De Nederlandse opvoeding

26-08-2018 15:52 580 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe ouder ik word, hoe meer mij opvalt hoe slap veel ouders opvoeden. Zeker naar aanleiding van het topic over het 8-jarige nichtje besef ik mij dat ouders in Nederland amper, of slap corrigeren. In de winkel zie ik krijsende kinderen die over de grond rollen, hun moeder schoppen, met de grofste woorden schelden, alleen omdat ze iets niet mogen. Bijna elke dag zie ik dit wel, en dat zijn echt niet alleen arme achterstandsgezinnen. Een vriendin geeft les op de basisschool en is verbaasd dat zoveel kinderen pas voor het eerst 'nee' horen als ze 4 zijn. Kinderen die dan nog niet eens helemaal zindelijk zijn omdat de ouders de keuze bij hen leggen. Hetzelfde als met veel andere zaken, kind mag tegenwoordig alles bepalen.

Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.

Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.

Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
Theamuts schreef:
26-08-2018 18:37
Het gaat erom wat je ermee doet.
Ieder kind is anders, bij ongewenst gedrag doe je daar wat aan.
Soms is dat niet zo simpel. Met zulke kinderen kun je heel veel "fout" doen.
Ik heb een kind die heel netjes is, stil kan zitten in ov etc etc. Echt een " keurig opgevoed kind".
En ik heb een kind die dat dus niet doet. Dus in jouw ogen zo n onopgevoed kind.

Nou geloof mij maar dat ik bij de laatste veeeel meer aan het opvoeden ben.

Ieder kind is namelijk anders.

Ik woon nu ergens waar ze de kinderen wel " opvoeden". Maar als je op die manier moet opvoeden... Niet voor niets gaat er veel mis bij ze als ze volwassen zijn.
Corrigeren met klappen noem ik geen opvoeden.
Ik las in de krant (Tubantia, een dagblad) dat in Europa de nederlandse kinderen bekend staan als het slechtst opgevoed. Ze hoeven weinig te leren aan manieren, en ouders corrigeren niet. Verder dit artikel gevonden:
https://www.hetmoederfront.com/2014/10/ ... -vrij.html

Er schijnen veel mensen zich te ergeren, waaronder ouders. Maar niemand ergert zich aan de eigen kinderen.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 17:32
Ja, hoe zie jij dat ze angstig is? Ik had een paar Afrikaanse jongens (Kenia en Namibie) in de klas. Waren net als elke puber. Werden wel meteen in het gareel geroepen als ik de ouders beldem
Tja, wat ik al schrijf: IK zie een angstig kind, JIJ waarschijnlijk een goed opgevoed kind.
Wordt idd continu in het gareel geroepen, kunnen geen kant op, maar hé, zo hoort het hè.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ouders horen te weten wat hun kind uitspookt op school dus dat ik als mentor moest bellen vind ik doodnormaal.
Autoritatief... wij van Wc Eend...
Jij lijkt me echt een onvoorstelbaar nare docent.
Gelukspopje schreef:
26-08-2018 17:36
Overigens werd ik vroeger (toen gewoon) geslagen als ik stout was, en ik weet zeker dat ik daar niet beter van ben geworden.
Dit.
Mensen die zeggen dat ze van die tikken niet slechter zijn geworden hebben een stuitend gebrek aan (zelf)inzicht.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Maar ik weet ook zeker dat gelukspopje er óók niet slechter van geworden is. Ik althans niet.

Hier nog wat meningen over opvoeden in Nederland:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b3457ccb/
Zie mijn motto 😁
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Solomio schreef:
26-08-2018 18:46
Dit.
Mensen die zeggen dat ze van die tikken niet slechter zijn geworden hebben een stuitend gebrek aan (zelf)inzicht.
Dit klopt helemaal! Heb het persoonlijk ondervonden.
Solomio schreef:
Dit.
Dan moeten we wel concreet weten wat het voor "tikken" zijn geweest. Frequentie enz.
Ik kreeg ze vroeger ook. Heel af en toe. Als mensen zeggen dat ze er niet slechter van zijn geworden, wil dat enkel zeggen dat ze er niks aan over hebben gehouden in negatieve zin.
Ik vond het destijds heel vernederend en het maakte mij woest, maar het heeft mij als mens niet negatief beïnvloed.
Ik heb mijn kinderen nooit geslagen.
Het blijft een vorm van onmacht.
Mijn man ook. Pa mepte er graag op los. Oh, wat was die man trots op zichzelf en zijn zo goed luisterende zoon. Dat diezelfde zoon om deze geintjes al jaren geen contact meer wil ligt niet aan hem hoor. Echt niet.
Kunstenkitsch schreef:
26-08-2018 18:28
Hear hear!

Ik verbaas me er ook over dat Nederlanders zichzelf zo omlaag halen. Het zal wel te maken hebben met angst of je kop niet boven het maaiveld uit willen steken, maar ik ben er retetrots op dat ik een halve Nederlander ben!
Dat is inderdaad typisch. Als je alles een beetje bij elkaar gooit wat Nederlands vinden moeten we in de hel op aarde wonen. Daarom verbaast het mij altijd zo hoe positief mijn collega's uit andere landen zijn als ze weer een keer langskomen op het Nederlandse kantoor. Lovend over het openbaar vervoer, betaalbaar en goed eten, aardige mensen, relaxte sfeer, goed in problemen oplossen. Die laatste punten lijken met het gevolg van onze manier van opvoeden. Als je als kind strak in een keurslijf wordt gehouden zal je niet zo makkelijk met creatieve oplossingen voor problemen komen.
Dat is ook mijn ervaring Sara.

Ik vind dat Nederlanders wel eens zichzelf iets meer op de borst mogen kloppen over hun taal, cultuur en doen en laten.
Solomio schreef:
Dit.
Hoe weet jij dat?

En inderdaad, de een krijgt een keer en tik en de ander wordt echt geslagen. Het is niet altijd met elkaar te vergelijken.
Iones, daar zijn hele onderzoeken naar gedaan.

Jij kan allerlei onderzoeken opdiepen over de verdorven Nederlandse kinderen. Dan kan je ook best even je Google aanslingeren en zoeken naar de lange termijn effecten van slaan.
iones schreef:
26-08-2018 18:54
Hoe weet jij dat?

En inderdaad, de een krijgt een keer en tik en de ander wordt echt geslagen. Het is niet altijd met elkaar te vergelijken.
Precies.
Gelukspopje schreef:
26-08-2018 17:34
Waar ik me dan altijd zo over verbaas dat Nederlanders zichzelf altijd en overal zo omlaag halen.
Wij voeden onze kinderen niet op. In het buitenland zijn we luidruchtig en brutaal. We kleden ons stom en onze vrouwen zijn lelijk en lomp. De lijst over wat NL mensen allemaal fout doen is lang.
Er zal vast een bepaalde volksaard/ cultuur zijn in NL. Een daarvan is dat je hier erg vrij bent om te zeggen wat je wil. En ik geloof dat dit misschien hier een uitwas van is. En kinderen staan hier hoog op de ladder van belangrijkheid. Vroeger (in mijn oma's tijd) was een kind onmondig en kreeg al slaag om niets.
Maar jemig we zijn sowieso allemaal individuen dus dat over een kam scheren slaat nergens op!

Het lijkt me fijn als we daar eens mee stoppen!
Dit lijkt wel onze nationale volkssport geworden en er is echt niks van waar!
Vervelende mensen wonen overal. En die krijgen ook stomme kinderen. Maar er zijn zat leuke mensen. Laten we ons daar eens op concentreren.
Helemaal mee eens. Al heb ik vaak niet het idee dat mensen zichzelf naar beneden halen, maar meer elkaar naar beneden halen, want volgens mij zien heel veel mensen die dit alles roepen, en "typisch Nederlands" als een negatief label gebruiken, zichzelf wel als uitzondering.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
iones schreef:
26-08-2018 18:54
Hoe weet jij dat?

Getuigd van blinde vlekken.
Vaak zijn de mensen die het hardst roepen er geen last van hebben gehad degene die er het meeste last van hebben. Maar het doet te veel pijn dit onder ogen te zien. Soort overlevingsmechanisme.
Even alleen over de op:
Juist de armere gezinnen voeden hier veel strikter op dan de wat welgestelder mensen.
Mijn eigen achtergrond en van man is ook niet rijk.
Mijn kinderen gaan naar een wat alternatieviger school waar veel welgestelde gezinnen zitten en je wil niet weten wat voor taferelen hier op het schoolplein plaatsvinden.
En hoe verbaasd mensen kijken als ik het kort hou met mijn kinderen. Die weten beter dan bepaalde discussies met mij te willen voeren of door me heen te tetteren.
Het is echt bizar hoe kinderen niet meer leren hun mond te houden als een volwassene spreekt bijvoorbeeld.
De juf komt er gewoon niet doorheen, allemaal lieve leuke kinderen die vrolijk nog even hun zegje doen over werkelijk waar ie-der onderwerp.
Niet eens onbeschoft bedoeld, ze weten gewoon niet beter.
juliadenders schreef:
26-08-2018 18:58
Vaak zijn de mensen die het hardst roepen er geen last van hebben gehad degene die er het meeste last van hebben. Maar het doet te veel pijn dit onder ogen te zien. Soort overlevingsmechanisme.
Ook dit geldt weer niet voor iedereen.
Het is niet altijd zo zwart wit.
Ik vind het heel verveeld als mensen mij dit aan zouden praten.
anoniem_374390 wijzigde dit bericht op 26-08-2018 19:09
7.90% gewijzigd
Kunstenkitsch schreef:
26-08-2018 18:45
Jij lijkt me echt een onvoorstelbaar nare docent.
Nou echt. En een mentor hoort toch juist een vertrouwenspersoon te zijn?
juliadenders schreef:
26-08-2018 18:58
Als dat zo was dan zou ik me dat echt wel bewust zijn. Maar misschien ben ik in dat opzicht harder.
Ik geloof ook wel dat slaan of een corrigerende tik bij het ene kind veel meer binnen komt dan bij het andere kind. De een is nu eenmaal gevoeliger dan de ander. Ik denk dat ik meer gevoelig was voor andere aspecten in de opvoeding.

Maar slaan is een aspect in de opvoeding en dat is eigenlijk niet het onderwerp in dit topic.

Waar het om gaat is dat als een kind verkeerd gedrag vertoont, dat het er NIET mee weg komt. Dat er dus consequenties aan verbonden zijn. En dat het niet alleen blijft bij dreigementen, maar dat ze ook waargemaakt worden. Zodat een kind weet wat hem te wachten staat. Kunnen allerlei consequenties zijn. Dat kan zijn dat de een niet naar voetbaltraining mag, dat de ander geen zakgeld krijgt, dat een ander na school een hele week huisarrest krijgt, of op de kamer moet blijven. Of geen tv kijken, ik noem maar wat. Kan van alles zijn.

Ik denk wel dat veel kinderen gewoon weg komen met het gedrag en dan vaak ook nog onder het mom van "dat moet je negeren, want negatieve aandacht is ook aandacht". Maar soms is het gewoon iets wat een kind graag wil doen, en hij kan het blijven doen want hij komt er mee weg.
iones wijzigde dit bericht op 26-08-2018 19:09
46.70% gewijzigd
Kunstenkitsch schreef:
26-08-2018 18:56
Iones, daar zijn hele onderzoeken naar gedaan.

Jij kan allerlei onderzoeken opdiepen over de verdorven Nederlandse kinderen. Dan kan je ook best even je Google aanslingeren en zoeken naar de lange termijn effecten van slaan.
Zij heeft niet eens kinderen. En vind het prima als een hond een kind bijt. Oja en ze zou kind ook nog een trap geven en de ouders een mep.
Ana_Isabel** schreef:
26-08-2018 19:02
Ook dit geldt weer niet voor iedereen.
Het is niet altijd zo zwart wit.
Ik zeg ook vaak. Dus zal niet voor iedereen gelden. Maar wel voor heel veel mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven