Mode & Beauty alle pijlers

Merkverslaafd?

28-10-2016 23:45 40 berichten
Ik ben dol op merkkleding. Als kind droeg ik de afdankertjes van een nichtje (geen hip nichtje)

Van mijn eerste bijverdienste kocht ik een Nafnaf trui, 80 gulden, een megabedrag. Dolblij was ik. Daarna ontdekte ik al snel dat je 2e hands ook prima merkkleding kan kopen. Ik doe dit nog steeds, ook voor mijn kinderen. Natuurlijk heb ik ook wel kleding van de h&m en de zara gekocht maar heel duurzaam bleken die niet. Snel pillen, er verwast uitzien, ik heb er geen goede ervaringen mee. Dan geef ik liever iets meer geld uit voor merkkleding, duurzamer en vooral mooier.

Nu kreeg ik deze week te horen dat ik merkverslaafd zou zijn. Ok, is dat een bestaand iets, is het erg? Ik koop inderdaad graag merkkleding, maar nooit met merken te zichtbaar (ik ben geen immers geen uithangbord )

Wat vinden jullie, ben ik merkverstaafd?
Ik voel me behoorlijk aangevallen, al jaren koop ik 2e en misschien 3e of 4e hands. Geen idee. Daarnaast koop ik ook soms via een outlet, een vorige collectie die voor de helft van de prijs gaat.

Maar het zit natuurlijk dieper. Naast dit koop ik ook huizen zo, al 3 (in 15 jaar) ook voor een koopje en nu wonen we (klein) vrijstaand. Iedere keer een koopje opknappen en door. Dat is volgens mij waar die aanval vandaan komt, het lijkt duur maar ik betaal het er niet voor. Ik vind het zo erg dat aanvallen van haar. Ik veel over me heen krijgen maar dit.
Verslaafd weet ik niet. Wel vind ik het sneu als mensen hun eigenwaarde deels ophangen aan dure merkkleding of bijvoorbeeld hun dure auto. Er zijn ook mensen die er gewoon op kicken. Ik noem dat laatste merkgeil.

Kwaliteit vind ik een hele goede reden om meer geld uit te geven. Het mooi vinden op zich ook.

Maar ik vind het belachelijk als mensen het gevoel hebben dat dure merken vanzelfsprekend mooier zijn dan goedkopere merken of dat je beter (af) bent als je veel geld uitgeeft aan iets wat/waar, zeker bij kinderen:

a. toch wel verslijt of stuk gaat (uiteindelijk)

b. ze er zo uitgroeien

c. aan mode onderhevig is, dus zelfs al past het volgend jaar nog en ziet het er ook nog mooi uit, je koopt na een tijdje toch weer wat nieuws

Persoonlijk vind ik het gekkenwerk om voor 80 euro of meer een spijkerbroekje of jasje voor een kind te kopen dat veel buitenspeelt. Mijn nichtje versleet altijd heel erg snel haar kleding en schoenen (voornamelijk de knieën en neuzen). Ook de duurdere kleertjes en schoentjes. Wij kopen alleen "dure" schoenen ivm de groei van de voetjes. Kleren voor nichtje en neefje kopen we bij H&M, Hema, heel soms Primark, af en toe WE en toen V&D nog bestond Esprit in de aanbieding. En regelmatig iets moois bij de River Island. Ze zien er altijd fantastisch en super schattig uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:florancia schreef op 29 oktober 2016 @ 00:05:

Die vriendin vindt 2e hands kleding vies. Ze wist niet dat ik dat al jaren op die manier kocht. De kleding voor mijn kinderen, die nog netjes zijn, gaan ook weer door naar een ander, dan zijn ze 3e of 4e hands. Ik vind dat niet vies. Maar goed dat is een verschil in mening. Maar ik ben wel geschrokken van die discussie, alsof ik iets heel raars doe.

Ik vind dit helemaal niet raar. Sterker nog, ik vind alleen maar nieuwe spullen kopen om die vervolgens na één kind weg te doen veel vreemder. Leuke kleding of andere spullen die nog een (of twee of drie) ronde(s) mee kunnen is toch alleen maar fijn?

Hoe komt het dat je vriendin je zo raakte met deze opmerking? En waarom zou haar mening belangrijker zijn dan die van jou? Lekker je eigen plan kiezen!
quote:florancia schreef op 29 oktober 2016 @ 01:47:

Ik voel me behoorlijk aangevallen, al jaren koop ik 2e en misschien 3e of 4e hands. Geen idee. Daarnaast koop ik ook soms via een outlet, een vorige collectie die voor de helft van de prijs gaat.

Maar het zit natuurlijk dieper. Naast dit koop ik ook huizen zo, al 3 (in 15 jaar) ook voor een koopje en nu wonen we (klein) vrijstaand. Iedere keer een koopje opknappen en door. Dat is volgens mij waar die aanval vandaan komt, het lijkt duur maar ik betaal het er niet voor. Ik vind het zo erg dat aanvallen van haar. Ik veel over me heen krijgen maar dit.Blijkbaar is die vriendin gewoon jaloers. Niks van aantrekken dus. Gewoon doen waar jij je prettig bij voelt. Persoonlijk heb ik het precies omgekeerd, ik heb vroeger veel in tweedehands kleding moeten lopen en vond dat verschrikkelijk. Vandaar dat ik voor mijn kinderen liever goedkopere kleding kocht dan merk kleding maar dan wel nieuw.
Niks mis met tweedehands kopen, niks mis met merkkleding kopen. Zelf erger ik me wel aan mensen die het kopen om ermee te koop te lopen in plaats van dat ze het kopen omdat ze een kledingstuk mooi vinden. Ik had vroeger een klasgenootje dat zelf Oililylabeltjes in haar kleren naaide, dat vind ik wel sneu gedrag.

Zelf koop ik iets omdat ik het mooi vind en 9 van de 10 keer is het ook van een wat duurder merk. Maar ik koop ook net zo goed iets bij de H&M of zelfs bij de Action als ik iets leuks zie. Met cremepjes, parfum, make-up etc word ik blij van de verpakking, de geur, de kwaliteit van de meeste merkdingen, dus die koop ik ook het liefst. Maar als ik een fijne mascara tegenkom van een supergoedkoop merk, koop ik die. Pas als het iemand echt gaat om het hebben van een merk, vind ik het stom.
quote:Libra1990 schreef op 29 oktober 2016 @ 02:44:

Verslaafd weet ik niet. Wel vind ik het sneu als mensen hun eigenwaarde deels ophangen aan dure merkkleding of bijvoorbeeld hun dure auto. Er zijn ook mensen die er gewoon op kicken. Ik noem dat laatste merkgeil.

Wat ik ook vaak merk is dat veel mensen vaak zo snel mogelijk de nieuwste iPhone (of Samsung: als ze minder smaak hebben ) willen hebben. Zie je met de Nokia's en Huaweis een stuk minder.

Merken zijn vaak appealing.

Jaren geleden kocht ik veel Tommy Hilfiger. Nu kan dat niet meer. Ach, soms jammer, maar ik lig er niet wakker van.

Kleding voor dochter is 90% gekregen. Altijd piekfijn mooie spullen. Meeste Zara en H&M, soms wat meer bijzonder en heel af en toe zit er een parel tussen.

Dochter ziet er altijd heel leuk uit (is feedback van andere ).
Hartstikke goed om tweedehands kleding te kopen, beter voor het milieu, duurzamer. Zoon heeft ook veel tweedehandskleding, van vrienden, via internet. Zelf koop ik ook geen weggooikleding, ik koop spullen die lang meegaan, dat vind ik prettiger. Ik heb ook tweedehands spullen voor mezelf, hartstikke fijn toch, om spullen nog langer te gebruiken?
Trek je eigen plan, TO.
Ik koop eigenlijk om 2 redenen merkkleding (z8).

Eerste reden is dat ik de kleding gewoon leuk vind.

Tweede reden is dat ik het makkelijk voor een goeie prijs kan doorverkopen als het te klein is.
Zoon heeft veel tweedehands merkkleding, denk je echt dat ik 160 euro geef voor een Armani overhemd in maat 128 ?

Als je de juiste adressen weet en je regelmatig langs gaat heb je soms die mazzel. Jassen bijna altijd Gaastra, soms tweedehands, soms nieuw in de opruiming.

Dit soort merken heeft gewoon kwaliteit, ik verkoop ze weer door via dezelfde winkel als waar ik ze heb gekocht. De Armani is dus misschien wel zesdehands, maar ziet er nog uit als nieuw.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ondergoed wil hij van Zeeman omdat het lekker zit. Spijkerbroeken kunnen rustig van Zeeman of H&M zijn, als ze maar lekker zitten. Sokken van Wibra.

Zoon is 13
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Als het echt mooi is wel. Mijn jassen koop ik duur maar ik doe er wel 5-7 jaar mee en ben er blij mee. Bij schoenen baal ik als er een beschadiging op zit, dus daar ga ik geen 300 euro aan uitgeven.
Ik weet niet wat voor trui dat is, dus persoonlijk doet het me niets. Het speelt voor mij ook geen rol in de beoordeling. Iedereen heeft wel z'n zwakheidjes hoor.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat een volslagen zinloze 'discussie'.

Als je je hier al door aangevallen voelt, pfffffffffff.
- heb je schulden?

- eten je kinderen een boterham minder om de dure merken te kunnen betalen?

- ontzeg je je gezinsleden belangrijke dingen vanwege de merkkledimg?

- verbied je je kinderen om te spelen met kinderen die goedkope kleding dragen?

- kijk je neer op mensen die geen merkkleding dragen?

- kijken je kinderen neer op anderen die geen merkkleding dragen?

- belemmert de merkkleding de kinderen in het spelen? Moeten ze persee altijd alles schoonhouden?

- belemmert het jou ergens in je leven?

Alle vragen nee? Ik zie geen probleem. Alle vragen ja, ik zie een probleem. Een paar ja's? Mogelijk wat aandachtspuntjes.

Enjoy life....maakt het uit hoe anderen over merken denken. (Persoonlijk koop ik het amper, maar ieder heeft recht op zijn eigen keuzes)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven