Be ik te oud voor het forum?

23-05-2023 09:00 122 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo maar een gedachte, vandaag is m'n jongste 41 geworden. Nostalgisch word ik ervan, en tegelijkertijd vroeg ik me af terwijl ik even aan het scrollen was op het forum: ben ik hier eigenlijk niet te oud (voor) inmiddels?
Of zijn er nog meer 50/60 plussers die hier nog, al dan niet actief, meelezen of meeschrijven?
yasmijn schreef:
23-05-2023 11:18
Die generatie ging juist lekker tekeer. Dat waren geen sneeuwvlokjes. Love en seks en rock and roll en bloemen in je haar weet je wel. BH’s verbranden, baas in eigen buik, nieuwe muziek, beetje blowen.
Of beetje veel (blowen).
LuciFee2023 schreef:
23-05-2023 11:23
Het is boomerpraat inderdaad.

Lijkt me ook heel vervelend als je echt zo negatief denkt over de jongere medemens en niet kan zien dat zij gelukkig anders kijken naar bepaalde ouderwetse nare zaken. Lijkt me ook eenzaam als je dat steeds op die manier moet uiten. Mensen raken je dan zat.

En ze maken ook zat narigheid mee, misschien wel meer dan de generaties na de oorlog.
Ja, die jongeren hebben het m.i. echt niet heel makkelijk in bepaalde opzichten.
yasmijn schreef:
23-05-2023 11:18
Die generatie ging juist lekker tekeer. Dat waren geen sneeuwvlokjes. Love en seks en rock and roll en bloemen in je haar weet je wel. BH’s verbranden, baas in eigen buik, nieuwe muziek, beetje blowen.
Ook niet allemaal. Ligt er aan waar je woonde, hoe vrij je jezelf kon maken, wat voor vrienden je had.
Er waren in die tijd ook zat die nog kozen voor traditioneel en ouderwets.
Grief is just love with nowhere to go
Boomers zijn in de 70 hè? Die zijn allang met de vut of pensioen. De 60ers van nu werken nog gewoon. Dat zijn geen boomers.

De blowende recalcitrante hippies (boomers) van toen die ik ken zijn nu allemaal brave opa’s en oma’s die anti-rook zijn en met de kleinkinderen optrekken.
De mensen die geboren zijn tussen (grofweg) 1945 en 1955 worden doorgaans aangeduid als (baby)boomers. Deze generatie heeft een aantal gemeenschappelijke ervaringen.
yasmijn schreef:
23-05-2023 11:36
De mensen die geboren zijn tussen (grofweg) 1945 en 1955 worden doorgaans aangeduid als (baby)boomers. Deze generatie heeft een aantal gemeenschappelijke ervaringen.
Dat is de generatie van mijn ouders, maar die waren echt heel braafjes hoor en veel familieleden, vrienden van hun leeftijd ook. Je moest je wel durven losmaken van de verwachtingen van je ouders en je omgeving. Ik denk dat de jonge mensen in de steden sneller meegingen in de hippiesfeer.
Maleficent schreef:
23-05-2023 11:43
Dat is de generatie van mijn ouders, maar die waren echt heel braafjes hoor en veel familieleden, vrienden van hun leeftijd ook. Je moest je wel durven losmaken van de verwachtingen van je ouders en je omgeving. Ik denk dat de jonge mensen in de steden sneller meegingen in de hippiesfeer.
Mijn vader was zakenman met een groot familiebedrijf (geboren in 1942, is nog alive and kicking) en mijn moeder hippie. In het oosten des landes. Ik herinner me dat ik het stom vond, stond ze bij het schoolplein met zo’n suède franjejack met rafels en lange rokken en laarzen en dingen in het haar, tussen al die moeders met mantelpakjes en keurige schoenen.
Ik dankte de hemel ze daar een keer klaar mee was, met dat hippie zijn en gewone kleren ging dragen.
Mijn vriendinnetjes vonden haar cool. 😆
Interessant wel, "welke generatie heeft het zwaarder (gehad)".

Ik ben Gen X en mijn kinderen zijn Gen Z.
Zelf heb ik een bijzonder slechte relatie met mijn Boomer-ouders. Financieel hadden/hebben zij het relatief beter dan ik, toen kon er nog op één salaris geleefd worden. Maar ik kon tenminste nog op mijn 18e het huis uit en had een leuk studentenleven. En mijn man en ik hebben (op twee salarissen) een huis kunnen kopen.
Wat dat betreft maak ik me weer zorgen om mijn kinderen. Gelukkig wonen we in een grote studentenstad, want straks op kamers wonen als ze studeren is zo goed als onmogelijk, zowel financieel en om uberhaupt iets te vinden. Ik verwacht dat ze hun geluk elders in de wereld gaan proberen te vinden.

Maar goed, snowflakes kan ik ze absoluut niet noemen en eerljjk gezegd vind ik dit ronduit onaardig. Het is gewoon een andere generatie, met andere zorgen.
Haha Okee, midden 20er hier.
Nu ben ik heel benieuwd. Wat bedoelen jullie met de opmerking ‘vroeger was het anders’ ‘vroeger was het makkelijker/moeilijker’.

Eigenlijk is mijn vraag; wat is voor jouw gevoel nu het grootste verschil qua omgeving, beleving, problemen voor de jongeren van nu en van vroeger?
Mighty_Macaw schreef:
23-05-2023 11:57
Dat bedoelde ik ook een beetje met mijn vraag.

Mij lijkt het fantastisch om 20 jaar terug te hebben geleefd. Zonder telefoon.
Jongen besteden vaak 5/6 uur per dag op de telefoon. Vroeger zat je die tijd met vrienden te genieten van het weer?
Mighty_Macaw schreef:
23-05-2023 11:57
Ja vind ik ook wel lastig. Ik denk dat de pubers van nu het absoluut heel pittig hebben met social media. Zoals bijvoorbeeld, als je al de pispaal bent, dan is daar niet meer aan te ontkomen. Het gaat 24 upd door, want het is overdag op school, maar gaat daarna door op de telefoons.

Dat lijkt me vreselijk. Ik weet wat het is om gepest te worden, maar ik denk dat het nu veel zwaarder is, want het stopt niet als je vrij bent en de getypte teksten zijn ook erg hard, ik ken een jongen en die kreeg in het weekend berichtjes met: 'jij kunt beter niet bestaan' of 'je doet iedereen een plezier als je jezelf van kant maakt'. Anoniem natuurlijk dus je kan er niks mee.

Ik kan me best voorstellen dat gepeste kinderen erg depressief worden.
Babyboomers zijn de meest welvarende generatie ooit. De jongeren van nu gaan die luxe niet krijgen, wordt vaak gezegd. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn, zegt econoom Peter Hein van Mulligen.

Babyboomers, geboren tussen 1945 en 1955, hebben een gigantische welvaartssprong gemaakt ten opzichte van de generatie voor hen, vertelt hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat kwam vooral door de vondst van Gronings gas, dat de economie flink stimuleerde. Er was geld, huizen waren er voldoende en, ondanks de hogere rente, relatief goedkoop.

Ouder dus rijker

Vanuit de generaties x, y en z, die na de babyboomers kwamen, klinkt vaak frustratie. 'Boomers' hebben het beter dan zij het ooit zullen hebben, wordt vaak gezegd. En inderdaad: "Boomers zijn als geen andere generatie opgegroeid in een tijd waarin het economisch heel goed ging", zegt Van Mulligen.

Het gevolg daarvan is dat ze er nu - over het algemeen - warmpjes bij zitten. Maar dat heeft er ook mee te maken dat ze ouder zijn, voegt de econoom toe. "Ze hebben lang de tijd gehad om een vermogen op te bouwen. Dat is logisch."

'Millennials hebben het beter'

De leefsituaties van jongeren nu en babyboomers nu zijn eigenlijk niet goed met elkaar te vergelijken, vindt econoom Van Mulligen. "Het zou eerlijk zijn als de huidige 30'ers kijken naar hoe de boomers het hadden toen zij in de 30 waren."

Dan ontstaat er een ander beeld: "Het inkomen van babyboomers was rond hun 30ste een stuk lager dan die van jongeren nu. Dat heeft ermee te maken dat - met name vrouwen - minder hoog waren opgeleid", weet de expert. "Als je die vergelijking maakt, hebben de millennials van nu het een stuk beter dan de babyboomers toen ze jong waren."

En toch hebben veel jongeren het idee dat ze later een zwaardere last moeten dragen dan hun ouders nu. Dat geldt bijvoorbeeld voor student Chiel Boot, die onderdeel is van wat vaak de 'pechgeneratie' wordt genoemd. Hij heeft een hoge studieschuld door het sociaal leenstelsel en op de huidige woningmarkt is het voor hem moeilijk om een betaalbaar huis te vinden.

Chiel lacht een beetje als er naar de hoogte van zijn studieschuld gevraagd wordt. "Tsja, wat is hoog? Ik denk wel een beetje gemiddeld", antwoordt hij. Of de student niet een preciezer bedrag kan noemen? "Meerdere jaarinkomens."

Lost generation

Afstuderen met een hoge studieschuld, de hoofdprijs betalen voor een kamer, niet kunnen doorstromen, geen energiecompensatie: het ziet er inderdaad niet bepaald rooskleurig uit voor de jongeren van nu.

Maar dat de hele generatie er niet bovenop zal komen, is onzin volgens Van Mulligen. "Dat zal echt wel meevallen. Die armoedeval werd ook verwacht bij de zogenoemde lost generation in de jaren 80. Toen was er ook sprake van veel werkloosheid. Die zitten er nu ook warmpjes bij."
Monique1818 schreef:
23-05-2023 12:02

Mij lijkt het fantastisch om 20 jaar terug te hebben geleefd. Zonder telefoon.
Jongen besteden vaak 5/6 uur per dag op de telefoon. Vroeger zat je die tijd met vrienden te genieten van het weer?
Ik vond mijn stap periode echt geweldig en ik kan me niet voorstellen dat het nu leuker is. Sowieso als ik filmpjes zie van een rave of een houseparty van 25-30 jaar terug waar iedereen saamhorig stond te dansen en op ging in de muziek ipv dat iedereen nu naar het podium kijkt naar een dj show vanachter een scherm waarmee ze alles filmen.

Het moet nu een beleving zijn met podia met lichtshows en vuurwerk en de hele rambam, ik vond juist altijd dat underground gevoel wat het vroeger had veel gezelliger. Maar goed, dat is mijn gevoel he, kan best zijn dat de jonkies dit helemaal geweldig vinden.

En zonder telefoons met je vrienden op pad, dat ken ik nog wel, wij hadden allemaal verschillende hangplekken waar we stonden te kletsen en we waren aan het klooien met Puchjes en de eerste scooters. Uit verveling deden we ook wel echt stomme en onveilige dingen, maar dat zie ik nu achteraf pas in, dat dat allemaal niet erg slim was.
Koffieverkeerd schreef:
23-05-2023 11:28
Hier een fossiel met 1 nickchange. Uit pure ellende, het was beter zo.
Ik ben meegegroeid met het forum, en dat zal zo wel blijven. Die ene poging die ze waagden om met het forum te stoppen zullen ze niet nog eens proberen, toch?

Even voor de duidelijkheid. Ik zit niet te vissen naar je oude nick. Die hoef ik helemaal niet te weten. Maar ik ben dus wel benieuwd of ik je "ken" van vroeger. Dat je zo'n slaak van herkenning zucht: "O, echt, wat leuk dat jij er ook nog steeds bent.". En dat heb ik dus met veel anderen ook. Ben bijvoorbeeld heel benieuwd of de vrouw (ik noem bewust GEEN nick) die bijna life beviel op het forum hier bijvoorbeeld ook nog steeds onherkenbaar rondhuppelt. Haar kind is inmiddels een ruime tiener. En zo nog een aantal anderen waar ik benieuwd naar ben of ze er nog zijn.
Honolulu schreef:
23-05-2023 12:34
Ben bijvoorbeeld heel benieuwd of de vrouw (ik noem bewust GEEN nick) die bijna life beviel op het forum hier bijvoorbeeld ook nog steeds onherkenbaar rondhuppelt. Haar kind is inmiddels een ruime tiener. En zo nog een aantal anderen waar ik benieuwd naar ben of ze er nog zijn.
Ik heb best veel mensen leren kennen in het echte leven die hier vroeger elke dag op het forum zaten (of ik heb er nog contact mee via social media) maar daarvan zijn er nog maar heel weinig actief op het forum.
We hadden geen mobiel inderdaad. Als we op zaterdagavond in de kroeg waren en we misten iemand, dan ging je naar de telefooncel. Daar moest een kwartje in.
En er stond altijd een fikse rij bij die telefooncel.
yasmijn schreef:
23-05-2023 12:11
Babyboomers zijn de meest welvarende generatie ooit. De jongeren van nu gaan die luxe niet krijgen, wordt vaak gezegd. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn, zegt econoom Peter Hein van Mulligen.

Babyboomers, geboren tussen 1945 en 1955, hebben een gigantische welvaartssprong gemaakt ten opzichte van de generatie voor hen, vertelt hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat kwam vooral door de vondst van Gronings gas, dat de economie flink stimuleerde. Er was geld, huizen waren er voldoende en, ondanks de hogere rente, relatief goedkoop.

Ouder dus rijker

<Knip>

En degenen die nu het hardst klagen over de prijsstijgingen. Met hun afbetaalde koophuis en spaargeld op de bank. (Tenminste in mijn omgeving)
yasmijn schreef:
23-05-2023 12:39
We hadden geen mobiel inderdaad. Als we op zaterdagavond in de kroeg waren en we misten iemand, dan ging je naar de telefooncel. Daar moest een kwartje in.
Ik ben nog van de tijd van de telefoonkaart waar je mee kon bellen. Vlak daarna kreeg je de pieper. Dan kreeg je een seintje dat iemand wilde dat je terug belde. En dan kon je alsnog naar de telefooncel als je buiten de deur was.

Sowieso, thuis bellen was ook een crime, dat ding stond vast in de woonkamer en iedereen luisterde met je mee.
yasmijn schreef:
23-05-2023 12:39

Of we trokken onze conclusie op kennis uit het verleden.

Zal wel geen zin meer hebben gehad.

Zal wel geen geld meer hebben gehad.

Mocht niet van nieuwe verkering.

Etc etc.
Andersom schreef:
23-05-2023 12:43
En degenen die nu het hardst klagen over de prijsstijgingen. Met hun afbetaalde koophuis en spaargeld op de bank. (Tenminste in mijn omgeving)
Mijn ouders vinden dat ik mijn leven maar slecht voor elkaar heb, snappen niet dat ik geen dikke spaarrekening heb, geen splinternieuwe keuken en geen verzekeringen heb afgesloten voor elke potentiële scheet.
LuciFee2023 schreef:
23-05-2023 11:23
Het is boomerpraat inderdaad.

Lijkt me ook heel vervelend als je echt zo negatief denkt over de jongere medemens en niet kan zien dat zij gelukkig anders kijken naar bepaalde ouderwetse nare zaken. Lijkt me ook eenzaam als je dat steeds op die manier moet uiten. Mensen raken je dan zat.

En ze maken ook zat narigheid mee, misschien wel meer dan de generaties na de oorlog.
Er spreekt ook vaak een bepaalde superioriteit uit. Jezelf op de borst slaan. Jouw generatie wist wel hoe het moest. En tegelijk medelijden met de nieuwe generatie tonen.

“Die arme stakkers. Ze hebben het zoveel beter dan ons maar ze bakken er niks van.”
Elizabethie schreef:
23-05-2023 09:00
Zo maar een gedachte, vandaag is m'n jongste 41 geworden. Nostalgisch word ik ervan, en tegelijkertijd vroeg ik me af terwijl ik even aan het scrollen was op het forum: ben ik hier eigenlijk niet te oud (voor) inmiddels?
Of zijn er nog meer 50/60 plussers die hier nog, al dan niet actief, meelezen of meeschrijven?
Je mag zelf je topics kiezen. Dus onderwerpen die te maken hebben met zwanger van de 2e gewoon lekker overslaan.
Gefeliciteerd en wat een jonge moeder. Ik ben een klein stukje ouder dan je jongste en als mijn moeder nog zou leven, zou ze midden 70 zijn. Dus 50/60 is voor mij piepjes jong.
Sjulia schreef:
23-05-2023 12:51
Er spreekt ook vaak een bepaalde superioriteit uit. Jezelf op de borst slaan. Jouw generatie wist wel hoe het moest. En tegelijk medelijden met de nieuwe generatie tonen.

“Die arme stakkers. Ze hebben het zoveel beter dan ons maar ze bakken er niks van.”

Ken jij mijn oom?

Hoezo woningschaarste? Er staat zoveel te koop! Jongeren willen voor een dubbeltje op de eerste rang. Toen zij kochten in 1963 lagen ze ook krom voor hun huis, maar het komt uiteindelijk altijd naar je toe bla bla bla.

Realiseert zich niet dat veel huizen twee keer zo duur zijn dan dat de doelgroep kan lenen. Dat kun je niet sparen voor een eerste inleg.
Hier ook een 50+'er en ik denk dat ik sinds 2010 of misschien iets eerder hier op het forum zit. Daarvoor op het Flairforum maar toen dat ter ziele ging hier naartoe gekomen.
Volgens mij lag de gemiddelde leeftijd 15 jaar geleden tussen de 30 en de 45. Dat schuift natuurlijk gewoon mee op, want al die dertigers en veertigers van toen hangen hier nog steeds. Past prima dus :D

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven