Mode & Beauty alle pijlers

Huidverzorging deel 3

05-05-2022 13:48 3163 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Deel 2 begint aardig vol te worden. Niet erg handig als je dingen wil opzoeken; tijd voor een nieuw topic!
Hier de link naar het vorige topic:

mode-beauty/huidverzorging-advies-ervar ... #p32877515

Oké, verder met deel 3 met een nieuwe introductie:
Ik ben een liefhebber van huidverzorging, vrij fanatiek sinds een jaar of twintig (ik ben nu halverwege de veertig). Twintig jaar geleden kampte ik met huidproblemen, en het was een behoorlijke zoektocht om mogelijke oorzaken én oplossingen te achterhalen. Toen was de wereld van huidverzorging heel anders dan nu. Inmiddels weet ik dat een aantal dingen zijn die goed voor mij werken, en dat hou ik aan. Ik zal dit toelichten in een aparte post, zodat het op één van de eerste pagina's terecht komt, samen met een overzicht van mijn favoriete spf producten omdat daar in het vorige topic veel vragen over kwamen.

Dus: wil je advies? Wil je weten of een product wat je op het oog hebt zijn claims waar kan maken? Wil je gewoon kletsen hierover? Welkom!

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ontvang hem niet. Wat gek. Ik ga nog eens naar de instellingen kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
meisje22 schreef:
06-05-2022 14:56
Ik ontvang hem niet. Wat gek. Ik ga nog eens naar de instellingen kijken.
En nu? Stomme pb functie..... :thunder:
Tvp van een meelezer!
Ik gebruik erg graag de producten van Zarqa. Verder heb ik geen hele uitgebreide routine maar ik smeer wel elke ochtend en avond.
Alle reacties Link kopieren Quote
VivaRosa22 schreef:
06-05-2022 15:50
Tvp van een meelezer!
Ik gebruik erg graag de producten van Zarqa. Verder heb ik geen hele uitgebreide routine maar ik smeer wel elke ochtend en avond.
:cheer:

Fijn merk, Zarqa. Ik vind hun cleanser ook heel fijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor het welkomstbericht juf Joke!
Sterkte Meisje22! :hug:

Ik heb misschien een gekke vraag, maar ik heb, net als Juf J. een drang om altijd verschillende spf's te proberen en heb er nu weer 5 in mijn kast staan. Op dit moment gebruik ik er een van Elta md met spf 44, een hele fijne spf met een goede tint. Nu heb ik nog twee spf's staan, ook een met een tint die eigenlijk te licht en te droog is voor mijn huid en een spf die me letterlijk wit maakt. Deze heb ik nu op en omdat ik weet dat ik vandaag niet echt buiten kom heb ik 'm op gedaan. Het is een erg dikke creme die echt op mijn huid ligt en niet fijn uitsmeert.. Toch mag ik hem van mezelf niet wegdoen, dat vind ik dan ''zonde'', ondanks dat ik 'm dus totaal niet fijn vindt! Wie helpt mij van deze gekke gewoonte af, om dingen te gebruiken die ik eigenlijk haat maar niet weg mag gooien..
Alle reacties Link kopieren Quote
Moondag schreef:
06-05-2022 16:09
Dank voor het welkomstbericht juf Joke!
Sterkte Meisje22! :hug:

Ik heb misschien een gekke vraag, maar ik heb, net als Juf J. een drang om altijd verschillende spf's te proberen en heb er nu weer 5 in mijn kast staan. Op dit moment gebruik ik er een van Elta md met spf 44, een hele fijne spf met een goede tint. Nu heb ik nog twee spf's staan, ook een met een tint die eigenlijk te licht en te droog is voor mijn huid en een spf die me letterlijk wit maakt. Deze heb ik nu op en omdat ik weet dat ik vandaag niet echt buiten kom heb ik 'm op gedaan. Het is een erg dikke creme die echt op mijn huid ligt en niet fijn uitsmeert.. Toch mag ik hem van mezelf niet wegdoen, dat vind ik dan ''zonde'', ondanks dat ik 'm dus totaal niet fijn vindt! Wie helpt mij van deze gekke gewoonte af, om dingen te gebruiken die ik eigenlijk haat maar niet weg mag gooien..
Ach ja.... herkenbaar. Nou is het met spf eigenlijk niet moeilijk; die kun je opmaken op je lijf/handen. Maar als het een tintje heeft is dat wel net even wat lastiger.
Ik heb er twee staan die eigenlijk een beetje te donker voor mij zijn. Misschien kunnen we ruilen?
Jufjoke schreef:
06-05-2022 15:51
:cheer:

Fijn merk, Zarqa. Ik vind hun cleanser ook heel fijn.

Oh die ken ik nog niet! Ik heb vaak die van La Roche Posay en nu toevallig een keer van Garnier. Maar dank voor de tip, ga ik hierna dan misschien wel proberen ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
06-05-2022 15:45
En nu? Stomme pb functie..... :thunder:
Omtvangen en beantwoord!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een vraag; mijn kind van 13 krijgt een klein beetje pukkeltjes.
Nu wil ze daar van alles voor hebben (van mij uiteraard, want zelf betalen is niet de bedoeling want het valt onder 'verzorging' is mij te verstaan gegeven 😂).
Ik vind dat zelf eigenlijk wel leuk om naar te snuffelen.
Ze heeft een droge huid. Daardoor heb ik een beetje kortsluiting: het lijkt alsof dingen voor tieners altijd wat voor de vette huid zijn.
Heeft er iemand tips wat voor verzorging ze het best kan gebruiken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
06-05-2022 19:42
Ik heb een vraag; mijn kind van 13 krijgt een klein beetje pukkeltjes.
Nu wil ze daar van alles voor hebben (van mij uiteraard, want zelf betalen is niet de bedoeling want het valt onder 'verzorging' is mij te verstaan gegeven 😂).
Ik vind dat zelf eigenlijk wel leuk om naar te snuffelen.
Ze heeft een droge huid. Daardoor heb ik een beetje kortsluiting: het lijkt alsof dingen voor tieners altijd wat voor de vette huid zijn.
Heeft er iemand tips wat voor verzorging ze het best kan gebruiken?
Ja, dat is een lastige! Inderdaad, veel producten voor tieners zijn meer gericht op de vette huid. Mijn tiener heeft ook pukkeltjes, maar niet echt een vette huid.
Ik zou voor haar kopen: een cleanser, bijvoorbeeld de hydrating cleanser van Cerave. Een BHA exfoliant voor in de avond, met 2% salicylzuur. Die vind je bij Paula's Choice, Cosrx of the ordinary. Die van Paula's Choice vind ik echt de fijnste. Een mini is niet zo duur en gaat behoorlijk lang mee. Laat haar dat rustig opbouwen, klein beetje in haar handpalm druppelen en over het gezicht tappen. Eerst een of twee keer per week. Later als het allemaal goed gaat rustig opbouwen naar een keer of vier per week.
En omdat ze toch wel een droge huid heeft, is afsluiten met een moisturizer in de avond wel lekker. Ook hier is Cerave een goede optie, of the inkey list heeft ook goede moisturizers.
Als het je lukt, zou dit misschien hét moment zijn om het kind aan te wennen om overdag een spf te gebruiken. Later zal ze je dankbaar zijn. :proud:
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
06-05-2022 19:52
Ja, dat is een lastige! Inderdaad, veel producten voor tieners zijn meer gericht op de vette huid. Mijn tiener heeft ook pukkeltjes, maar niet echt een vette huid.
Ik zou voor haar kopen: een cleanser, bijvoorbeeld de hydrating cleanser van Cerave. Een BHA exfoliant voor in de avond, met 2% salicylzuur. Die vind je bij Paula's Choice, Cosrx of the ordinary. Die van Paula's Choice vind ik echt de fijnste. Een mini is niet zo duur en gaat behoorlijk lang mee. Laat haar dat rustig opbouwen, klein beetje in haar handpalm druppelen en over het gezicht tappen. Eerst een of twee keer per week. Later als het allemaal goed gaat rustig opbouwen naar een keer of vier per week.
En omdat ze toch wel een droge huid heeft, is afsluiten met een moisturizer in de avond wel lekker. Ook hier is Cerave een goede optie, of the inkey list heeft ook goede moisturizers.
Als het je lukt, zou dit misschien hét moment zijn om het kind aan te wennen om overdag een spf te gebruiken. Later zal ze je dankbaar zijn. :proud:
Goeie tips, echt heel erg bedankt!!!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
06-05-2022 19:54
Goeie tips, echt heel erg bedankt!!!!
Graag gedaan! Laat je weten hoe het gaat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh en van die spf: kind heeft als ze in de zon heeft gezeten sproetjes, en dat is Erg Belangrijk...dus maar niet zeggen waarvoor het is 🤣
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kon van de inkey list een start 'recipe' bestellen en heb die besteld voor kind.
Heb er ook eentje voor mezelf klaarstaan (maar nu even niks nodig).
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
06-05-2022 20:10
Oh en van die spf: kind heeft als ze in de zon heeft gezeten sproetjes, en dat is Erg Belangrijk...dus maar niet zeggen waarvoor het is 🤣
Zeg maar gewoon dat haar sproetjes hiermee langer blijven zitten. ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
05-05-2022 14:09
Een overzichtje van wat ik zelf gebruik (al ben ik met veel dingen niet merkvast, dan noem ik het productsoort en niet het specifieke porduct)

In de ochtend een cleanser (niet merkvast, maar bijvoorbeeld van Zarqua of Cerave)
daarna een vitamine C serum, ook niet heel merkvast
daarna een spf 50, zie vorige post

In de avond gebruik ik:
een oliereiniger om make up te verwijderen. Hier ben ik wel merkvast in. Ik heb het liefst de reiniginsolie van Kruidvat huismerk voor waterproof oogmake up. Kost geen drol en is vooral olie zonder verdere toevoegingen.
daarna weer dezelfde cleanser als in de ochtend
een exfoliant. Ik gebruik nooit een scrub. Altijd een chemische exfoliant op basis van AHA of BHA zuur, dat wissel ik af. Dit verwijdert op een heel milde manier overtollige dode huidcellen. Ik gebruik dit een keer of vijf per week.
Dan een of twee serums, die voor mij inwisselbaar zijn. Soms een hyaluronzuur serum, soms niacinamide, soms peptiden of een mix ervan. Ik vind het leuk om af te wisselen.
Dan een product met retinol. Dit is voor mij HET product om huidveroudering tegen te gaan tot zover dat mogelijk is. Ik gebruik dit ook een keer of vijf per week.
Dan een moisturizer, die voor mij ook inwisselbaar is. Ik ben niet merktrouw hierin.

Wat belangrijk voor mij is, is dat een product vrij is van parfum, essentiële oliën en gedenatureerde alcohol. Dat laatste in ieder geval niet te hoog op de lijst (hoe hoger op de lijst, hoe hoger de hoeveelheid).
Let op dat parfum zich soms vermomd onder een andere naam ! Hier een overzichtje van Jestke Ultee met de benamingen.

Geraniol- Linalool- Citronellol- D-limonene- Eugenol- Lilial (butylphenyl methylpropional)- Citral- Hexyl cinnamal- Benzyl salicylate- Coumarin- Lyral (hydroxyisohexyl-3-cyclohexene carboxaldehyde)- Benzyl benzoate- Isomethylionon- Hydroxycitronellal- Benzyl alcohol- Cinnamyl alcohol- Isoeugenol- Amyl cinnamal- Cinnamal- Farnesol- Benzyl cinnamate- Oak moss- Anisyl alcohol- Amylcinnamyl alcohol- Methyl heptine carbonate- Tree moss

Ik heb veel geleerd van informatie van Beautypedia, Jetske Ultee en Paula Begoun.
Welke retinol gebruik jij??
Alle reacties Link kopieren Quote
ikbenhetmaar90 schreef:
06-05-2022 22:17
Welke retinol gebruik jij??
Mijn absolute favoriet is die van Geek & Gorgeous, de A-game. Ze hebben A-game 5 en A-game 10, met respectievelijk 0,05 en 0,1% retinal. Ik gebruik meestal de A-game 10, maar de 5 is ook top.
De huid heeft als werkzame stof retinoine zuur nodig. Zie dit artikel:

https://www.careforskin.nl/blogs/blog-o ... 0de%20huid.

De retinal zit dus eigenlijk maar één omzettingsstap verwijderd van retinoinezuur, wat de huid kan gebruiken. Hoe meer omzettingsstappen nodig zijn om er in de huid werkzaam retinoinezuur van te maken, hoe meer werkzaamheid er ook verloren gaat. Maar ook: hoe kleiner de kans op irritatie. Daarom is het goed kijken naar wat de huid goed verdraagt.
Mijn huid verdraagt de beide producten van Geek & Gorgeous heel goed, al vanaf het begin. Daarnaast is het parfumvrij en bevat het ook nog wat kalmerende en hydraterende bestanddelen.
Plus de prijs is top! Dat alles maakt dat ik niet snel een andere meer zal gebruiken.

Voor ik verknocht raakte aan deze, vond ik de retinol van Paula's Choice ook erg fijn. Dat vind ik nog steeds een prima product, maar kost drie keer zo veel als mijn huidige. Hetzelfde geldt voor de retinol van Drunk Elephant.
De retinol van the ordinary heb ik nooit fijn gevonden. Prima ingrediënten, maar doordat het op basis van squalane is, is het voor mijn huid te vettig. Trekt ook niet lekker in, ik blijf daarmee de hele avond zo'n vet plakkerig gevoel houden. Verder wel een fan van het merk, maar niet van álle producten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tvp :hello:
Alle reacties Link kopieren Quote
Hé zitten jullie hier! Ik kom net terug van vakantie en was jullie kwijt. Gevonden! :hello:
Alle reacties Link kopieren Quote
Aanrechtblad en Helena, yay, leuk dat jullie er weer zijn!
Heb je een fijne vakantie gehad, Helena?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mijn bestelling van PC heb ik ook nog een mini besteld van de Skin Perfecting 8% AHA Gel Exfoliant. Dat is echt een hele fijne exfoliant. Heb deze gisteren voor het eerst gebruikt en ik denk dat dit wel één van de prettigste exfolianten is die ik ooit heb gebruikt.

Normaal gebruik ik 1x in de week dat rode masker van TO of Lactid Acid (5x pw).
Alle reacties Link kopieren Quote
helena2 schreef:
07-05-2022 09:17
Hé zitten jullie hier! Ik kom net terug van vakantie en was jullie kwijt. Gevonden! :hello:
Helena, heb jij mijn berichtje voor jou nog gelezen in het vorige topic?
Alle reacties Link kopieren Quote
Happy New Topic allemaal! :cheer2:

Intussen ben ik een tijdje bezig met de combinatie van ascorbyl glucoside en niacinamide in mijn ochtendroutine, en ik heb de indruk dat de vlekjes die ik had van slecht genezen wondjes behoorlijk zijn weggetrokken. Met mijn pigmentvlekjes lijkt niks te gebeuren, worden niet lichter maar ook niet groter of donkerder. Prima zo.

Ik heb ook een nieuwe SPF30 uitgeprobeerd, de ongetinte Sheer Touch van Sukin (hier meer info: https://www.sukinnaturals.co.uk/spf30-s ... 53364.html). Toen ik 'm in huis kreeg bleek dat de webshop waar ik 'm had gekocht de ingrediëntenlijst niet volledig had overgenomen, er zit namelijk wat parfum in. Het is maar weinig, de geur is wel te verdragen en ik heb er voorlopig geen irritatie van. Het is wel een grappig product, het is een minerale SPF zonder siliconen die voor zijn soort vrij licht is van textuur en finish. Het is meer een mousse dan een crème of fluïde, als ik 'm net aanbreng ben ik nogal een spook maar de witte waas trekt snel weg als ik 'm wat inmasseer, en hij droogt niet helemaal mat op maar wel meer satijnig dan glimmend. Hij is er ook in twee getinte versies, dus de witte waas is een keuze. Als er een parfumvrije versie zou zijn zou ik 'm waarschijnlijk vaker kopen, niet omdat het de ideale SPF is maar omdat-ie genoeg fijne eigenschappen heeft. Ik blijf zoeken naar een SPF die geen glimmende finish heeft, niet zwaar voelt, geen kunst en vliegwerk nodig heeft om te verwijderen, geen geurstoffen bevat, geen alcohol bevat, en geen octocrylene, octinoxate, en homosalate bevat... oh, en liefst ook nog in een hygiënische en hoogwaardig recyclebare verpakking. Ik ben helemaal niet veeleisend hoor :facepalm:

Jufjoke schreef:
05-05-2022 17:01
:cheer:

Fijn dat jullie er weer zijn.

Ik heb een ergernissen top drie wat betreft huidverzorging. Misschien kan ik er later nog wel meer bedenken en jullie hebben er zelf vast ook wel een paar.

1. Claims op producten die niet waargemaakt kunnen worden. Bijvoorbeeld: er staat hypo-allergeen op een product, terwijl het wel allergeen nr 1 bevat; parfum. Of producten die claimen dat je rimpels na een week 89% minder diep zijn.

2. Producten met absurd hoge prijzen, met bijpassende marketing waardoor je gaat denken dat het product toch écht zijn geld waard moet zijn. Nee, die moisturizer van La Mer of Augustinus Bader is echt zijn prijskaartje van honderden euro's niet waard. Echt niet. Goede huidverzorging hoeft niet absurd duur te zijn. Een product van een paar honderd euro zou je moeten wantrouwen imo.

3. Greenwashing. Een marketing strategie gebaseerd op angst aanjagen. Angst voor synthetisch en chemisch in dit geval. Claims dat iets beter is omdat het natuurlijk is. Natuurlijk is altijd beter, dat soort onzin. Niet waar en geen fraaie tactiek.

Ik kan me trouwens helemaal vinden in de beschreven ergernissen van Jufjoke, alleen betekent de term greenwashing iets anders dan wat hier beschreven wordt. Greenwashing is het gebruiken van duurzaamheidsretoriek zonder dat het gemarkete product daadwerkelijk duurzaam is of dat het bedrijf daadwerkelijk stappen heeft gezet om hun productie te verduurzamen om de nieuwe claim waar te maken. Vergelijkbaar met pinkwashing, als een bedrijf bijvoorbeeld wel stellen van gelijk geslacht gebruikt in reclames maar niet zorgt voor een veilige werkomgeving voor homo's die bij ze werken. Het fenomeen dat Jufjoke beschrijft past volgens mij beter onder de 'beroep op de natuur'-drogreden. De term greenwashing vind ik meer van toepassing op merken die ineens met 'vegan' en 'cruelty-free' gaan schermen bij producten die altijd al toevallig geen dierlijke ingrediënten bevatten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablaatschaap, wat fijn dat je ons weer gevonden hebt!

Ik ben bang dat je zelf op de markt moet komen met een spf.
Waarbij wij ons natuurlijk allemaal aanbevolen houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Henk-in-Roelie schreef:
07-05-2022 11:54
Helena, heb jij mijn berichtje voor jou nog gelezen in het vorige topic?
Nee, volgens mij niet! Ik ga even kijken.

Gelezen! Gemberwortel, echt waar? Nou, dat ga ik ook proberen dan!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven