Mode & Beauty alle pijlers

Grijs haar uit laten groeien deel 2

10-02-2020 13:20 255 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen we gezellig verder kletsen!
Link naar deel 1:

mode-beauty/grijs-haar-uit-laten-groeie ... ges/453495

Dit schreef ik eind november 2019 :

Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.

En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.

Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.

Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 10-02-2020 16:18
4.23% gewijzigd
Ik heb op fb gisteren mijn foto geupdate. Dat werd ook wel een beetje tijd, de vorige was nog van december, met dikke winterjas en sjaal. Ik kreeg het spontaan benauwd als ik fb opende ;-D .

Maar doordat ik mijn kleurtje nu (voor jullie) eens heel goed bekeek tuimelden herinneringen binnen aan mijn oma's en viel me wel in dat ik mijn oma's en opa's gemiddeld genomen pas ken sinds zij de leeftijd hadden die ik nu heb. Allemaal grijs/wit op deze leeftijd. Het is niet zo dat wij jong grijs zijn. Sterker nog; ik herinner me een feestje, een jaar of drie geleden, waarbij ik mensen zag die ik al een poosje niet meer gezien had. Allemaal midden-veertig. De dames strak in de lak, de heren allemaal grijs. Het is niet zo dat je met 40 jong grijs bent. Het is meer zo dat iedereen stug blijft vasthouden aan jong en knap. Het probleem daarbij is dat geverfd haar niet verbergt dat je geen 20 meer bent, ook al roepen de fervente verfsters dat je met grijs haar minstens tien jaar ouder lijkt.

En dan denk ik terug aan mijn oma's en aan hun moeders (ja, mijn moeder kreeg me jong genoeg, ik heb beiden gekend). Mijn oma's hadden beiden kort haar en een permanentje. Dat maakt wel ouder, of misschien ligt dat ook aan het feit dat ik kort en permanent associeer met oma's. Hun moeders droegen allebei hun witte haar lang, opgestoken in een knot. En als ik nu kijk naar tante's, met haar in allerlei kleuren (maar allemaal gestopt met verven) dan denk ik: nee, grijs maakt niet ouder. Het kapsel wel. Mijn eigen moeder lijkt het oudst van allemaal. En dat terwijl zij de enige is die niet grijs is.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Dat ben ik wel met je eens Ceylon, het is het kapsel (en hoe je je verder kleed en gedraagt) dat iemand oud maakt, niet zozeer de haarkleur.

Alhoewel ik nog niet zover ben als sommigen van jullie, dat je geverfd haar niets meer vindt. Met als kanttekening dat ik niet echt op uiterlijkheden let, en het me dus ook zelden opvalt...

Zit te twijfelen of ik me bij jullie FB groep aansluit. Ik gebruik het vooral voor informatie en omdat sommige groepen handig / interessant zijn. Vind het wel leuk om te zien hoe het proces bij iedereen gaat, maar zet eigenlijk geen foto's van mezelf online, en dan voelt het toch een beetje raar.. Als ik in zo'n besloten groep foto's zou plaatsen zijn die dan ook voor anderen zichtbaar?

Verder niet heel veel te melden hier. Mijn haar groeit keurig een cm per maand. Inmiddels al bijna 6 cm grijs :-) Ik denk dat ik van voor zeker wel zo'n 90% grijs ben, dus het valt ook zeker wel op, maar in deze tijd zie je wel meer mensen met flinke uitgroei...

Het is eigenlijk wel tijd voor de kapper, maar gelukkig heb ik lang, krullend haar dus dat komt allemaal niet heel nauw.
every journey starts with a single step
firedraakje schreef:
18-05-2020 10:38

Zit te twijfelen of ik me bij jullie FB groep aansluit. Ik gebruik het vooral voor informatie en omdat sommige groepen handig / interessant zijn. Vind het wel leuk om te zien hoe het proces bij iedereen gaat, maar zet eigenlijk geen foto's van mezelf online, en dan voelt het toch een beetje raar.. Als ik in zo'n besloten groep foto's zou plaatsen zijn die dan ook voor anderen zichtbaar?

Nee, de foto die ik daar in zette staat op geen enkele andere plek van fb. En behalve de dames van de groep heb ik er ook geen reacties op gehad. Hij is echt besloten. Zo besloten dat het ook niet makkelijk was om hem te vinden ;-D .

Je bent trouwens ongeveer net zo ver als de oprichtster, ik denk dat jullie veel steun aan elkaar kunnen hebben.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
firedraakje schreef:
18-05-2020 10:38
Dat ben ik wel met je eens Ceylon, het is het kapsel (en hoe je je verder kleed en gedraagt) dat iemand oud maakt, niet zozeer de haarkleur.

Alhoewel ik nog niet zover ben als sommigen van jullie, dat je geverfd haar niets meer vindt. Met als kanttekening dat ik niet echt op uiterlijkheden let, en het me dus ook zelden opvalt...

Verder niet heel veel te melden hier. Mijn haar groeit keurig een cm per maand. Inmiddels al bijna 6 cm grijs :-) Ik denk dat ik van voor zeker wel zo'n 90% grijs ben, dus het valt ook zeker wel op, maar in deze tijd zie je wel meer mensen met flinke uitgroei...

Het is eigenlijk wel tijd voor de kapper, maar gelukkig heb ik lang, krullend haar dus dat komt allemaal niet heel nauw.
Wij zijn inderdaad bijna even ver, dus ik zou het wel leuk vinden als je lid zou worden. Maar no pressure :)
Ben ik ook weer eens! Ik zit in een moeilijke fase hoor nu. Echt een flinke grijze uitgroei maar nog lang niet genoeg om al het gekleurde af te knippen. Ik baal wel een beetje. Gelukkig veel online vergaderen tegenwoordig dus dan kan ik het wel een beetje verbloemen. De kleur vind ik wel mooi. En m’n haar is duidelijk gezonder dan het was, dat scheelt echt heel veel. Volhouden dus maar.
I feel you, Dora-wee :) Wel fijn dat je je nieuwe kleur mooi vindt!
jongengrijs schreef:
18-05-2020 15:37
Wij zijn inderdaad bijna even ver, dus ik zou het wel leuk vinden als je lid zou worden. Maar no pressure :)
Oke, oke, ik ga je een pb sturen :)
every journey starts with a single step
Leuk! Je hebt een pb'tje terug. En ondertussen zit ik me af te vragen waarom niemand de groep kan vinden. Misschien lukt dat pas als hij wat langer bestaat?
jongengrijs schreef:
15-05-2020 13:48
Ja, daar ben ik ook bang voor. Instagram was beter, maar zit ik zelf dan weer mijn mijn privacy.
Als je een nieuw emailadres aanmaakt en je daarmee aanmeldt op instagram zullen anderen geen melding krijgen dat je een account hebt aangemaakt hoor. Ik heb dat zelf ook gedaan via hotmail.
Als je hetzelfde emailadres gebruikt als voor facebook, of je voert je telefoonnummer in, dan ben je makkelijk te vinden als mensen gebruik maken van contacten synchroniseren. En je account op prive zetten.
Op instagram doe ik misschien wel mee, op facebook niet
Ik had een ander mailadres, viaGmail. Wellicht linkt die dan toch weer het een en ander? De facebookgroep vind ik tot nu toe leuker. Veel meer contact met elkaar dan op Instagram. En hij is zo anoniem als je zelf wil. Zolang je hier niet vermeldt dat je lid wordt/bent weet ik ook niet onder welke nick je op viva meeschrijft 💡
Wat vreemd, als je dat emailadres verder niet gebruikt kan het toch nergens aan gelinkt worden zou je zeggen?
Maar goed, het was maar een tip omdat je op 15 mei schreef insta beter te vinden, en nu vind je facebook toch beter, dus maakt niet meer uit.
De groep kan ik vinden, zie ook de info van de beheerder maar dat wist je waarschijnlijk al.

Ik was op mijn 25e al grijs en na 5 jaar verven ben ik er mee gestopt. Nooit spijt van gehad en me er niet druk over gemaakt.
Ah, toch gevonden dus 👍
jongengrijs schreef:
13-05-2020 13:18
Pfff Ceylon, ik begrijp je helemaal hoor!

Guppekop, welkom! Klinkt alsof het grijs mooi gaat aansluiten bij je huidige haarkleur.

Account, ik denk dat ik voor een besloten groep ga en dan kan iedereen foto's plaatsen als ie daar zin in heeft. Het zal denk ik geen grote groep worden, maar ik vind het wel leuk om foto's van mijn eigen proces te plaatsen en natuurlijk ook om geïnspireerd te worden door andere silver sisters!
Ik heb me aangemeld bij de FBgroep maar het lukt me niet om je een PBtje te sturen met mijn echte naam!
Hoeft niet, je bent nu lid :) Blijkbaar was de groep niet te vinden omdat hij nieuw was. Inmiddels is hij vindbaar.
jongengrijs schreef:
11-05-2020 20:24
Ik ben nog steeds groot fan van deze mevrouw: https://www.youtube.com/channel/UC40WCz ... cxPBg2emxA
Ze is zo grappig en heeft prachtig haar. Inmiddels al over de 15.000 abonnees. Toen ik haar ontdekte in oktober had ze er pas 2000.

Ik vind haar ook leuk! En ze heeft inderdaad prachtig haar. Ik neem terug wat ik hier eerder heb geschreven, dat ik grijze uitgroei onverzorgd vind staan. Zij bewijst voor mij het tegendeel. Haar grijze haar blend heel mooi met het bruin.

Met mijn steile haar zou ik het nog steeds niet laten uitgroeien, vanwege een veel scherper afgetekende "landingsbaan", maar ik zie nu wel dat het, vooral bij krullen of slag, ook gewoon mooi kan staan.

Afbeelding
Ik vind het nu ook mooi, maar in het begin had zij ook een hele duidelijke scheidslijn hoor. Gek genoeg vond ik het bij haar nooit lelijk ofzo. Komt misschien door haar leuke persoonlijkheid en het feit dat ze zich er totaal niet voor schaamde.
Nee, ze is heel open over haar transitie en schaamt zich er totaal niet voor. Voor mensen die zich generen voor hun uitgroei of die misschien nog twijfelen of ze het durven lijkt ze me een heel goed voorbeeld.

Hoewel ik mijn overgang naar grijs haar al achter de rug heb, ben ik haar toch een beetje blijven volgen. Ze vlogt ook leuk over andere dingen, zoals haar honden. En heeft ook leuke T-shirts ontworpen mbt grijs haar.
Ja, ze vlogt inderdaad niet alleen over grijs haar. Ik vind haar erg leuk en inspirerend.

Gisteren maakte een vriend van me een foto van mij en toen moest ik echt wel even slikken. De grijze waas op mijn hoofd viel extra op :( En je zou ook echt niet zeggen dat ik al 7 maanden bezig ben, zucht...

En toch staat het me tegen om mijn uitgroei te verbergen dmv sjaaltjes, petjes of uitgroeispray.
Probeer anders eens een zilvershampoo. Dat haalt de gele gloed uit je haar. Grote kans dat het geverfde deel daar ook een tikje minder gelig van wordt. Dan krijg je een wat zachtere overgang. En voor je zilveren lokken is het sowieso prima spul.

Combineren met een knalkleurtje lippenstift. Wordt de aandacht verlegd.
Ik had inderdaad vandaag weer lippenstift op sinds lange tijd. Is ivm mondkapjes natuurlijk helemaal niet handig, maar ik voel me dan toch wat aangekleder en inderdaad leidt het de aandacht af.

Wat de zilvershampoo betreft: ik lees daar veel goede berichten over, maar ik gebruik alleen nog maar natuurlijke produkten voor mijn haar en ik vraag me af of er een zilvershampoo op natuurlijke basis bestaat?
Shampoo bars en haarzepen zijn vaak op natuurlijke basis. En daarvan heb je ook varianten speciaal voor blond of grijs haar, die de gele ondertoon eruit halen.

Ik was mijn haar met haarzeep van HelemaalShea. Zonder siliconen, parabenen, sulfaten en synthetische geur- en kleurstoffen. En dat bevalt goed. Zij hebben ook een variant voor blond/grijs haar (de Lemon & Lime), maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
jongengrijs schreef:
29-05-2020 15:15

Gisteren maakte een vriend van me een foto van mij en toen moest ik echt wel even slikken. De grijze waas op mijn hoofd viel extra op :( En je zou ook echt niet zeggen dat ik al 7 maanden bezig ben, zucht...
Heb je ook de onderlaag van jouw haar bekeken? Bij mij lijkt het aan de bovenkant ook minder op te schieten (wat feitelijk ook een beetje zo is, omdat ik de onderlagen veel langer niet heb geverfd :lightbulb: ) . Ik heb het nu in een lage staart en dan lijkt het grijs zo'n beetje op te houden bij het elastiekje. Ik denk dat ik nu een boblijn aan grijs haar heb.
Maar als ik het los doe en de onderkant bekijk voor de spiegel, dan zit het grijze deel veel lager. Dat ziet er ook veel natuurlijker uit. Dat ziet natuurlijk niemand, maar als ik minder gemotiveerd ben, dan ga ik gewoon de onderkant van mijn haar bekijken. :proud:

Maar het proces valt niet altijd mee. Ik blijf nog steeds heen en weer zweven tussen de gedachtes ' ik kan het prima hebben' en 'weg met dat grijs'. Maar het begint nu eindelijk wat op te schieten, dat scheelt. Zet hem op. :)
Wat ik ook wel lastig vind nu, is dat het geverfde deel (bruin) niet meer klopt met mijn echte haarkleur. Het wordt steeds lichter (door de zon ook) en mijn uitgroei is heel donker, met grijs en zelfs wat witte haren ertussen. Ik was even vergeten dat ik mijn haar ooit een paar tinten lichter heb laten kleuren. :facepalm:
Ik ben echt geneigd om het geverfde deel opnieuw te kleuren, haha, maar dat is echt geen goed plan. Al denk ik weleens: zelfs blauw zou beter kleuren bij het grijs. Toch maar even afwachten. Binnenkort laat ik er een stuk afknippen, denk ik, dan lijkt het ook weer anders. :)
Zojuist hier in de winkels gezocht naar zilvershampoo op natuurlijke basis. Viel nog niet mee. Bij Lush verkopen ze wel iets, maar die is niet op volledig natuurlijke basis. Heb nu een paarse shampoo van Urtekram gekocht, maar of dat wat doet is de vraag. Het is geen zilvershampoo geloof ik.

Tja, op facebook heb ik een foto geplaatst van mijn haar in een staart, dan lijkt het heel wat. Maar als ik het los heb dan zou je echt niet denken dat ik al 7 maanden bezig ben, best frusterend. Ook in de onderste laag lijkt het niet echt op te schieten. Mijn krullende haar is tegelijkertijd een nadeel en een voordeel.

En grappig wat je schrijft over het geverfde gedeelte. Ik heb het hier niet verteld, maar ik heb mijn haar dus wel nog een keer geverfd tussendoor. Ik vond het gekleurde deel zo lelijk dat ik daar nog wat verf overheen gegooid heb. Mijn uitgroei heb ik uiteraard met rust gelaten. Is nu 5 maanden geleden. Als je je er zo aan stoort kun je het rustig verven toch? Of bedoel je dat je het grijs wil laten verven?

Ik sprak gisteren een ex-vriend van me en die maakt nu de hele tijd flauwe grapjes over mijn grijze uitgroei, ook waar andere mensen bij zijn. Zo vervelend. DAarom is hij dus ook mijn ex-vriend. Anders had ik die onzin iedere dag aan moeten horen. Moet er niet denken zeg, het is al moeilijk genoeg soms....
jongengrijs schreef:
30-05-2020 17:31

Tja, op facebook heb ik een foto geplaatst van mijn haar in een staart, dan lijkt het heel wat. Maar als ik het los heb dan zou je echt niet denken dat ik al 7 maanden bezig ben, best frusterend. Ook in de onderste laag lijkt het niet echt op te schieten. Mijn krullende haar is tegelijkertijd een nadeel en een voordeel.

En grappig wat je schrijft over het geverfde gedeelte. Ik heb het hier niet verteld, maar ik heb mijn haar dus wel nog een keer geverfd tussendoor. Ik vond het gekleurde deel zo lelijk dat ik daar nog wat verf overheen gegooid heb. Mijn uitgroei heb ik uiteraard met rust gelaten. Is nu 5 maanden geleden. Als je je er zo aan stoort kun je het rustig verven toch? Of bedoel je dat je het grijs wil laten verven?
Ik heb slag en dat laat ik zoveel mogelijk met rust. :-) Dan valt uitgroei ook niet zo heel erg op.
Ja, nu pas. Na een jaar blijkbaar. o_o Dat wordt nog lachen, want heel veel mensen heb ik een tijd niet gezien ivm de corona-maatregelen en dat grijze is nu echt wel opvallend.
Als ik mijn haar uitborstel, valt het vrij steil en dan kun je toch best wel progressie zien.

Het geverfde deel verf ik niet, omdat het al best droog is (door het verven). Met de zomer in zicht gaat van dat gedeelte weinig overblijven als ik het opnieuw verf, vrees ik. Op termijn wil ik dat eraf laten knippen, maar dat gaat in gedeeltes denk ik. Volgende maand een stuk en in de herfst een groter stuk, denk ik. Als het in de tussentijd te licht wordt wil ik misschien kijken of een spoeling o.i.d. mogelijk is. Ik merk wel dat er enorm veel verschil is tussen het verfdeel en de uitgroei (deels grijs dus). Best wel een project dus. :)

De uitgroei oogt veel gezonder, dus dat is ook wel een goede reden voor mij om het niet opnieuw te verven. ;) Maar die neiging om het wél te willen verven snap ik dus wel.

En jee, gelukkig is het jouw ex-vriend. Wat naar, zulke opmerkingen. Niet bepaald steunend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven