoonlijk dat dit bij mij vooral komt, omdat ik als kind/tiener nooit zo vaak nieuwe of leuke kleding kreeg/kon kopen en nu durf ik eigenlijk wel eens vaker iets extra kopen dat ik niet nodig heb, maar gewoon omdat ik de mogelijkheid er toe heb om eens wat meer keuze in mijn kast te hebben. Niet dat ik nu reuze veel kleding heb. Met één deurtje van een 3-deurs kast kom ik best wel toe, maar naar mijn gevoel is het best veel en meer dan ik mogelijk nodig zou hebben voor één jaartje toe te komen. Uiteindelijk ook wel een beetje dom, want smaak veranderd toch met de tijd en dan zit je met een deel kleding waar je gewoon bent uitgegroeid.



Sedert enkele jaren ben ik wel erg bezig met bewust consumeren en koop verder nooit iets nieuw tot het voorgaande het begeven heeft en ook mijn kleding komt dan ook voor een deel uit de kringloop e.d.



Dit klinkt juist heel goed en ook begrijpelijk. Dat wil ik ook gaan doen: wel genoeg kleding hebben om me leuk te kunnen kleden, maar ook bewust niet te veel verspillen en consumeren.



Ik ben vaak bang dat als ik pas iets nieuws koop als mijn oude kleding het begeeft, dat ik dan niks kan vinden. Onzin natuurlijk, want er is juist steeds meer te krijgen. En je smaak verandert inderdaad. En je figuur misschien ook en dingen worden toch ouderwets, ook al ben ik niet zo erg van de modetrends. Daardoor geef ik dingen toch na weinig dragen weg als ik te veel koop.
Dat van die compromiskleding vind ik wel heel herkenbaar. Vaak gebeurt het me dat ik iets zoek, maar dan nét niet vind wat ik wil/bedoel. Dan neem ik genoegen met iets anders, maar in mijn achterhoofd blijf ik vinden dat ik een mooiere/warmere/kwalitatief betere jas, trui of broek wilde. Zodra ik die dan wel vind, koop ik die ook.



Of ik heb een leuke rok waar ik nog geen blouse bij heb en ik vind ook geen leuke blouse. Maar omdat ik die rok wel wil dragen koop ik er maar iets bij dat "wel kan", om vervolgens een poos later een andere rok én bijpassende blouse samen te kopen terwijl ik de eerder gekochte rok nooit draag maar wel te leuk vind om maar weg te doen.

Etc.



Vandaar dat ik me nu vooral concentreer op het wegdoen van kleding. Iedere week 1 ding weg. Van te studentikoos tot te versleten tot niet meer passend of ongedragen miskoop. Wil eigenlijk een basisgarderobe hebben waar ik echt overzicht over heb en waarvan ik ook alles draag. Zodat ik als dáár dan weer echt iets van versleten echt kan zeggen: ik heb een nieuwe trui/blouse/broek etc nodig.

Vandaag een nette winterjas, een sportieve winterjas en 2 vesten gekocht in de uitverkoop. Komende weken gaan er een oude winterjas en 3 vesten voor de deur uit.
quote:NYC schreef op 28 december 2014 @ 22:04:



Of ik heb een leuke rok waar ik nog geen blouse bij heb en ik vind ook geen leuke blouse. Maar omdat ik die rok wel wil dragen koop ik er maar iets bij dat "wel kan", om vervolgens een poos later een andere rok én bijpassende blouse samen te kopen terwijl ik de eerder gekochte rok nooit draag maar wel te leuk vind om maar weg te doen.

Etc.Haha, dat heb ik dus letterlijk met een rokje. Het is een heel leuk rokje, maar geen een van mijn bloesjes past er op. Ik heb er al verschillende bloesjes voor erbij gekocht, en vervolgens weer weg gedaan omdat ze toch niet mooi staan. Dus draag ik het rokje niet. Eigenlijk moet je alleen dingen kopen die passen bij wat je al hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:spuit-elf schreef op 28 december 2014 @ 22:12:

[...]





Haha, dat heb ik dus letterlijk met een rokje. Het is een heel leuk rokje, maar geen een van mijn bloesjes past er op. Ik heb er al verschillende bloesjes voor erbij gekocht, en vervolgens weer weg gedaan omdat ze toch niet mooi staan. Dus draag ik het rokje niet. Eigenlijk moet je alleen dingen kopen die passen bij wat je al hebt.Ik heb de regel dat ik alleen nog maar complete setjes koop. Dat scheelt toch een hoop halve dingen die in de kast blijven hangen!
Precies, maar dan moet je dus wel tevreden zijn met wat er al in je kast hangt. Vandaar dat ik steeds meer begin te geloven in basics. En in overzicht. En in combinatie-inzicht. Dat laatste heb ik geloof ik niet zo. Ik draag dus heel vaak voorspelbare combinaties, broek A bij trui A. Rok B bij blouse B.



Ik heb trouwens meer bovenstukken waar ik tevreden over ben dan onderstukken (broeken, blouses). Maar daar kijk ik ook altijd meer naar dus groeit het aantal bovenstukken sneller tov de onderstukken.



Er is ook gewoon teveel keuze, dat vind ik echt. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Hoe onderscheid je nu écht de goede van de mindere kwaliteit?



Minder kleding kopen en/of meer wegdoen zie ik als een soort proces naar bewuster koopgedrag en naar minder wegwerpmaatschappij. Echt, ik zou het heel leuk vinden om er én jaar in jaar uit goed gekleed bij te lopen, maar toch maar steeds het minimale te hoeven uitgeven/aanschaffen/weer wegdoen. Niet alleen met kleding trouwens, voor alles lijkt me dat wel fijn, om echt gewoon wat minimalistischer te worden wat betreft de spullen om je heen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven