band en velg kapot

26-11-2010 11:37 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
iemand vragen om metje mee terug te gaan, band wisselen en aar de garage rijden. of zelf teruggaan met krik.
Ik zou de garage er even buiten houden maar gewoon met een vriend of familielid, die wel een krik heeft, naar de auto toegaan om de band te verwisselen.

Daar bespaar je denk ik aardig wat mee. Succes.
Leen een krik en leer jezelf hoe je een band moet verwisselen. Neem eventueel een connaisseur mee voor tips & trics, maar leer het wel!
Enneh: als jij genoeg betaalt wil een sleepwagen je best komen halen hoor. Maar het lijkt me een beetje overdreven.
.
.
Ik weet bijna zeker dat jij een krik in je auto hebt. Kijk even in het onderhoudsboekje waar die ligt. Zit vaak heel slim in het reservewiel compartiment verwerkt.
.
Enneh.. het is te doen hoor. Mijn zusje heeft laatst ook een lekke band gehad en die zelf verwisselt. Vond ik zo ontzettend stoer van haar.

Ik bel dus gewoon de wegenwacht. Begin er niet aan.
Misschien toch de garage even bellen?

Mijn garage komt mij gratis ophalen bij pech in de eigen woonplaats. Voorwaarde is wel dat de auto bij hen in onderhoud moet zijn.

Band verwisselen kun je (al dan niet met hulp van iemand anders) misschien zelf nog wel, maar voor die velg heb je waarschijnlijk toch de garage nodig. Je zou ze in ieder geval even kunnen bellen om te informeren.
zou kunnen, wat voor auto heb je?
Garage bellen is best gebruikelijk (of een pechdienst, misschien levert jouw verzekeraar ook een soort pechhulp?) omdat veel auto's tegenwoordig geen volwaardig reservewiel meer hebben, soms een thuiskomertje, maar vaak alleen maar een spuitbus en compressortje om een klein rond lek mee te kunnen dichten.

Bij een forse beschadiging van de band, moet de auto dan dus worden weggetakeld.....

Indien je wel een krik in de auto hebt: vaak zijn die van een inferieur materiaal en/of ontwerp, nog niet zo makkelijk (hangt ook van de locatie van de auto af) om hem te gebruiken waarvoor hij bedoeld is.

Kruissleutel: soms zitten de moeren vastgeroest, niet makkelijk om ze dan los te krijgen (WD-40 er op spuiten, even wachten en een extra lange goede kwaliteit wielmoersleutel kan dan helpen).
Oeps, zie nu dat je auto niet in je eigen woonplaats staat.

Maar informeren bij je garage kan altijd, toch?
quote:sing22me schreef op 26 november 2010 @ 11:49:

[...]

Oh, dat ook nog... heb ik niet goed gekeken misschien? ....?

Daar heb ik op het moment eigenlijk weinig aan, want onderhoudsboekje ligt nog in de auto en de wel of niet bestaande krik ook.welke auto heb je? Ga ik wel even kijken of ik het via google kan vinden.
Koop een krik, ga terug en rij dan direkt naar de garage (u gaat niet langs START en ontvangt geen 20.000 gulden)
.
.
een band verwisselen is echt niet moeilijk.
A. HANDREM VAST

1. Schroeven alvast enigszins losmaken.

2. Opkrikken (zie handleiding auto)

3. Schroeven helemaal losmaken, band verwisselen

4. Schroeven stevig aandraaien

5. Neerkrikken

6. Schroeven nog harder vast maken

Nog makkelijker dan het bijvullen van de verwarming
.
quote:JohnnyCake schreef op 26 november 2010 @ 11:59:

A. HANDREM VAST

1. Schroeven alvast enigszins losmaken.

2. Opkrikken (zie handleiding auto)

3. Schroeven helemaal losmaken, band verwisselen

4. Schroeven stevig aandraaien

5. Neerkrikken

6. Schroeven nog harder vast maken

Nog makkelijker dan het bijvullen van de verwarming

Je weet waarom dames het liever aan heren overlaten hè? Omdat je er vieze handen van krijgt (ja ik ben ook een vrouw)
.
Oh, en als je de schroeven niet loskrijgt met je armen aan de kruissleutel, geef er dan een gerichte trap op. Je benen zijn veel sterker dan je armen

Idem met weer vastmaken.
Kan geen pdf vinden van het onderhoudsboekje. Schijnt nogal groot te zijn lees ik op de forums. Dus niemand heeft er nog een pdf van gemaakt.

succes igg..

Meestal ligt de krik dus bij het reservewiel. Soms eronder, soms op een slimme manier bij de velg gemonteerd.

In het boekje ga je ook vinden hoe je hem moet gebruiken en waar je hem neer moet zetten. De meeste auto's hebben daar een speciale plek voor.

Succes!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven