Discussie over de biechtstoel
vrijdag 18 december 2009 om 20:36
Op dit topic mag je discussieren over of commentaar geven op iets dat je hebt gelezen op het biechttopic op de Psyche-pijler, zodat we het daar schoon en on topic kunnen houden.
Leef je uit, maar hou het leuk.
Two.
Leef je uit, maar hou het leuk.
Two.
anoniem_30197 wijzigde dit bericht op 18-12-2009 20:38
Reden: link toegevoegd
Reden: link toegevoegd
% gewijzigd
vrijdag 18 december 2009 om 22:29
quote:qwertu schreef op 18 december 2009 @ 22:25:
Van jezelf kunnen en durven accepteren dat je niet perfect bent en dat je zelfs een paar verwerpelijke eigenschappen bezit, dát is wat ik rijkdom noem. Simpelweg omdat je er tenminste eerlijk tegenover jezelf over durft te zijn.Ik zou het rijkdom vinden als je je over die verwerpelijke trekken heen kon zetten. het weten maar er helemaal niets aan doen ( omdat je dat nou eenmaal beter uitkomt ) , dat lijkt me toch een hol, armoeiig gevoel.
Van jezelf kunnen en durven accepteren dat je niet perfect bent en dat je zelfs een paar verwerpelijke eigenschappen bezit, dát is wat ik rijkdom noem. Simpelweg omdat je er tenminste eerlijk tegenover jezelf over durft te zijn.Ik zou het rijkdom vinden als je je over die verwerpelijke trekken heen kon zetten. het weten maar er helemaal niets aan doen ( omdat je dat nou eenmaal beter uitkomt ) , dat lijkt me toch een hol, armoeiig gevoel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 18 december 2009 om 22:32
quote:iris1969 schreef op 18 december 2009 @ 22:28:
Ik heb even het biechttopic teruggelezen en ik lees een heel duidelijk schuldgevoel vermengt met de drang om er toch mee door te gaan omdat het zo'n goed gevoel geeft. Net een verslaving dus.
Verder bent ik het helemaal eens met Q. Deze biechsters heeft heel diep in haar eigen spiegel gekeken en erkent wat voor lelijk spiegelbeeld ze daar terug zag. Dat vind ik ook ontzettend knap, want velen durven niet eens in hun een spiegel te kijken, laat staan dat ze iets negatiefs aan zichzelf bekennen.
Daarnaast ben ik het ook eens met de wisselwerking die Q hier beschrijft. Blijkbaar haalt die minder mooie vriendin ook iets uit deze vriendschap, anders was ze er niet mee door gegaan. Ongetwijfeld voelt ze onderhuids heus wel dat er iets scheef zit, maar kiest ze ervoor dit te negeren.
O, die lelijkerd negeert het en die mooie is zielig verslaafd?
Tsja.
Misschien is lillekerd wel verslaafd aan mensen die het slecht met haar voorhebben , die lelijk tegen haar doen.
En negeert Koetloeking haar geweten.
Ik heb even het biechttopic teruggelezen en ik lees een heel duidelijk schuldgevoel vermengt met de drang om er toch mee door te gaan omdat het zo'n goed gevoel geeft. Net een verslaving dus.
Verder bent ik het helemaal eens met Q. Deze biechsters heeft heel diep in haar eigen spiegel gekeken en erkent wat voor lelijk spiegelbeeld ze daar terug zag. Dat vind ik ook ontzettend knap, want velen durven niet eens in hun een spiegel te kijken, laat staan dat ze iets negatiefs aan zichzelf bekennen.
Daarnaast ben ik het ook eens met de wisselwerking die Q hier beschrijft. Blijkbaar haalt die minder mooie vriendin ook iets uit deze vriendschap, anders was ze er niet mee door gegaan. Ongetwijfeld voelt ze onderhuids heus wel dat er iets scheef zit, maar kiest ze ervoor dit te negeren.
O, die lelijkerd negeert het en die mooie is zielig verslaafd?
Tsja.
Misschien is lillekerd wel verslaafd aan mensen die het slecht met haar voorhebben , die lelijk tegen haar doen.
En negeert Koetloeking haar geweten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 18 december 2009 om 22:37
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 december 2009 @ 22:32:
[...]
O, die lelijkerd negeert het en die mooie is zielig verslaafd?
Tsja.
Misschien is lillekerd wel verslaafd aan mensen die het slecht met haar voorhebben , die lelijk tegen haar doen.
En negeert Koetloeking haar geweten.Dat zou ook goed kunnen, alles is mogelijk, aangezien we deze dame niet persoonlijk kennen, maar dat beiden scheef in deze vriendschap zitten en er toch (om welke reden dan ook) voor kiezen om hier mee door te gaan lijkt me duidelijk.
[...]
O, die lelijkerd negeert het en die mooie is zielig verslaafd?
Tsja.
Misschien is lillekerd wel verslaafd aan mensen die het slecht met haar voorhebben , die lelijk tegen haar doen.
En negeert Koetloeking haar geweten.Dat zou ook goed kunnen, alles is mogelijk, aangezien we deze dame niet persoonlijk kennen, maar dat beiden scheef in deze vriendschap zitten en er toch (om welke reden dan ook) voor kiezen om hier mee door te gaan lijkt me duidelijk.
vrijdag 18 december 2009 om 22:37
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 december 2009 @ 22:27:
[...]
Ik denk dat als je zo met mensen omgaat je bang bent dat andere mensen ook zo met jou omgaan. Wat als zijzelf nou eens als " opvulling " wordt gebruikt ? Dan kan je dat maar beter zelf met iemand anders doen.Dat zou heel goed kunnen. Ik vraag me ook af of deze vivabiecht niet juist zelf erg onzeker is.
[...]
Ik denk dat als je zo met mensen omgaat je bang bent dat andere mensen ook zo met jou omgaan. Wat als zijzelf nou eens als " opvulling " wordt gebruikt ? Dan kan je dat maar beter zelf met iemand anders doen.Dat zou heel goed kunnen. Ik vraag me ook af of deze vivabiecht niet juist zelf erg onzeker is.
vrijdag 18 december 2009 om 22:45
quote:loomii schreef op 18 december 2009 @ 22:38:
Mag je ook gaan raden naar de forumnick van vivabiechters, of valt dat onder de noemer "niet leuk"?
Da's hartstikke leuk.
Begin jij? Deze forumster was iig als forumster wel erg geliefd... genoeg hint voor jou?
Mag je ook gaan raden naar de forumnick van vivabiechters, of valt dat onder de noemer "niet leuk"?
Da's hartstikke leuk.
Begin jij? Deze forumster was iig als forumster wel erg geliefd... genoeg hint voor jou?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 18 december 2009 om 22:45
quote:qwertu schreef op 18 december 2009 @ 22:21:
En misschien ook niet. Maar ik geloof dat wel, dat in dit soort relaties de aangever van het negatieve naadloos aan kan sluiten op de ontvanger ervan. Misschien dat in dit geval de lelijke vriendin zich wel heel cool voelt omdat de knappe vriendin met haar uit eten gaat. Dat ze van die knappe vriendin het gevoel krijgt dat ze meedraait in de wereld. Als je heel erg onzeker bent, dan kan dat zich zomaar uiten in de bereidheid om die bodemloze put naar zelfbevestiging te vullen met iets waarvan je heus wel wéét dat het niet het juiste vulsel is, maar hé, vulsel is vulsel.
Niet gezegd dat het zo is natuurlijk, maar ik kan me wel vanalles bij dit soort patronen voorstellen.
Bwuh, dat maakt het er niet beter op wat mij betreft.
Ik snap trouwens helemaal wat je bedoelt maar ik vind het dan alleen nog maar eh....zieliger worden eigenlijk. Beetje zielig masochistisch, van de vriendin dan.
Hopelijk is het mijn eigen optie, namelijk dat zij best weet dat haar mooie 'vriendin' haar gebruikt als minder mooi maatje om er knapper bij af te steken en dat ze verder lol hebben of zo.
Maar in de biecht sprak in ieder geval weinig genegenheid van de biechtster voor de vriendin, meer dedain.
Dat van die slechte kledingadviezen snap ik ook niet. Iemand die al lelijker is dan jij ook nog eens slechte kledingadviezen geven, ik bedoel hoezo? Dan ben je toch geen vrienden?
En misschien ook niet. Maar ik geloof dat wel, dat in dit soort relaties de aangever van het negatieve naadloos aan kan sluiten op de ontvanger ervan. Misschien dat in dit geval de lelijke vriendin zich wel heel cool voelt omdat de knappe vriendin met haar uit eten gaat. Dat ze van die knappe vriendin het gevoel krijgt dat ze meedraait in de wereld. Als je heel erg onzeker bent, dan kan dat zich zomaar uiten in de bereidheid om die bodemloze put naar zelfbevestiging te vullen met iets waarvan je heus wel wéét dat het niet het juiste vulsel is, maar hé, vulsel is vulsel.
Niet gezegd dat het zo is natuurlijk, maar ik kan me wel vanalles bij dit soort patronen voorstellen.
Bwuh, dat maakt het er niet beter op wat mij betreft.
Ik snap trouwens helemaal wat je bedoelt maar ik vind het dan alleen nog maar eh....zieliger worden eigenlijk. Beetje zielig masochistisch, van de vriendin dan.
Hopelijk is het mijn eigen optie, namelijk dat zij best weet dat haar mooie 'vriendin' haar gebruikt als minder mooi maatje om er knapper bij af te steken en dat ze verder lol hebben of zo.
Maar in de biecht sprak in ieder geval weinig genegenheid van de biechtster voor de vriendin, meer dedain.
Dat van die slechte kledingadviezen snap ik ook niet. Iemand die al lelijker is dan jij ook nog eens slechte kledingadviezen geven, ik bedoel hoezo? Dan ben je toch geen vrienden?
vrijdag 18 december 2009 om 22:46
quote:loomii schreef op 18 december 2009 @ 22:38:
Mag je ook gaan raden naar de forumnick van vivabiechters, of valt dat onder de noemer "niet leuk"?
Nou, ik denk inderdaad wel: mmm, wie zou dat zijn?
Ik vind het zo raar dat het dapper of zo wordt gevonden als mensen zoiets opbiechten. Anoniem iets opbiechten, sinds wanneer is dat dapper?
Kijk, als het een begin is van een soort proces naar verandering, okee, dan kan ik er wel inkomen, dan kan het nut hebben, maar voor de rest... mwah...
Mag je ook gaan raden naar de forumnick van vivabiechters, of valt dat onder de noemer "niet leuk"?
Nou, ik denk inderdaad wel: mmm, wie zou dat zijn?
Ik vind het zo raar dat het dapper of zo wordt gevonden als mensen zoiets opbiechten. Anoniem iets opbiechten, sinds wanneer is dat dapper?
Kijk, als het een begin is van een soort proces naar verandering, okee, dan kan ik er wel inkomen, dan kan het nut hebben, maar voor de rest... mwah...
vrijdag 18 december 2009 om 22:47
vrijdag 18 december 2009 om 22:50
quote:eleonora schreef op 18 december 2009 @ 22:47:
[...]
Vast niet.
Ik wil het niet weten als het even kan.
Misschien is het iemand met wie ik al maanden leuk mail of is het een van mijn verloofdes of zo.
Heeft een van je verloofdes je wel eens slecht kledingadvies gegeven?
Enne... kan wel van Iris mogen, maar dacht het toch even niet
Oh, en forummer van de maand? Boehoehoe, dat was ik ook ooit. Maar ik was de biechter niet hoor!
[...]
Vast niet.
Ik wil het niet weten als het even kan.
Misschien is het iemand met wie ik al maanden leuk mail of is het een van mijn verloofdes of zo.
Heeft een van je verloofdes je wel eens slecht kledingadvies gegeven?
Enne... kan wel van Iris mogen, maar dacht het toch even niet
Oh, en forummer van de maand? Boehoehoe, dat was ik ook ooit. Maar ik was de biechter niet hoor!
vrijdag 18 december 2009 om 22:52