Forum Triviant!
maandag 29 oktober 2007 om 15:30
Ik gooi er eens even een spelletje tegenaan. Ik stel de eerste vraag en degene die het goede antwoord geeft, mag de volgende vraag neerzetten! De vragen mogen over vanalles gaan: techniek, kunst, geschiedenis, aardrijkskunde, maffe weetjes enz. enz. Enne: niet gelijk gaan Googelen, laten we het een beetje eerlijk houden! En weet je even geen nieuwe vraag? Zeg dat dan even, dan mag een ander gewoon een vraag neerzetten.
Ok, hierbij de eerste vraag:
De Citroën Traction Avant is een mooie oude auto die in 1934 op de markt kwam. Waar staat Traction Avant voor? (en de bonus: wat was daar zo bijzonder aan?)
Ok, hierbij de eerste vraag:
De Citroën Traction Avant is een mooie oude auto die in 1934 op de markt kwam. Waar staat Traction Avant voor? (en de bonus: wat was daar zo bijzonder aan?)
Ik ben mijn eigen bananenschil
woensdag 27 februari 2008 om 23:17
quote:Jonari schreef op 27 februari 2008 @ 21:45:
Maginotlinie en de Atlantic Wall?
Half goed. Maginotlinie klopt, dat was de Franse linie.
Atlantikwal is niet goed; dat was de kustverdediging die de Duitsers in de oorlog aanlegden tegen een geallieerde invasie.
De naam van de linie die de Duitsers aanlegden langs de Frans-Duitse grens wil ik graag nog horen.
Maginotlinie en de Atlantic Wall?
Half goed. Maginotlinie klopt, dat was de Franse linie.
Atlantikwal is niet goed; dat was de kustverdediging die de Duitsers in de oorlog aanlegden tegen een geallieerde invasie.
De naam van de linie die de Duitsers aanlegden langs de Frans-Duitse grens wil ik graag nog horen.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
donderdag 28 februari 2008 om 10:07
Nog wat aanvullende info:
deze verdedigingslinie gold als het grootste bouwwerk ooit in Europa gemaakt. Hij was zó sterk dat de geallieerden er niet doorheen kwamen waardoor de oorlog minstens een half jaar langer heeft geduurd. Er sneuvelden daar meer Amerikanen dan in de hele Vietnamoorlog.
En omdat de aanval in het westen stuitte op deze verdedigingswal waren het uiteindelijk de Russen die heel Oost-Europa onder de voet liepen en als eersten in Berlijn stonden. Dus zonder deze verdedigingslinie was de hele Koude Oorlog niet ontstaan.
De linie had twee namen; ik hoef er maar één te horen. Wie biedt ?
deze verdedigingslinie gold als het grootste bouwwerk ooit in Europa gemaakt. Hij was zó sterk dat de geallieerden er niet doorheen kwamen waardoor de oorlog minstens een half jaar langer heeft geduurd. Er sneuvelden daar meer Amerikanen dan in de hele Vietnamoorlog.
En omdat de aanval in het westen stuitte op deze verdedigingswal waren het uiteindelijk de Russen die heel Oost-Europa onder de voet liepen en als eersten in Berlijn stonden. Dus zonder deze verdedigingslinie was de hele Koude Oorlog niet ontstaan.
De linie had twee namen; ik hoef er maar één te horen. Wie biedt ?
donderdag 28 februari 2008 om 11:20
quote:junikreeft schreef op 28 februari 2008 @ 11:15:
Solly de muur was jonger!!Klopt: de Berlijnse Muur (als onderdeel van het IJzeren Gordijn) werd ná W.O. II gebouwd door de Russen. En die zou nooit gebouwd zijn als de linie die ik bedoel (langs de Frans-Duitse grens dus) niet zo sterk was geweest dat hij de Amerikanen en hun bondgenoten een half jaar lang tegenhield. Daardoor kregen de Russen de tijd en gelegenheid om Berlijn te veroveren.
Solly de muur was jonger!!Klopt: de Berlijnse Muur (als onderdeel van het IJzeren Gordijn) werd ná W.O. II gebouwd door de Russen. En die zou nooit gebouwd zijn als de linie die ik bedoel (langs de Frans-Duitse grens dus) niet zo sterk was geweest dat hij de Amerikanen en hun bondgenoten een half jaar lang tegenhield. Daardoor kregen de Russen de tijd en gelegenheid om Berlijn te veroveren.
donderdag 28 februari 2008 om 14:16
quote:75twinkel schreef op 28 februari 2008 @ 12:44:
siegfried linie?
Siegfriedlinie is idd het goede antwoord. Westwall was ook goed geweest, dat was de andere naam voor de Siegfriedlinie.
Mijn werk heeft overigens niets met geschiedenis te maken.
Ik lees gewoon veel, kijk docu's op tv en ik onthoud ook veel.
Volgens mij is Naardermeer inderdaad het goede antwoord op de laatst gestelde vraag.
siegfried linie?
Siegfriedlinie is idd het goede antwoord. Westwall was ook goed geweest, dat was de andere naam voor de Siegfriedlinie.
Mijn werk heeft overigens niets met geschiedenis te maken.
Ik lees gewoon veel, kijk docu's op tv en ik onthoud ook veel.
Volgens mij is Naardermeer inderdaad het goede antwoord op de laatst gestelde vraag.