De verhipping van woorden...

04-01-2010 12:12 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie dat ook?

Je krijgt geen visite meer maar mensen komen 'borrelen'.

Je eet geen boterham tussen de middag maar je gaat 'lunchen'.

Avondeten heet 'diner'.

Een kledingstuk is niet modern maar is 'hip'.

Een afspraak heet een 'date'.

Welke nieuwe woorden gebruik jij?
quote:heejhallo schreef op 04 januari 2010 @ 12:36:

[...]

Word! (Als in: je hebt gelijk.. Om 'word' te zeggen als je iemand gelijk geeft vind ik eignelijk heel irritant...:D)'Word' is gelukkig hier in de provincie alleen nog maar in gebruik als computerprogramma
quote:Marriss schreef op 04 januari 2010 @ 12:41:

[...]

WTF?! Nooit van heurd.Op zijn Engels dan. Weurd dus.
"evolueerd "

Hij is goed. Binnenkort mag je ook alles wat met een t moet met een d schrijven.
Geen bijzonderheden
quote:heejhallo schreef op 04 januari 2010 @ 12:42:

[...]

Waarom is dat erg? We praten zelf toch ook niet meer zoals 300 jaar geleden. Taal evolueerd nou eenmaal. Zie daar niks slechts in. En belangrijker nog, ook iets wat niet te voorkomen is.Stam + t! Stam + t!
Crosspost. We zijn scherp.
Geen bijzonderheden
Nu woon ik in de UK, maar ik heb het Nederlanders ook al horen zeggen. Net als 'Dude', wat helemaal niet Brits, maar Amerikaans is. Met 'Dude' kan ik niet veel.
quote:heejhallo schreef op 04 januari 2010 @ 12:42:

[...]

Waarom is dat erg? We praten zelf toch ook niet meer zoals 300 jaar geleden. Taal evolueerd nou eenmaal. Zie daar niks slechts in. En belangrijker nog, ook iets wat niet te voorkomen is.Je hebt helemaal gelijk dat taal evolueert, maar er is -mijns inziens- (even lekker ouderwets!) taalgebruik dat TE fout is, wanneer dat ABN wordt, dan word ik echt gek.
Ja net mijn bammetje op
quote:marieg33 schreef op 04 januari 2010 @ 12:41:

[...]

Dat is dus eigenlijk het erge, als de massa het maar lang genoeg fout gebruikt, komt het gewoon in het groene boekje. Let op mijn woorden, over 10 jaar mag je ook officieel "hun lopen de marathon" zeggen/schrijven.Ja daarom protesteer ik nog steeds tegen 'hou(w)', het moet niet veel gekker worden zeg.
pluk de dag
quote:Marriss schreef op 04 januari 2010 @ 12:43:

[...]

Pfff... moeten we het Italiaanse Groene Boekje nou óók al kennen??Nee, maar noem t dan gewoon 'broodjes'!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:yasmijn schreef op 04 januari 2010 @ 12:43:

"evolueerd "

Hij is goed. Binnenkort mag je ook alles wat met een t moet met een d schrijven.ik gooi het er maar op dat ik al jaren niet in NL woon...(ga het nu veranderen)
Geen verhipping, maar hoor het steeds vaker: mensen die 'je' gebruiken, i.p.v. 'ik'.

"Ja, je hebt dan zoiets van, mwah, lastig en je gaat dan toch veranderen omdat je geen andere keuze hebt."

Jij! Ik niet!
quote:HoiPippiLangkous schreef op 04 januari 2010 @ 12:26:

Wat ik ook zo raar vind is `missed abortion`. Ik dacht eerst dat het een vergeten afspraak in de abortuskliniek was. Niet dus, gewoon miskraam.Dat komt omdat een miskraam in medisch potjeslatijn abortus genoemd wordt. Zo gek is die term dus niet.
quote:Spijker schreef op 04 januari 2010 @ 12:42:

Mannelijke zelfstandig naamwoorden:

enkelvoud -o

meervoud -i

Vrouwelijke zelfstandig naamwoorden

enkelvoud -a

meervoud -e

Dus pizza - pizze. En wij zeggen pizza's.

En panino - panini. Maar niet panini's!

Dat klinkt voor mij net zo erg als musea's. Maar dat zal wel aan mij liggen Dan staat dit op heel veel (Nederlandse) menukaarten verkeerd geschreven, grappig!
"dissen"

"dope"

"fling"

"beef"
Geen bijzonderheden
veel gehoord bij jongens van 15-25:

-Leipe shit, ouwe.

-box 'm ( en dan zo'n vuist die op je afkomt)

dat 'óuuwe' duikt ook steeds vaker op.
quote:Iden schreef op 04 januari 2010 @ 12:45:

Geen verhipping, maar hoor het steeds vaker: mensen die 'je' gebruiken, i.p.v. 'ik'.

"Ja, je hebt dan zoiets van, mwah, lastig en je gaat dan toch veranderen omdat je geen andere keuze hebt."

Jij! Ik niet!Dat is inderdaad ook walgelijk. Nog erger, mensen die in de wij-vorm spreken, terwijl ze alleen zijn. "Nou....wij doen dat altijd zo! "
quote:Magie schreef op 04 januari 2010 @ 12:46:

[...]

Dan staat dit op heel veel (Nederlandse) menukaarten verkeerd geschreven, grappig!Ja, bij de meeste 'Italiaanse' restaurants staat de kaart vol spelfouten! Maar goed... Waarom moet een broodje opeens een panino heten? En tomaten pomodori? En dan het ergste, AH verkocht op gegeven moment 'pomodori-tomaten' oftewel: tomaten-tomaten. Tssss...
'Fling' vind ik best een goed woord. Het alternatief in het Nederlands is iets als verhouding of zo. Nou, dan moet ik meteen aan GTST of Medisch Centrum West denken....Of affaire, dan denk ik aan bouwfondsfraudes o.i.d.
quote:marieg33 schreef op 04 januari 2010 @ 12:47:

[...]

Dat is inderdaad ook walgelijk. Nog erger, mensen die in de wij-vorm spreken, terwijl ze alleen zijn. "Nou....wij doen dat altijd zo! "Dat mag alleen Hare Majesteit.
Geen bijzonderheden
quote:heejhallo schreef op 04 januari 2010 @ 12:48:

'Fling' vind ik best een goed woord. Het alternatief in het Nederlands is iets als verhouding of zo. Nou, dan moet ik meteen aan GTST of Medisch Centrum West denken....Of affaire, dan denk ik aan bouwfondsfraudes o.i.d.Scharrel?
quote:Spijker schreef op 04 januari 2010 @ 12:49:

[...]

Scharrel?Juist. Veel beter.
Geen bijzonderheden
quote:Spijker schreef op 04 januari 2010 @ 12:47:

[...]

Ja, bij de meeste 'Italiaanse' restaurants staat de kaart vol spelfouten! Maar goed... Waarom moet een broodje opeens een panino heten? En tomaten pomodori? En dan het ergste, AH verkocht op gegeven moment 'pomodori-tomaten' oftewel: tomaten-tomaten. Tssss...Zo lijkt het product interessanter dan het in werkelijkheid is?
quote:yasmijn schreef op 04 januari 2010 @ 12:48:

[...]

Dat mag alleen Hare Majesteit.Precies! Het zijn ook vaak van die mutsen die dat doen. Alsof ze enkel een gezamenlijke mening met hun partner hebben. (of ze zijn te eenzaam en praten teveel met zichzelf)
Ik vind dat het ergst van alles, die overcompensatie voor d's en t's.

Mensen zijn zo bang geworden ergens een t te schrijven waar een d hoort (vaak in de deelwoorden) dat àlle werkwoordsvormen met een d worden geschreven.

"Het gebeurd vaak", dat soort werk.

Iédere keer heb ik weer de rillingen over mijn rug lopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven