AIVD kerstpuzzel 2017
vrijdag 1 december 2017 om 22:40
Hij komt er weer aan. Op 12 december wordt hij gepubliceerd, maar de AIVD heeft alvast een teaser op twitter geplaatst waarover we onze mooie hoofdjes kunnen breken.
Het schijnt trouwens dat hij dit jaar moeilijker wordt.
https://www.aivd.nl/onderwerpen/informa ... uzzel-2017
En balletjes op twitter
https://twitter.com/aivd

Allen succes ermee
Het schijnt trouwens dat hij dit jaar moeilijker wordt.
https://www.aivd.nl/onderwerpen/informa ... uzzel-2017
En balletjes op twitter
https://twitter.com/aivd

Allen succes ermee

Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
zaterdag 9 december 2017 om 19:50
Hoe ik nu denk (even in het wit):
Volgens mij is elke strook een woord, dus dan zou het een zin zijn van 17 woorden. Elk groepje ballen van 2 of 3 is dan een letter. Elke kleur staat denk ik voor een getal, die getallen samen zouden dan weer een getal moeten vormen, wat om te zetten is naar de letters in getallen. Maar zelfs al klopt die theorie, dan is het nog een heel uitzoekwerk haha!
Volgens mij is elke strook een woord, dus dan zou het een zin zijn van 17 woorden. Elk groepje ballen van 2 of 3 is dan een letter. Elke kleur staat denk ik voor een getal, die getallen samen zouden dan weer een getal moeten vormen, wat om te zetten is naar de letters in getallen. Maar zelfs al klopt die theorie, dan is het nog een heel uitzoekwerk haha!

zaterdag 9 december 2017 om 19:57
Zo ongeveer denk ik ook.Promethium schreef: ↑09-12-2017 19:50Hoe ik nu denk (even in het wit):
Alleen die losse blauwe daar zit ik mee. Dus ik zit helemaal fout denk ik.
zaterdag 9 december 2017 om 20:02
zaterdag 9 december 2017 om 20:11
Promethium schreef: ↑09-12-2017 20:02(in wit) Dan is het wellicht maar 1 woord of misschien dat alleen de rode bolletjes belangrijk zijn, omdat die zo groot bovenaan staat... Ik denk dat ik er dagen over ga doen om dit op te lossen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 9 december 2017 om 21:32
Nou, 11a is mij ook niet gelukt. Zat weer veel te moeilijk te denken en als je dan de oplossing ziet.kopjekoffie70 schreef: ↑08-12-2017 20:27Goed zo voor allen die de teaser opgelost hebben en een tip voor degenen die nog bezig zijn: kijk eens naar oudere puzzels en soms kan het ook helpen om het even weg te leggen.
Om de wachttijd te overbruggen, ben ik maar een beetje met die uit 2011 aan het stoeien.
Dit is opgave 11![]()
(Oplossingen graag in spoiler)
11.
a) (2 punten)
Als VROEGER gelijk is aan 14 en HEDEN gelijk is aan 9, waaraan is
TOEKOMST dan gelijk?
b) (2 punten)
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

zaterdag 9 december 2017 om 21:40
Probleem is dat je op zooooooooveel verschillende manieren kan denkenkopjekoffie70 schreef: ↑09-12-2017 21:32Nou, 11a is mij ook niet gelukt. Zat weer veel te moeilijk te denken en als je dan de oplossing ziet.
zaterdag 9 december 2017 om 21:47
Ja, en wat ook niet helpt, is dat je niet altijd zeker kan weten of je antwoord klopt. In het geval van 11a op zich wel en ook bij decoderen maar bij andere zoals deze bijv.
Bekijk de drie reeksen van woorden hieronder. Per reeks zijn er meerdere
woorden die logischerwijs op de plek van het vraagteken kunnen. Vind
voor elke reeks een geschikt woord.
a) (2 punten)
NEDER, WETEN, DINER, ? , VERBLIJF, ZELFS, ZWEVEN, CHALET,
NEOGEEN, TREIN
b) (2 punten)
LAFAARD, ABJECT, MAGMA, LADEKAST, PORSELEIN, AFZET, TAFEL,
THEATER, ? , PAPRIKA
c) (2 punten)
PATAT, TOORN , ? , WIGWAM, ZUURSTOF, TOPJE, NEUT, VETZUUR,
IJSGALA, MAAL
Er zijn ook woorden die in alledrie de reeksen op de gegeven plek
kunnen worden ingevoegd. Geef een voorbeeld hiervan. (2 punten)
Bekijk de drie reeksen van woorden hieronder. Per reeks zijn er meerdere
woorden die logischerwijs op de plek van het vraagteken kunnen. Vind
voor elke reeks een geschikt woord.
a) (2 punten)
NEDER, WETEN, DINER, ? , VERBLIJF, ZELFS, ZWEVEN, CHALET,
NEOGEEN, TREIN
b) (2 punten)
LAFAARD, ABJECT, MAGMA, LADEKAST, PORSELEIN, AFZET, TAFEL,
THEATER, ? , PAPRIKA
c) (2 punten)
PATAT, TOORN , ? , WIGWAM, ZUURSTOF, TOPJE, NEUT, VETZUUR,
IJSGALA, MAAL
Er zijn ook woorden die in alledrie de reeksen op de gegeven plek
kunnen worden ingevoegd. Geef een voorbeeld hiervan. (2 punten)

zondag 10 december 2017 om 10:51

zondag 10 december 2017 om 10:54
Je denkt verkeerd/te moeilijk...Promethium schreef: ↑10-12-2017 10:51Ik heb nu een nieuwe strategie (weer in wit), zou iemand aan willen geven of ik op de goede weg zit? Ik ben nu aan het turven hoe vaak elk groepje voorkomt, dus hoe vaak 3 rode, hoe vaak 2rode1gele, etc. en dan hoop ik straks elk groepje aan een letter te kunnen verbinden.

zondag 10 december 2017 om 11:11

zondag 10 december 2017 om 12:32
Yeahhhhh!!!!Promethium schreef: ↑10-12-2017 12:13Ik heb m!!! Tenminste, ik heb 3 woorden en nog geen onregelmatigheden tegen gekomen, dus dit zou m moeten zijn!![]()

zondag 10 december 2017 om 13:17
Ik heb inmiddels eindelijk een oplossing! En ik vond serieus Cup a soup de enige hint waar ik wat aan had!! Omdat ik hetzelfde probleem als corona had.
Maar nu vraag ik me af of dit het is, of dat er meer achter zit. Voornamelijk omdat ik één van de meest prominente elementen van het plaatje niet gebruikt heb.
Maar nu vraag ik me af of dit het is, of dat er meer achter zit. Voornamelijk omdat ik één van de meest prominente elementen van het plaatje niet gebruikt heb.

zondag 10 december 2017 om 13:29
Van teaser nummer 1 bedoel je?appelstroop_88 schreef: ↑10-12-2017 13:17Ik heb inmiddels eindelijk een oplossing! En ik vond serieus Cup a soup de enige hint waar ik wat aan had!! Omdat ik hetzelfde probleem als corona had.