Mode & Beauty alle pijlers

Hipsters

28-08-2012 09:12 224 berichten
Naar aanleiding wat ik veel op internet lees het volgende.

Veel mensen schijnen een soort 'haat' te hebben tegen hipsters (en dan bedoel ik de subcultuur onder veelal 18-35 jarigen, niet het ondergoed ). Dit zou komen door hun arrogantie, zich verheven voelen boven de rest, niet bij de mainstream willen horen en ook, hun kledingstijl.

Ik heb pas een paar weken geleden gelezen over hipsters (ik heb blijkbaar onder een steen gelegen), maar kom tot de conclusie dat ik me qua uiterlijk wel heel erg als een hipster kleed. Ook vind ik de kleding en uiterlijk van hipster mannen ontzettend aantrekkelijk. Ik kleed me dus zelf al jaren vrij apart en ben qua mannen aangetrokken tot een beetje de 'vreemde vogels', maar realiseer me dus nu pas dat ik me dus voornamelijk aangetrokken voel tot hipster achtige types.

Maar ben ik dan, naast de hipsters zelf natuurlijk, de enige die er zo over denkt? Los dus van het arrogantie en verheven voelen boven de rest verhaal, puur kijkend naar kleding (en muzieksmaak, die ik overigens ook deel).

Los van de reacties hier, ik ben helemaal happy met hoe ik me kleed en eruit zie, voel me niet beter dan de rest en ben echt een allemansvriend. Ben gewoon benieuwd of er nog meer mensen zijn die deze 'stijl' ook leuk vinden
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie uitleg, ben geen hipster ben ook gewoon blijven hangen ergens in de jaren 70 met mijn spijkerbroeken met wijde pijpen en heb ook een telefoon van minstens 8 jaar oud, of inmiddels al 9 jaar oud?
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Dit filmpje hoort hier ook helemaal bij :

Evolution of the hipster
[quote]wdr schreef op 28 augustus 2012 @ 12:14:

Hipsters zijn wel een beetje de alto's van de 21e eeuw. Echte ouderwetse stijl alto's zie ik bijvoorbeeld in Amsterdam maar zeer weinig (of het zijn toeristen). Misschien dat er buiten de Randstad nog veel grunge-alto's rondtieren? Iemand ze gezien?

Als ouwe zeur wil ik ook zeggen dat ik halverwege de jaren 90 naar Lowlands ging en dat was echt alto en underground en nu is het binnen tien minuten uitverkocht en lees ik op mijn FB-pagina allemaal superhippe niet-alto mensen zeggen dat ze naar Lowlands gaan, lekker met een roseetje bandjes kijken. Tijden veranderen.[/quote]

Ja dat bedoel ik met mijn stukje over LL. Serieus, met een roseetje?! Whahaha.

Ik woon in een stad buiten de randstad maar ook hier lijkt de alto redelijk uitgestorven hoor. Op een verdwaald exemplaar na dan en dat zijn dan altijd mensen van mijn eigen leeftijd die ook nog naar dezelfde kroegen gaan als toen, waar niets veranderd is behalve het uiterlijk van het publiek. Ik was laatst in Nijmegen en daar viel het aantal alternatieve mensen me wel op in positieve zin. Geen hipsters maar echte alto's. Maar Nijmegen heeft dat altijd wel gehad volgens mij. Vroeger met de krakers en punkers, veel studenten en een linkse stad.
Grappig hoe mensen altijd denkern héél apart en nonconformistisch te zijn maar toch gewoon heerlijk helemaal in een subcultuurtje passen:

Mensen in hun hokjes
Haha Iris1969, die hokjes, leuk!
Moet je het geluid even aanzetten bij de foto's. Wordt het nóg grappiger .
quote:iris1969 schreef op 28 augustus 2012 @ 12:48:

Grappig hoe mensen altijd denkern héél apart en nonconformistisch te zijn maar toch gewoon heerlijk helemaal in een subcultuurtje passen:

Mensen in hun hokjes

ik was afgelopen weekend bij mijn broertje en een vriendin vertelde over een vriendin (een van die-van die verhaal). Zij was altijd heel trots was op haar vriend met een knotje in het haar, want ultra-uniek, maar was datzelfde weekend op een of ander festivalletje en behoorlijk teleurgesteld dat daar ongeveer élke man met een knotje rondliep.

(ik begreep dus uit haar verhaal dat juist de mannen met een knotje rondliepen.)
quote:Mevrouw75 schreef op 28 augustus 2012 @ 13:10:

[...]

ik was afgelopen weekend bij mijn broertje en een vriendin vertelde over een vriendin (een van die-van die verhaal). Zij was altijd heel trots was op haar vriend met een knotje in het haar, want ultra-uniek, maar was datzelfde weekend op een of ander festivalletje en behoorlijk teleurgesteld dat daar ongeveer élke man met een knotje rondliep.

(ik begreep dus uit haar verhaal dat juist de mannen met een knotje rondliepen.)

Haha. Iedereen past wel in een hokje. Zelfs mensen als Herman Brood (tragische junkie rockster) en Bassie de clown (selfmade volkse entertainer). Ik zie mezelf ook in de eerste plaats als een individu, maar was een tijdje geleden ook op het festival Into the Great Wide Open en toen viel het me op dat we echt een redelijk homogene groep vormden als publiek... best vreemd voelde dat...

P.s. mannen met een knotje; het is maar wat je mooi vind zeg.
Haha, ja mannen met knotje is soms erg mooi. Maar vooral geen net knotje.

Iedereen past wel in een groep, dat denk ik ook wel. Alles is al eens gedragen of gedaan. En door je uiterlijk/idealen hoor je altijd wel ergens bij, zelfs al ben je Koos Kleurloos himself, dan nog zijn er daar altijd meerdere van. Op bepaalde festivals val je inderdaad niet op, eerder als groep dan. Maar dat is niet erg toch?
quote:Sylphide75 schreef op 28 augustus 2012 @ 13:30:

Haha, ja mannen met knotje is soms erg mooi. Maar vooral geen net knotje.

Iedereen past wel in een groep, dat denk ik ook wel. Alles is al eens gedragen of gedaan. En door je uiterlijk/idealen hoor je altijd wel ergens bij, zelfs al ben je Koos Kleurloos himself, dan nog zijn er daar altijd meerdere van. Op bepaalde festivals val je inderdaad niet op, eerder als groep dan. Maar dat is niet erg toch?Ik vind het prima om niet op te vallen, per sé uniek willen zijn is een beetje als onsterfelijk willen zijn of een zeemeermin willen worden: gaat niet lukken...
Haha, wat een grappig topic! Mij noemen ze ook een hipster :-) ik heb een aparte kledingstijl met veel gekke jaren '80 printtruien, een grote bril, strakke broeken of juist hele hoge en een beetje raar haar (vinden mijn collega's). En ja, dan ben je een hipster ...

Af en toe vind ik het wel een beetje irritant worden, maar verder trek ik me het niet zo aan. Dat er meteen allemaal karaktertrekken aan gehangen worden vind ik sowieso hartstikke overdreven!
quote:liv83 schreef op 28 augustus 2012 @ 09:33:

Kookwekkertje, gaaf dat je tunnels had! Nu dus eruit?

Ik heb dus het idee dat ik op een bepaalde manier wordt aangekeken, omdat ik er toevallig zo uitzie. Maar een arrogantie, nee dat heb ik totaal niet.

@SeptemberGirl, ik loop vanaf de middelbare school in wijde pijpen broeken, 100 laagjes over elkaar, piercings, allemaal kleurtjes in m'n haar, shirts met rare opdrukken. Dus ik ben altijd al wat alternatief geweest, alleen nu ben ik er dus achter dat mijn stijl nu het beste als hipster te omschrijven is. En ik ben er blijkbaar geen een, want ze schijnen het zelf allemaal te ontkennen En ik geef toe dat ik naar indie luister, rook, een iPhone heb, met een verrotte afgetrapte fiets door de stad kros, aparte kleding draag, graag winkel bij de kringloop, dus dan kan ik noooooit een hipster zijn Maar dat is geen hipster zijn :-) dus dat hebben ze dan mis. Althans, mensen in mijn omgeving verstaan er iets heel anders om.

Het slaat dus ook nog eens nergens op haha.
Mensen delen elkaar nu eenmaal graag in hokjes in, dat maakt de wereld een stuk overzichtelijk en ook veiliger (zo van: ziet eruit als een leeuw -> eet dus misschien mensen -> gevaarlijk -> verstoppen of in boom klimmen). Hoewel de bijbehorende karaktereigenschappen erg generaliserend zijn, komen ze vaak in grote lijnen overeen. Zo raadde ik aan de hand van dit topic waar TO woont; en zo kun je er meestal vanuit gaan dat iemand die er als een totale tokkie uitziet geen universitaire opleiding heeft gedaan en geen GroenLinks of D66 stemt. Hardstikke handig die clichés en hokjes...
Aha, de vriendenkring van mijn schoonzusje zijn allemaal hipsters. Leuke en aardige mensen, maar het lijkt me zo vermoeiend, dat hip (willen) zijn.
Waar zouden we zijn zonder hokjes?
quote:Sylphide75 schreef op 28 augustus 2012 @ 13:44:

Waar zouden we zijn zonder hokjes?Ofwel uitgestorven, ofwel allemaal Hare Krishna (owww wéér een hokje! )
quote:nessemeisje schreef op 28 augustus 2012 @ 13:44:

Aha, de vriendenkring van mijn schoonzusje zijn allemaal hipsters. Leuke en aardige mensen, maar het lijkt me zo vermoeiend, dat hip (willen) zijn.

Ja, het moet er heel effortless uitzien maar is het in werkelijkheid zeker niet. Over alles is nagedacht.

Wat mij tegenwoordig ook erg opvalt (en mijn man zei het pas ook) dat je zoveel meisjes ziet lopen die er helemaal tip top gestyled uitzien. Haar gesteild, op hakken, tasje aan de arm die er dan in zo'n hoek wat spastisch bijhangt. En dat zijn dan meiden van pakweg 15, 16 jaar. Echte modepoppetjes. Dat zag je twintig jaar geleden echt niet. Toen waren er wel Anita's met van die grote afdaken boven hun voorhoofd.

Dingen veranderen dus, maar ik heb het idee dat alles zo netjes wordt....en dat mag wel wat minder.
Ik denk trouwens dat de hipsters nog steeds wel overwegend links zijn, misschien niet zo extreem maar toch.
Ik denk dat vooral tieners en vroege twintigers bezig zijn hun identiteit te bepalen dmv hun uiterlijk en de groep waartoe ze behoorden. Toen ik in die leeftijd zat was ik ook erg bezig met alternatief zijn, me af te zetten tegen de burgerlijke types. Ik vond mensen met dreads bij voorbaat geweldig interessant en mensen die er doorsnee uitzagen interesseerden me niet. Wat ben ik blij dat ik toen ik ouder werd vanzelf doorkreeg dat dat grote kul was.
quote:Sylphide75 schreef op 28 augustus 2012 @ 13:48:

[...]

Ja, het moet er heel effortless uitzien maar is het in werkelijkheid zeker niet. Over alles is nagedacht.

Wat mij tegenwoordig ook erg opvalt (en mijn man zei het pas ook) dat je zoveel meisjes ziet lopen die er helemaal tip top gestyled uitzien. Haar gesteild, op hakken, tasje aan de arm die er dan in zo'n hoek wat spastisch bijhangt. En dat zijn dan meiden van pakweg 15, 16 jaar. Echte modepoppetjes. Dat zag je twintig jaar geleden echt niet. Toen waren er wel Anita's met van die grote afdaken boven hun voorhoofd.

Dingen veranderen dus, maar ik heb het idee dat alles zo netjes wordt....en dat mag wel wat minder.thee...... beeldscherm...... dweil...... NU!!
quote:wdr schreef op 28 augustus 2012 @ 13:53:

Ik denk dat vooral tieners en vroege twintigers bezig zijn hun identiteit te bepalen dmv hun uiterlijk en de groep waartoe ze behoorden. Toen ik in die leeftijd zat was ik ook erg bezig met alternatief zijn, me af te zetten tegen de burgerlijke types. Ik vond mensen met dreads bij voorbaat geweldig interessant en mensen die er doorsnee uitzagen interesseerden me niet. Wat ben ik blij dat ik toen ik ouder werd vanzelf doorkreeg dat dat grote kul was.

Ja, hetzelfde hier. Ik keek echt tegen bepaalde mensen op toen.

Het was ook deels afzetten tegen mijn ouders, die vonden het niet fijn dat ik er als een graftak bij liep. Maar het was vooral fijn om op te vallen, bij een kleine groep te horen en leuke dingen te doen met die groep. Ik mis die tijd soms nog wel.
Ja die Anita's die mis ik nog dagelijks. Met onmogelijk hoge enkele McDonalds bogen, AirMacs en trainingsjack, blik op de gouden combinatie brutaal/wezenloos, kaken in de terminale herkauw stand.
September Girl, je kent ze toch wel he, en dan op een Citta, achterop bij hun Johnnie.
Zo, ben ik weer, en ff bijgelezen. Bedankt Sylphide en wdr voor jullie bijdrage! Ik was vroeger onwijs alto, ik denk dat ik dan toch meer in die tijd ben blijven hangen net als Sylphide al zei. Ookal ben ik wel wat jonger dan jullie. En ik draag geen wijde pijpen broeken meer en ik zou ABSOLUUT geen afstand willen doen van m'n iPhone (de horror alleen al!! ).

En ik denk inderdaad dat hipsters proberen hun uiterlijk er effortless uit proberen te laten zien, maar dat het vaak, ook naar mijn mening, te gelikt is.

Ik ben dus net weer van de kringloop thuisgekomen met wel 9 (!) blousen (hoe schrijf je dit in godsnaam?!), waarvan er 7 met een of ander houthakkersachtig motief. Haha! Misschien ben ik toch meer alto/rockachtig dan hipster? Of gewoon mezelf??

Maar er zijn overal hokjes voor, bijna iedereen is er wel in een te plaatsen. En dat maakt ook helemaal niet uit.
Welkom terug. Alto's waren juist minder van de vintage, dat is echt iets van de laatste tien jaar en hipsters zijn dól op vintage. Laten we erop houden dat je een hybride alto/hipster bastaard bent...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven