Bekeerde moslima's?

03-04-2010 19:00 382 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me al een tijdje aan het inlezen over de Islam en zit er over te denken om me binnenkort te bekeren. Ben een gewone nederlandse meid van 20 jaar.

Vroeg was ik helemaal tegen geloven en vond ik het maar onzin, maar sinds een tijdje ben ik er steeds meer in geintresseerd.

Ook doordat ik nogal een moeilijke jeugd heb gehad voelt dit als een warme deken waar ik rust krijg.

Graag zou ik willen praten met meiden die ook geintresseerd zijn in de Islam.

Ik heb het nog niemand uit mijn omgeving vertelt omdat ik bang ben voor de reacties.
Overigens gecondoleerd met je vader en schoonvader en hopelijk is er een passende behandeling voor je moeder mogelijk.
Ten eerste wil ik sarah2ndlife sterkte wensen met de gebeurtenissen in haar familie.

Maar ik wil nog wel even zeggen dat als je ons al per se wilt indelen, gooi dan geen valse beschuldigingen onze kant op.
quote:Donna schreef op 08 april 2010 @ 22:23:

[...]

Beste Sarah, heb ik ergens gerelateerd aan de Koran?

Je voelt je persoonlijk aangesproken, schaar je jezelf onder zuurpruimen, doemdenkers en zwartkijkers?

nee, totaal niet, maar ik lees en praat hier mee en ik kan uit jouw zin nou niet bepaald halen wie je ermee bedoelt, ook al hoef ik me niet aangesproken te voelen, ik vind het toch niet zo aardig overkomen voor iedereen die deelneemt aan de discussie.

En tot slot, had Yasmin aangegeven dat ze twijfelt en atheist, boedhist, joods or what ever wil worden, dan was mijn reactie exact hetzelfde geweest.

En weet je waarom beste Sarah?

Omdat ik mij onthoud om iemands keuze te bekritiseren, beschimpen en belachelijk maken.

dat doe ik ook niet, ik gaf wat voorbeelden die mij zouden weerhouden.

Leef en laat leven en Yasmin moet zelf ondervinden of de Islam iets voor haar is of niet.

Zeker waar maar , tis een open discussieforum, dus ik neem aan dat ik zo mijn tegenzin mag ventileren toch? ik zeg niks persoonlijks, ik geef alleen maar handreikingen zelfs om gelukkiger te kunnen worden, zo fout is dat niet, heel positief bedoeld en dat ik geen fan ben vd Koran moge duidelijk zijn, denk dat ik niet de enige ben en jij niet de enige die dat wel is, mooi toch

Reageer niet zo geprikkeld en probeer eens naar mensen te kijken zonder ze in moslims/ niet-moslims in te delen.

Want dat is hetgeen wat je met dit berichtje van je doet en niet ik.Nee hoor, ik heb het over een geloof, nooit over de mensen die het praktizeren, ik vind het geen mooi geloof.

Ik ben vandaag in de Nan Tien Temple geweest, bij Wollongong , daar voel ik me meer bij thuis, deze week werd daar de verjaardag gevierd van de vinder van het boeddhisme : Shakyamuni Buddha, geboren op 8 april 623 B.C.D in Noord India als Prins Siddharta.

Het is heel rustgevend en boeddha's citaten zijn vaak heel erg mooi en heerlijk om over na te denken.

Was echt een prachtige middag.
quote:nazife schreef op 08 april 2010 @ 22:28:

Ten eerste wil ik sarah2ndlife sterkte wensen met de gebeurtenissen in haar familie.

Maar ik wil nog wel even zeggen dat als je ons al per se wilt indelen, gooi dan geen valse beschuldigingen onze kant op.Als ik iemand sterkte wens zou ik nooit kritiek erachteraan gooien,maar dat maar even op de plank leggen, maar bedankt.
Eén kaars kan duizenden andere kaarsen aansteken zonder haar levensduur te verkorten

voor jullie allemaal.

quote:sarah2ndlife schreef op 11 april 2010 @ 13:11:

[...]

Nee hoor, ik heb het over een geloof, nooit over de mensen die het praktizeren, ik vind het geen mooi geloof.

Ik ben vandaag in de Nan Tien Temple geweest, bij Wollongong , daar voel ik me meer bij thuis, deze week werd daar de verjaardag gevierd van de vinder van het boeddhisme : Shakyamuni Buddha, geboren op 8 april 623 B.C.D in Noord India als Prins Siddharta.

Het is heel rustgevend en boeddha's citaten zijn vaak heel erg mooi en heerlijk om over na te denken.

Was echt een prachtige middag.

Wat fijn dat jij je thuis kan voelen binnen een bepaalde religie Sarah. En dan hebben we toch iets gemeen: ook ik voel me thuis binnen het Boeddhisme.

Ik hoop dat je je verder zal verdiepen in de geschriften van de Boeddha, en er zo zal achterkomen dat de Boeddha voorschrijft dat je geen enkel geloof dient af te keuren. Binnen het Boeddhisme wordt geloofd dat een ieder zijn eigen pad volgt, en dat je de ander ten alle tijden met liefdevolle vriendelijkheid (metta) benadert. Oók als die persoon andere keuzes maakt dan jij.
Sarah, wat mij betreft hoef je het geen mooi geloof te vinden hoor.

Dat is denk ik ook het verschil tussen jou en mij,ook trekt een bepaald geloof mij niet dan zal ik niet snel beweren dat het geen mooi geloof is.

Ik zie overal het positieve van in,ook als iets niet mijn keuze zal zijn.

En niet om te miereneuken maar dit:

quote:maar dat zijn we wel gewend van moslims, alles wat niet moslim is , is bagger in jouw ogen dat zie ik nu maar weer.

staat niet in verhouding tot dit:

quote:Nee hoor, ik heb het over een geloof, nooit over de mensen die het praktizeren

Mooi dat je rust kan vinden het Boedhisme, zitten zeker veel wijsheden in en snap wel waarom mensen daarvoor kiezen.

Zo maakt iedereen z'n eigen keuze in het leven, prachtig toch?
Frizzy, even een zijstraatje: mediteer je ook?

Zoja, hoe doe je dat?
quote:sarah2ndlife schreef op 06 april 2010 @ 12:37:

Islamitische mannen zijn beter voor vrouwen??

En hoe vind jij de kindhuwelijken dan, trouwen voordat ze ongesteld zijn, en hoe vind jij dat ze seks mogen hebben met babies, daar niet gestraft voor worden maar alleen de plicht krijgen het kind te huwen.

Tja dat staat in de Bijbel ook gewoon hoor. Bepaalde dingen die in oude boeken staan moeten geplaatst worden in de context van die tijd en niet rechtstreeks vertaald worden naar het heden. In die tijd waren dat goede maatregelen, nu niet meer. Ik geloof ook niet dat dit soort praktijken nog op veel plaatsen worden toegepast en bijna alle gelovigen zullen het er ook niet mee eens zijn.

Natuurlijk stáát het er wel, maar wanneer Balkenende weer over normen en waarden begint zeggen we toch ook niet 'moeten we dat aannemen van iemand die in een boek gelooft waarin staat dat een verkrachter zijn slachtoffer moet huwen'?
quote:Donna schreef op 11 april 2010 @ 14:37:

Frizzy, even een zijstraatje: mediteer je ook?

Zoja, hoe doe je dat?Yes dat doe ik. Is je vraag zo breed als ik em opvat? Zou je stap voor stap willen weten hoe je dat doet? En zo ja, zal ik dat dan hier zetten of pakken we dat anders aan? Overigens ben ik van mening dat een ieder die graag wil leren mediteren hiervoor in het begin toch echt een leraar nodig heeft.
seks met babies in de bijbel en koran? waar?
Ik blijf het jammer vinden dat de Koran zo ontzettend moeilijk leesbaar is, ik kom er gewoon niet doorheen. Ik zou zo graag willen weten dat er nou allemaal écht instaat, zodat ik bepaalde beweringen direct naar de prullenbak kan verwijzen (of kan zeggen: "Nou, vers die en die..."). En dan heb ik wel weer een ander boek, met interpretaties, maar hoe weet ik nou of dat juist is geinterpreteerd?
My two cents: ik was overtuigd om, dit zou het ware geloof voor me zijn, of in elk geval zo dichtbij me komen als geloof volgens een bepaalde traditie kan.

Helaas (?) blijft het na vele jaren niet meer plakken. Ik ben te vrijgevochten om me in dogma's te proppen en als Islam zelf al niet dogmatisch is, dan zijn de Islamieten het wel.

Of in elk geval veel van hen.

De basisprincipes blijf ik mooi vinden (de vijf pijlers, het Godsidee).

De uitwerking staat me oprecht tegen in de culturen die ik ken.

En eerlijk gezegd denk ik dat als er een God is, deze mensen niet gaat beoordelen op het aantal keren dat ze hun hoofd op de aarde neerleggen, op het vlees dat ze eten, en al zeker niet op de inherente acceptatie van een sterveling als boodschapper van God *en dat moet dus*
frizzy,ik zou graag willen weten hoe zoiets stap voor stap gaat.

Lijkt me heerlijk als door te mediteren een rustmoment kan creeren in alle hectiek.

Overigens mediteerde de profeet Mohammed ook, maar of dat hetzelfde was als het boedhistisch mediteren...zou het niet weten.

frizzy, de Koran is een heel moeilijk interpreteerbaar boek in de zin van: we zijn snel geneigd het te vertalen vanuit onze eigen referentiekader en vaak worden bepaalde zinnen te letterlijk genomen.

Ik heb altijd geleerd: 1 deel is begrijpelijk ook als je je er enigzins in verdiept, 1 deel kunnen alleen geleerden die hier bijna een hele leven op studeren interpreteren en een deel is een mysterie en wordt pas duidelijk als het moment daar is.

Om een voorbeeld te geven een aantal zaken die in de Koran beschreven zijn, zoals hoe een foetus zich ontwikkelt ( nl uit een klompje cellen), zijn later wetenschappelijk bewezen.

We weten nu allemaal hoe een hoopje cellen zich ontwikkelen tot een foetus, een baby.
mamzelle om even in te haken op dat bidden en verbod op bepaald vlees.

ik denk zelf dat 5 keer bidden bedoeld is om contact te houden met God/Allah.

Daarnaast is het veel mensen ( ik doe het al een tijd niet meer, maar zo ervaarde ik het wel) innerlijke rust geeft.

Ik zie het eigenlijk net als mediteren, je neemt even een moment om je gedachten op 1 punt ( in dit geval Allah) te focussen.

Wat betreft het niet mogen eten van varkensvlees en/of niet halalvlees, ik geloof zelf dat bepaald vlees niet goed is voor de gezondheid van de mens. Maar dit geldt ook voor vlees verkregen van dieren uit de bio industrie. Maar daar heb ik geen verbod op gehoord alhoewel ik geloof dat het in de lijn van geen varkensvlees en niet-halalvlees eigenlijk dus ook niet goed is.
En ohja, wat drank betreft: in de tijd van de profeet Mohammed werd er alcohol gedronken.

Maar doordat het veel rottigheid (drank maakt meer kapot dan je lief is) werd het verboden.
Dag,

Ev en voor TO als je je wilt verdiepen in de Islam, misschien heb je dan iets aan de artikelen van Fred Leemhuis, hij is de Nederlandse vertaler van de Koran en verbonden aan de RuG.

Het boek Islam, norm, ideaal en werkelijkheid geeft ook een goed beeld.

Er zijn veel zelfbenoemde 'kenners' die alleen hun eigen geinterpreteerde versie van de koran ventileren. Hopelijk kan je binnen de enorme varieteit van de islam iets vinden wat bij jou aansluit.

Succes!
quote:mamzelle schreef op 11 april 2010 @ 21:47:

De basisprincipes blijf ik mooi vinden (de vijf pijlers, het Godsidee).

De uitwerking staat me oprecht tegen in de culturen die ik ken.

moet dus*

Precies!

Mensen zijn vaak meer cultureel (dan religieus) bepaald dan ze zelf denken. Geldt trouwens voor alle religies.
Ik heb een beste hekel aan de hypocrisie waarbij mannen wel een fles pakken (of nog andere drugs) en dan verwachten dat vrouwtjelief lekker halal blijft.

Het vlees: ik neem aan dat de islamitische spijswetten gebaseerd zijn op de joodse spijswetten, met mijn boerenverstand. En dat christenen deze spijswetten ook zouden hebben gevolgd als in hun omgeving varkensvlees en alcohol niet zo ontzettend gemeengoed was dat het niet uit te bannen viel.

Nogal arbitrair dus. Ik ben van mening dat God zich niet bezig houdt met dit soort relatief oppervlakkige zaken.

Het zou inderdaad wel passend zijn om om gezondheidsredenen ook bioindustrievlees te weigeren.
De koran is ook niet in zijn geheel duidelijk. Sommige verzen kun je letterlijk nemen, andere zijn voor interpretatie vatbaar(dat staat ook in de koran zelf) zoals ik al eerder heb gezegd is enige kennis over het midden oosten, de situatie van toen en de omstandigheden waaronder bepaalde verzen zijn geopenbaard nodig om de koran beter te begrijpen. Zelfs dan is het voor de meeste mensen moeilijk om de koran correct te interpreteren. Het kan handig zijn om een koran te hebben met tafsier(uitleg) erbij, de hadith kan ook bepaalde zaken verduidelijken.

En idd de profeet Mohammed deed ook aan meditatie door zich voor een periode buiten de stad af te sluiten van de mensen. Of hij dit deed zoals boeddhisten het doen weet ik niet maar het zou er best op kunnen lijken. verder ben ik het eens met Donna dat het gebed ook een soort van meditatie is. Je sluit je even af van alles en bent in het geheel gericht op aanbidding. Dat geeft veel innerlijke rust.
quote:mamzelle schreef op 11 april 2010 @ 22:26:

Ik heb een beste hekel aan de hypocrisie waarbij mannen wel een fles pakken (of nog andere drugs) en dan verwachten dat vrouwtjelief lekker halal blijft.

Het vlees: ik neem aan dat de islamitische spijswetten gebaseerd zijn op de joodse spijswetten, met mijn boerenverstand. En dat christenen deze spijswetten ook zouden hebben gevolgd als in hun omgeving varkensvlees en alcohol niet zo ontzettend gemeengoed was dat het niet uit te bannen viel.

Nogal arbitrair dus. Ik ben van mening dat God zich niet bezig houdt met dit soort relatief oppervlakkige zaken.

Het zou inderdaad wel passend zijn om om gezondheidsredenen ook bioindustrievlees te weigeren.

Helemaal gelijk wat betreft de spijswetten, heel kort door de bocht had je eerst het jodendom, daaruit voortvloeiend het christendom en dan volgende variatie was de islam.

Patriarchale religies waarin de man het voortouw neemt, wat overigens bij het christendom en de islam in het begin niet zo schijnt te zijn en beide religies waren in de beginfase interessant en vooruitstrevend voor vrouwen, totdat een religie 'mainstream' wordt, dan nemen de mannen het weer over. Op basis van een

'tekst.'

Ik denk persoonlijk de tijd van deze drie religies weer aan het eindigen is (zal nog wel een paar honderd jaar overheen gaan) maar er komt altijd weer iets voor in de plaats.
En mamzelle, die hypocrisie is ook vervelend maar ik denk altijd maar: ik heb niks met die mensen te maken. Voor God staan zij alleen en sta ik alleen. Die mensen moeten als stof in je gezicht zijn, je veegt het weg met je hand en het verdwijnt. Verder ben ik van mening dat God je niet naar de hel zal sturen omdat je frikandellen eet, maar daar wil ik wel een dikke kanttekening bij plaatsen(en nu hoop ik dat ik niemand op de tenen trap, dit is gewoon mijn visie) als je overtuigd bent in het bestaan van God en in de waarheid van Zijn woorden(of dit nu de Thora, Bijbel of Koran is) dat je daarmee een bepaalde verantwoordelijkheid hebt om naar het hoogst haalbare te strefen. Dat je je kennis ook omzet in daden. Als de kennis er wel is, maar er wordt niks mee gedaan dan heeft de kennis minder waarde. Dit is echter een proces dat een leven lang duurt en het toepassen van bepaalde voorschriften hoort niet van de een op de andere dag te gaan maar in fases. De voorschriften zijn ook niet opeens uit de hemel komen vallen maar die zijn ook stap voor stap tot stand gekomen.
Ik heb gewoon teveel basale vragen.

Met name de claim dat de Koran (of de Bijbel) rechtstreeks het woord van God weergeven ondersteun ik niet. Het is mensenwerk. Punt. En over een periode van vele eeuwen waarschijnlijk nog wel gemanipuleerd vanaf de eerste inspiraties ook (maar zelfs die inspiraties zijn mensenwerk).

Met zulke vragen wordt het nut van wetten of regels een stuk minder. Ik moet zeggen dat ik meer belang hecht aan de sociale regels (zie: de tien geboden, die zullen ook wel in de Koran figureren) dan in de hygiene- of spijsregels.

Maar goed, that's me. Vroeger vervloekte ik mijn moeder dat ze me niet 'gemakkelijk' een geloof had meegegeven. Nu stel ik me op hetzelfde standpunt als zij vroeger: mijn kinderen zullen zelf hun weg mogen zoeken en afgezien van dat ik hoop dat ze geen extremistische neigingen krijgen, zijn ze daar vrij in.

Twee van hen hebben dan weer wel moslimnamen. Ben heel benieuwd of ze als ze ouder en wijzer zijn iets met die achtergrond willen doen (op dit moment gelooft een van hen nog redelijk in het katholieke kindje jezus omdat ze op een katholieke school zitten, de oudste gelooft niks).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven