GDPR/AVG op het Viva Forum
woensdag 23 mei 2018 om 10:52
Beste forummers,
Omdat er veel onduidelijkheid is over hoe wij de regels van de nieuwe privacywet hebben ingevoerd op het Viva Forum, hierbij een topic waar jullie al jullie vragen kunnen stellen.
Vanaf 25 mei geldt de AVG en daarom hebben we een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum.
Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren. Wanneer je dit vraagt, verwijderen we al je persoonsgegevens. Niet wat je hebt gepost, dat hoeft ook niet volgens de AVG. Wanneer er in een post persoonsgegevens staan, verwijderen we dat natuurlijk ook - net als dat we nu al doen.
Een geanonimiseerd account is vanaf nu niet meer te loepen omdat je niet meer naar een overzichtspagina kan, wat voorheen wel het geval was.
Vriendelijke groet,
Community Manager Viva Forum
Omdat er veel onduidelijkheid is over hoe wij de regels van de nieuwe privacywet hebben ingevoerd op het Viva Forum, hierbij een topic waar jullie al jullie vragen kunnen stellen.
Vanaf 25 mei geldt de AVG en daarom hebben we een aantal wijzigingen door moeten voeren op het Viva Forum.
Accounts die twee jaar niet zijn gebruikt, worden binnenkort automatisch geanonimiseerd. Natuurlijk kan je de moderators ook nog steeds vragen om jouw account te anonimiseren. Wanneer je dit vraagt, verwijderen we al je persoonsgegevens. Niet wat je hebt gepost, dat hoeft ook niet volgens de AVG. Wanneer er in een post persoonsgegevens staan, verwijderen we dat natuurlijk ook - net als dat we nu al doen.
Een geanonimiseerd account is vanaf nu niet meer te loepen omdat je niet meer naar een overzichtspagina kan, wat voorheen wel het geval was.
Vriendelijke groet,
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 25-05-2018 16:14
Reden: Aangepaste regels.
Reden: Aangepaste regels.
10.32% gewijzigd
woensdag 23 mei 2018 om 12:34
Er is hier geen sprake van anonimiseren maar van pseudonimiseren. Ik krijg namelijk een andere username (Anoniem123456), maar alle posts zijn nog wel gekoppeld aan die ene username en via Google zijn allemaal die posts ook te achterhalen. Echt anoniem ben je pas als, wat al eerder is genoemd hier, ieder 'geanonimiseerd' account de zelfde username toont.

woensdag 23 mei 2018 om 12:35
Dan maakt het niet uit of er Piet of Anoniem 1 staat. Allemaal zeer duidelijk wie wat geschreven heeft, alleen het plaatje er achter is weg.CommunityManagerViva schreef: ↑23-05-2018 12:33Hi Aleksis,
Dit is om ervoor te zorgen dat de gesprekken in topics overzichtelijk en te volgen blijven.
Vriendelijke groet,
Echt een kulargument.
woensdag 23 mei 2018 om 12:35
Ja, dat klopt, ik gebruik nog de huidige naam ervoor. Hoe gaan we het per overmorgen noemen : 'mag ik onloepbaar worden ?'
Want het onloepbare is de enige verandering, en het feit dat je niets meer kunt verwijderen aan je posts, ik herhaal het nog maar een keer.
Ik vind het zó onverstandig en paniekvoetbal, iedereen die nu opeens 'op anoniem' wil.
nounou

woensdag 23 mei 2018 om 12:36
Hoeveel mensen willen zich per dag laten anonimiseren?CommunityManagerViva schreef: ↑23-05-2018 12:33Hi Aleksis,
Dit is om ervoor te zorgen dat de gesprekken in topics overzichtelijk en te volgen blijven.
Vriendelijke groet,
woensdag 23 mei 2018 om 12:36
Eens. Er verandert niks.zazamaenade schreef: ↑23-05-2018 12:23In feite betekent het alleen dat het meer werk is om wat iemand heeft gepost te achterhalen, omdat loepen een manier is om dat snel te doen.
Qua privacy betekent het dus helemaal niets !
Ik maak herhaaldelijk mee dat ik ergens de hint lees dat ik moet loepen. Vaak geef ik dat op omdat de geloepte forummer een enorm oeuvre heeft achtergelaten. Maar bij forummers die maar weinig hebben geschreven, vind je vlot wat je zoekt.
En blijkbaar zijn er mensen die wèl die moeite nemen, gezien de hints.
yette wijzigde dit bericht op 23-05-2018 12:39
0.08% gewijzigd

woensdag 23 mei 2018 om 12:38
Kun je dat toelichten?CommunityManagerViva schreef: ↑23-05-2018 12:33Hi Aleksis,
Vriendelijke groet,
Want met de huidige opzet waarin de posts van de TO grijs zijn, blijft het prima overzichtelijk wie TO is en wie niet.
Als jullie het forum overzichtelijk willen houden, begin dan eens met het minder makkelijk maken van het verwijderen van de OP.
En kan er ook gereageerd worden op de opmerkingen dat dit nieuwe beleid/deze nieuwe manier van "anonimiseren" tegen de GDPR/AVG wet in gaat?

woensdag 23 mei 2018 om 12:38
dankzij de nieuwe wet gaat viva na jouw verzoek tot anonimisatie Thistle laten bestaan. We kunnen thistle dan allen niet meer loepen. Dat is niet erg want via google kunnen wel al jouw berichten terugvinden. Dus let op allemaal: Anonimiseren kan straks niet meer!!thistle schreef: ↑23-05-2018 12:34Er is hier geen sprake van anonimiseren maar van pseudonimiseren. Ik krijg namelijk een andere username (Anoniem123456), maar alle posts zijn nog wel gekoppeld aan die ene username en via Google zijn allemaal die posts ook te achterhalen. Echt anoniem ben je pas als, wat al eerder is genoemd hier, ieder 'geanonimiseerd' account de zelfde username toont.
woensdag 23 mei 2018 om 12:39
Oké dank voor je snelle antw.CommunityManagerViva schreef: ↑23-05-2018 12:33Hi Aleksis,
Vriendelijke groet,
persoonlijk heb ik er geen last van als er iemand op anoniem gaat, ik vind een topic niet minder leesbaar daardoor.
Het enige verschil is anoniem44568543 ipv nicknaam, van mij mogen jullie, als iemand op anoniem wil, de nicknaam veranderen in anoniem+evt.cijfer. Ik vind deze nieuwe service niet zoveel toevoegen.

woensdag 23 mei 2018 om 12:39
Jawel, je kan niet meer op anoniemyette schreef: ↑23-05-2018 12:36Eens. Er verandert niks.
Ik maak herhaaldelijk mee dat ik ergens de hint lees dat ik moet loepen. Vaak geef ik dat op omdat de geloepte forummer een enorm oeuvre heeft achtergelaten. Maar bij forummers die maar weinig hebben geschreven, vindt je vlot wat je zoekt.
En blijkbaar zijn er mensen die wèl die moeite nemen, gezien de hints.

woensdag 23 mei 2018 om 12:41
Helemaal niet. IK wil het al een tijdje, maar mij nieuwe nicks kijgen geen registratiemail, dus is het blijven hangen, ook omdat loepen nog kan.zazamaenade schreef: ↑23-05-2018 12:35Ja, dat klopt, ik gebruik nog de huidige naam ervoor. Hoe gaan we het per overmorgen noemen : 'mag ik onloepbaar worden ?'
Want het onloepbare is de enige verandering, en het feit dat je niets meer kunt verwijderen aan je posts, ik herhaal het nog maar een keer.
Ik vind het zó onverstandig en paniekvoetbal, iedereen die nu opeens 'op anoniem' wil.
Dus nu zorg ik dat dat voor de 25ste regereld wordt, dan wordt mij nick nog aangepast (bericht van anoniem721467124 valt minder op dan van Moiren’) en ben ik straks en niet te herkennen en niet te loepen.
anoniem_359707 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 12:42
1.04% gewijzigd

woensdag 23 mei 2018 om 12:43
Het betekent dat in plaats van je nickname er een code met de datum van anonimiseren en nog een ander getal komt te staan.
Kijk maar in het moderator-topic, daar kun je het zien bij een ouder verzoek : "mag ik op anoniem'
nounou

woensdag 23 mei 2018 om 12:44
woensdag 23 mei 2018 om 12:45
Maar waarom wijzig je de posts die je te herkenbaar maken niet ?Moiren’ schreef: ↑23-05-2018 12:41Helemaal niet. IK wil het al een tijdje, maar mij nieuwe nicks kijgen geen registratiemail, dus is het blijven hangen, ook omdat loepen nog kan.
Dus nu zorg ik dat dat voor de 25ste regereld wordt, dan wordt mij nick nog aangepast (bericht van anoniem721467124 valt minder op dan van Moiren’) en ben ik straks en niet te herkennen en niet te loepen.
Dat snap ik dus niet.
nounou

woensdag 23 mei 2018 om 12:45
CommunityManagerViva schreef: ↑23-05-2018 12:33Hi Aleksis,
Vriendelijke groet,

Dit is járen geen issue geweest en nu, met de nieuwe privacywetgeving over 2 dagen, doen jullie opeens alsof het gaat om de betere leesbaarheid van het forum.
Ik zie een neus groeien..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

woensdag 23 mei 2018 om 12:47
Omdat ik allejezus veel berichten heb en ze niet allemaal af ga om te kijken wat wel en niet ge-edit moet worden (en alleen dat laatste al is takkeveel werk op dit lompe vehicel van een forum).zazamaenade schreef: ↑23-05-2018 12:45Maar waarom wijzig je de posts die je te herkenbaar maken niet ?
Dat snap ik dus niet.
woensdag 23 mei 2018 om 12:48
Ach, het ‘loepen van anonieme nicks was altijd al mogelijk’ bleek ook niet te kloppen. Dus dat ‘na 2 jaar ongebruikt’ loopt misschien ook wel los?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

woensdag 23 mei 2018 om 12:52
Klopt. Maar het was dus ook al niet anonimiseren, het was al pseudonimiseren. Pseudonimiseren mogen ze niet weigeren. Misschien heb ik per ongeluk mijn volledige naam als username gebruikt, wie weet heet ik wel Thistle en is jouw naam Meds en je voorletter S. Of is als grapje/pesterij/toeval mijn naam door iemand anders gebruikt als username. Dan zijn ze verplicht die username aan te passen of weg te halen.
woensdag 23 mei 2018 om 12:54
Wat ik ook niet zo snap : waar ontleen je het vertrouwen in dat het met de privacy allemaal goed komt, geen nick, niet meer te loepen et cetera ?Moiren’ schreef: ↑23-05-2018 12:41Helemaal niet. IK wil het al een tijdje, maar mij nieuwe nicks kijgen geen registratiemail, dus is het blijven hangen, ook omdat loepen nog kan.
We zien toch al heel lang dat dit forum op een heleboel punten niet goed werkt.
Ik houd liever de controle over wat ik gepost heb door mijn account aan te houden.
Aan alles wat je hier hebt geschreven kun je helemaal niets meer wijzigen als je je account opgeeft en je moet er maar op vertrouwen dat de nieuwe privacyregels netjes opgevolgd worden, en de beloftes daarover ingelost worden.
Het kleine beetje macht over je eigen posts wat je nu nog hebt geef je op.
Heel onverstandig, vind ik.
nounou

woensdag 23 mei 2018 om 12:55
zazamaenade schreef: ↑23-05-2018 12:16We kunnen wel blijven tekeergaan in dit topic, en de andere topics daarvoor, of in paniek op anoniem gaan, nu, of juist over twee dagen, maar het enige nuttige wat we kunnen doen is de delete-knop gebruiken in posts die we te herkenbaar vinden.
Dat is verrekte veel werk, oude posts doorploegen, maar dat is wél wat we kunnen doen. Als je eenmaal op anoniem bent gegaan is wat je hebt gepost voor altijd na te zoeken, al is het maar via een omweg, en eigendom van Sanoma.
Ik vrees dat het aanspreken van Sanoma over het Vivaforum geen prioriteit zal krijgen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (of wie daar wettelijk overgaat).
Nee. Het enige nuttige wat we kunnen doen is melding maken.