Mode & Beauty alle pijlers

Kantoor kleding

11-08-2015 16:12 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik vind het erg moeilijk om me netjes en goed te kleden in de zomer op kantoor. Je hoeft je hier op kantoor niet al te formeel te kleden, lees: geen 3-delig kostuum of mantelpakjes. Op warme dagen, kleed ik me nog steeds met een lange spijkerbroek, topje, pumps en colbertje terwijl we geen airco op kantoor hebben en het al snel de 32+ graden bereikt.

Ik ben een meid, midden 20, 1.80m en ik heb confectiemaat 38-40 waardoor de extra smalle jurken al snel afvallen. Ik zou toch graag een keer me netjes kleden door middel van een jurkje en/of rok maar ik vind of alles te netjes of te casual.

Kunnen jullie mij helpen met een aantal voorbeelden wat ik zou kunnen aantrekken op kantoor maar wel netjes en afgekleed?
quote:MarianneDavids schreef op 11 augustus 2015 @ 19:20:

Bij een sollicitatiegesprek kijk je ook een wie er achter in die spijkerbroek zit. Lijkt een kandidaat geschikt dan kun je altijd nog aanroeren dat spijkerbroeken, sneakers en sandalen minder gewenst zijn.Er zijn echt bedrijven waar men je dat niet gaat uitleggen tenzij je stagiair bent. Ik heb weleens gehad dat een makelaar zei, hij kwam in zijn spijkerbroek, stond binnen 5 min weer buiten want wij dachten deze meneer blijft liever in de uitkering daar hij zo verschijnt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:fireandice schreef op 11 augustus 2015 @ 19:19:

wat is een frivole hobby?

ik loop altijd in spijkerbroek maar ik werk dan ook in bouw, staat mooi bij mijn megawerkschoenenIk had een keer een heel leuk CV, maar men wilde geen gesprek omdat de meneer in een toneelgroep zat in zijn vrije tijd...veel te frivool.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Sollicitatiegesprek in spijkerbroek is een absolute no go. Helemaal waar.
Viva-Amber, jij mag kledingadviseuse worden wat mij betreft.
quote:MarianneDavids schreef op 11 augustus 2015 @ 19:20:

Bij een sollicitatiegesprek kijk je ook een wie er achter in die spijkerbroek zit. Lijkt een kandidaat geschikt dan kun je altijd nog aanroeren dat spijkerbroeken, sneakers en sandalen minder gewenst zijn.

Dat klopt, Alleen het maakt wel deel uit van de beroemde 'eerste indruk' en het komt gewoon over alsof iemand niet echt zijn best heeft gedaan. oftewel, niet echt super super geinteresseerd is in de baan.

Ik heb genoeg mensen aangenomen die in spijkerbroek kwamen hoor, maar die moeten dan wel in het gesprek die verkeerde eerste indruk wegnemen wat natuurlijk zonde is.
quote:viva-amber schreef op 11 augustus 2015 @ 19:30:

[...]

Er zijn echt bedrijven waar men je dat niet gaat uitleggen tenzij je stagiair bent. Ik heb weleens gehad dat een makelaar zei, hij kwam in zijn spijkerbroek, stond binnen 5 min weer buiten want wij dachten deze meneer blijft liever in de uitkering daar hij zo verschijnt.Ligt er ook aan wat iemand op een spijkerbroek draagt. Als er een goed overhemd en net jasje boven zit ziet dat er heel anders uit dan met een T-shirt onder een half openstaand overhemd. Een spijkerbroek met een mooie zijden blouse kan ook, op vrijdag uiteraard. Ik kom uit een nogal stijve bedrijfstak, altijd in het carrièrepak, ik heb er nog steeds een trauma van.
verba volant, scripta manent.
quote:troelalaaaatje schreef op 11 augustus 2015 @ 19:35:

Viva-Amber, jij mag kledingadviseuse worden wat mij betreft. Dank je wel ik heb alleen geknipt en geplakt.
Al hou je niet van winkelen, ik zou eens een (kleine!) espritwinkel of steps binnenlopen. Vraag een verkoopster om hulp voor geschikte zomerse kantoorkleding en pas zo veel mogelijk. Dan krijg je de indruk wat je staat en wat niet. Nu wijs je veel af waarvan je geen idee hebt of het wel of niet past.
quote:troelalaaaatje schreef op 11 augustus 2015 @ 19:34:

Sollicitatiegesprek in spijkerbroek is een absolute no go. Helemaal waar.Ik heb wel gesolliciteerd in een nette spijkerbroek, maar ik solliciteerde niet voor een kantoorbaan.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Wat ik altijd zo vreemd vind, is dat men in veel andere landen feilloos weet wat wel en wat geen werkkleding is. Waarom hebben we daar in Nederland zo'n moeite mee?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Waarom altijd die vergelijking met andere landen? De meeste mensen in Nederland hebben er ook geen enkele moeite mee. Sommigen vragen advies. Altijd leuk om ideetjes op te doen toch?
tweede nick na 15 jaar.
quote:pejeka schreef op 11 augustus 2015 @ 20:27:

Wat ik altijd zo vreemd vind, is dat men in veel andere landen feilloos weet wat wel en wat geen werkkleding is. Waarom hebben we daar in Nederland zo'n moeite mee?Ach hou toch op. Ik ben opgegroeid in het buitenland, daar liepen (en lopen) mannen met tweety- en Mickey Mousedassen. Bij mijn man op werk (internationale omgeving) ook. En dat zijn niet de Nederlanders.
quote:Keuken1987 schreef op 11 augustus 2015 @ 20:25:

[...]

Ik heb wel gesolliciteerd in een nette spijkerbroek, maar ik solliciteerde niet voor een kantoorbaan.Ik solliciteerde een keer in een jurkje tot op de knie met een panty, pumps en een colbert en tijdens het gesprek werd er al verteld dat ze mij hierdoor niet geschikt vonden voor de functie. Sommige andere sollicitanten kwamen als vrouw zijnde in 3-delig pak en dat vonden zij netjes en ik was te casual. Blij dat ik het niet geworden ben heb nu een leuke baan waar ik mijn jurkjes gewoon aan mag.
quote:Keuken1987 schreef op 11 augustus 2015 @ 20:25:

[...]

Ik heb wel gesolliciteerd in een nette spijkerbroek, maar ik solliciteerde niet voor een kantoorbaan.In een zakelijke omgeving en voor een functie waarvoor zakelijk representatief vereist is is een spijkerbroek tijdens sollicitatie een no go. Er zijn genoeg andere omgevingen en functies waarbij het wel prima kan.
.
anoniem_192110 wijzigde dit bericht op 11-08-2015 20:45
Reden: Dubbel
% gewijzigd
quote:Honeymoonquiz schreef op 11 augustus 2015 @ 20:34:

[...]

Ach hou toch op. Ik ben opgegroeid in het buitenland, daar liepen (en lopen) mannen met tweety- en Mickey Mousedassen. Bij mijn man op werk (internationale omgeving) ook. En dat zijn niet de Nederlanders.Maar in elk geval met een das... ga mannen met een das maar eens zoeken hier op een gemiddeld kantoor. (Overigens waren die stripdassen, mét bijpassende sokken, ooit hoogmode bij jongere mannen... Zie ze tegenwoordig nooit meer, eerlijk gezegd).
quote:Annebabettaa schreef op 11 augustus 2015 @ 20:31:

Waarom altijd die vergelijking met andere landen? De meeste mensen in Nederland hebben er ook geen enkele moeite mee. Sommigen vragen advies. Altijd leuk om ideetjes op te doen toch?Ga eens op een gemiddeld kantoor in Nederland kijken en dán op een gemiddeld kantoor in het buitenland. Daar zie je echt niet van dat soort vrijetijdskleding dat men hier "wel OK vindt" voor naar het werk.
Ik werkte lang terug op het HK van een uitzendbedrijf (inhouse flexpool) was tussen casual/zakelijk in mbt kleding. Ik had een training, zegt mijn collega, de intercedenten kleden zich wel anders hoor, dus ik dacht netter. Ik in 3 delig grijs naar die training liep iedereen in spijker en houtbakkersblouse. Die zullen ook wel gedacht hebben daar heb je de miep van HK. Ik had het verkeerd om ingeschat.
quote:pejeka schreef op 11 augustus 2015 @ 20:49:

[...]

Ga eens op een gemiddeld kantoor in Nederland kijken en dán op een gemiddeld kantoor in het buitenland. Daar zie je echt niet van dat soort vrijetijdskleding dat men hier "wel OK vindt" voor naar het werk.Echt niet Pejeka. Maar goed, je denkt het allemaal zo goed te weten. Dus laat maar zitten verder.
quote:Honeymoonquiz schreef op 11 augustus 2015 @ 21:00:

[...]

Echt niet Pejeka. Maar goed, je denkt het allemaal zo goed te weten. Dus laat maar zitten verder.Tja... kom nou eenmaal veel bij buitenlandse bedrijven... vandaar...
Toevallig dat mensen beginnen over bijvoorbeeld een functie in de makelaardij, ik werk inderdaad in de vastgoedwereld! Voornamelijk op kantoor niet (veel) buiten kantoor.

Laat ik het anders vragen, wat vinden jullie, in zo'n functie representatief, ik lees veel uit een lopende reactie's.
quote:troelalaaaatje schreef op 11 augustus 2015 @ 17:05:

Mag ik je vragen waarom bij 1,80 en maat 38-40 strakkere kleding niet kan?

Je schrijft vanwege de mannelijke collega's, maar toch hopelijk niet omdat je vind dat je daar de maat niet naar heb. Want volgens mij ben je prachtig met die maten en neig je naar een modellenlook.

Zo, stop dat compliment maar in je zak!! Want ik meen het!

Wat een ontzettend leuke reactie! Echter zit het bij mij allemaal net op de verkeerde plek

De onzekerheid e.d. speelt ook zeker mee in de, voor mij, veilige kledingkeuze!
Hangt af van het bureau en het segment. Op sommige bureau's kan casual chique en op andere bureau's moet het echt mantelpak zijn. Hangt ook af van je huidige functie (admini, makelaar of directeur) en het hangt af van je ambities.
Indien klanten jou zien dan zou ik toch voor wat nettere kleding gaan. Rok en blouse, leuke jurk met vestje, een pak maar niet 3 delig of strak maar bijv met t-shirt. Je hoeft echt niet perfect te zijn, verzorgd is voldoende. .
quote:troelalaaaatje schreef op 11 augustus 2015 @ 20:44:

[...]

In een zakelijke omgeving en voor een functie waarvoor zakelijk representatief vereist is is een spijkerbroek tijdens sollicitatie een no go. Er zijn genoeg andere omgevingen en functies waarbij het wel prima kan.

Klopt. Als het voor een kantoorfunctie was geweest had ik wat anders aangetrokken.

Het ligt er ook aan wat voor spijkerbroek en wat je er boven draagt en welke schoenen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven