Mode & Beauty alle pijlers

zwarte kleding?

16-01-2013 10:38 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
weet niet zo goed waar dit hoort, het kan bij pcyche maar ook onder deze.

Mijn oom is vannacht overleden op 56 jarige leeftijd. En nu heb ik zaterdag een begrafenis, maar wat ik mij afvroeg, is dat ik bij een begrafenis altijd mensen zie met zwarte kleren aan! Maar is dat op een begrafenis ook echt nodig, of doen mensen dat alleen maar omdat ze hun dat zelf hebben aangeleerd!? Mijn moeder zegt dat het niet perse hooeft, maar ik kan toch ook niet met vrolijke kleren op de begrafenis verschijnen!?

en ik heb zelf een angststoornis maar zie er tegen op om naar de begrafenis te gaan, omdat ik bang ben dat er wat gebeurd, het is in de kerk en ben al heel lang niet meer naar de kerk geweest, zie er er gewoon tegen op, bang dat er wat gebeurd.. mijn angst is namelijk flauwvallen enzo en dan denk ik wat nou als het druk us, wat wel gaat gebeuren, of als het maar niet te lang duurt dit en dat.. maar ik zal er wel heen moet, doe het uit respecht, iemand hier nog tips voor? en weet dat ik nu van alles in mijn hoofd haal, maar ook dat als ik het wel doe, me wel opgelucht voel en het dan achter de rug heb..
Zwart hoeft niet perse meer hoor. Vrolijke kleren gaat ook wat ver (al kan zelfs dát tegenwoordig wel, afhankelijk van de persoon die overleden is en het soort begrafenis), maar gewoon een beetje eenvoudig is prima.

Wat betreft die angststoornis: dat lijkt me erg vervelend. Kun je er met iemand over praten? Zodat je het wat kunt relativeren?
Ik kan daar niet echt met iemand praten, maar ik stel mezelf wel gerust en prober het een beetje te relativeren en mijn gedachten te onderzoeken en er achter te komen dat het irreeel is
Zwarte kleding als teken van respect naar de overledene is de regel (niet verplicht maar wel zo netjes tegenwoordig)
Het is niet allemaal zwart tegenwoordig.

Hoewel ik bijvoorbeeld, felgeel, rood, roze e.d. wel iets te vrolijk vind. (Daarnaast neit echt de kleur van dit seizoen zal ik maar zeggen)

Ik zou het in de trant houden van.

grijs

donkerblauw.

beige

donkergroen.

bordeauxrood.

Daarnaast vind ik de stijl van de kleren belangrijker dan de kleur.

Bijvoorbeeld een donkergroen cocktailjurkje kan niet maar een trui of een colbertje in die kleur kan prima.
Als je zwarte kleren hebt zou ik ze gewoon aan doen.

En anders kiezen voor iets anders donkers/stemmigs.

Wat betreft je angststoornis: ga in de kerk op het uiteinde van de bank zitten, aan de zijkant van de kerk.

En dan het liefst een beetje achteraan in de kerk.

Mocht het je teveel worden kun je dan makkelijk en onopvallend even naar buiten gaan.

Gaat er iemand mee die jou een beetje kan steunen en in het oog kan houden?
Kleding: er zit nog wel iets tussen stemmig zwart en heeeeel vrolijk in natuurlijk. Gewoon netjes in niet te schreeuwerige kleuren is prima.

Kerk: je kunt achterin bij de deur gaan zitten en het is helemaal niet gek als je even naar buiten loopt als je het eng/moeilijk/zwaar vind. Heeft mijn broer vorig jaar op mijn vaders begrafenis ook gedaan en daar kijkt verder niemand van op. Een begrafenis is afscheid nemen, iedereen doet dat op z'n eigen manier en reageert daar verschillend op. Ik zou me niet te druk om maken.
Gecondoleerd. Wat voor man was je oom? Traditioneel? Dan zou ik voor stemmige kleding gaan. Toen mijn vader overleed wisten we juist dat hij geen stemmige kleding wilde ('kom zoals je bent') en heb ik een jurk aangedaan met bloemen. Die vond hij leuk.

Verder zou ik aan het einde van een rij gaan zitten als ik jou was, dan voel je je niet zo opgesloten. Ik vind dat zelf ook prettig. Bedenk daarnaast dat je daar voor je oom bent en dat je angst eigenlijk niet de boventoon zou moeten voeren. Sterkte.
Het is winter, donker, koud, grauw buiten. Heb jij bloemetjesjurken aan op het moment?? Waarschijnlijk niet. Trek gewoon donkere kleding uit je kast. Ik moest laatst naar een begrafenis maar moest ook werken. Heb toen een zwarte jeans aangetrokken. Ze waren blij dat ik kwam, de kleren die je aanhebt zijn minder belangrijk.

Ook bij een begrafenis geweest waar iedereen in het zwart was, behalve 1 meisje, zij was in het wit, met een knalrode jas. Tja, dat zou mijn keuze dan weer niet zijn geweest.

Wat je wel kunt doen om jezelf fijner te voelen; even nagaan wat degene aan trekt waar je mee gaat. Ik kan me voorstellen dat je uitgenodigd wordt voor de koffietafel en dat je daaraan deelneemt met je ouders. Als je moeder dan een mooie jurk aan heeft kan het best dat jij je dan prettiger voelt in een nette broek dan in een jeansrokje.

Als je bij de familie moet zitten, ga dan aan de buitenkant van de bank zitten, niet aan het gangpad maar het andere uiteinde. De meeste kerken hebben namelijk een zij-ingang. Als je je daar prettiger bij voelt, ga dan gewoon even kijken, of bekijk even of je foto´s kunt vinden op internet. Dan kun je makkelijk weg zonder te storen.

Neem wat kleingeld mee voor de collecte. Het is niet verplicht maar als je wel wat wilt geven is het niet handig als je alleen een briefje van 50 in je beurs hebt (tenzij je geld genoeg hebt).

En een kerkelijke begrafenis is vrij onpersoonlijk dus helemaal in elkaar storten van verdriet zal echt wel meevallen.
My_little: Ten eerste gecondoleerd met het verlies.

Qua kleding zou je eens bij familieleden kunnen informeren wat zij aandoen en het daar een beetje op aanpassen. Misschien is er een kledingwens vanuit de oom zelf (weet niet of er ziekbed is geweest?).

Helemaal zwart zou ik zelf niet zo gauw doen, maar bijvoorbeeld wel een zwart pak met een donkerrood shirtje ofzo. Geel en roze zou ik bij wegblijven.

Daarnaast nog een tip: let een beetje op de sexyness van je kleding. Toen mijn opa 4 jaar terug overleed was er een klassieke ouderwetse achterhoekse dienst waar we in het zwart moesten komen.. een aangetrouwde tante was weliswaar in het zwart maar wel in een kort zwart rokje met een top van zwart kant met zeer diepe inkijk. Daar spreekt nu nog steeds de hele achterhoek schande van.

Met betrekking tot je angststoornis: Zorg inderdaad dat je dicht bij "de nooduitgang" zit, bijvoorbeeld aan het gangpad en in een onopvallende hoek. Ik heb zelf af en toe last van misselijkheid als ik me "opgesloten" voel (bijvoorbeeld in bioscoop of theater waar ik niet zomaar weg kan).

Ik hou mezelf dan voor "hoe vaak heb ik nou daadwerkelijk gespuugd in de afgelopen jaren, 2 keer en dat was toen ik griep had. Nooit in een bios of theater, dus het zal deze keer ook wel goed gaan".

Haal rustig adem en zoek voor jezelf een geruststellende gedachte waar je je aan vast kunt houden. Probeer jezelf af te leiden door naar andere mensen te kijken en heel bewust te registreren wat ze aanhebben, wat de relatie is, luister bewust naar de sprekers en de muziek en probeer 'in het moment' te blijven en niet 'in je hoofd' met paniekgedachtes te verdwijnen.
Draag iets waar je je comfortable in voelt, kerken zijn ijskoud dus hou er een beetje rekening mee. In je tas doe je een plastic zakje voor als je moet hyperventileren, snoepjes(die zorgen ervoor dat je ademhaling weer normaal wordt als je gaat hyperventileren) en een klein flesje water(ook tegen hyperventilatie) en zorg dat je op een plek zit waar je altijd kan wegsluipen. Als je niet wil praten over je paniekaanvallen kan je altijd zeggen dat je een buikgriepje hebt en heb je je excuus klaar om weg te gaan als je het niet meer trekt.(ik ben ervaringsdeskundige). Hier moet je het mee redden.Sterkte meiske.
wat ik zelf zou doen(heb ook angstoornis) in dat geval,

aan de zijkant zitten van de banken, en een valdispert innemen.

bij de laatste crematie ben ik achterin gaan zitten(oom was overleden) en de familie wist ervan dat het anders niet ging lukken met mij.

Het is voor de rest goed gegaan toen.

Sterkte en gecondoleerd

wat kleding betreft, paars en grijs mag ook.
-
dank jullie wel! Ik zal sowieso een lange broek aan doen, en een shirtje! Denk soms gewoon te moeilijk. maar denk er uiteraard wel om wat voor kleur ik aan doe.

Maar wat betreft die angststoornis, ik maak mij waarschijnlijk te druk om niks! Mijn ouders enzo weet neit dat ik er echt last van heb, maar merken wel dat ik wat angstig ben. Maar ga er gelukkig niet alleen heen. ook mijn broers en zussen gaan mee. Water heb ik altijd standaard mee en neem voor mezelf ook gewoon snoepjes mee en wat eten voor het geval dat.
Lieve TO: wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat je flauw valt .. nou ja.. als dat gebeurt, dan is dat zo. Dan helpen mensen je wel weer overeind, loopt er iemand even met mee naar buiten, drink je wat water en dan is de wereld niet vergaan.

Komt allemaal goed!
Zwart of anders netjes vind ik gepast naar een uitvaart, een teken van respect. (Als er een uitvaart is van een bekende NL dan zijn de meesten mensen ook in het zwart incluis zwarte zonnebril).

Tegenwoordig zie je ook mensen met "vrolijker" kleding naar een uitvaart, spijkerbroeken zelfs, dit laatste vind ik niet kunnen, ook niet naar een bruiloft.
een spijkerbroek was ik niet van plan om aan te doen, maar gewoon een zwarte lange broek, en dan gewoon een simpel niet te fleurig shirtje!
@my little, dat is toch prima!
Waarom zou een spijkerbroek niet kunnen? Hangt toch helemaal af van hoe de overledene zelf was?

Bij mijn oma's crematie heb ik inderdaad geen spijkerbroek aangedaan, omdat ik wist dat mijn oma dat niet mooi vond. Maar ik kan me ook zo mensen bedenken waarbij het dus écht niet uitmaakt wat je aan hebt.
Wat mij heel erg helpt is mijn angst uitspreken, naar mijn moeder of mijn vriend. Daardoor weten zij dat ik er mee zit en kunnen ze me helpen relativeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven