Discussie over de biechtstoel

18-12-2009 20:36 251 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit topic mag je discussieren over of commentaar geven op iets dat je hebt gelezen op het biechttopic op de Psyche-pijler, zodat we het daar schoon en on topic kunnen houden.

Leef je uit, maar hou het leuk.

Two.
anoniem_30197 wijzigde dit bericht op 18-12-2009 20:38
Reden: link toegevoegd
% gewijzigd
Biechten betekent spijt hebben van dingen die je gedaan hebt......... Je kan beter spijt hebben van dingen die je NIET gedaan hebt....
Aliquando et insanire lucundum est
.
Is het niet handiger om deze ook op psyche te knallen, Two?
quote:RemboEnRembo schreef op 18 december 2009 @ 20:39:

Biechten betekent spijt hebben van dingen die je gedaan hebt......... Je kan beter spijt hebben van dingen die je NIET gedaan hebt....Nee joh, biechten is echt super uitvinding! Je trekt je van god noch gebod iets aan, biecht, doet een paar wees gegroetjes en al je zonden zijn vergeven! Hoef je niet eens spijt van te hebben.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
.
Er ontstond een discussie over een biecht ; de ' knappe ' vriendin bekende alleen om te gaan met de minder knappe vriendin om er zelf nog leuker bij af te steken. Gaf haar zelfs verkeerde adviezen om maar niet te leuk te worden.Vond nietzoknappe vriendin ook nog eens rete irritant .

Volgens mij is dit van alle tijden ; ik zag het al in mijn jeugd en ik zie het nog steeds , als ik uitga en zo eens om me heenkijk.

Dat het niet al te aardig is... maar kennelijk vervult het bij beiden een behoefte en misschien is het ook nog wel dezelfde behoefte .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Viva Angel2 schreef op 18 december 2009 @ 20:36:

maar hou het leuk.

.Smaken verschillen
Ik heb die discussie ook gelezen en ik heb toen niet gereageerd om me aan de regels van het biechttopic te houden, maar ik vond dat deze biechtster onnodig hard werd aangepakt.

Ze bekende heel eerlijk een zeer kwalijke kant van zichzelf en werd gelijk aan de hoogste boom opgehangen, terwijl ze dondersgoed wist dat ze fout zat en dit ook heel vervelend van zichzelf vond.

Ieder mens heeft wel een nare trekjes of gedachtes over een ander en dat lijkt me ook heel logisch. Ook ik heb wel eens uit de kift een vriendin verkeerd kledingadvies gegeven en ook ik trok wel eens met een lelijk iemand op om zelf beter uit te komen en ook ik heb me wel eens stiekem doodgeergerd aan een goede vriendin.

Allemaal uit eigen onzekerheid en zeker niet fraai, maar wel menselijk (en nee, ik ben niet de biechtster ).
Nog nooit gedaan, zoiets. Lijkt me vreselijk als je daar, als minder mooie vriendin achter komt, dat je expres gepiepeld wordt door iemand van wie je denkt dat ze van je houdt en je respecteert. Ik kan me er niks bij voorstellen. Vooral niet dat je met iemand omgaat waar je eigenlijk niet veel mee hebt en die je gewoon gebruikt om er zelf leuk bij af te steken.

Maar goed, ik doe vast wel weer andere hele nare dingen.

Het was ongetwijfeld te hard wat ik zei. Sorry als dat zo was. Ik vond het echt rot om te lezen, ik kan me nooit voorstellen dat mensen zoiets echt doen.
Ze vond het zo vervelend van zichzelf dat ze het nog steeds deed. En al heel lang wist dat ze het deed...

Ach, maar weer een aai over het bolletje.....niet meer doen hoor!
Oh ik lees net dat de meeste mensen haar hier wel mogen...dat is snel over denk ik als je niet kon schuilen achter de biechtnick, maar goed ook denk ik.
.
Ik vond de reacties niet overdreven hard. Wat nou voor die vriendin die al zolang voorgelogen wordt. En ook nog slechte (kleding)adviezen krijgt zodat ze nog slechter voor de dag komt. Ja zeer onaardig. En waarom? Als ze zo mooi is dan heeft ze dat toch helemaal niet nodig?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Echt Q, rijkdom, dat je zulk gedrag bij jezelf herkent en erkent en er desondanks gewoon mee doorgaat?

Zo kan ik het niet zien. Ik denk toch aan de vriendin, die niet weet waarvoor ze gebruikt wordt. Hoewel, misschien weet ze dat best.

Ik heb een vriendin gehad die altijd heel subtieltjes (not) er met mijn ideeën vandoor ging. Dan hoorde ik ineens, terwijl ik naast haar stond, mijn eigen plannen door de kamer gaan, en dan deed ze alsof ze het zelf bedacht had. Ik had (het is twintig jaar terug hoor) niet de moed om haar in de rede te vallen.

Mensen die zo met anderen omgaan doen dan minder onopvallend dan ze zelf denken is mijn ervaring. Een beetje zoals Bianca zegt; je ziet het gebeuren, terwijl je die vrouwen niet kent.
Ik hoop maar dat deze biecht - dat toch een vorm van hardop iets tegenover jezelf bekennen is - de eerste stap is om ook daadwerkelijk iets aan dit gedrag te gaan doen, want anders zou het inderdaad heel verwerpelijk zijn.

Meestal moet je eerst iets aan jezelf bekennen voordat je er echt iets aan gaat doen. Volgens mij is het wel een beetje te vergelijken met een verslaving en is het net zo moeilijk te stoppen, want dat lekkere machtsgevoel wat ze er bij krijgt lijkt me best verslavend, zeker als je zelf onzeker bent.
Dat bleek dus nergens uit, ze ging vanavond weer fijn uit met de lelijke vriendin.
Tja, dan begrijp ik eerlijk gezegd haar hele biecht niet, want dat zou ik zelf alleen doen als ik ergens vreselijk mee zat en dat aan niemand zou durven te vertellen.

Ik zal het biechttopic nog even teruglezen, want dit had ik echt helemaal gemist....
Ik vraag me eigenlijk af of het helpt ; of iemand leuker wordt van naast een niet-zo'n-knapperd te staan.
.
.
Misschien was mijn reactie te fel nav de biecht, maar ik vind t echt onvoorstelbaar dat je zo met mensen om gaat. En natuurlijk iedereen heeft z'n minder goede kanten en die van jezelf zien is al heel wat. Maar ik krijg zo het gevoel dat ze niet echt moeite doet of wil doen om het te veranderen. Ik snap daar gewoon helemaal niets van.
.
quote:sneezeweasel schreef op 18 december 2009 @ 22:25:

Misschien was mijn reactie te fel nav de biecht, maar ik vind t echt onvoorstelbaar dat je zo met mensen om gaat. En natuurlijk iedereen heeft z'n minder goede kanten en die van jezelf zien is al heel wat. Maar ik krijg zo het gevoel dat ze niet echt moeite doet of wil doen om het te veranderen. Ik snap daar gewoon helemaal niets van.Ik denk dat als je zo met mensen omgaat je bang bent dat andere mensen ook zo met jou omgaan. Wat als zijzelf nou eens als " opvulling " wordt gebruikt ? Dan kan je dat maar beter zelf met iemand anders doen.
Ik heb even het biechttopic teruggelezen en ik lees een heel duidelijk schuldgevoel vermengt met de drang om er toch mee door te gaan omdat het zo'n goed gevoel geeft. Net een verslaving dus.

Verder bent ik het helemaal eens met Q. Deze biechsters heeft heel diep in haar eigen spiegel gekeken en erkent wat voor lelijk spiegelbeeld ze daar terug zag. Dat vind ik ook ontzettend knap, want velen durven niet eens in hun een spiegel te kijken, laat staan dat ze iets negatiefs aan zichzelf bekennen.

Daarnaast ben ik het ook eens met de wisselwerking die Q hier beschrijft. Blijkbaar haalt die minder mooie vriendin ook iets uit deze vriendschap, anders was ze er niet mee door gegaan. Ongetwijfeld voelt ze onderhuids heus wel dat er iets scheef zit, maar kiest ze ervoor dit te negeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven