Mode & Beauty alle pijlers

Kinderkleding van vroeger

01-11-2011 16:48 137 berichten
Naar aanleiding van het topic over ribbroeken bedacht ik me dat ik wel meer vreselijke kledingstukken had vroeger als klein Leentje.

Dit staat toch wel met stip op nummer 1:

De broekrok... Ik kon geen groter plaatje vinden, kennelijk is het nu eindelijk uit de mode.

Wat zijn jullie lelijkste kledingstukken van vroeger?
quote:Maleficent schreef op 01 november 2011 @ 17:30:

dit ben ik:

in een soort van kruising tussen trui en poncho?

[afbeelding]

vast heel hip in 1977

oh god, wij zijn even oud, denk ik.

ik had ook zo'n trui in wit/ rood/ groen met een boothals.

de mouwen waren er recht aan gebreid dus dat zat nergens naar!
oeh... ik herkende mezelf ook al in de foto van maleficent. zelfde behang, zelfde gehaakte vestjes etc.

kuif met permanentje: check

kakkers en alto's: check

in mijn kleutertijd ook veel bloemetjesjurken met gesmockte lijfjes en pofmouwtjes
Een t-shirt met een smiley erop en als je het heel bont maakte een smiley met een ooglapje...

Beenwarmers, zo'n losse col die je oma/moeder gebreid had, broek met gaten er in en dat zat er achter het gat een gekleurd stukje stof. Ik was me toch cool met mijn paars en knalroze jas met O'neill in knalblauwe letters erop. Die jas moest je toen nog over je hoofd aantrekken.
Broekrok, vlindertruien, ribroek, de knickerbocker, kuif met permanent en hele grote rode bril.

Verder hadden klasgenoten colletjes onder een trui met ronde hals. Zag laatst op een hyvesfoto dat de dame in kwestie (nu 34) nog steeds dit draagt.
Alle reacties Link kopieren
quote:MissBliss schreef op 01 november 2011 @ 18:55:

oeh... ik herkende mezelf ook al in de foto van maleficent. zelfde behang, zelfde gehaakte vestjes etc.

kuif met permanentje: check

kakkers en alto's: check

in mijn kleutertijd ook veel bloemetjesjurken met gesmockte lijfjes en pofmouwtjes

Ha, nog een uit de jaren 70! Hier nog een, wij hadden de ronde versie van het behang, in verschillende kleuren groen.

Een bruin met oranje ribfluweel bank. Mijn moeder breide niet, die naaide mijn kleren. Liep dus vrolijk in een oranje overal op school en thuis rond. Jurkjes met smokwerk, roesseltjes en overal strikjes voor netjes.
Toen ik een kleutertje was moest ik naar school in een broek met een plooirokje eroverheen.

En ik had verschillende witte kraagjes op mijn zondagse jurkje. Die kon je dan wassen zonder dat de hele jurk in de was moest.

En uiteraard een lint in het haar. Op koninginnedag een oranje.

Gelukkig waren de seventies in full swing tijdens mijn pubertijd. Dat was de tijd van Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Iedereen droeg een spijkerbroek met een, bij voorkeur zwarte, shetlandtrui.

't Was nog net geen schooluniform, maar het leek er wel een beetje op.

Pas in de eighties kwamen de collegesjaals en de merkkleding als ik me goed herinner.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Puberteit: Dr Martins (met stalen neus uiteraard) en gescheurde spijkerbroeken (zonder gekleurde lapjes erachter, als het echt te tochtig werd naaide ik er stukken jeans op).

Ook tijden gehad dat alles in het zwart was, new wave tijd.
En als ik een gat in mijn spijkerbroek viel mocht ik bij de hema een plaatje uitzoeken voor eroverheen. Denk dat mijn moeder die erop streek.

En oma maar truien breien van alfred jodukus kwak....
Dit soort truien:

quote:Pepermint_Patty schreef op 01 november 2011 @ 19:05:

[...]

Ha, nog een uit de jaren 70! Hier nog een, wij hadden de ronde versie van het behang, in verschillende kleuren groen.

Een bruin met oranje ribfluweel bank. Mijn moeder breide niet, die naaide mijn kleren. Liep dus vrolijk in een oranje overal op school en thuis rond. Jurkjes met smokwerk, roesseltjes en overal strikjes voor netjes.Mijn moeder naaide, oma 1 breide, oma 2 haakte. Ik was dus zwaar de klos .
Ik viel in mijn pubertijd in de categorie kakker, liep de hele dag op bruine bootschoenen (je weet wel die met veters) en een spijkerbroek met een naf-naf of falino blousje erop.

Als we een gekke bui hadden trokken mijn vriendin en ik allebei een allstar van de ander aan en liepen we met een groene en roze gympie over straat.

Ik ben benieuwd wat mijn dochter over haar harembroek zegt over een jaartje of 20
En schoolvriendin en ik kochten allebei dezelfde drukke, gebreide trui, vonden we best stoer. We kregen allemaal opmerkingen (of we tweeling waren). Vonden we geweldig.

We waren toen een jaar of 13!!

Toen droeg ik ook bloemetjesbroeken. Echt zo anders dan de jeugd nu.
Je kon mij (eind basisschool, begin jaren 90) uittekenen in een bedrukte legging met een bijpassend wijd, effen T-shirt. Of soms in een effen legging met een shirt met opdruk. Stel je daarbij een mager meisje voor, legging wappert nog net niet om de beentjes

Zou ik daar mijn allergie voor "bijpassende" kledingstukken aan overgehouden hebben...
Valt me nog mee dat je druk met effen gecombineerd hebt en niet druk/druk
quote:Sam32 schreef op 01 november 2011 @ 19:28:

Valt me nog mee dat je druk met effen gecombineerd hebt en niet druk/druk

Ik moet er misschien nog even bijzeggen dat het niet mijn keus was, alles werd voor mij uitgezocht.

Ik heb vandaag trouwens wel een ribbroek aan Maar niet meer roze, paars of paars met gele dingetjes, zoals ik die als kind had.
quote:daydream schreef op 01 november 2011 @ 18:05:

Ik zou het niet leuk vinden als mijn schoolfoto ongevraagd geplaatst zou worden!die staan al openbaar op het internet, dus dat hebben ze zelf al gedaan.
Leggings in alle kleuren en motieven met een groot t-shirt. Begin jaren 90 aan het eind van mijn basisschooltijd. Heb toen gezworen nooit meer een legging te dragen. Tja, draag ze nu toch weer maar dan onder een jurkje en zonder motiefje op de legging.

En korte tuinbroeken, broekrokken en truien met een beer op de voorkant.
ik was trouwens alto op de middelbare school.

spijkerbroeken met gaten (en lapjes ja), grunge-blouse, kisten.

Schotse rokjes, panty met gaten, ja ook best erg.
Whaaa die schoolfoto uit '91; dat had zó mijn klassefoto kunnen zijn en ik moest even 3x goed kijken of het er echt niet een van mij was. Heb me nooit eerder beseft dat we er allemaal zo hetzelfde uitzagen

Nog iets vreemds uit de jaren '90: truien met mouwen die expres te lang waren, en dan mouwophouders (een soort metalen elastieken) om het boven je ellebogen 'leuk te laten poffen'.

Wie dát ooit bedacht heeft!
Guys, ik ben van de spice girls generatie.. Ik liep in een broek met een rokje er overheen vast en plateau (hoe schrijf je dat?) zolen !

Ook had ik zo'n soort plasticen ketinkje om die soort van geweven was en je zo kon uitrekken..

Pluizige elastiek in mn haar ( ala b. Spears in baby one more time!)

Ik was zo stoer met mn tamagotchi! :D
Internagelaktisch
Ik had ook altijd van die lelijke spijkerbroeken:

En dan met een pastelkleurige trui erop:

Of, gruwel, een zelfgebreide.
En deze dingen deed ik aan een ketting om mijn nek:

Liefst zoveel mogelijk tegelijk.
Helene, die had ik ook!
Internagelaktisch
quote:pinks schreef op 01 november 2011 @ 20:12:

Nog iets vreemds uit de jaren '90: truien met mouwen die expres te lang waren, en dan mouwophouders (een soort metalen elastieken) om het boven je ellebogen 'leuk te laten poffen'.

Wie dát ooit bedacht heeft!

O God, die heb ik verdrongen, maar indd ook gedragen

Dan heb jij vast in de hele hoog opgesneden badpakken tijd geleefd. Bij voorkeur in neon-kleur.

Ik knipte mijn spijkerbroek open en dan naaide mijn moeder er een roodbonte zakdoek tussen... want dan viel hij zo leuk over mijn Dr Martens met extra bolle neus. En dat was niet alto, maar swingbeat (voorloper van R&B).
Grief is just love with nowhere to go
Ben ook nog gabbertje geweest. Dat zal ik jullie verder besparen.
Grief is just love with nowhere to go

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven