Mode & Beauty alle pijlers

Kleurcombinaties outfit

22-10-2020 09:37 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic over kleding, vroeg ik me af hoe jullie een outfit samenstellen qua kleur. Ik merk dat mijn eigen smaak in de afgelopen jaren erg veranderd is. Vroeger vond ik bijvoorbeeld zwart een heel 'makkelijke' kleur om vrijwel alles mee te combineren: zwart-wit, zwart-rood, zwart-roze, etc. Tegenwoordig draag ik bijna geen zwart meer en vind ik zwart te hard en te zwaar staan in combinatie met vrijwel alles. Ton-sur-toncombinaties vind ik tegenwoordig het mooist.

Welke kleuren vind jij mooi samengaan? En welke juist helemaal niet? En let je hier extra op bij het aanschaffen van nieuwe kledingstukken?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn kast op kleur, zwart, grijs, blauw, roze, nude, wit in verschillende tinten. Zowel broeken, rokken als jasjes, blouses en tshirts. Een kleine garderobe met 5/6 matchende kleuren, wat prints en sjaals combineert het makkelijkst. Volgens mij kun je het beste kiezen voor een paar kleuren die je goed staan.

Ik kan een bruinpak dragen met vrijwel elke kleur blouse in de kast.
Nude combineert ook met alles, evenals alle andere kleuren.
Ik draag ook ton sur ton of ton sur ton met een accent en verder mix ik ook.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Rood, blauw, grijs of bordeaux met zwart
Bordeaux, smaragdgroen of olijfgroen met donker jeans blauw en bruine schoenen/handschoenen
Lichtroze, lichtgroen, lichtblauw, wit met medium en donker grijs en zwarte schoenen

Zomer combi:
Wit, lichtroze, geel, mint met lichtblauwe jeans en witte schoenen

Vroeger droeg ik graag iets bruins met een legergroene broek mar dat vind ik tegewoordig te kleurrijk. En dáárvoor droeg ik alleen maar zwart, dat vind ik dan weer te zwartvlakkerig tegenwoordig. Ton sur ton vind ik ook nooit zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook kleurkeuzes gemaakt op basis van wat mij staat. Ik kan zwart bij mijn gezicht slecht hebben (te sterk) bijvoorbeeld. Ik kan wel wat contrast hebben maar geen keihard zwart met wit of neon. Ik ben redelijk warm qua ondertoon, maar heb een koelere haarkleur en redelijk wat contrast. Mij staan 'zonnige' kleurtinten o.a. goed.

Ik heb zelf op Youtube gisteren the Art of Color gekeken en vond dat wel mooi uitgelegd (nadat ik over de 'life changing' cringe heen was, haha). Erg leuke video.
Gaat over ondertoon huid, contrast etc.

Wat ze net iets minder goed uitlegt is dat het gaat om een schaal en niet om warm of koud, weinig of veel contrast, helder of muted etc., je kunt namelijk ook een lichtelijk warme (of koude) ondertoon hebben of neutraal. Dat maakt uit voor wat je aan kledingkleuren kunt kiezen. Heb je weinig contrast nodig dan werkt ton sur ton inderdaad goed. (Dat ligt aan het verschil in donkerte in je gezicht: heb je een bleke huid en donker haar dan veel contrast, blond + lichte huid is weinig contrast, heb je echter zeer donker + donker haar kan het zijn dat je gebit wel veel contrast geeft bijvoorbeeld, dus hele plaatje gezicht meenemen).

Uiteindelijk gaat het er om dat wat je zelf als natuurlijke kleur en contrast hebt in je gezicht en huid, dat dit ook in je kleding past om een mooie balans te hebben en er goed uit te zien.

Ik heb zelf zeker wat zwarte broeken en rokken, maar ga wel wat meer opletten dat ik het contrast niet te zwaar maak. En volgens mij heb ik van de rode kledingtint ook een wat koelere variant in de kast hangen, die kleurt inderdaad minder goed bij mij... heeft me wel aan het denken gezet. Ik merkte pas hoe 'warm' ik was toen ik met andere mensen ging vergelijken. Veel gelere huid en groenere vaten dan een vriendin van mij. Terwijl ik mezelf vroeger vooral typeerde als bleke huid.
it-is-joysjuhhh wijzigde dit bericht op 22-10-2020 10:05
Reden: Toevoeging
6.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik heb een boek van What no te wear. (Trinny & Susanna), een oud boek.
maar er staan per kleur, schema's in, van hoe je deze kleur kunt combineren.
En als ik eens iets in een "nieuwe" kleur koop, komt dat boek tevoorschijn.
Alle reacties Link kopieren
https://www.pinterest.co.uk/pin/230528074660219206/
Alle reacties Link kopieren
Je huidskleur is een belangrijke factor. Ik heb een warme huidskleur en in de zomer goed bruin. Ik heb ook donker haar. In de lente zijn altijd pastel kleurige kledig te koop en dat staat mij totaal niet. Dan kan ik even een paar maanden weinig shoppen.
Alle reacties Link kopieren
Ik draag veel zwart en combineer dat met grijs, nude, creme, bruin. Zwart met een kleur als rood of felblauw vind ik niet mooi.

Ton sur ton vind ik ook het mooist. Rood met bordeaux of roze. Verschillende tinten wit bij elkaar. Mijn probleem hierbij zijn mijn schoenen. Ik heb maar weinig schoenen die niet zwart zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar favoriete kleuren die ook goed met elkaar te mixen zijn.

Sterke contrasten staan mij niet (behalve misschien een verzadigde kleur + helder wit, maar dat heb ik niet). Daarom heb ik een voorkeur voor wat minder intense kleuren, waarbij de pure kleur is gemengd met grijs of zwart. Kleuren gemend met wit (pastels) staan me zelden, net als warme kleuren, dus die vermijd ik.

Zwart vind ik een fijne basiskleur maar draag ik vooral als broek of rok, zodat dicht bij mijn gezicht een kleur zit die me beter staat.
What a nuanced anxiety
Ik heb daar geen regels voor, ik zie er (buiten Corona om) elke dag totaal anders uit. De ene keer kleurrijk, de andere keer zwart of neutrale kleuren. De ene keer met veel print, andere keer heel rustig. Ik heb niet één stijl en draag van alles van zakelijk, tot rock tot boho-chic etc. Ik draag ook alle kleuren en geloof niet in die kleurentheorieën.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 22-10-2020 14:49
10.39% gewijzigd
Ik draag het liefst zwart en grijs. Heb zwarte en rode schoenen voor de winter. Rood valt zo lekker op.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kast is een halve capsule wardrobe omdat ik een vrij strikt kleurenschema heb en ook alles bij elkaar moet passen. Ik heb voornamelijk veel zwart en wit, zodat als ik een keer iets in een apartere kleur koop dat het daar makkelijk mee te combineren valt.

Toch denk ik soms dat het misschien leuk zou zijn om wat meer te experimenteren met kleur. Ik weet dat ik een koele ondertoon heb en een zogeheten "winter type" ben, met lichte huid en ogen maar donker haar, maar verder weet ik niet goed wat ik daarmee moet. Als men nog linkjes heeft met tips of dergelijken zijn die zeer welkom!
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ook niet zo van harde contrasten. Een shirtje met een zwartwitte print vind ik wel leuk, met een zwarte broek en een gekleurd vest erop.

De "koele" kleuren staan mij het best, dit zijn mijn favoriete kleurcombinaties:
Wit + turquoise/petrol, groen of denimblauw
Bordeaux of rood + lichtblauw
Donkerblauw + (licht)roze, lila of lichtgrijs
Grijs + lichtgeel of roze
Olijfgroen + roze of bordeaux
verano81 schreef:
23-10-2020 07:51
Ik hou ook niet zo van harde contrasten. Een shirtje met een zwartwitte print vind ik wel leuk, met een zwarte broek en een gekleurd vest erop.

De "koele" kleuren staan mij het best, dit zijn mijn favoriete kleurcombinaties:
Wit + turquoise/petrol, groen of denimblauw
Bordeaux of rood + lichtblauw
Donkerblauw + (licht)roze, lila of lichtgrijs

Dit vind ik toch vrij harde contrasten. En daar is ook niks mis mee.


Ik hou van rood- en groentinten. Rood variërend van pink tot bordeaux en donkerpaars. En dat draag ik dan wel in combinatie met grijs of zwart. Broeken zijn bij mij vaak taupe of zwart.
Alle reacties Link kopieren
vampierprinsesje schreef:
22-10-2020 13:34
Mijn kast is een halve capsule wardrobe omdat ik een vrij strikt kleurenschema heb en ook alles bij elkaar moet passen. Ik heb voornamelijk veel zwart en wit, zodat als ik een keer iets in een apartere kleur koop dat het daar makkelijk mee te combineren valt.

Toch denk ik soms dat het misschien leuk zou zijn om wat meer te experimenteren met kleur. Ik weet dat ik een koele ondertoon heb en een zogeheten "winter type" ben, met lichte huid en ogen maar donker haar, maar verder weet ik niet goed wat ik daarmee moet. Als men nog linkjes heeft met tips of dergelijken zijn die zeer welkom!
https://styleconsulting.nl/blog/kenmerk ... intertype/
Alle reacties Link kopieren
Oh ja Marana daar heb je wel gelijk in :) Ik hou vooral niet van de echte primaire kleuren, die vind ik te hard en moeilijk te combineren. Rood- en blauwtinten zijn hier favoriet.
Alle reacties Link kopieren
Je zou wel de koele varianten van groene tinten kunnen proberen. Pak dan een dennengroen, waar geen geel in zit, dus een koele variant. Of wat helderder groen (lijkend op smaragd). Blauwgroen zou ook mooi kunnen. Paarse tinten kunnen ook als ze kouder zijn (blauwpaars bijvoorbeeld), maar misschien vind je de stap te groot. Anders probeer je eerst een sjaal of ander accessoire.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben daar niet zo bewust mee bezig eigenlijk, mix en match altijd diverse kleuren en prints en blijkbaar doe ik dat op gevoel best goed. Althans als ik de complimenten mag geloven :P

Qua kleuren draag ik bijna alles, alleen geen geel-geel, oranje en fluoriserend. Bruintinten en pastel heb ik momenteel weinig in de kast, maar dat is niet echt een bewuste keuze, want kan ze wel mooi vinden.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Aardetinten en warme tinten staan mij het best, ik heb in de kast oker, veel kleuren die tussen bruin, roest, beige, taupe en warm oranje in zitten.
Maar ook wel bepaalde blauw/groene kleuren, offwhite, nachtblauw, grijs en zwart.
En voor de afwisseling kleding met warme retro prints.

Fel geel, paars, kobalt blauw en rood draag ik echt nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven