Mode & Beauty alle pijlers

Kleur kozijnen

15-11-2009 11:32 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit met een dilemma hier. Welke kleur zal ik mijn kozijnen verven??

Twee weken geleden heb ik besloten om iets te gaan doen met het interieur van mijn woning, Dus muren een nieuwe kleur verven, leuk behangetje ernaast en natuurlijk de kozijnen ook opnieuw verven.

Nou om even een beeld te geven: een deel van de (woon)kamer wordt geverfd in een zandkleur. Het andere deel wordt behangen met een zwart behang met barok print. Vind zelf een hele mooie combi aangezien de rest van mijn meubels ook zwart/zandkleur zijn. Ook gordijnen. Maar nu de kozijnen en de deuren?? Ben ik er nog niet uit. Huidige kleur van kozijnen is beige, dus dat match niet. Heb woonbladen geraadpleegd om ideeën op te doen. Wat ik veel zie in bladen op tv (my first home) bij vrienden thuis etc etc, is dat iedereen witte kozijnen heeft ongeacht de kleur muur/behang. Heb zelf zandkleurige verf gekocht voor kozijnen(zelfde kleur als de muur) maar ben bang dat het te donker wordt.

Wie heeft een idee? Welke kleur past het beste denken jullie? Geeft wit een meer frissere look?Wat is de norm om kozijnen te verven? Is er sowieso een norm bij koopwoning, bijv met het oog op later verkoop van de woning?

Help, hebben jullie handige tips?

Alvast bedankt.
Ik zou het ook wit doen, een frisse tint ertussen doet goed denk ik!

Norm is er niet, maar mijn buuf heeft bijvoorbeeld haar hele huis roestkleur geschilderd (álle kozijnen, ook van binnendeuren). Kan me voorstellen dat dat minder goed verkoopt...
Kozijnen roomwit houden. Deuren zou je evt in een ander kleurtje kunnen doen (heb ik ook wel eens gedaan met paneeldeuren). Maar anders ook roomwit. Echt wit zou ik nooit doen.
Ik zou een tint gebroken wit kiezen die goed past bij je zandkleur op de muren. Kozijnen in een andere kleur dan gebroken wit vinden veel mensen lelijk, en de gedachte aan het vele schuur- en lakwerk wat dat gaat opleveren doet sommigen liever voor een ander huis kiezen.
quote:friezinnetje schreef op 15 november 2009 @ 11:36:

Kozijnen roomwit houden. Deuren zou je evt in een ander kleurtje kunnen doen (heb ik ook wel eens gedaan met paneeldeuren). Maar anders ook roomwit. Echt wit zou ik nooit doen.Dat dus! (en dan zou ik zelf die deuren ook geen ander kleurtje geven)
Of wil je de kozijnen graag met je legging of oogschaduw laten matchen, gezien de pijler?
Wij hebben donkergrijze kozijnen. Dat hoorde bij het huis, als extra optie konden we er voor kiezen om ze wit te laten maken maar dat hebben we niet gedaan. En als ik zie hoe het eruit ziet bij mensen die daar wel voor hebben gekozen en ook in ons type huis wonen, dan ben ik daar nog steeds blij om.

Het ligt eerder aan de hoeveelheid en de grootte van je ramen dan aan de kleur van de kozijnen denk ik, of het te donker wordt. Wij hebben veel en grote ramen, wel vooral lichte muren, maar 1 muur (10 m.) is lavendelblauw, en daar staat het ook niet donker bij.

Wit zal allicht een frissere look geven, maar als je voor zand en zwart gaat (heel mooi overigens) dan ben je toch helemaal niet op zoek naar iets wat afbreuk doet aan de look die zand en zwart geven.

Wat ik zou hebben gedaan: bij veel licht, de kozijnen een tint donkerder maken dan het zandkleur van de muur, bij weinig licht, een tint lichter. Maar in mijn huis zou ik ze zelfs gewoon donkergrijs laten.
quote:friezinnetje schreef op 15 november 2009 @ 11:36:

Kozijnen roomwit houden. Deuren zou je evt in een ander kleurtje kunnen doen (heb ik ook wel eens gedaan met paneeldeuren). Maar anders ook roomwit. Echt wit zou ik nooit doen.Eens, spierwit zou ik ook niet doen. Maar dat RAL 9001 wit.
Ik las dus serieus: Welke kleur zal ik mijn konijnen verven
quote:delphicat schreef op 15 november 2009 @ 11:38:

Of wil je de kozijnen graag met je legging of oogschaduw laten matchen, gezien de pijler?
Ben ik de enige die zwart en zandkleur niet echt een sterke combi vindt?

Om antwoord te geven op je vraag: Je kozijnen zou ik in dit geval in RAL 9001 doen.
Wij hebben onze woonkamer in het zwart, wit en paars en de kozijnen zijn zwart, de deuren zijn wit.

Als wij gaan verhuizen schilderen we alles gewoon wit.
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
quote:delphicat schreef op 15 november 2009 @ 11:38:

Hihih, dat zou erg ideaal zijn. Maar nee liever niet .

Wat een snelle reacites allemaal.
Bij de Gamma hebben ze momenteel een serie kleuren die heet "emotions"... kijk daar eens tussen.
Ik heb zelf overigens zandkleurige meubels gecombineerd met blank teak en zwart. Ik heb de kleur "boomschors" op de muren. Dit is een beetje mosgroen met een grijze schijn. Mijn kozijnen zijn off-white (tegen het cremige aan).
Hahaha hoe kwam je erop om dat bij Mode en bjoetie te plaatsen?

Wil je zelf liever dat-ie naar Thuis wordt verplaatst of moet dit topic hier blijven staan?
Viva naar de knoppen.
Ja klopt heb me vergist denk ik met de pijler

Wil liever dat het naar Thuis wordt verplaats.

Maar hoe doe ikmdat??
Florah, dat moet je even vragen in het moderator-topic op deze pijler.

Ik zie hier al een aantal keer voorbij komen dat je niet moet kiezen voor spierwit. Ik heb dat vaker gehoord en daarom hebben wij in eerste instantie ook gekozen voor 9001. Maar dat vonden wij véél te gelig. De kozijnen zijn inmiddels een aantal keer overgeschilderd met spierwit en ik vind het prachtig. Verre van kil. Nu moet ik wel zeggen dat wij een jaren '30 woning hebben, dus we hebben geen overdaad aan zonlicht.
Ik was laatst in een verfspeciaalzaak en die adviseerde de 9001 juist NIET voor binnen. Ze zei dat die tint binnen door de schaduwen juist een wat 'gorig' effect geeft. Beter was volgens haar de 9010. Die is fris en helder, ook met schaduwen.
Wij hebben trouwens zelf ook een oud huis, en hebben op de muur in de hal gekozen voor 9010,met kozijnen net een beetje witter. Een echt mooi resultaat. Ik vind het ook snel te gelig. Maar een gewone pot wit, is weer veel te wit. Je moet dus echt wel naar een speciaalzaak gaan.
quote:TheEmpress schreef op 15 november 2009 @ 17:23:

Ik was laatst in een verfspeciaalzaak en die adviseerde de 9001 juist NIET voor binnen. Ze zei dat die tint binnen door de schaduwen juist een wat 'gorig' effect geeft. Beter was volgens haar de 9010. Die is fris en helder, ook met schaduwen.Oh excuus, wij hadden ook de wittere variant (9010) die voor ons al veel te gelig uitviel. Wij vinden gewoon wit veel mooier en frisser. Voelt helemaal niet klinisch aan, iedereen die het ziet verbaast zich erover dat het gewoon spierwit is. Voor de kozijnen buiten hebben we trouwens wel 9010, omdat het daar veel feller oogt dankzij het vele zonlicht.
quote:Ann Liv schreef op 15 november 2009 @ 19:07:

[...]

Oh excuus, wij hadden ook de wittere variant (9010) die voor ons al veel te gelig uitviel. Wij vinden gewoon wit veel mooier en frisser. Voelt helemaal niet klinisch aan, iedereen die het ziet verbaast zich erover dat het gewoon spierwit is. Voor de kozijnen buiten hebben we trouwens wel 9010, omdat het daar veel feller oogt dankzij het vele zonlicht.Ik zal morgen langs de verfwinkel om op zoek te gaan naar die ene 9010. Bedankt voor je reactie Ann Liv.
quote:florah schreef op 15 november 2009 @ 20:19:

[...]

Ik zal morgen langs de verfwinkel om op zoek te gaan naar die ene 9010. Bedankt voor je reactie Ann Liv.Bij een goede verfwinkel krijg je vaak goed advies, dus dat is slim. Je weet al welke kleuren op je muren komen? Zo ja, neem dan de verfkleur en behang mee, zodat je de kozijnkleur ernaast kan houden. Succes!
9001 is inderdaad een buitenkleur. Niet binnen gebruiken. Lijkt wat valig en "goor". Als een te vaak gewassen wit T-shirt.
Wat overigens ook een heeeele mooie kleur wit is:

"Gelukzalig" van Histor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven