AIVD kerstpuzzel 2017

01-12-2017 22:40 667 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hij komt er weer aan. Op 12 december wordt hij gepubliceerd, maar de AIVD heeft alvast een teaser op twitter geplaatst waarover we onze mooie hoofdjes kunnen breken.

Het schijnt trouwens dat hij dit jaar moeilijker wordt.

https://www.aivd.nl/onderwerpen/informa ... uzzel-2017

En balletjes op twitter

https://twitter.com/aivd

Afbeelding

Allen succes ermee 8-) :sherlock:
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Hoe ik nu denk (even in het wit):
Volgens mij is elke strook een woord, dus dan zou het een zin zijn van 17 woorden. Elk groepje ballen van 2 of 3 is dan een letter. Elke kleur staat denk ik voor een getal, die getallen samen zouden dan weer een getal moeten vormen, wat om te zetten is naar de letters in getallen. Maar zelfs al klopt die theorie, dan is het nog een heel uitzoekwerk haha!
Iets minder lang denken Promethium.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Promethium schreef:
09-12-2017 19:50
Hoe ik nu denk (even in het wit):
Volgens mij is elke strook een woord, dus dan zou het een zin zijn van 17 woorden. Elk groepje ballen van 2 of 3 is dan een letter. Elke kleur staat denk ik voor een getal, die getallen samen zouden dan weer een getal moeten vormen, wat om te zetten is naar de letters in getallen. Maar zelfs al klopt die theorie, dan is het nog een heel uitzoekwerk haha!
Zo ongeveer denk ik ook.
Alleen die losse blauwe daar zit ik mee. Dus ik zit helemaal fout denk ik.
feow schreef:
09-12-2017 19:57
Iets minder lang denken Promethium.
(in wit) Dan is het wellicht maar 1 woord of misschien dat alleen de rode bolletjes belangrijk zijn, omdat die zo groot bovenaan staat... Ik denk dat ik er dagen over ga doen om dit op te lossen.
Promethium schreef:
09-12-2017 20:02
(in wit) Dan is het wellicht maar 1 woord of misschien dat alleen de rode bolletjes belangrijk zijn, omdat die zo groot bovenaan staat... Ik denk dat ik er dagen over ga doen om dit op te lossen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Nee, je hoeft er echt geen dagen over te doen. Ik was in een klein uurtje klaar.

Om 19:50 dacht je te lang na.
Ik heb er iets langer over gedaan. Maar dagen hoeft het niet te duren. Gewoon even stevig met pen en papier uitwerken.
kopjekoffie70 schreef:
08-12-2017 20:27
Goed zo voor allen die de teaser opgelost hebben en een tip voor degenen die nog bezig zijn: kijk eens naar oudere puzzels en soms kan het ook helpen om het even weg te leggen.

Om de wachttijd te overbruggen, ben ik maar een beetje met die uit 2011 aan het stoeien.

Dit is opgave 11 :P
(Oplossingen graag in spoiler)

11.
a) (2 punten)
Als VROEGER gelijk is aan 14 en HEDEN gelijk is aan 9, waaraan is
TOEKOMST dan gelijk?
b) (2 punten)
Nou, 11a is mij ook niet gelukt. Zat weer veel te moeilijk te denken en als je dan de oplossing ziet.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

kopjekoffie70 schreef:
09-12-2017 21:32
Nou, 11a is mij ook niet gelukt. Zat weer veel te moeilijk te denken en als je dan de oplossing ziet.
Probleem is dat je op zooooooooveel verschillende manieren kan denken
Ja, en wat ook niet helpt, is dat je niet altijd zeker kan weten of je antwoord klopt. In het geval van 11a op zich wel en ook bij decoderen maar bij andere zoals deze bijv.

Bekijk de drie reeksen van woorden hieronder. Per reeks zijn er meerdere
woorden die logischerwijs op de plek van het vraagteken kunnen. Vind
voor elke reeks een geschikt woord.

a) (2 punten)
NEDER, WETEN, DINER, ? , VERBLIJF, ZELFS, ZWEVEN, CHALET,
NEOGEEN, TREIN
b) (2 punten)
LAFAARD, ABJECT, MAGMA, LADEKAST, PORSELEIN, AFZET, TAFEL,
THEATER, ? , PAPRIKA
c) (2 punten)
PATAT, TOORN , ? , WIGWAM, ZUURSTOF, TOPJE, NEUT, VETZUUR,
IJSGALA, MAAL
Er zijn ook woorden die in alledrie de reeksen op de gegeven plek
kunnen worden ingevoegd. Geef een voorbeeld hiervan. (2 punten)

Pffff sukkel dat ik ben! :hamer:
Ik zat er 1 letter naast steeds, geen wonder dat het niet te lezen/uit te spreken was.
Nu had ik hem zo.
De cup a soup hint heb je dus niks aan. Die is pas duidelijk wanneer je klaar bent, maar das geen hint dan.
Ik heb nu een nieuwe strategie (weer in wit), zou iemand aan willen geven of ik op de goede weg zit? Ik ben nu aan het turven hoe vaak elk groepje voorkomt, dus hoe vaak 3 rode, hoe vaak 2rode1gele, etc. en dan hoop ik straks elk groepje aan een letter te kunnen verbinden.
Promethium schreef:
10-12-2017 10:51
Ik heb nu een nieuwe strategie (weer in wit), zou iemand aan willen geven of ik op de goede weg zit? Ik ben nu aan het turven hoe vaak elk groepje voorkomt, dus hoe vaak 3 rode, hoe vaak 2rode1gele, etc. en dan hoop ik straks elk groepje aan een letter te kunnen verbinden.
Je denkt verkeerd/te moeilijk...
Zou je een hint willen geven? Ik heb nu echt geen idee..
Ehhh ik weet niet hoe ik een hint moet geven zonder teveel te zeggen ;-D

Ik heb het idee (gezien het feit dat er een aantal nieuwe leden zijn) dat mensen googlen op de aivd puzzel, en dan zijn hints die teveel weggeven niet leuk, en wordt het misschien te makkelijk gemaakt.
Dat is waar, jammer voor mij! Mag ik je een PB'tje sturen erover?
Yep
Corona67 schreef:
10-12-2017 10:54
Je denkt verkeerd/te moeilijk...
Ik heb m!!! Tenminste, ik heb 3 woorden en nog geen onregelmatigheden tegen gekomen, dus dit zou m moeten zijn! :cheer2:
Promethium schreef:
10-12-2017 12:13
Ik heb m!!! Tenminste, ik heb 3 woorden en nog geen onregelmatigheden tegen gekomen, dus dit zou m moeten zijn! :cheer2:
Yeahhhhh!!!!
Jaaaa! Het is gelukt!
Ik heb inmiddels eindelijk een oplossing! En ik vond serieus Cup a soup de enige hint waar ik wat aan had!! Omdat ik hetzelfde probleem als corona had.

Maar nu vraag ik me af of dit het is, of dat er meer achter zit. Voornamelijk omdat ik één van de meest prominente elementen van het plaatje niet gebruikt heb.
appelstroop_88 schreef:
10-12-2017 13:17
Ik heb inmiddels eindelijk een oplossing! En ik vond serieus Cup a soup de enige hint waar ik wat aan had!! Omdat ik hetzelfde probleem als corona had.

Maar nu vraag ik me af of dit het is, of dat er meer achter zit. Voornamelijk omdat ik één van de meest prominente elementen van het plaatje niet gebruikt heb.
Van teaser nummer 1 bedoel je?
Corona67 schreef:
10-12-2017 13:29
Van teaser nummer 1 bedoel je?
Ja! Of loop ik alweer hopeloos achter en had ik teaser nr 2 al moeten zien? Echt waar, ik ben als beginneling te neurotisch voor dit gebeuren :').

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven