De Nederlandse opvoeding

26-08-2018 15:52 580 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe ouder ik word, hoe meer mij opvalt hoe slap veel ouders opvoeden. Zeker naar aanleiding van het topic over het 8-jarige nichtje besef ik mij dat ouders in Nederland amper, of slap corrigeren. In de winkel zie ik krijsende kinderen die over de grond rollen, hun moeder schoppen, met de grofste woorden schelden, alleen omdat ze iets niet mogen. Bijna elke dag zie ik dit wel, en dat zijn echt niet alleen arme achterstandsgezinnen. Een vriendin geeft les op de basisschool en is verbaasd dat zoveel kinderen pas voor het eerst 'nee' horen als ze 4 zijn. Kinderen die dan nog niet eens helemaal zindelijk zijn omdat de ouders de keuze bij hen leggen. Hetzelfde als met veel andere zaken, kind mag tegenwoordig alles bepalen.

Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.

Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.

Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
elske1975 schreef:
26-08-2018 18:03
Nu slaat je fantasie op hol. Ik weet niet van welke afkomst je allochtone ex was, maar juist in de Antilliaanse, Surinaamse, Italiaanse, Spaanse, Marokkaanse, Tunesische, Pakistaanse, Indiase, Algerijnse etc, cultuur worden zonen als prinsjes behandeld. Ze worden voorgetrokken door zowel moeders als vaders, hoeven niets in het huishouden te doen, kleine criminaliteit wordt vaal door de vingers gezien, ze mogen dates hebben etc.
Mijn ex was Joegoslavisch.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 18:10
Ik vermoed zomaar dat het in de Servische, Kroatische, Bosnische etc. cultuur niet veel anders is.
Wat een rottopic.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 18:05
Bij pestgedrag bel ik altijd de ouders en zij hadden elkaars spullen vernield bij handvaardigheid.
Dezelfde ouders die hun kind nauwelijks een fatsoenlijk opvoeding geven dus.
Goh....
There is always something happening, and it's usually right now
Jufjoke schreef:
26-08-2018 18:13
Wat een rottopic.
Best wel ja.
There is always something happening, and it's usually right now
Theamuts schreef:
26-08-2018 18:08
Bizar dat je dit niet zelf aan kunt. Leren ze je dat niet meer op de lerarenopleiding?
Schoolregels gaven aan dat mentor ouders contactwerde bij pesten.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 18:10
En als die Joegoslaven allemaal zo goed opgevoed zijn, waarom hadden ze daar pas geleden een genocide en massaverkrachtingen?
Ik kreeg vroeger wel eens een tik als ik stout was geweest of op school op je handen worden geslagen met een liniaal als mijn werk niet af was of huiswerk niet af. En die lerares kon hard slaan, zie regelmatig die liniaal voor me. En niet je handen weg trekken anders kreeg je nog een paar klappen.

Mijn nichtje was een jaar of 3 of 4, en had altijd leuk geintje, op je schoot zitten, met gezicht naar je toe en maar slaan en bijten. Ook heeft mijn nichtje toen een keer keihard in linker onderarm gebeten met tandafdruk en blauwe plek als resultaat. Uit onmacht heb ik een tik op haar billen geven. Heb het gemeld aan haar moeder, en die deed er niks mee, ook niet toen ik tussen een ruzie sprong tussen zus en zwager en ik de klappen opving.

Ondanks dat en later nog een gekneusde kaak, ben ik er niet slechter door geworden.
elske1975 schreef:
26-08-2018 18:16
En als die Joegoslaven allemaal zo goed opgevoed zijn, waarom hadden ze daar pas geleden een genocide en massaverkrachtingen?
Godwin.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 18:17
Godwin.
Waar lees jij iets over Hitler of nazi’s?
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 18:17
Godwin.
Niet verkrachten als oorlogsmisdaad en niet mensen vermoorden vanwege hun etniciteit lijkt mij het toppunt van beschaving. Als een goede opvoeding dat niet eens vermag zijn we klaar met discussiëren.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 18:02
Ik vond het allemaal opeens oneerlijk.
Volgens mij vind je het nog steeds allemaal oneerlijk.
Coconuts12 schreef:
26-08-2018 17:22
Yep, en hun vader. Maar nu hij ouder is geworden doet hij dat niet meer.
Sommige kinderen zijn van nature gewoon heel temperamentvol. Zeker als ze nog niet kunnen praten uiten ze hun frustratie op deze manier. Dat zit echt in het karakter en moet uiteindelijk worden afgeleerd. Mijn 3 oudsten hebben nooit gebeten, gegild of geslagen. Mijn jongste heeft het zelf uitgevonden... Ze had immers geen voorbeeld van de oudere kinderen.
Ik kan je zeggen dat ik in het begin compleet in shock was door dit gedrag. Zo onherkenbaar was het voor mij. Ik ben er wel van teruggekomen dat dit gedrag een gebrek aan opvoeding is.

Inmiddels wordt jongste kind steeds ouder en met een hoop geduld, liefde en consequent gedrag vanuit ons , heeft ze het slaan afgeleerd. Nu uit ze haar boosheid door te stampvoeten en daarna diep te zuchten om vervolgens een knuffel te halen. :heart:
Kinderen moeten gewoon leren dat hun emoties valide zijn, maar dat niet elke vorm van uitlaatklep dat ook is.
Gelukspopje schreef:
26-08-2018 17:34
Waar ik me dan altijd zo over verbaas dat Nederlanders zichzelf altijd en overal zo omlaag halen.
Wij voeden onze kinderen niet op. In het buitenland zijn we luidruchtig en brutaal. We kleden ons stom en onze vrouwen zijn lelijk en lomp. De lijst over wat NL mensen allemaal fout doen is lang.
Er zal vast een bepaalde volksaard/ cultuur zijn in NL.
Hear hear!

Ik verbaas me er ook over dat Nederlanders zichzelf zo omlaag halen. Het zal wel te maken hebben met angst of je kop niet boven het maaiveld uit willen steken, maar ik ben er retetrots op dat ik een halve Nederlander ben!

Wat maakt Nederlanders leuk?
- Ze zijn nieuwsgierig.
- Ze staan open voor alles en iedereen.
- Het 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg' klinkt niet leuk, maar je kan hier wel ongegeneerd jezelf zijn.
- Het is een praat-cultuur. Soms worden zaken wel eens dood geanalyseerd, maar je kan ongeneerd je gevoelens tonen. Of je nou blij, verdrietig, boos of verongelijkt bent, het wordt wel weer goedgepraat.
- De Nederlandse taal is zeer kleurrijk en je kan je rot lachen om sommige woorden. Poffertje (mijn favoriet!), pannenkoek (zowel eten als een scheldwoord), Bargoens, wat Engelse leenwoorden en her en der wat Frans: prachtig!

Nederlandse kinderen zijn gewoon leuk. Het hart op de tong, niet zo schijnheilig, mondig, betrokken bij de natuur en maatschappij en ronduit vriendelijk. Tenminste, dit zijn de kinderen die ik ken in de oh zo verrotte Randstad. (waar ik soms ook wel eens gek wordt van de drukte en het gebrek aan uitzicht, maar waar mijn kinderen leuke vriendjes hebben en mogen zijn wie ze zijn!)

Die leuke Nederlandse kinderen hebben gewoon leuke ouders, anders waren ze niet zo leuk geweest. :)
Theamuts schreef:
26-08-2018 18:08
Bizar dat je dit niet zelf aan kunt. Leren ze je dat niet meer op de lerarenopleiding?
Dat is misschien ook wel een gevolg van een autoritaire opvoeding: je leert niet zelf nadenken, onderhandelen en problemen oplossen. Je zoekt de oplossing in naar een hogere autoriteit, in dit geval de ouders, te stappen. Die moeten het wangedrag er maar uitslaan.
elske1975 schreef:
26-08-2018 18:28
Dat is misschien ook wel een gevolg van een autoritaire opvoeding: je leert niet zelf nadenken, onderhandelen en problemen oplossen. Je zoekt de oplossing in naar een hogere autoriteit, in dit geval de ouders, te stappen. Die moeten het wangedrag er maar uitslaan.
Goed punt.
Ana_Isabel** schreef:
26-08-2018 18:23
Sommige kinderen zijn van nature gewoon heel temperamentvol. Zeker als ze nog niet kunnen praten uiten ze hun frustratie op deze manier. Dat zit echt in het karakter en moet uiteindelijk worden afgeleerd. Mijn 3 oudsten hebben nooit gebeten, gegild of geslagen. Mijn jongste heeft het zelf uitgevonden... Ze had immers geen voorbeeld van de oudere kinderen.
Ik kan je zeggen dat ik in het begin compleet in shock was door dit gedrag. Zo onherkenbaar was het voor mij. Ik ben er wel van teruggekomen dat dit gedrag een gebrek aan opvoeding is.

Inmiddels wordt jongste kind steeds ouder en met een hoop geduld, liefde en consequent gedrag vanuit ons , heeft ze het slaan afgeleerd. Nu uit ze haar boosheid door te stampvoeten en daarna diep te zuchten om vervolgens een knuffel te halen. :heart:
Kinderen moeten gewoon leren dat hun emoties valide zijn, maar dat niet elke vorm van uitlaatklep dat ook is.
Ben jij mij? :)

Ook ik heb drie oudsten die niet zo temperamentvol zijn. En oh, wat heb ik mezelf op de borst geklopt dat mijn jongens niet beten, sloegen of wat dan ook. Trots dat ik was op mezelf! Totdat... mijn dochtertje werd geboren. De jongste van vier, het enige meisje en in haar eentje temperamentvoller dan haar drie broers bij elkaar. Kopstoten, gillen, krijsen, krabben, bijten: ze heeft het allemaal gedaan als klein meisje.

Nu is ze wat ouder en niet meer zo fysiek, maar ze kan vol drama naar boven stampen als het niet gaat zoals zij wil. Haar met rust laten werkt, want ze komt daarna altijd zwaar emotioneel naar beneden en snikt dat ze gewoon heel veel liefde nodig heeft. :heart:

En die liefde krijgt ze. Van haar broers, haar ouders, oma, tante, oom en de familie van haar beste vriendinnetje.
elske1975 schreef:
Ik geloof wel dat ouders de eerste zijn die hun kind moeten begeleiden en opvoeden. Onze jongste met haar pittige karakter kwam overal mee weg in het begin bij onze familie. Want ze was zo schattig en grappig als ze zo boos deed. Ja, dikke doei. Over een paar jaar is deze schattige dreumes een verwende diva kleuter die nergens meer mee mag op bezoek.
Dan maar de strenge moeder zijn.
En het heeft geholpen.
Kunstenkitsch schreef:
26-08-2018 18:33

Ook ik heb drie oudsten die niet zo temperamentvol zijn. En oh, wat heb ik mezelf op de borst geklopt dat mijn jongens niet beten, sloegen of wat dan ook. Trots dat ik was op mezelf! Totdat... mijn dochtertje werd geboren. De jongste van vier, het enige meisje en in haar eentje temperamentvoller dan haar drie broers bij elkaar. Kopstoten, gillen, krijsen, krabben, bijten: ze heeft het allemaal gedaan als klein meisje.

Nu is ze wat ouder en niet meer zo fysiek, maar ze kan vol drama naar boven stampen als het niet gaat zoals zij wil. Haar met rust laten werkt, want ze komt daarna altijd zwaar emotioneel naar beneden en snikt dat ze gewoon heel veel liefde nodig heeft. :heart:

En die liefde krijgt ze. Van haar broers, haar ouders, oma, tante, oom en de familie van haar beste vriendinnetje.
:rofl: Hier exact hetzelfde! (ook qua gezinssamenstelling)
anoniem_374390 wijzigde dit bericht op 26-08-2018 18:35
1.59% gewijzigd
elske1975 schreef:
Scherp. Een waarheid als een koe.

Er is genoeg onderzoek gedaan naar opvoedingsstijlen en een autoritaire opvoeding komt nou niet bepaald lekker uit de bus. Een laissez-faire opvoeding ook niet trouwens.

De autoritatieve opvoeding (waarmee de meeste Nederlandse kinderen groot worden) schijnt het beste te zijn om evenwichtige volwassenen te kweken.
Kunstenkitsch schreef:
26-08-2018 18:33

Het gaat erom wat je ermee doet.
Ieder kind is anders, bij ongewenst gedrag doe je daar wat aan.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 15:57
Ja, natuurlijk zijn ze gelukkig als papa en mama alles toestaan
Dat is niet waar hoor.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 18:14
Schoolregels gaven aan dat mentor ouders contactwerde bij pesten.
En dus hoef jij er in de klas niets mee te doen?
Krijg je als volwassene ook nog steeds een tik als je iets stoms doet?

Nee?

Misschien dat je nu interne correctie-methodes hebt? Die kun je een kind dus beter aanleren, dan een externe correctie (tik). Heb je als volwassene meer aan.

Ik zie hier 'in de provincie' (serieus, wat een uitdrukking....Amsterdam ligt ook in een provincie) ook wel eens op de grond rollende peuters in de supermarkt. Godzijdank zie ik nooit een moeder of vader die dan een tik uitdeelt.

En met je studieschuld heeft het natuurlijk allemaal niks te maken. Ooit wel eens nagedacht dat als je vrijer opgevoed zou zijn, dat je nu niet zo anaal zou zijn? Ik denk daar wel eens over na en had dat misschien wel gewild...

Omdat je het niet kent, wil niet zeggen dat het slecht is.
Ikigai schreef:
26-08-2018 16:07
Dit valt mij ook op. Veel ouders om mij heen laten alles aan hun kinderen over. Borstvoeding tot 4 jaar, 'want ik wacht af tot hij zelf wil stoppen', ondertussen trekt het jochie haar shirt naar beneden en public terwijl hij 'tietje, tietje' roept. Moet allemaal kunnen. 'Het is zijn rustmomentje, we stoppen pas als kleine Storm dat zélf wil'.

Zindelijk zijn ze pas als ze vijf zijn, want ook daar zijn de behoeften van het kind leidend.

Er worden geen grenzen aangegeven. 'Nee', mag niet worden gezegd, corrigeren is uit den boze. Ondertussen hebben de kinderen geen enkel idee van sociale conventies en krijsen de hele boel bij elkaar als het eens niet gaat naar hun zin gaat.

Het resultaat van deze opvoeding zie je overal om je heen en het stoort iedereen, maar dat lijkt de ouders niet te deren, het draait immers allemaal om de behoeften van Storm/Vlinder/Mats en nergens anders om. :cheer: :cheer: :cheer: zou zo mijn woorden kunnen zijn.

Wat een monsters worden hiermee gecreëerd :bonk:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven