Zwarte was
vrijdag 28 mei 2010 om 13:10
Ik draag vrij veel zwarte kleding, maar op een of andere manier lukt het me niet dit lang mooi te houden.
Ik was het altijd alleen met zwart ondergoed en zwarte handdoeken op 40 graden met vloeibaar wasmiddel voor zwarte was..
En toch, net hing ik het weer buiten en dan zie ik overal kleine pluisjes....
Hoe voorkom ik dit?
Ik was het altijd alleen met zwart ondergoed en zwarte handdoeken op 40 graden met vloeibaar wasmiddel voor zwarte was..
En toch, net hing ik het weer buiten en dan zie ik overal kleine pluisjes....
Hoe voorkom ik dit?
vrijdag 28 mei 2010 om 13:36
Idd filter regelmatig controleren en schoonmaken. Verder zou ik het niet weten. Ik was mijn zwarte broek en ondergoed gewoon bij de donkere was zoals spijkerbroeken etc. En het blijft ook echt mooi. Geen speciaal wasmiddel voor zwarte was. Ik heb color van Robijn. Enne keer vloeibaar en andere keer weer de poeder. Ligt aan de reclame
@Kampen, dat ligt aan je machine hé. Bij mij zit er een klepje aan de voorkant van de machine helemaal links onder.
@Kampen, dat ligt aan je machine hé. Bij mij zit er een klepje aan de voorkant van de machine helemaal links onder.
vrijdag 28 mei 2010 om 14:40
vrijdag 28 mei 2010 om 17:50
Ik centrifugeer mijn zwarte was nooit te hard, want door het draaien wordt je was zowat door alle gaatjes in de trommel gedrukt en dan beschadigt (lees: pluist) je kleding veel eerder.
Alles idd binnenstebuiten en ook wasmiddel voor donkere kleding.
En iets beter sorteren, alleen handoeken bij elkaar, alleen spijkergoed bijelkaar en alleen ondergoed bij elkaar.
En donkere was liefst ook niet in de droger, in elk geval niet tot het kastdroog is.
Ik heb gewoon een ouderwets rekje voor sommige was in het trappegat. Soms wat gedoe, maar zoveel meer en langer plezier van mijn kleding.
Alles idd binnenstebuiten en ook wasmiddel voor donkere kleding.
En iets beter sorteren, alleen handoeken bij elkaar, alleen spijkergoed bijelkaar en alleen ondergoed bij elkaar.
En donkere was liefst ook niet in de droger, in elk geval niet tot het kastdroog is.
Ik heb gewoon een ouderwets rekje voor sommige was in het trappegat. Soms wat gedoe, maar zoveel meer en langer plezier van mijn kleding.
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
vrijdag 28 mei 2010 om 22:27
hello !
ik was nooit handdoeken samen met kledij omdat die (om het even welk kleur die hebben) pluisjes afgeven op de kledij
dus die pluisjes, ik denk dat dat van je handdoeken komt...
ik was altijd mijn handdoeken apart
om zwarte was mooi zwart te houden :
kan je die ook alleen met beetje wasverzachter, of wat azijn wassen : daarmee houd je je kledij langer zwart (dit is dan voor was natuurlijk, die niet zo vuil is maar gewoon een opfrissertje nodig heeft)
als je je zwarte of om-het-even fel gekleurde kleren voor de eerste keer gaat wassen is het interessant om de kleur te fixeren door ze in een emmer te doen met een ferme scheut azijn (goedkoopste uit de winkel) aangelengd met water
zo gaat de kleur niet meer af bij het wassen
(het kan zijn dat ze ondanks deze bewerking, toch nog wat afgaan, zelfs ook de eerstvolgende keren, maar het scheelt enorm en dan is nog 'ns de bewerking herhalen niet slecht)
wat ook nog dient gezegd : bepaalde zwarte kledij gaat sowieso grauwer worden na enkele wasbeurten. Bij ons in belgië hebben we "decathlon" = sportzaak met leuke sportkledij voor niet zo veel geld, maar het nadeel is dat, als je er een zwarte broek koopt van het huismerk, ze sowieso grauwer wordt na verschillende wasbeurten dit in tegenstelling tot een sportbroek van het merk "adidas" bijvoorbeeld) Dus ja, in dit geval is merkkledij toch wel beter van kwaliteit
ik was nooit handdoeken samen met kledij omdat die (om het even welk kleur die hebben) pluisjes afgeven op de kledij
dus die pluisjes, ik denk dat dat van je handdoeken komt...
ik was altijd mijn handdoeken apart
om zwarte was mooi zwart te houden :
kan je die ook alleen met beetje wasverzachter, of wat azijn wassen : daarmee houd je je kledij langer zwart (dit is dan voor was natuurlijk, die niet zo vuil is maar gewoon een opfrissertje nodig heeft)
als je je zwarte of om-het-even fel gekleurde kleren voor de eerste keer gaat wassen is het interessant om de kleur te fixeren door ze in een emmer te doen met een ferme scheut azijn (goedkoopste uit de winkel) aangelengd met water
zo gaat de kleur niet meer af bij het wassen
(het kan zijn dat ze ondanks deze bewerking, toch nog wat afgaan, zelfs ook de eerstvolgende keren, maar het scheelt enorm en dan is nog 'ns de bewerking herhalen niet slecht)
wat ook nog dient gezegd : bepaalde zwarte kledij gaat sowieso grauwer worden na enkele wasbeurten. Bij ons in belgië hebben we "decathlon" = sportzaak met leuke sportkledij voor niet zo veel geld, maar het nadeel is dat, als je er een zwarte broek koopt van het huismerk, ze sowieso grauwer wordt na verschillende wasbeurten dit in tegenstelling tot een sportbroek van het merk "adidas" bijvoorbeeld) Dus ja, in dit geval is merkkledij toch wel beter van kwaliteit
vrijdag 28 mei 2010 om 23:03
quote:noahtb schreef op 28 mei 2010 @ 13:31:
Panty meewassen want dat pikt de pluisjes op.
Zwarte kleding niet buiten in de zon hangen want de zon bleekt je kleren.
Ik gooi af en toe zo'n cupje zwarte verf bij m'n kleding, blijft het heel lang mooi.vertel noah..... welk cupje gebruik je dan? en hoe doe je dat? blijft dat niet heel erg in je wasmachine zitten?
Panty meewassen want dat pikt de pluisjes op.
Zwarte kleding niet buiten in de zon hangen want de zon bleekt je kleren.
Ik gooi af en toe zo'n cupje zwarte verf bij m'n kleding, blijft het heel lang mooi.vertel noah..... welk cupje gebruik je dan? en hoe doe je dat? blijft dat niet heel erg in je wasmachine zitten?
zaterdag 29 mei 2010 om 17:02
Ik heb altijd speciaal wasmiddel voor zwarte kleding.
Donkere jeans leg ik eerst altijd een nacht in een emmer met water en azijn, dan verkleurt hij minder snel.
Ook niet teveel wasmiddel gebruiken!
Ik doe altijd op 30 graden en kort programma.
Als het echt vaal word koop ik zwarte verf (te koop bij de drogist) en dan is het weer als nieuw!
Donkere jeans leg ik eerst altijd een nacht in een emmer met water en azijn, dan verkleurt hij minder snel.
Ook niet teveel wasmiddel gebruiken!
Ik doe altijd op 30 graden en kort programma.
Als het echt vaal word koop ik zwarte verf (te koop bij de drogist) en dan is het weer als nieuw!
donderdag 3 juni 2010 om 12:17