AIVD kerstpuzzel 2017

01-12-2017 22:40 667 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hij komt er weer aan. Op 12 december wordt hij gepubliceerd, maar de AIVD heeft alvast een teaser op twitter geplaatst waarover we onze mooie hoofdjes kunnen breken.

Het schijnt trouwens dat hij dit jaar moeilijker wordt.

https://www.aivd.nl/onderwerpen/informa ... uzzel-2017

En balletjes op twitter

https://twitter.com/aivd

Afbeelding

Allen succes ermee 8-) :sherlock:
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

feow schreef:
02-12-2017 00:51
Ik snap de oplossing van de teaser van vorig jaar niet eens.

Mijn 'ik kan heel goed mysteriejakkessen' ego is door de AIVD verpletterd.
Oh ja! Mysteriax! Was net aan het bedenken hoe dat ook weer heette. Veel gespeeld.
Ik lees ook graag weer mee. Ik heb vorig jaar een poging gewaagd, maar ben niet zo ver gekomen. Hopelijk gaat het dit jaar beter! :-D
AnnA_C schreef:
03-12-2017 18:21
Misschien moet ik eerst de antwoorden van vorig jaar eens opzoeken en kijken of ik dan de vragen (en misschien ook de antwoorden) van vorig jaar snap ;-D
Dat heb ik net gedaan (een aantal vragen dan)
Ehhhhhh, ik dacht dat ik best goed in vage puzzels was, maar deze oplossingen zijn soms heeeeelllll ver gezocht. Ik denk niet dat ik bij de club van 100 mag. :proud:
Corona67 schreef:
03-12-2017 20:04
TerugVindPuzzel
:)
Ik hoop mijn score van 16 van vorig jaar te verbeteren.
kopjekoffie70 schreef:
02-12-2017 12:33
Nog even over de bolletjes van vorig jaar: daar had je de tweet die ervoor was overheen moeten leggen, inclusief spaties

"De lastigste puzzel van Nederland is in aantocht: de #AIVDkerstpuzzel. Hij wordt gepubliceerd op YDDZEDS MIDDAG EJRJYQJB."

Dat zou dit jaar ook weleens zo kunnen zijn, dat ze een hint geven in de eerdere tweet. Politiek doen ze eigenlijk nooit aan, dus tweede kamer lijkt me niet.
Ahaaaa. Ik had echt een half uur naar die bolletjes zitten staren en ik snapte er geen laars van.

Goed idee inderdaad om van de oplossingen van vorig jaar te leren hoe dit soort puzzels eigelijk werken :)
Wat leermomentjes van 3 keer meedoen:

De eerste puzzel is meestal redelijk vergelijkbaar, gewoon variaties op het thema.

Er zit altijd een top2000 vraag in

Er zit altijd een songfestival vraag in (soms verstopt)

Er zit altijd een Nobelprijs vraag in (soms verstopt)

Iemand anders nog leermomentjes?
Er zit altijd een vraag in met als antwoord 'prettige kerstdagen en gelukkig nieuwjaar' of een variant daarop.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Ohjah, die is er ook! Vaak aan het einde toch?

Die balletjes teaser dit jaar doet me denken aan opgave 2 van vorig jaar. De teaser van vorig jaar leek ook weer op een opgave van het jaar ervoor.
oh, dit is elke keer een vorm van sadomachisme voor mij...ik blijf het steeds proberen en uiteindelijk voel ik me vooral heel dom. elk jaar weer. Dus ook dit jaar maar weer proberen :proud:
het is wat het is
Oke ik snap vrij weinig van die teaser, wel leuk dat ze dit doen!
O jee. Nooit mee gedaan. Maar als ik de oplossing vd teaser van vorig jaar lees, zal het zo iets wel weer zijn met het eerdere twitter bericht er overheen leggen. En dan alle rode bolletjes er uit filteren, of enkel de rode bolletjes (een vd twee).
Deze opgave is op zich oplosbaar. Je hebt er niets anders voor nodig. Misschien wel een beetje doorzettingsvermogen. :)
Hmm ok, dan misschien met morse code of andere code?

Vind het lastig om te bepalen wat ze exact willen. Ik zie er Ra in sowieso.
Tvp
Er staat 007 in de tweet, zou dat er iets mee te maken hebben?
toeval bestaat niet he...
Yesyesyes beste tijdsverspilling ooit... teaser was niet eens zo lastig... maar heb dan ook de slimste broer ever ;-)
Hoort er nou nog een tweet bij of niet? Zo ja, welke?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Echt he, ik snap de teaser al niet. Geen idee in welke richting ik het moet zoeken. Ik dacht eerst aan morsecode maar dan kom ik niet ver. Kan iemand me op weg helpen???
het is wat het is
Is deze teaser al een echte opdracht ofzo dat niemand het antwoord op internet wil zetten?

Ik weet gewoon niet hoe ik moet beginnen hiermee xD
Nog een tip is om naar de actualiteiten (maar niet politiek) van het afgelopen jaar te kijken. Zo is bijvoorbeeld Roger Moore =007 overleden. Prijsuitreikingen worden ook vaak meegenomen en Jan Smit heeft geloof ik ook een speciaal plekje :)

Bij de teaser van dit jaar hoort geen andere tweet.
Coderen kan op verschillende manieren, bij sommige heb je een sleutel nodig en bij andere wordt iets door iets vervangen. "Tweet" wordt dan "Fxllg" Bij zo'n kort woord wordt het natuurlijk lastig om naar patronen te kijken, maar bij een langere tekst, kun je kijken naar combinaties die vaak voorkomen bijv. ie, oe, tt, dd, ch en natuurlijk zoeken naar klinkers.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ik zie er echt alleen maar gekleurde bolletjes in.....
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
kopjekoffie70 schreef:
04-12-2017 15:53
Nog een tip is om naar de actualiteiten (maar niet politiek) van het afgelopen jaar te kijken. Zo is bijvoorbeeld Roger Moore =007 overleden. Prijsuitreikingen worden ook vaak meegenomen en Jan Smit heeft geloof ik ook een speciaal plekje :)

Bij de teaser van dit jaar hoort geen andere tweet.
Coderen kan op verschillende manieren, bij sommige heb je een sleutel nodig en bij andere wordt iets door iets vervangen. "Tweet" wordt dan "Fxllg" Bij zo'n kort woord wordt het natuurlijk lastig om naar patronen te kijken, maar bij een langere tekst, kun je kijken naar combinaties die vaak voorkomen bijv. ie, oe, tt, dd, ch en natuurlijk zoeken naar klinkers.
Zo ver was ik gekomen :proud:
Maar daar zit ik dus in de goede richting mee...
AnnA_C schreef:
04-12-2017 16:01
Ik zie er echt alleen maar gekleurde bolletjes in.....
Zijn het ook :)

Ik doe even testen hoe een spoiler ook alweer gemaakt wordt....

test

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven