Altijd en overal muziek en geluid
dinsdag 5 augustus 2025 om 16:34
Voel me nu echt een oude taart maar even een klaagtopic. Het valt me steeds weer op dat je werkelijk overal waar je tegenwoordig komt, muziek of de radio hoort. Of je nou boodschappen haalt bij de AH, door een winkelcentrum loopt, in de wachtkamer bij de tandarts zit (of in de stoel) echt overal is er geluid. Zo irritant! Voor mijn gevoel word het echt opgedrongen, want het staat niet bepaald zacht. Wie zegt dat het ik muziek wil horen tijdens het boodschappen halen of dat het mijn muzieksmaak is? Ook het gelal van radio dj’s die zogenaamd geinig zitten te doen kan me gestolen worden. Reclameblokken en jingles. Allemaal op stand 10. Kan dit niet stoppen?
Zo ik ben het kwijt
Zo ik ben het kwijt

dinsdag 5 augustus 2025 om 16:40
dinsdag 5 augustus 2025 om 16:53
Muziek in de supermarkt is toch niet van tegenwoordig? 20 jaar geleden iig ook al (God wat was dat irritant, die band op loop als je aan het werk was). Maar ik kan me je ergernis op veel plekken voorstellen. Bij bv de tandarts zou ik vragen of de muziek uitmag.
Ik begrijp overigens dat muziek in winkelcentra vaak de veiligheid bevorderd en er dan minder criminaliteit voorkomt, hangjongeren willen niet hangen bij 'saaie' muziek, er zijn dus ook positieve kanten. Ik zie trouwen nu vaak reclames voorbij komen van die loop oordingen, die zouden storend geluid filteren, terwijl je nog wel gewoon kunt communiceren. Misschien proberen waard?
Ik begrijp overigens dat muziek in winkelcentra vaak de veiligheid bevorderd en er dan minder criminaliteit voorkomt, hangjongeren willen niet hangen bij 'saaie' muziek, er zijn dus ook positieve kanten. Ik zie trouwen nu vaak reclames voorbij komen van die loop oordingen, die zouden storend geluid filteren, terwijl je nog wel gewoon kunt communiceren. Misschien proberen waard?
dinsdag 5 augustus 2025 om 16:54
Mee eens. Het zal aan de tijd liggen waarin we leven. Stilte kunnen veel mensen niet tegen. Wordt als ongemakkelijk ervaren. Nee, ik hoef geen herrie in de supermarkt of winkel te horen.
Het ergste vind ik vliegen. Eerst het gekakel en drukte op de luchthaven, dan in het vliegtuig. Maar goed, dit is een zijweggetje.
Het gebel en vooral op de luidspreker in het openbaar mag verboden worden. Mensen houden wat dat betreft weinig rekening met elkaar en het komt niet in hen op dat een ander er last van kan hebben.
Het ergste vind ik vliegen. Eerst het gekakel en drukte op de luchthaven, dan in het vliegtuig. Maar goed, dit is een zijweggetje.
Het gebel en vooral op de luidspreker in het openbaar mag verboden worden. Mensen houden wat dat betreft weinig rekening met elkaar en het komt niet in hen op dat een ander er last van kan hebben.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
dinsdag 5 augustus 2025 om 16:57
Ik vind muziek niet zo erg, maar die telefoongesprekken kunnen mij ook gevoeglijk worden gestolen. Dat er dan zo'n eenzame kerel over straat loopt die blijkbaar met behulp van een headset aan het vergaderen is, op windkracht tien. Daar krijg ik echt moordneigingen van. En nee, het zijn echt niet alleen jongeren. Ik zie ook meer dan genoeg ouwe besjes die hun dagelijkse beslommeringen luidkeels in hun telefoon lopen te schreeuwen tijdens het winkelen.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
dinsdag 5 augustus 2025 om 17:08
Waitingforthenight schreef: ↑05-08-2025 16:53Muziek in de supermarkt is toch niet van tegenwoordig? 20 jaar geleden iig ook al (God wat was dat irritant, die band op loop als je aan het werk was). Maar ik kan me je ergernis op veel plekken voorstellen. Bij bv de tandarts zou ik vragen of de muziek uitmag.
Maar ik vind het een beetje de omgekeerde wereld als mensen allemaal oortjes moeten gebruiken om geen ongewenste muziek te moeten horen. Lijkt me voor mensen met ADHD of ASS al helemaal vervelend, maar die zijn misschien juist meer erop ingespeeld?
En inderdaad mensen die op de speaker bellen en mij ongevraagd op luide toon trakteren op persoonlijke gesprekken vind ik ook asociaal.
Maar goed ik word oud.
dinsdag 5 augustus 2025 om 17:09
Ik zat vorige week in een wachtkamer/receptie van een advocatenkantoor en daar stond een radio op de vloer keihard te schetteren. Ik vond dat zo'n rare plek voor een radio. Er zat trouwens ook een briefje op geplakt, met het verzoek niet de zender te veranderen of het uit te zetten, dus ik denk dat er meerdere mensen geweest zijn die dit raar vonden.
dinsdag 5 augustus 2025 om 17:09
Zo eens!appelvlaai0 schreef: ↑05-08-2025 16:40Dan klaag ik mee.
Ik vind het ook rete irritant, en vaak ook overweldigend.
Maar ook dat gebel overal, te pas en te onpas met beeld zonder beeld.
Ik hoef al die gesprekken niet te horen.
Men wordt overvoerd door alle geluiden, gesprekken, muziek etc..
Lijkt wel of rust taboe is.
I am the one who has to die, when it's time for me to die. So let me live my life the way I want to. -Jimmi Hendrix-
dinsdag 5 augustus 2025 om 17:11
dinsdag 5 augustus 2025 om 17:14
Ik heb begrepen dat het bij huisartsen en tandartsen te maken heeft met privacy.
Doordat er muziek is in de wachtkamer kun je niet verstaan wat er bij de balie besproken wordt, of evt wat er in de spreekkamer besproken wordt als die dichtbij de wachtkamer zit.
Doordat er muziek is in de wachtkamer kun je niet verstaan wat er bij de balie besproken wordt, of evt wat er in de spreekkamer besproken wordt als die dichtbij de wachtkamer zit.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 5 augustus 2025 om 17:19
Ja dat heb ik ook gehoord. Bij de balie kan ik me er iets bij voorstellen maar de spreekkamers moeten beter of op een andere manier geïsoleerd worden, lijkt mij.
dinsdag 5 augustus 2025 om 17:20
Ik klaag mee. Wachtmuziek als je in de wacht staat aan de telefoon blijft urenlang als een oorwurm in mijn hoofd hangen (zou aan ADHD kunnen liggen). Instructievideo's of nieuwsvideo's hebben al-tijd achtergrondmuziek wat het moeilijk maakt me op het onderwerp te concentreren omdat ik het niet kan filteren. Goddank hebben mijn buren nooit muziek aan in de tuin, want dat lijkt me de hel. Thuis is de plek waar ik tot rust kan komen en ontprikkelen. Ik luister al meer dan 10 jaar niet meer naar de radio. Ik heb er niet eens een en ik mis het totaal niet.
Ik vind hier dingen van.
dinsdag 5 augustus 2025 om 17:24
Dat denk ik ook. Ik houd echt van stilte. Het liefst woonde ik in een hutje op de hei. Waar je alleen maar vogels en de wind hoort.
I am the one who has to die, when it's time for me to die. So let me live my life the way I want to. -Jimmi Hendrix-
dinsdag 5 augustus 2025 om 17:32
Grappig, juist van harde wind kan ik erg overprikkeld raken. Het geruis in mijn oren, haren die kriebelen tegen mijn huid vanwege het wapperen (mijn haar is te kort om strak uit mijn gezicht te dragen), kleding die flappert en beweegt...
dinsdag 5 augustus 2025 om 17:34
Vogels en wind maken mij gek. Wat een overweldigend geluid kan dat zijn.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 5 augustus 2025 om 17:35

David Dunning
David Dunning
dinsdag 5 augustus 2025 om 17:39
Oh grappig dat zowel jij als itsnojoke daar last van hebben. Lijkt me overigens wel lastig of valt dat mee?
Gister toen ik naar bed ging waaide het hard en het regende. Zo rustgevend vind ik dat. En in de achtertuin vliegen de musjes je om de oren. Maar het geluid van een duif, daar kan ik inderdaad ook wel gek van worden. Maar dat is tot nu toe de enige vogel.
dinsdag 5 augustus 2025 om 17:44
Harde wind vind ik alleen vervelend als ik buiten ben. Het geluid van de wind als ik zelf binnen ben, kan ik wel buitensluiten.Johanna schreef: ↑05-08-2025 17:39Oh grappig dat zowel jij als itsnojoke daar last van hebben. Lijkt me overigens wel lastig of valt dat mee?
Gister toen ik naar bed ging waaide het hard en het regende. Zo rustgevend vind ik dat. En in de achtertuin vliegen de musjes je om de oren. Maar het geluid van een duif, daar kan ik inderdaad ook wel gek van worden. Maar dat is tot nu toe de enige vogel.
Vogels hangt sterk af van het geluid. Een beetje goedmoedig getjilp terwijl ik buiten zit, prima. Parkieten, papegaaien of aanverwante? Niet te doen, dat geluid snijdt dwars door me heen. De kippen van de buren kunnen ook vreselijk tekeer gaan, heel onaangenaam geluid, als kokhalzen.
Regen als je in bed ligt vindt mijn man ook heerlijk rustgevend. Ik doe dan oordopjes in.
Allemaal niet zo lastig hoor, valt wel mee. Al heb ik wel eens geprobeerd om uit te leggen aan een enkeling hoe ik harde wind ervaar, maar ik stuit alleen maar op verbaasde blikken en onbegrip. Ik begrijp op mijn beurt best dat sommige mensen het heerlijk vinden om op het strand lekker uit te waaien, als ik het maar niet hoeft.
itsnojoke wijzigde dit bericht op 05-08-2025 17:49
14.93% gewijzigd
dinsdag 5 augustus 2025 om 17:45
Sabeltandcavia schreef: ↑05-08-2025 17:20Ik klaag mee. Wachtmuziek als je in de wacht staat aan de telefoon blijft urenlang als een oorwurm in mijn hoofd hangen (zou aan ADHD kunnen liggen). Instructievideo's of nieuwsvideo's hebben al-tijd achtergrondmuziek wat het moeilijk maakt me op het onderwerp te concentreren omdat ik het niet kan filteren. Goddank hebben mijn buren nooit muziek aan in de tuin, want dat lijkt me de hel. Thuis is de plek waar ik tot rust kan komen en ontprikkelen. Ik luister al meer dan 10 jaar niet meer naar de radio. Ik heb er niet eens een en ik mis het totaal niet.
Nou inderdaad, waarom is dat? Het gaat toch om de uitleg. Mij valt vooral de muziek in tv-programma's op. Ik vind Masterchef een leuk programma en ik heb geprobeerd ernaar te kijken, maar ik werd compleet overprikkeld door de constante muziekjes. Alle stilte moet worden opgevuld.
nerdopviva wijzigde dit bericht op 05-08-2025 17:48
0.05% gewijzigd
dinsdag 5 augustus 2025 om 17:47
Wat ik vooral niet begrijp, is dat zoveel mensen in het openbaar op speaker bellen of dat ze filmpjes met geluid afdraaien in OV ofzo. Zeker als mensen zitten te tiktokken, vind ik dat laatste gekmakend. Dat je dat als puber allemaal niet doorhebt, snap ik echt wel, maar dat volwassenen er ook zo bij zitten/lopen snap ik echt niet.
dinsdag 5 augustus 2025 om 17:48
In de stad waar ik woon, is een groot plein met heel veel terrassen (ik zit er nooit, vind het te massaal).
Toen ik er laatst sinds tijden weer eens langsfietste, was het niet alleen megadruk (met veel geroezemoes) maar kwam er ook nog best harde muziek, uit speakers erom heen. Leek wel alsof het een of ander festival was - maar dan met slechte boenkeboenke muziek. Daar zit je toch helemaal niet op te wachten op een terras? Wat is er mis met gewoon het geroezemoes van pratende mensen, zou je denken.
Toen ik er laatst sinds tijden weer eens langsfietste, was het niet alleen megadruk (met veel geroezemoes) maar kwam er ook nog best harde muziek, uit speakers erom heen. Leek wel alsof het een of ander festival was - maar dan met slechte boenkeboenke muziek. Daar zit je toch helemaal niet op te wachten op een terras? Wat is er mis met gewoon het geroezemoes van pratende mensen, zou je denken.
Nothing happens for a reason
dinsdag 5 augustus 2025 om 17:49
Telefoneren met iemand op de speaker is de laatste ‘trend’ waar ik me aan erger. Ik wil die gesprekken niet horen.
Laatst nog een vrouw die in de stiltecoupé in de trein keihard zat te bellen, dus ik wijs haar op het bordje en mevrouw tettert door. Weer zeg ik er wat van dat ze in de hele trein kan bellen (helaas) maar niet in de stiltecoupé. ‘I know!’ zei ze geërgerd en met veel gezucht hing ze op om vervolgens driftig op haar laptop verder te typen.
Laatst nog een vrouw die in de stiltecoupé in de trein keihard zat te bellen, dus ik wijs haar op het bordje en mevrouw tettert door. Weer zeg ik er wat van dat ze in de hele trein kan bellen (helaas) maar niet in de stiltecoupé. ‘I know!’ zei ze geërgerd en met veel gezucht hing ze op om vervolgens driftig op haar laptop verder te typen.
dinsdag 5 augustus 2025 om 17:55
Maar dan denk ik, als je geluid of muziek wil horen, neem dan zelf oortjes mee met het geluid van je keuze. Nu moet iedereen in de HEMA verplicht meegenieten van radio 3.
dinsdag 5 augustus 2025 om 17:57
Ja dit dus. Laatst ook ergens gaan eten. Was een zogenaamde “hippe” tent. Keiharde dreunmuziek, letterlijk op het geluidsniveau van een bar of disco. Dus niks achtergrondmuziek. Je kon geen normaal gesprek voeren. We zijn er weggegaan.juliet64 schreef: ↑05-08-2025 17:48In de stad waar ik woon, is een groot plein met heel veel terrassen (ik zit er nooit, vind het te massaal).

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in