AIVD kerstpuzzel 2017

01-12-2017 22:40 667 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hij komt er weer aan. Op 12 december wordt hij gepubliceerd, maar de AIVD heeft alvast een teaser op twitter geplaatst waarover we onze mooie hoofdjes kunnen breken.

Het schijnt trouwens dat hij dit jaar moeilijker wordt.

https://www.aivd.nl/onderwerpen/informa ... uzzel-2017

En balletjes op twitter

https://twitter.com/aivd

Afbeelding

Allen succes ermee 8-) :sherlock:
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

cupe a soupe, 007
4uur, Moore

ik ben nog niet verder dan dat ik een grote rode bal zie. allemaal kleine in praire kleuren. Dat zijn 17 lijnen. ballen gerangschikt in paren van 2 of 3, dus dat zouden letters kunnen zijn.

mijn probleem is dat ik dit soort puzzels nog nooit heb gedaan, dus niet eens weet hoe ik moet denken. Dus waar loop ik vast? Meteen al :P
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
lollypopje schreef:
09-12-2017 09:44
cupe a soupe, 007
4uur, Moore

ik ben nog niet verder dan dat ik een grote rode bal zie. allemaal kleine in praire kleuren. Dat zijn 17 lijnen. ballen gerangschikt in paren van 2 of 3, dus dat zouden letters kunnen zijn.

mijn probleem is dat ik dit soort puzzels nog nooit heb gedaan, dus niet eens weet hoe ik moet denken. Dus waar loop ik vast? Meteen al :P
En losse ballen.

En voor mij zijn deze puzzels ook nieuw. Denk dat ik eerst eens naar die van de afgelopen jarenga kijken.
Periodiek systeem schijnt wel eens vaker gebruikt te worden. (Al denk ik dat dat hier niet het geval is)
bolletje80 schreef:
09-12-2017 07:54
Tsja, ik had hem ergens anders gelezen, en mij had hij geholpen. Dus het is geen slechte hint. Alleen wel pas nuttig op het juiste moment. Blijkbaar ben je daar nog niet dan. Dat maakt het ook zo lastig om hints te geven; ik weet niet waar je op vast zit.
Ik kan ook zeggen dat als je twijfelt waar je heen moet, je beter een muts en handschoenen aan kan trekken, want het is guur weer.
Dat is voor jou misschien ook abracadabra, maar kan een ander op dat punt helpen.
Ik heb de oplossing van de teaser op 10minuten opgelost. En ik ben 100% zeker van de oplossing en de sleutel die ik gebruikt heb.
Ik ben 13de geëindigd vorig jaar met 98 punten en nog een domme fout erin. Alleen heb ik een hekel aan onduidelijke tips die voor meer frustratie en onduidelijkheid zorgen.
En ik weet nog steeds niet waarom men over cup a soup begint...
Met een sleutel bedoel je een vertaal sleutel?
En zijn het in dat geval bestaande of nieuwe die zij verzonnen?

echt geef mij maar ingewikkelde cijferreeksen, daar snap ik de logica van en wat er bedoeld wordt :P
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Met sleutel bedoel ik in dit geval gewoon de methode om van de gekleurde bolletjes naar iets leesbaar te komen.
Redeneer eens andersom: stel dat jij met gekleurde bolletjes een code mag maken, hoe zou je het aanpakken?
ik zou er dus letters van maken. Alleen dan?
Waarom is die grote bal rood? Of is die helemaal niet relevant en zoek ik daar te veel achter?
Lees ik vanuit het midden of juist vanaf buiten?
Wat ik ook opvallend vind is dat alle losse ballen blauw zijn, zijn die dan wat anders dan letters?

Voel me zo'n N00b hierbij en voor iemand die normaal heel snel verbanden ziet is dit dus heel frustrerend :P
Maargoed daarom wil ik het ook gaan proberen, grin
Je bent op de goede weg. Gewoon zoeken en goed kijken. Want ik merk reeds een foutje in je uitleg.
ohwja zie nu ook een losse gele bal. Die zag ik over het hoofd
Wat bij mij hielp was er even echt voor gaan zitten met papier, stiften en potlood.
Toen ik eenmaal bedacht had dat ik de verkeerde kant op las had ik hem snel gevonden .
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
dat heb ik dus ook, ik weet niet hoe ik m moet lezen, stelt iedere regel een woord voor of staan er meerdere woorden per regel. En lees je van buiten naar binnen of andersom
Ik heb een eerdere editie net geprint, 2014. En dan eens zien of ik er ook maar iets van kan oplossen.
Vind dit echt leuk tijdverdrijf!
kalandro schreef:
09-12-2017 10:00
En ik weet nog steeds niet waarom men over cup a soup begint...
oooowwww, is dat de frustratie? 8-)

Maar serieus, Lollipopje heeft er de juiste associatie bij. En het hielp mij zelf op het moment dat ik naar mogelijke lettercombinaties keek. Dus ik begrijp niet waarom je zo gepikeerd reageert. Het is echt niet bedoeld om verwarring te zaaien.

Jij zal wel geen fan zijn van Carlo en zn geitenkaasgeiten :biggrin:
ik denk dat ik morgen even ga zitten met wat stiften en een pen :P
Na wat hulp van 2 leden hier, heb ik m ook opgelost
Ik heb de oplossing, maar t is nog wat vaag
Hoewel dit pas de eerste teaser is, lijkt het mij niet de bedoeling dat er nu al zoveel tips worden gegeven
Mee eens. En als er al tips worden gegeven, graag in spoiler. En een tip mag niet teveel weggeven.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ik zou graag iemand zijn die hier goed in is, maar ben dat, gezien het aantal minuten dat ik me blind aan het staren ben op het bolletjesfestijn, duidelijk niet.
Oké, ik heb hem.

Komen er nog meer teasers?
(Ik twitter niet)
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik vind het heel frustrerend, iedereen hier lijkt het te snappen en ik heb echt geen idee. Maar ik kijk alleen naar het plaatje (de gekleurde bolletjes), hoort er een tweet (tekst dus) bij die je nodig hebt om het op te lossen?
feow schreef:
09-12-2017 19:24
Komen er nog meer teasers?
(Ik twitter niet)
Als je hem opgelost hebt, zou je die vraag zelf moeten kunnen beantwoorden :-]
Promethium schreef:
09-12-2017 19:33
Maar ik kijk alleen naar het plaatje (de gekleurde bolletjes), hoort er een tweet (tekst dus) bij die je nodig hebt om het op te lossen?
Nee, hij is zo op te lossen.
lollypopje schreef:
09-12-2017 10:31
ohwja zie nu ook een losse gele bal. Die zag ik over het hoofd
En dan ook 2 rode aan elkaar.
Dan zit ik volgens mij compleet fout te denken.
bolletje80 schreef:
09-12-2017 19:43
OKé, fijn om dat te weten! Ik ga eens even puzzelen, het zou toch te doen moeten zijn...
Promethium schreef:
09-12-2017 19:33
Ik vind het heel frustrerend, iedereen hier lijkt het te snappen en ik heb echt geen idee. Maar ik kijk alleen naar het plaatje (de gekleurde bolletjes), hoort er een tweet (tekst dus) bij die je nodig hebt om het op te lossen?
Ik ook niet.
Ik was heel intelligent bezig dacht ik. Maar wat er staat is niet uit te spreken :P
bolletje80 schreef:
09-12-2017 19:43
OKé, fijn om dat te weten! Ik ga eens even puzzelen, het zou toch te doen moeten zijn...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven