Mode & Beauty alle pijlers

Grijs haar uit laten groeien deel 2

10-02-2020 13:20 255 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen we gezellig verder kletsen!
Link naar deel 1:

mode-beauty/grijs-haar-uit-laten-groeie ... ges/453495

Dit schreef ik eind november 2019 :

Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.

En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.

Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.

Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 10-02-2020 16:18
4.23% gewijzigd
gizzmo-returns schreef:
13-04-2020 20:15
Maand toch?
Dat is wat ik hier en daar las. Ik dacht zelf dat het er in ieder geval niet meer uitziet alsof ik was vergeten mijn uitgroei bij te werken, maar mijn kapper dacht dus serieus dat ik vergeten was mijn haar te verven. Dus inderdaad, ik ben er nog lang niet :)
De laatste keer dat ik naar de kapper ging zal iets van 9 of 10 maart geweest zijn, want 12 maart zijn mijn ogen gelaserd en ik wilde perse voor die tijd.

Ik zou dan 22 maart weer naar Spanje gaan en 21 april weer terug komen en dan weer naar de kapper gaan was het plan. Spanje is gelukkig net door gegaan (daar hebben ze echt een complete strenge lockdown, en mijn herstel verloopt iets trager dan verwacht. Ik heb dagen gehad dat ik het letterlijk en figuurlijk niet zag zitten dus ben eigenlijk wel blij dat ik hier zit. Maar goed ik kan natuurlijk niet na 22 april naar de kapper. En ik krijg met langer haar wel een heel erg tutten hoofd.

Ach er zijn natuurlijk ergere dingen. Maar nog wel steeds tevreden met grijs haar, door mijn donkere haar tussen door (vooral achter, van voor behoorlijk wit) lijkt het wel een soort van metalig zilver. Maar volgens mij had ik dat al gezegd.

Leuk doe maar een facebookgroep Jong en Grijs!!
Ik had eind maart naar de kapper gemoeten. Ik heb een ultrakort kapsel, ik ga om de vier weken. Het is heel dik met wel 20 weerborstels, ik heb echt een badmuts nu. En grijs met vervaagd aubergine in de punten. Iemand zei tijdens een videoconferentie al: ‘wat zie jij eruit!’ En toen was ik dus al tijden bezig geweest om er iets van te maken.

Ik zie wel meer coronakapsels, maar niet zó erg. Haarband gekocht, maar daar heb ik het hoofd niet voor. En ik krijg een soort opstaand matje.
Tamago schreef:
17-04-2020 10:29
Ik had eind maart naar de kapper gemoeten. Ik heb een ultrakort kapsel, ik ga om de vier weken. Het is heel dik met wel 20 weerborstels, ik heb echt een badmuts nu. En grijs met vervaagd aubergine in de punten. Iemand zei tijdens een videoconferentie al: ‘wat zie jij eruit!’ En toen was ik dus al tijden bezig geweest om er iets van te maken.
Wat bijzonder onaardig zeg!
Tamago schreef:
17-04-2020 10:29

Ik zie wel meer coronakapsels, maar niet zó erg. Haarband gekocht, maar daar heb ik het hoofd niet voor. En ik krijg een soort opstaand matje.
Kan me voorstellen dat je je hier toch wel heel vervelend door voelt (de opmerking van je collega, maar misschien meer nog dat je weet het nog wel een tijdje duurt voor je weer naar de kapper kan). Niet onzeker door gaan voelen hoor!

Ik heb laatst ook mijn eerste negatieve opmerking gehad. Moest het maar weer gaan verven, want zag er wel 100 jaar ouder uit..
every journey starts with a single step
Hoe gaat het ermee?
Jee, ik schrik wel van die reacties die mensen kunnen uiten. Wat lomp. Gelukkig heb ik dat zelf niet meegemaakt. Kreeg laatst zelfs een complimentje over het feit dat ik het liet uitgroeien, dat kan gelukkig ook. :-)

Sowieso raar dat mannen vaak een reactie krijgen dat ze rustig hun haar grijs kunnen laten worden (wat prima is) en dat vrouwen toch 'moeten' gaan verven. Iedereen moet dat natuurlijk zelf weten, maar zo'n verschil in benadering vind ik wel bijzonder.

Eind mei is het ongeveer een jaar geleden dat ik 'iets' met verf in mijn haar heb gedaan. :-) Toen heb ik lowlights laten zetten, in de buurt van mijn eigen kleur, alleen op de bovenste laag. Voordeel vind ik dat je de uitgroei dan minder ziet (ik heb zowel grijs als donker haar als echte kleur). Nadeel is wel dat er op meerdere plekken uitgroei te zien is. Ik heb bepaalde plukken met een uitgroei van ca 12 cm. En plukken met wel 20 cm uitgroei. Daaronder is het bruin (omdat het geverfde deel wat lichter wordt). Van een afstand valt dat niet heel erg op, maar eigenlijk is het wel wat een mengelmoes. Misschien dat ik er eind van deze zomer een groot deel van de verf kan laten wegknippen aan de onderkant: hangt er een beetje vanaf hoe hard het groeit. ;-)

Waar ik heel blij mee ben, is dat het grijze wel heel mooi lijkt te 'mengen'. Het is af en toe wennen en soms denk ik: waar ben ik aan begonnen. :P Maar al met al klopt het wel. En hoera: nooit meer een kop vol met verf. Hoewel ik altijd voorzichtig ben geweest en niet al te vaak heb geverfd, merk ik wel dat het geverfde deel van mijn haar veel droger is.

Het moeilijkste van dit alles vond ik toch die eerste centimeters; de uitgroei vanaf 6 weken tot die eerste 5 cm. Daarna werd het eigenlijk makkelijker om vol te houden. :-)
firedraakje schreef:
17-04-2020 11:36
Kan me voorstellen dat je je hier toch wel heel vervelend door voelt (de opmerking van je collega, maar misschien meer nog dat je weet het nog wel een tijdje duurt voor je weer naar de kapper kan). Niet onzeker door gaan voelen hoor!

Ik heb laatst ook mijn eerste negatieve opmerking gehad. Moest het maar weer gaan verven, want zag er wel 100 jaar ouder uit..
Goh, 100 jaar zelfs :rolling: Mensen kunnen ook zo lekker overdrijven soms.

Toevallig de speciale aflevering over feiten en fabels mbt het coronavirus gekeken? Daar zat een vrouw in met prachtig grijs haar.

Hier is alles wel ok. Uitgroei valt nu natuurlijk enorm op en ik vind het nu best wel even lastig eerlijk gezegd. Ik zet wel door, maar ik zal blij zijn als we een paar maanden verder zijn.

De opmerkingen van mijn kapper zitten me stom genoeg ook nog steeds dwars. Tot op dat moment geen opmerkingen gehad, maar zij ging helemaal los samen met haar dochter die ook in de salon werkt. Alle clichés kwamen voorbij.

Ik twijfel echt niet over mijn beslissing. Moet soms wel wennen aan mijn nieuwe "look". Als ik mijn haar in een paardestaart doe zie je al goed hoe het uiteindelijk gaat worden. Mijn haar is veel donkerder dan ik dacht.

Ik kan een faceboekgroep opzetten voor geïnteresseerden aangezien instagram voor mij niet werkte, maar dan moet er wel belangstelling voor zijn. Wie heeft interesse?

Account, hoe is het met jou? Zeker wel wennen nu je weer in nld bent?
Hé hallo, je zeker wennen. Maar ergens wel goed. Mijn kat is ziekelijke en ik zou het nu heel vervelend vinden om haar achter te laten bij mijn nergens aan denkende pubers (eigenlijk twens). Vandaag zouden we gaan vliegen, ik kan onderhand een waaier maken van de vouchers van Transavia (die we nog niet binnen hebben). Maar ach we zijn gezond.

Nu weer ontopic, ik had begrepen dat de kappers deze week opengaan. Natuurlijk heb ik doorgaans een ultra kort kapsel, wat ik altijd wel lekker pittig vind staan (nee niet die facebookgroep, hahahaha). Maar mijn man loopt natuurlijk weer te zeuren dat ik het moet laten groeien, hints als: "Wordt het eindelijk weer wat met je haar, loop je te miepen dat de kappers open moeten!"

Persoonlijk vind ik dat momenteel een Mieke Telkamp hoofd krijg. En bij mezelf denk ik dat langer grijs haar erg hekserig gaat staan. Dus ik ben er nog niet uit. Het is ook altijd die tussen lengte van truttuge krullen die me naar een kapper doen rennen.
jongengrijs schreef:
05-05-2020 13:46

Hier is alles wel ok. Uitgroei valt nu natuurlijk enorm op en ik vind het nu best wel even lastig eerlijk gezegd. Ik zet wel door, maar ik zal blij zijn als we een paar maanden verder zijn.

De opmerkingen van mijn kapper zitten me stom genoeg ook nog steeds dwars. Tot op dat moment geen opmerkingen gehad, maar zij ging helemaal los samen met haar dochter die ook in de salon werkt. Alle clichés kwamen voorbij.

Ik twijfel echt niet over mijn beslissing. Moet soms wel wennen aan mijn nieuwe "look". Als ik mijn haar in een paardestaart doe zie je al goed hoe het uiteindelijk gaat worden. Mijn haar is veel donkerder dan ik dacht.
O, wat naar van die opmerkingen! Misschien helpt het: mijn kapper (een andere dan degene die destijds al het grijs heeft weggeschilderd ;-) ) zei juist dat ze het grijze juist mooi bij mij vond. Juist op een moment waarop ik ook twijfelde. Dat was eigenlijk heel fijn. En nu zijn we weer wat centimeters verder en wordt het eigenlijk steeds beter. Zie mijn verhaal hierboven.

Ik heb ook veel op Instagram gekeken. ;-) Ik kom veel mooie kapsels tegen, al lijkt niet iedereen dat uitgroeiproces te hebben gedaan. En het is nou ook niet zo dat ik mij 'verlicht' voel of een enorm persoonlijk proces doormaak; dat soort verhalen kom je veel tegen. Terwijl ik af en toe vooral bij mezelf denk: aaaargh, die uitgroei. (ik heb zelf ook donker haar + grijs :P van mezelf, dat verschil zie je nu heel goed, onderaan is het geverfd en lichter) Maar het voelt voor mij wel goed om door te zetten.

Het is sneller geverfd, dan dat het weer teruggroeit. Ik houd dus vol, want ik kom steeds verder en ik lijk nu over het meest lastige punt heen te zijn. Hopelijk gaat dat voor jou ook net zo.

Faceboekgroep lijkt mij ook goed, als dat niet teveel werk voor je is.
Zet hem op!
Beterschap met jouw kat Account2! Balen dat jullie niet kunnen vliegen.
Tussenlengte is altijd lastig lijkt mij. Gewoon doen wat je zelf wil, denk ik (als de kappers weer open zijn). :-)
Tja2 schreef:
06-05-2020 10:12
Beterschap met jouw kat Account2! Balen dat jullie niet kunnen vliegen.
Tussenlengte is altijd lastig lijkt mij. Gewoon doen wat je zelf wil, denk ik (als de kappers weer open zijn). :-)
Dank je wel! Vandaag weer met haar naar de dierenarts, moest eigenlijk maandag maar een uur voor dat ze moest was voor het eerst sinds lange tijd de schutting over geklommen en foetsie uit de tuin. Ik moet haar nu gedwongen voeren, dus we hebben niet meer zo'n innige relatie dat als ik roep ze spontaan op me afrent.

Ik heb goede hoop dat de kappers deze week opengaan. Ik sta ingeschreven op een wachtlijst die ik via de email kreeg. Ik ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen.
Hopelijk gaat alles goed bij de dierenarts.
Zou mooi zijn als je snel weer bij de kapper terechtkunt. En anders kun je natuurlijk altijd nog uitproberen hoe lang grijs haar staat. ;-) Misschien valt dat 'hekserige' mee.
Tja2 schreef:
06-05-2020 12:31
Hopelijk gaat alles goed bij de dierenarts.
Zou mooi zijn als je snel weer bij de kapper terechtkunt. En anders kun je natuurlijk altijd nog uitproberen hoe lang grijs haar staat. ;-) Misschien valt dat 'hekserige' mee.
Ging goed bij de dierenarts, dank je...ze is een beetje aangekomen. Grappig ze eet alleen Brinta in kattenmelk...

Gek, ik ga aan het idee wennen maar ik wil niet lengte, ik vraag me af hoe het er uit ziet als ik niks knip. Dus mijn nekhaar en boven mijn oren ook laat groeien. Vroeger als je je haar liet groeien deed je het eerst naar lengte. Ik denk dat ik dat ga uitproberen...spannen...kijken of ik dat volhoud...vast niet. ;-)
Account, niks mis toch met wat langer haar? En anders toch proberen een kappersafspraak te maken? Sterkte met de kat en hopelijk kunnen jullie snel terug naar Spanje.

Tja, lief van je. Het is niet zo dat ik twijfel, meer dat ik slecht tegen kritiek kan hehe. Zeker van kappers vind ik dat ze niet zomaar moeten roepen wat ze denken. Zoals ik al schreef blondeert zij als 60 plusser haar haar dusdanig dat het nu spierwit is. Echt lelijk, maarja. Verven is gewoon heilig voor sommige mensen.

ik zal de faceboekgroep aanmaken. Dan kan iedereen die wil lid worden en evt ook foto's plaatsen.
Wat een leuk en inspirerend topic. Ik ben grijs aant worden en al een tijdje twijfelende of ik het wil laten verven. Vind mezelf ergens te jong om al grijs te worden... Maar ben ook vreselijk lui op beauty-gebied en ga écht niet elke paar weken verven...
Ik ga mee lezen en hopelijk hier de moed verkrijgen om mijn haren gewoon lekker grijs te laten worden.
Zit overigens niet zozeer met de kleur an sich. Mijn moeder heeft prachtig wit, kort haar. Maar ik heb heel lang haar, en wil dat het liefst zo houden. Mijn grijze haren zijn veel stugger dan de rest, dus het is maar de vraag of deze lang-haar-proof blijken als ze de overhand krijgen...
Nou heb ik een afspraak, maandag om 12 uur. Ik stond op een wachtlijst en was 1 van de eerste die ze belden. En nu ga ik twijfelen. Dat nekhaar vind ik wel vervelend. Maar alleen voor dat. Ik zit ook aan plukkerige kapsels te denken. Geen idee of mijn haar daar voor geschikt is.
O, spannend Account2! Als de kapper een beetje meedenkt, komt daar vast wel wat moois uit. Ook leuk om misschien wat anders te doen? Ik heb mijn haar meerdere keren wat korter gehad. Langer laten groeien vond ik zelf minder heftig dan grijs uit laten groeien, haha. Fijn dat het goed ging bij de dierenarts.

@Jongengrijs. Bizar toch wel. Niks mis mee als een kapper eerlijk is, maar niet tof als ze klanten onzeker maken. Spierwit blonderen lijkt mij ook ook geen goed plan; ook dat mag iedereen natuurlijk zelf weten. Bijzonder dat die pro-verf zo aanwezig is. Al zou zo'n iemand dan weer denken: waarom verft zij het niet? ;-) Leuk dat je een groep gaat aanmaken.

@LieverLustDanLiefde: ik zou het gewoon proberen als ik jou was. Mocht het niet bevallen, kun je natuurlijk altijd nog terug. Je moet waarschijnlijk behoorlijk wat lengte overbruggen, maar zelf heb ik dat mijn haar tijdens de zomer sneller groeit, dus misschien is deze tijd wel handig. :-) Mijn grijze haren zijn ook wel iets stugger dan de rest, maar zeker niet minder gezond. Verf is natuurlijk ook niet zo heel tof voor het haar natuurlijk. ;-) Maar goed, als jouw moeder prachtig haar heeft, is er natuurlijk ook wel een goede kans dat je dat zelf ook krijgt. Succes!
Tja: dankjewel voor de aanmoediging. Als ik jullie verhalen zo lees over het uit laten groeien als je eerst (langere tijd) geverfd hebt, lijkt het me ergens makkelijker om het hele verven maar gewoon over te slaan. Ach, ik hoef nog niet te beslissen, het is nog niet zo heftig bij mij en ik ben ook niet heel erg ijdel... Maar het is wel leuk om mee te lezen en mooie grijze kapsels voorbij te zien komen!
Ik heb niet alles gelezen, maar wil even mijn verhaal delen.

Zelf ben ik dezelfde leeftijd als TO en kom uit een gezin wat vroeg grijs wordt. Na jaren mijn haar geverfd te hebben, heb ik de afgelopen jaren highlights genomen zodat het natuurlijker oogt.

Manlief vroeg vorig jaar al een paar keer waarom ik het niet gewoon uit liet groeien. Ergens zat daar nog een drempel, maar nu is het al sinds begin van het jaar niet meer bijgewerkt. Ik had een afspraak staan toen de kappers dicht moesten en nu is het behoorlijk uitgegroeit.

Ook is mijn haar te lang vind ik, dus ik was blij dat ik voor de 20e een afspraak heb kunnen maken.
Voor knippen, geen verf meer in mijn lokken.

Lang leve de grijze lokken in mijn verder redelijk donkere haar!
Dat de kappers dicht gingen was voor de kappers natuurlijk k*t maar als ik eerlijk ben, ze heeft afgelopen week gebeld voor een afspraak en ik ga pas in juni. Ik wilde het al een tijdje laten groeien maar vind mijn kapster zo geweldig dat ik wel gewoon altijd braaf elke twee maanden ging. Om het te laten groeien is dat natuurlijk niet de handigste actie (maar er zijn zooooooooooveel leuke kapsels). Nu ik verplicht langer haar heb wil ik ook doorzetten.

En nouja, eerlijk is eerlijk, ook vanwege het geld. Ik kan het wel missen, dat is het probleem niet. Maar ik werk thuis momenteel. Om een paar tientjes bij de kapper uit te geven om vervolgens hier op de bank te zitten vind ik toch stiekem wel een beetje zonde. Dus ergens half juni ga ik er weer heen en dan mag ze puntjes knippen en het recht knippen. Want links groeit het sneller.

Mijn schoonmoeder maakte gisteren nog de opmerking dat ik toch wel heel grijs begin te worden. Ja, in het licht buiten, plus de glans van gezond haar, laat het zilver wel glinsteren ja. Zij verft stug door, haar donkerbruin-met-grijze haar wordt 2x per jaar gepermanent en elke zes weken gaat er een pakje blond overheen. Dus ver verwijderd van gezond haar. Maar hey, ze lijkt er wel tien jaar jonger mee.

Denkt ze.

(Aangezien haar uitgroei nu best heel behoorlijk is zie je dat haar eigen kleur stukken mooier is. Sterker nog, ik ben een tikje jaloers).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Nou gewoon weer kort hoor...mijn man vind het niks...jammer dan...
Moet zeggen dat ik halflang of lang haar ook mooier vind bij een vrouw, grijs of niet.
Nou Moonlight, bij mij niet. Ik vind het korte echte veel leuker bij mij. Maakt me meer vrouwelijk. Vroeger toen ik jonger was vond ik lang ok mooi bij mezelf. Ik heb ook heel dik en mooie krullen. Maar mijn hoofd (zal wel hormoon gebonden zijn) toont zo'n beetje door de overgang hardere trekken, echt een ouder hoofd. En met dat korte komen juist weer andere posie punten naar voren. Ik kan het niet uitleggen. Je zou foto's van me moeten zien.
Lang haar toont bij mij alsof ik er altijd een beetje moe uit zie....moe...oud...slonzig.
LieverLustDanLiefde schreef:
08-05-2020 10:42
Tja: dankjewel voor de aanmoediging. Als ik jullie verhalen zo lees over het uit laten groeien als je eerst (langere tijd) geverfd hebt, lijkt het me ergens makkelijker om het hele verven maar gewoon over te slaan. Ach, ik hoef nog niet te beslissen, het is nog niet zo heftig bij mij en ik ben ook niet heel erg ijdel... Maar het is wel leuk om mee te lezen en mooie grijze kapsels voorbij te zien komen!
Echt niet aan beginnen hoor! Komt geheid een moment dat je er spijt van krijgt, zeker als je lang haar hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven