Dames, het is redeN

11-01-2010 13:01 193 berichten
Jaja, het is weer even tijd voor een algemene spellingstip!



Ik kom het steeds vaker tegen in topics: "Ik snap die rede niet" e.d. En dan gaat het niet om een onbegrijpelijke toespraak, maar een reden, oorzaak. En dat klopt niet he.



Dus: reden = oorzaak, motivatie, argument

en rede = redevoering, toespraak, verstand (niet voor rede vatbaar zijn)



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Nog een jeukvoorbeeld: Bijvoeglijk gebruik van werkwoorden.



"De vergrootte badkamer" in plaats van "de vergrote badkamer"



"Het gelandde vliegtuig" in plaats van "het gelande vliegtuig"



Brrr...
Dansen is leuker dan lopen
Alle reacties Link kopieren
quote:Elynn schreef op 11 januari 2010 @ 21:26:

[...]





Lijkt me iets voor de kinderpijler. Daar hebben ze over het algemeen een goede rede om te perse. Hier in Rotterdam zeggen we altijd dat ze een goeie reduh hebbuh om te persuh
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Alle reacties Link kopieren
Oh en waar ik me vaak aan erger is allebij.....grrrrrr
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Emma01 schreef op 11 januari 2010 @ 17:01:

[...]





en in België zeggen ze t ook.Ja, maar als je het in België over poepen hebt, ben je ook iets totaal anders aan het doen dan wat wij bedoelen, dus aan wat de Belgen normaal vinden in hun taal, zou ik niet zoveel aantrekken....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit topic een beetje doorgespit, en ik zal me ook wel vaak schuldig maken aan stomme fouten in de spelling ed. Maar ik ben een luie typerT. Wanneer ik gewoon met pen en papier bezig ben (schrijven) maak ik veel minder fouten. Gek is dat.



Maar goed, ik erger me niet aan de foutjes hier en daar op het topic, ik vind ze juist wel geinig
wie van orde en netheid houdt, is te lui om te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Iemand vroeg hoe het kwam dat mensen zo slecht kunnen spellen tegenwoordig.

Wat dacht je van msn, hyves etc.?



Voorbeeld, willekeurig bericht op hyves:



Schatjeeee,

Et was echtt leuuk !

Ps. I love youu



Soms snap ik amper wat er staat! Vind je het gek dat mensen niet meer kunnen spellen als ze dag in dag uit dit soort 'taal' uitkramen op de computer....



Vreselijk vind ik dat! Mijn zoontje van 10 zal als het aan mij ligt (maar dat ligt het waarschijnlijk niet meer als hij 16 is) gewoon normale spelling moeten gebruiken...
Alle reacties Link kopieren
quote:Java schreef op 11 januari 2010 @ 22:15:

[...]





Wat een rare reactie. Elynn zegt juist dat je géén fout hebt gemaakt, omdat het allebei goed is.Ik heb juist wel een fout gemaakt omdat ik er van overtuigd was dat "de doolhof" fout was.
Alle reacties Link kopieren
Wat is de Nederlandse taal toch boeiend, en dan vooral al die topics erover

Het is vooral zo leuk dat mensen die zich storen aan fouten bij andere zelf ook fouten maken, moeilijk he Nederlands



De doolhof klinkt vreselijk fout voor mij, dat ga ik nooit uit mn strot krijgen:-)



Ik vind het fijn dat de Nederlandse taal veranderd, het moet makkelijker kunnen:-))
.
Alle reacties Link kopieren
Is schijnbaar al voorbij gekomen hier? Want blijkbaar is schijnbaar het nieuwe blijkbaar.

Lieve forummers, schijnbaar betekent dat iets zo lijkt, maar het niet is. Maar blijkbaar begrijpt niemand dat meer.
Alle reacties Link kopieren
Hier uitleg over schijnbaar en blijkbaar.
Verkeerd gebruik van d's en t's. Het is niet moeilijk, gewoon het kofschip toepassen. Wat je steeds meer ziet is een d in de 2e of 3e persoon tegenwoordige tijd. 'Hij accepteerd' is iets waar ik me gruwelijk aan kan ergeren.
Alle reacties Link kopieren
Geweesd.

Heefd.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom wilt hij dan niet dat dat gebeurd?
Alle reacties Link kopieren
Mijn grootste ergernis is nieuwschierig ipv nieuwsgierig.



En deze topic ipv dit topic doet ook pijn aan mijn ogen (maar mag kennelijk wel).
Alle reacties Link kopieren
Een fout waar ik me vaak aan erger is :

'jou' en 'jouw'



ik hou van jou

jouw boek



bezittelijk voornaamwoord met 'w' en anders zonder 'w'!
Alle reacties Link kopieren
Heb niet alle bladzijden nagelezen dus wie weet staat het er al, het is 'te allen tijde'. Klinkt onwaarschijnlijk maar toch is het waar.
quote:delphicat schreef op 17 januari 2010 @ 18:19:

Maar waarom wilt hij dan niet dat dat gebeurd? Ja, dat komd zoooooooo vaak voor! Volgens mij is het overcompensatie. Heel irritand.
Alle reacties Link kopieren
quote:emaille schreef op 20 januari 2010 @ 16:40:

[...]





Ja, dat komd zoooooooo vaak voor! Volgens mij is het overcompensatie. Heel irritand.
Alle reacties Link kopieren
In een naam van iemand uit mijn msn-lijst: messchien.
Liever elitair dan een pauper!
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_554 wijzigde dit bericht op 20-01-2010 22:40
Reden: Totaaaal verkeerd topic.
% gewijzigd
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Ook helemaal in; verkeerd gebruik van het woord 'straks'.



"ik zag straks op tv dat..."
quote:Elynn schreef op 20 januari 2010 @ 18:24:

[...]





En komd vond je wel ok?
Alle reacties Link kopieren
Niet oké natuurlijk, maar niet zo grappig dat ik me hinnikend van de lach op de grond stortte.



Soms zijn taalmissers echt leuk. Vroeger had Vrij Nederland de rubriek Geknipt voor u, met grappige taalfouten uit diverse kranten en bladen. Jammer dat die niet meer bestaat.
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk idd!! Net als gezelig... zo'n afknapper als je dat na een date per sms gestuurd krijgt!!
Alle reacties Link kopieren
De ergste zijn 'is' in plaats van 'eens'. Ik ga is op pad. GRUWEL!



En op de sekspijler lees je steeds bi-schierig.

Dat is toch wel zo een tenenkrommend woord.

Bischierig. Dat komt van nieuwsgierig naar bi zijn.

Hoe krijg je het opgeschreven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven