Mode & Beauty alle pijlers

Grijs haar uit laten groeien op je 40e

29-11-2019 20:37 2997 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.

En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.

Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.

Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maarja wanneer is kleding slonzig? Ik denk dat daar de meningen ook over verschillen.
Timetraveler schreef:
08-12-2019 14:49
Maarja wanneer is kleding slonzig? Ik denk dat daar de meningen ook over verschillen.
Wat ik bijvoorbeeld nooit zou doen is in het openbaar een versleten bh dragen zodat je dat door je kleding heen ziet. Of überhaupt zichtbaar ondergoed, anders dan een bewust mooi bh-bandje.
Mijn slonzige kleding is vooral stokoud, vale spijkerbroeken en uitgelubberde truien, dat kaliber.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
07-12-2019 20:33
Toner is echt tijdelijk. Sterker nog; ik was eens in de sauna, met thermaal water. Nou weet ik niet zeker hoe thermaal dat is en ik vermoed dat er, vanwege de hygiene, zout aan toegevoegd wordt. Maar de kleur was in elk geval helemaal weg.
Nadeel is wel dat het nogal verzorgend is. Vertaling; je hebt geen krullen zolang dat spul er nog in zit. Dus bedenk goed wat je wilt.

Kleurschuim is niet meer dan dat. Je vindt het weliswaar op de afdeling haarverf, maar het is gewoon een mousse met wat kleur. Ik gebruikte dat wel eens toen ik nog verfde. Ik had soms zin in een rode glans maar rood wordt snel vaal. Die schuim zorgde net voor dat rood dat ik wilde.
Met wassen gaat het er meteen weer uit. Je staat dan wel met je voeten in gekleurd water ;-D . Ik heb alleen geen idee of het werkt op grijs.
Ok, ik zal er eens naar kijken bij de drogist. Ik neig er nu toch wel een beetje naar om mijn haar gewoon uit laten groeien. Want ik lees hier en daar dat toners of semi-permanente kleuringen niet helemaal uit konden worden gewassen. En ook lowlights vertragen het proces natuurlijk ook. Hm, lastig...
Alle reacties Link kopieren
zoveel mensen zoveel normen, al was het maar omdat voor iedereen in elke fase wel iets anders de prioriteit vormt
tussen de twintig en de dertig jaar had ik geen enkele joggingbroek, nu tien jaar later heb ik er 7, voor elke dag van de week één haha...

Ik heb wel vandaag make-up op al zie ik geen mens en dat is maar goed ook want roze oogschaduw staat mij niet verzorgd maar vermoeid. Wist ik al maar ja het is de trend op instagram hè dus toch nog een keertje uitproberen.

Laat ik me beïnvloeden, ja natuurlijk... iedereen wordt beïnvloed in een bepaalde mate op een bepaalde manier. Maar dit topic gaat over de keuze die je desondanks hebt. Om iets te doen wat spannend is omdat het weinig gedaan wordt in je omgeving. Omdat je eerst zoveel jaar de ene kant op hebt geleund en nu denkt de komende tijd je te moeten verdedigen voor je nieuwe aanpak. Niet die stiekeme injectie die alweer uitgewerkt is voor je het weet maar eentje die met elke dag zichtbaarder wordt. Eentje die je kwetsbaar maakt voor opmerkingen van andere mensen omdat het ineens daardoor ook gaat over je leeftijd, vruchtbaarheid en over fatsoenlijk voor de dag komen, whatever the hell that may be. (Over tien jaar draagt misschien een kwart vrouwen op straat een hoofddoek of wrap/tulband, in sommige wijken wel meer zelfs. Over twintig jaar is bejaard zijn al de norm. De standaard is geen gegeven)

Het idee van dit topic is de stap durven nemen om iets nieuws te proberen, om af te wijken, om dáárover van gedachten te wisselen. Hoe doe jij het, in gedeeltes of in één keer? Langzaam of gewoon de schaar erin. Met of zonder 'hulpmiddelen'. En daar krijgt de TO gratis en voor niets alvast een voorproefje bij van eventuele (voor) oordelen van mensen die ze niet of nauwelijks kent. Hopelijk blijft de hoofdgedachte, pun intended, dat we vrij zijn... en die vrijheid moet je vieren met doen wat je wil. Geen haar op mijn hoofd die negativiteit nog macht wil geven.
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Mooie post, @turquasi!
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
08-12-2019 15:09


Het idee van dit topic is de stap durven nemen om iets nieuws te proberen, om af te wijken, om dáárover van gedachten te wisselen. Hoe doe jij het, in gedeeltes of in één keer? Langzaam of gewoon de schaar erin. Met of zonder 'hulpmiddelen'. En daar krijgt de TO gratis en voor niets alvast een voorproefje bij van eventuele (voor) oordelen van mensen die ze niet of nauwelijks kent. Hopelijk blijft de hoofdgedachte, pun intended, dat we vrij zijn... en die vrijheid moet je vieren met doen wat je wil. Geen haar op mijn hoofd die negativiteit nog macht wil geven.
En dat gaat wat mij betreft zo blijven :)

Verder hele mooie post, je slaat de spijker op zijn kop. Dank je wel! :heart:
@turquasi: inderdaad een hele mooie post!
Alle reacties Link kopieren
Turquasi, een link? Sorry veel te hoog gegrepen voor mij! Maar zoek op L’Oréal magic retouch spray of zoiets en je vindt het wel. Of vraag het bij de drogist, er zijn meerdere merken die een spray tegen uitgroei bieden.
Verder vond ik je reactie hier ook heel goed. Ik doe enorm m’n best om niet te reageren op sommige mensen hier maar het kost me moeite soms hoor! Ik weet dat ik er misschien ouder uit ga zien. Maar ik kan het gewoon niet meer opbrengen. Het is gewoon voorbij, hoe moeilijk ik dat ook vind soms. En ik doe m’n best om deze nieuwe fase te omhelzen en de positieve kanten te zien. En dan is het best lastig dat sommige mensen bladzijde na bladzijde na bladzijde blijkbaar de behoefte voelen om me onder m’n neus te wrijven hoe onverzorgd en onaantrekkelijk grijs haar is. Maar ik hou vol, mede dankzij TO en andere lotgenoten hier. Ik heb echt goeie hoop dat het de moeite waard zal zijn.
dora-wee schreef:
08-12-2019 20:02
Turquasi, een link? Sorry veel te hoog gegrepen voor mij! Maar zoek op L’Oréal magic retouch spray of zoiets en je vindt het wel. Of vraag het bij de drogist, er zijn meerdere merken die een spray tegen uitgroei bieden.
Verder vond ik je reactie hier ook heel goed. Ik doe enorm m’n best om niet te reageren op sommige mensen hier maar het kost me moeite soms hoor! Ik weet dat ik er misschien ouder uit ga zien. Maar ik kan het gewoon niet meer opbrengen. Het is gewoon voorbij, hoe moeilijk ik dat ook vind soms. En ik doe m’n best om deze nieuwe fase te omhelzen en de positieve kanten te zien. En dan is het best lastig dat sommige mensen bladzijde na bladzijde na bladzijde blijkbaar de behoefte voelen om me onder m’n neus te wrijven hoe onverzorgd en onaantrekkelijk grijs haar is. Maar ik hou vol, mede dankzij TO en andere lotgenoten hier. Ik heb echt goeie hoop dat het de moeite waard zal zijn.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-12-2019 11:27
Reden: Op de man
9.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
08-12-2019 20:12
Wat loop je nou zielig te doen. Als jij je haren niet meer wil verven dan laat je het toch lekker grijs worden. Dat veel mensen het onaantrekkelijk en onverzorgd vinden daar heb je dit topic niet voor nodig neem ik aan.
Ik vind het moeilijk te geloven dat jij zo gelukkig bent met je uiterlijk, zoveel zelfvertrouwen hebt, maar toch continu snerende opmerkingen moet maken en andere daarmee naar beneden wil halen. Ben je het zelf zat om veel bezig te zijn met je uiterlijk, is het een soort jaloezie?
Kunnen we de discussie niet laten rusten? Steeds weer op zulke postings reageren heeft werkelijk geen zin. Het is alleen maar kolen op het vuur gooien.

En daarnaast zijn de mensen die het niet mooi/onverzorgd vinden zwaar in de minderheid hoor. Trek je dus niet zoveel aan van zulke meningen.
Je zult veel leuke reacties krijgen als het grijs er eenmaal duidelijk is, let maar op :)
Alle reacties Link kopieren
dora-wee schreef:
08-12-2019 20:02
Turquasi, een link? Sorry veel te hoog gegrepen voor mij! Maar zoek op L’Oréal magic retouch spray of zoiets en je vindt het wel. Of vraag het bij de drogist, er zijn meerdere merken die een spray tegen uitgroei bieden.
Verder vond ik je reactie hier ook heel goed. Ik doe enorm m’n best om niet te reageren op sommige mensen hier maar het kost me moeite soms hoor! Ik weet dat ik er misschien ouder uit ga zien. Maar ik kan het gewoon niet meer opbrengen. Het is gewoon voorbij, hoe moeilijk ik dat ook vind soms. En ik doe m’n best om deze nieuwe fase te omhelzen en de positieve kanten te zien. En dan is het best lastig dat sommige mensen bladzijde na bladzijde na bladzijde blijkbaar de behoefte voelen om me onder m’n neus te wrijven hoe onverzorgd en onaantrekkelijk grijs haar is. Maar ik hou vol, mede dankzij TO en andere lotgenoten hier. Ik heb echt goeie hoop dat het de moeite waard zal zijn.
Ow echt? Ik lig daar zelf echt niet wakker van. Natuurlijk zijn er mensen die het lelijk vinden, maar wat dan nog? Zoveel mensen, zoveel meningen.
Ik voel me echt fantastisch sinds ik besloten heb niet meer te verven. Natuurlijk wordt het een lang en soms ook moeilijk en confronterend proces. Maar ik ben niet van plan nog langer mijn grijze haren te verbergen omdat dat op mijn leeftijd nog niet wenselijk zou zijn. Of überhaupt niet wenselijk zou zijn. Ben er echt helemaal klaar mee. En ik denk nog steeds dat grijs haar me heel goed gaat staan :D (voorlopig schiet het echt niet op trouwens, soms denk ik dat ik minder grijs ben dan ik dacht?!)
jongengrijs wijzigde dit bericht op 08-12-2019 20:30
0.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Qiyara schreef:
08-12-2019 20:25
Kunnen we de discussie niet laten rusten? Steeds weer op zulke postings reageren heeft werkelijk geen zin. Het is alleen maar kolen op het vuur gooien.

Inderdaad, gewoon niet op reageren en als je dat moeilijk vindt biedt de negeerknop uitkomst. Die discussie is al pagina's lang gevoerd :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
jongengrijs schreef:
08-12-2019 20:26
Ow echt? Ik lig daar zelf echt niet wakker van. Natuurlijk zijn er mensen die het lelijk vinden, maar wat dan nog? Zoveel mensen, zoveel meningen.
Ik voel me echt fantastisch sinds ik besloten heb niet meer te verven. Natuurlijk wordt het een lang en soms ook moeilijk en confronterend proces. Maar ik ben niet van plan nog langer mijn grijze haren te verbergen omdat dat op mijn leeftijd nog niet wenselijk zou zijn. Of überhaupt niet wenselijk zou zijn. Ben er echt helemaal klaar mee. En ik denk nog steeds dat grijs haar me heel goed gaat staan :D (voorlopig schiet het echt niet op trouwens, soms denk ik dat ik minder grijs ben dan ik dacht?!)
Haha, door jouw topic word ik inmiddels ook nieuwsgierig!
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Sjulia schreef:
08-12-2019 20:18
Ik vind het moeilijk te geloven dat jij zo gelukkig bent met je uiterlijk, zoveel zelfvertrouwen hebt, maar toch continu snerende opmerkingen moet maken en andere daarmee naar beneden wil halen. Ben je het zelf zat om veel bezig te zijn met je uiterlijk, is het een soort jaloezie?
Ik lig dubbel van het lachen en snap niks van deze post. Ik ben niet jaloers op niemand en zeker niet op mensen die grijs door het leven willen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
08-12-2019 20:42
Ik lig dubbel van het lachen en snap niks van deze post. Ik ben niet jaloers op niemand en zeker niet op mensen die grijs door het leven willen gaan.
Waarom lig je dubbel van iets wat je niet begrijpt? Oprechte suggestie; probeer wat vriendelijker te zijn tegen mensen, misschien heeft dat ook een positieve invloed op je eigen stemming.
Alle reacties Link kopieren
O ik vind het vooral moeilijk om niet te reageren. Ik heb wel moeite met het feit dat ik ouder word soms, maar dat is niet wat ik bedoelde. Ik was denk ik niet duidelijk. Ik vind nog steeds dat het een goede beslissing is om niet meer te verven. En ik denk echt dat het resultaat de moeite waard zal zijn. Maar niet reageren is het beste, daar sluit ik me volledig bij aan.
Sjulia schreef:
08-12-2019 20:46
Waarom lig je dubbel van iets wat je niet begrijpt? Oprechte suggestie; probeer wat vriendelijker te zijn tegen mensen, misschien heeft dat ook een positieve invloed op je eigen stemming.
Mijn stemming is goed hoor Sjulia Maak daar jezelf vooral niet druk over. Als je een topic opent moet je er niet van uit gaan dat er alleen maar positieve reacties komen. Veel mensen zijn eerlijk hier. Vriendelijk zijn vind ik eerlijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
dora-wee schreef:
08-12-2019 20:51
O ik vind het vooral moeilijk om niet te reageren. Ik heb wel moeite met het feit dat ik ouder word soms, maar dat is niet wat ik bedoelde. Ik was denk ik niet duidelijk. Ik vind nog steeds dat het een goede beslissing is om niet meer te verven. En ik denk echt dat het resultaat de moeite waard zal zijn. Maar niet reageren is het beste, daar sluit ik me volledig bij aan.
Ah ok, dan begreep ik je verkeerd.
Blondie456 schreef:
08-12-2019 20:55
Mijn stemming is goed hoor Sjulia Maak daar jezelf vooral niet druk over. Als je een topic opent moet je er niet van uit gaan dat er alleen maar positieve reacties komen. Veel mensen zijn eerlijk hier. Vriendelijk zijn vind ik eerlijk zijn.

Maar wel piepen en mieren als je een keer een opmerking terug krijgt.
Je word er niet sympathieker op.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
08-12-2019 21:26
Maar wel piepen en mieren als je een keer een opmerking terug krijgt.
Je word er niet sympathieker op.
Idd, als je er zo over denkt dan moet je ook zelf kunnen incasseren.
Cum non tum age
Vandaag op de sportschool was ik wel zelfbewust van mijn uitgroei, ik droeg mijn haar los en dan is het toch anders dan wanneer ik het opgestoken draag.

Ik vind eerlijk gezegd de uitgroei mooi, heel donker bruin, bijna zwart, met grijs. Het geverfde gedeelte verpest een beetje het beeld van hoe mij haar er uitziet wanneer ik hwlemaal mijn eigen haarkleur weer heb. Ik wil alleen niet ook nog de schaar in mijn haar zetten want het is best lang, heb het nog nooit zo lang gehad, in januari de punten maar weer en verder laat ik het groeien.

Leuk dat we onze ervaring kunnen uitwisselen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook aan het overwegen om het uit te laten groeien. Idd vanwege de eerder genoemde punten, je ziet de uitgroei echt vanaf 2 weken al weer en iedere 3 a 4 weken zit ik weer bij de kapper. Ben er aan de ene kant wel klaar mee, aan de andere kant heb ik er toch wel heel veel moeite mee.

Mijn haar wordt ook dunner, breekt sneller af.. Geen idee of dat door de verf komt, maar alle chemicaliën zullen ook niet helpen. Ik verf mijn haar al bijna 15 jaar ivm grijs worden.

Ben toch bang dan als 60+ gezien te worden (ben ongeveer net zo oud als TO). Ben wel echt al heel grijs, van voor iets van 90-95%, van achteren volgens de kapper ong 75%. Mijn eigen haarkleur is donker, dus het valt ook echt op.

Ik blijf een beetje in dubio..
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Xaviera, zeker leuk. En fijn dat de grijze uitgroei mooi is!

firedraakje, zeer herkenbaar. Ik heb ook lang getwijfeld, al een paar jaar, maar niet meer verven was heel lang geen reële optie. Inderdaad bang om er ouder uit te zien, bang voor de meningen van anderen, etc. etc.. Het is ook lastig, youtube/internet staat er vol mee. Ik ben nu veel aan het lezen en video's aan het bekijken, dat helpt en inspireert. Misschien helpt het jou ook?

Ik bekeek net trouwens een filmpje van een vrouw die adviseerde de uitgroei vooral niet te verbergen maar te "omarmen". Dat zou het proces makkelijker maken. Want je grijze uitgroei verbergen betekent ook dat je je schaamt voor iets waarvoor je je helemaal niet zou moeten schamen?! Ik denk daar zelf ook veel over na. Als je de grijze uitgroei verbergt met spray, hoedjes, sjaaltjes en eventueel een pruik, dan ben je voor je omgeving dus in 1 keer grijs en dat valt op. Bovendien vind ik die grijze uitgroei bij veel vrouwen niet eens zo lelijk.

Ik neig nu dus steeds meer naar het haar zo natuurlijk mogelijk laten uitgroeien, dus zonder spray of andere tierelantijnen...
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
08-12-2019 14:27
ik ben letterlijk nog nooit een meisje of vrouw tegen gekomen die nooit haar haar verft, nooit make up draagt en bewust slonzige kleding draagt.

Ik vraag me echt af in wat voor rare, neppe wereld jij leeft, als je nog nóóit een vrouw hebt gezien zonder make-up en zonder geverfd haar. Over wat slonzige kleding is kun je van mening verschillen, maar ik denk zomaar dat je mijn kleding als slonzig zou kunnen bestempelen. Niet dat ik in joggingbroeken loop (ik héb niet eens een joggingbroek), maar ik draag regelmatig een shirt, spijkerbroek en makkelijke schoenen. Je stelling is dus echt ongeloofwaardig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven