Mode & Beauty alle pijlers

Wat is bij jullie de dresscode op het werk?

15-04-2018 20:44 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie hier vaak mensen stellig beweren dat sneakers echt niet op kantoor kunnen. Net ook weer in een topic. En nu ben ik nieuwsgierig naar de dresscode bij jullie op het werk.

TO trapt af:
Ik werk in de creatieve zakelijke dienstverlening. Groot kantoor met meer dan 300 man. Dresscode is casual, ook de directie loopt bij ons in jeans met een hoodie en sneakers als ze geen klantafspraken hebben. Iedereen loopt er casual bij en beetje afhankelijk van de klant waarmee je een afspraak hebt blijft dat casual of gaat er een pak aan.

Te korte rokken, hemdjes en slippers zijn niet helemaal done op kantoor bij ons maar er zijn er wel die dat in de zomer aan doen.
Alle reacties Link kopieren
2koffie schreef:
16-04-2018 11:23
Liever een blote oksel dan iemand met enorme zweetplekken, vind ik.
het is niet zo, dat je moet kiezen tussen OF blote oksels OF zweetplekken
iemand met blote zwetende oksels kan ook nog
bah
O ja, roklengte. Die is bij ons op de knie of lager. Maar weer geen maxirokken en wel altijd met panty dus.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
15-04-2018 21:31
Geen. Gezond verstand doet een hoop.
Dit. Ik ben docent MBO, en er is geen specifieke dresscode, maar we worden wel geacht zelf te bepalen wat gepast is of niet. Ik werk op een creatieve afdeling, dus opvallende kleding of kapsel mag best, wordt zelfs gewaardeerd.
Ik vind zelf dat slippers, spaghettibandjes en erg diep decolleté niet passend is. Dat zal ik zelf dus niet dragen als ik ga werken. Echt heel erg casual vind ik ook niet bij de afdeling passen (denk hoodie of Frederik, crocs, joggingbroek ) en zou ik dus zelf niet doen. Collega's van dezelfde afdeling lopen er ook nooit zo bij.
Hoofdbedekking wordt hier trouwens weer niet gewaardeerd.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
16-04-2018 11:37
Frederik
wat is dat?
(*voeltzichoud*)
cerulli schreef:
16-04-2018 10:00
Ik werk in de zorg (kantoorfunctie), dresscode is "smart office wear", tenzij je nacht- of weekenddiensten draait.
.
Ik vraag me af welk nut die dresscode heeft bij een kantoorfunctie in de zorg? Het is logisch dat je als je klantcontact hebt of een bepaalde authoriteit moet uitstralen daarmee rekening houdt qua kleding. Maar voor gewoon op kantoor zitten voldoet doe legging of een spijkerbroek ook prima.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij de overheid en zie van alles voorbij komen, vooral zomers.
- korte broek, hemdje, slippers (voor mij is dat vakantiekleding)
- broeken en t-shirts met gaten (waarmee ik de muur verf)
- smart casual
- strak in het pak/mantelpakje
Er is geen dress code, ik houd het op een nette (spijker)broek met nette sneakers en shirts (zomer en winter).
Heb een keer een baan laten schieten waarbij elke dag een mantelpakje verplicht was (terwijl ook het verplaatsen van printers en computers bij het takenpakket hoorde).
Hmmm, voor mij hoeft een mouwtje ook niet per se en panties ook niet. Gelukkig werk ik altijd op plekken waar de dresscode casual is. Zou me niet prettig voelen in een mantelpakjes omgeving denk ik.
Snap je wel Dolfine.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
16-04-2018 11:37
Dit. Ik ben docent MBO, en er is geen specifieke dresscode, maar we worden wel geacht zelf te bepalen wat gepast is of niet. Ik werk op een creatieve afdeling, dus opvallende kleding of kapsel mag best, wordt zelfs gewaardeerd.
Ik vind zelf dat slippers, spaghettibandjes en erg diep decolleté niet passend is. Dat zal ik zelf dus niet dragen als ik ga werken. Echt heel erg casual vind ik ook niet bij de afdeling passen (denk hoodie of Frederik, crocs, joggingbroek ) en zou ik dus zelf niet doen. Collega's van dezelfde afdeling lopen er ook nooit zo bij.
Hoofdbedekking wordt hier trouwens weer niet gewaardeerd.
Hier ook een docent MBO. Ik ben AVO docent, dus ik geef les aan zo'n beetje alle verschillende afdelingen van de school. Hier geldt ongeveer hetzelfde; er is niet een specifieke dresscode. Je wordt geacht er netjes uit te zien, maar verder mag je het zelf weten. Je ziet dus veel verschillende stijlen. Die diversiteit vind ik erg leuk. Je merkt meestal wel dat je (of een collega) echt een verkeerde keuze hebt gemaakt aan de reactie van de studenten.

"Mevrouw Huppeldepup had het gisteren volgens mij de hele dag koud, zag je die tepels van haar?" Arme collega, ze waren echt niet te missen en de studenten waren keihard met hun oordeel. Ik denk dat ze nu altijd voorgevormde bh's draagt.

Ik zorg er zelf altijd voor dat rokken en jurken niet te kort zijn, mijn decolleté niet te diep en ik draag nooit slippers of tops met spaghettibandjes. Zeker met grote groepen jongens let ik er goed op dat ik gepast gekleed/voldoende bedekt ben. Ze hebben op deze leeftijd vaak nogal last van hun hormonen en lesgeven wordt best lastig als ze vooral staren en niet luisteren naar wat je te zeggen hebt.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft pantys in de zomer: ik zou best zonder mogen, maar de airco op kantoor is afgesteld op mannen in pak. Dud zonder panty en jasje is het gewoon koud.
Vaak deed ik ze s middags uit voordat ik weg ging, en dan lekker met blote benen op de fiets.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
16-04-2018 12:05
.
Ik vraag me af welk nut die dresscode heeft bij een kantoorfunctie in de zorg? Het is logisch dat je als je klantcontact hebt of een bepaalde authoriteit moet uitstralen daarmee rekening houdt qua kleding. Maar voor gewoon op kantoor zitten voldoet doe legging of een spijkerbroek ook prima.
Mijn manager vindt het nodig omdat hij vindt dat sommige mensen er wel erg relaxed bij lopen. Ik kan hem niet helemaal ongelijk geven, leggings als broeken, fleecetruien, gescheurde spijkerbroeken en versleten gympen vind ik prima kleding voor thuis of je vrije dag maar naar je werk mag je best wat meer moeite doen. Heel ouderwets gedacht van mij misschien, maar er zijn wel meer dingen die je niet op je werk doet, dus waarom zou je je niet een beetje netter kleden dan je thuis zou doen?

Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet in Nederland woon en werk en casual kleding hier in een professionele omgeving sowieso niet zo wordt gewaardeerd. Bij een gelijksoortige Nederlandse organisatie zou een spijkerbroek waarschijnlijk wel acceptabele werkkleding zijn.
Ik werk met voornamelijk mannen in een echt mannenwereldje. De dames zijn sportief casual gekleed (jeans met fleece, sweater of basic shirt). De heren in werkkledij of op kantoor zeer casual, alleen de mannen van sales netjes in pak maar die zie je bijna niet binnen.

En dan heb je mij. Ik loop in mijn vrije tijd altijd in jurkje en pumps dus ik heb me 3 ongelukkige dagen underdressed en besloten dat iedereen mijn rug op kan en ik gewoon in mijn jurkje naar kantoor kom.
lilalinda schreef:
16-04-2018 11:28
het is niet zo, dat je moet kiezen tussen OF blote oksels OF zweetplekken
iemand met blote zwetende oksels kan ook nog
bah
Nou, vreselijk. Getverderrie. Hoe haalt iemand het in zijn hoofd om te zweten.
Lady*Voldemort schreef:
16-04-2018 20:05
Nou, vreselijk. Getverderrie. Hoe haalt iemand het in zijn hoofd om te zweten.
Botox zou onder de arbeidsvoorwaarden moeten vallen.
Alle reacties Link kopieren
VO hier, we hebben geen dresscode. In de zomer mogen mannen ook gewoon in een korte broek komen werken, zolang je je gezond verstand uiteraard maar gebruikt.
Heb wel eens een collega gezien met een strapless shirtje waar je haar halve bh bovenuit zag komen en dat vond ik toch wel bijzonder. Ik ga wel gewoon op (niet bad)slippers naar mijn werk wanneer het heel warm is, maar zorg wel dat ik gewoon kan bukken zonder ergens bang te hoeven zijn voor inkijk.
Alle reacties Link kopieren
VO:
- geen rokken/broeken boven knielengte
- geen slippers
- geen spaghettibandjes
- geen tubetops
- geen bodycon jurk
- geen Hawaï shorts of afritsbare cargobermuda's

Voor leerlingen:
- geen aanstootgevende kledij, ter beoordeling van docent. In mijn 15 jaar pas drie leerlingen gehad die naar huis zijn gestuurd (teksten op shirt en 1x iemand die nogal fan was van Lady Gaga).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik vlieg dus ik draag mijn uniform, daar is wel veel bij vastgelegd. Hoogte van je pumps/ boordschoenen, soort hak, kleur etc. Tattoo’s en piercings niet zichtbaar of weggewerkt. Haar in een lage knot (geen staart), make up voorschriften, the whole sha-bang..
op kantoordagen draag ik alles van een nette jeans tot jurkjes met pumps, geen slippers, wel mooie open sandaaltjes bv. Ook op kantoor moeten we eea uitstralen.
Alle reacties Link kopieren
Wow wat hebben veel bedrijven een relaxte houding m.b.t. kleding, ik ben nu best wel beperkt in mijn kledingkeuze en zou willen dat ik ook gewoon een jeans aan kon doen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om dit allemaal te lezen!
Alle reacties Link kopieren
helen87 schreef:
16-04-2018 21:47
Wow wat hebben veel bedrijven een relaxte houding m.b.t. kleding, ik ben nu best wel beperkt in mijn kledingkeuze en zou willen dat ik ook gewoon een jeans aan kon doen.
Lijkt me best vervelend inderdaad. Ik zou me doodongelukkig voelen als ik dag in dag uit in mantelpak oid zou moeten komen opdraven.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ik ooit vrijwillig in zo'n omgeving zou gaan werken.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
taxi87 schreef:
15-04-2018 21:09
Goed topic! Ik ergerde me ook al rot in dat andere topic.
Ik werk in een apotheek en we dragen allemaal hetzelfde shirt. Daaronder mag van alles zijn. Spijkerbroek, sneakers of slippers geen probleem
Same. Alleen dragen wij allemaal hetzelfde schort over onze kleding. Ik draag meestal ook een jeans, sneakers en trui/t-shirt/blouse. En aangezien ik zo goed als de hele dag sta kom je toch snel uit op platte schoenen, hoe leuk ik hakken ook vind.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
16-04-2018 20:05
Nou, vreselijk. Getverderrie. Hoe haalt iemand het in zijn hoofd om te zweten.
zeg ik dat??
ik zeg enkel, dat ik blote oksels geen porum vind
lilalinda schreef:
17-04-2018 08:10
zeg ik dat??
ik zeg enkel, dat ik blote oksels geen porum vind


Ik vind het irritant dat heel veel (volgens Zalando zakelijke) jurken mouwloos zijn. Ik heb ook liever een klein mouwtje aan naar mijn werk, blote oksels vind ik niet netjes. Bij mij kan verder veel, ik vind FitFlops of Birkenstocks in de zomer ook prima. Ik hou niet van gescheurde spijkerbroeken, hoezeer dat ook in de mode is. Ik heb mijn team daar echter nog nooit op hoeven aanspreken.
Wat ik wel eens jammer vind is dat ik nu mijn echt leuke kleding minder aan kan trekken. Nouja het kan natuurlijk wel maar ik zou ervan balen als het al meteen vies wordt dan of je ziet er amper wat van door m'n lelijke werkkleding van de zaak. Zo dacht ik ook een keer van ach ik doe bij die client nooit vies werk dus ik kan best mijn nieuwe lichte sneakers aan. Had client net die dag besloten dat ik best eens een wat viezer klusje kon gaan doen. Resultaat: vlekken op m'n nieuwe sneakers. Gelukkig kreeg ik er die nog uit. Ik denk ook steeds bij het aanschaffen van nieuwe kleding: dit is voor m'n werk dus mag niet teveel kosten en dit is voor buiten het werk.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn man nog op kantoor werkte en hij een dag geen stropdas om had, vroeg de baas of hij op vakantie ging.
Marana-- schreef:
17-04-2018 08:36
Ik vind het irritant dat heel veel (volgens Zalando zakelijke) jurken mouwloos zijn. Ik heb ook liever een klein mouwtje aan naar mijn werk, blote oksels vind ik niet netjes. Bij mij kan verder veel, ik vind FitFlops of Birkenstocks in de zomer ook prima. Ik hou niet van gescheurde spijkerbroeken, hoezeer dat ook in de mode is. Ik heb mijn team daar echter nog nooit op hoeven aanspreken.
Ja, heel bijzonder, die 'zakelijke' jurken van Zalando. Dames van een zekere leeftijd moeten zich al helemaal niet meer wagen aan mouwloos. Ik koop ze wel, maar dan bestel ik er een leuk net vestje bij voor op het werk. Zodra ik vrij ben ga ik wel gewoon mouwloos met mijn oude zwabberarmen. Wat ik ook heel jammer vind is dat je bijna geen normale nette shirts meer kunt vinden, van het soort dat ook op een zakelijk rokje kan. Ze hebben allemaal van die aangesneden (heet dat zo) mouwtjes, waardoor je zo naar binnen kijkt via je oksel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven