Gelovig of niet

21-04-2018 16:47 675 berichten
Alle reacties Link kopieren
K was er gwn nieuwsgierig naar hoe mensen denken

Gelovig of ongelovig

Totaal aantal stemmen: 273

Ik ben gelovig (28%)
Ik ben ongelovig (72%)
Hetvrijewoord schreef:
23-04-2018 12:01
Dat vraag ik mij ook altijd af.
En ik begrijp dat de volgende quote dan ook als kwetsend ervaren zal worden maar het illustreert wel de vraag (vergeet de woorden ridiculous en offensive ;-) ).

“The president of the United States has claimed, on more than one occasion, to be in dialogue with God. If he said that he was talking to God through his hairdryer, this would precipitate a national emergency. I fail to see how the addition of a hairdryer makes the claim more ridiculous or offensive.”
― Sam Harris, Letter to a Christian Nation
:HA: Maar hij (Sam) heeft wel gelijk.
We should have each other with cream.
snug schreef:
22-04-2018 21:14
Fijn dat zoveel mensen kritisch nadenken, maar vanwaar de noodzaak om zo stellig alles wat de wetenschap tot nu toe niet heeft aangetoond als onwaar af te doen? De geschiedenis leert dat er steeds weer nieuwe dingen worden ontdekt. Met die stelligheid pretendeer je dus dat je alle toekomstige wetenschappelijke uitkomsten al kent. Dat is nogal wat...
Dat de wetenschap zich tot nu toe vooral heeft beziggehouden met makkelijk waarneembare fenomenen wil niet zeggen dat alleen makkelijk waarneembare fenomenen bestaan. Het zegt alleen maar dat de wetenschap tot nu toe vooral die makkelijk waarneembare fenomenen onderzocht heeft, niets meer en niets minder.

Uhm, ooit in de quantummechanica verdiept?
Hetvrijewoord schreef:
23-04-2018 12:07
Dat hoeft niet eens want ook klassieke natuurkunde heeft waarnemingen die alles behalve makkelijk zijn. Neem de waarneming van gravitational waves 2 jaar terug, nav een fenomeen dat miljoenen jaren geleden miljoenen lichtjaren verder weg heeft plaats gevonden.

Dat vind ik soms wel jammer van religieuzen (maar ik moet zeggen dat heel weinig mensen gelovig of niet, zich ooit verdiepen in echte wetenschap), dat er vrij laatdunkend wordt gedaan over wetenschap en evolutie bij voorbeeld wordt af gedaan als 'af stammen van apen.' Zeker in deze tijd moet het niet lastig zijn je juist te informeren.
strikjemetstippels schreef:
23-04-2018 12:11
dat er vrij laatdunkend wordt gedaan over wetenschap en evolutie bij voorbeeld wordt af gedaan als 'af stammen van apen.' Zeker in deze tijd moet het niet lastig zijn je juist te informeren.
Daarom vind ik het ook apart dat uitgaan van wetenschap hier door sommigen 'star' wordt genoemd. In een wereld vol (voor ons) onbegrijpelijke fenomenen lijkt wetenschap me juist de enige houvast waar je echt iets aan hebt (als het om antwoorden gaat dan, ik bedoel niet houvast qua zingeving).
RégineFilange schreef:
23-04-2018 12:15
Daarom vind ik het ook apart dat uitgaan van wetenschap hier door sommigen 'star' wordt genoemd. In een wereld vol (voor ons) onbegrijpelijke fenomenen lijkt wetenschap me juist de enige houvast waar je echt iets aan hebt.
Wetenschap zelf is ook star, maar dat is om dat het een methode is waar bij aan waarheidsvinding wordt gedaan. Dat kan lang duren of zelfs nooit tot een oplossing komen. De meeste mensen weten ook weinig van wetenschap, zo wel voorstanders (zo als in Amerika had je 'the march for science' dat voor al ging om hun religie (linkse opvattingen) credit te geven) als tegenstanders.
Wetenschap als geloof/houvast vind ik ook niks, het is "maar" een studie.
anoniem_330865 wijzigde dit bericht op 23-04-2018 12:19
14.67% gewijzigd
Hetvrijewoord schreef:
23-04-2018 12:07
Jazeker, fijn dat de quantummechanica onderzocht wordt. Een stap in de goede richting, waarbij metafysische waarden een theoretische waarschijnlijkheid hebben.
Ik zei niet voor niets 'vooral'.
Dat hoeft niet eens want ook klassieke natuurkunde heeft waarnemingen die alles behalve makkelijk zijn. Neem de waarneming van gravitational waves 2 jaar terug, nav een fenomeen dat miljoenen jaren geleden miljoenen lichtjaren verder weg heeft plaats gevonden.

Dat vind ik soms wel jammer van religieuzen (maar ik moet zeggen dat heel weinig mensen gelovig of niet, zich ooit verdiepen in echte wetenschap), dat er vrij laatdunkend wordt gedaan over wetenschap en evolutie bij voorbeeld wordt af gedaan als 'af stammen van apen.' Zeker in deze tijd moet het niet lastig zijn je juist te informeren.

Eens, als moet ik zeggen dat wetenschap soms ook gewoon heel lastig te bevatten is voor de meeste mensen.
Ik ben bijvoorbeeld echt te dom om quantummechanica te snappen, ik haak al vrij snel af met zo'n blik: :nut:
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 23-04-2018 12:21
0.50% gewijzigd

Beetje jammer dat zelfs jij nu aan het veralgemeniseren slaat. Mijn mening (en waarneming binnen mijn eigen religieuze kring) is, dat dit een al lang achterhaalde zienswijze is. De discussie dat wetenschap en religie prima samen gaan is nog niet heel lang geleden al een keer gevoerd op ViVa. Ook de evolutietheorie kwam hierbij ter spraken.
Ik zal niet zeggen dat er geen religieuzen zijn die de Bijbel letterlijk nemen, maar naar mijn idee zijn die inmiddels redelijk in de minderheid.

Jammer van dit stigmatiserende vooroordeel.
Strik, ik ben het met je eens dat het tegenwoordig niet zo lastig moet zijn om je te informeren.

Aan de andere kant snap ik ergens wel dat mensen in het algemeen tegenwoordig steeds religieuzer worden. Door internet (en goedkope vliegtickets) ligt nagenoeg de hele wereld binnen handbereik. Daarnaast zijn er een berg samenlevingen die onder spanning staan door politiek, oorlogen en al dan niet 'nepnieuws'.

Ik vind de wereld om ons heen steeds ongrijpbaarder, intoleranter en harder geworden. De welvaart gaat blijkbaar uitstekend, maar de prijs die ervoor betaald wordt (door het gewone volk waar ik mezelf ook onder schaar) is hoog. Om een beetje grip te krijgen snap ik dat religie een groter ding wordt.

Disclaimer: ik ben zelf niet gelovig en zou mezelf eerder als humanist omschrijven als ik dan toch een plakkertje moet hebben. In een god/opperwezen/almachtig iets geloven lijkt me soms heerlijk overzichtelijk en het leven makkelijker maken, maar ik zie het bij mezelf niet gebeuren. Ik geloof niet in een oppermachtig iets, ik geloof niet in een Hoger Plan en ik hoop dat er geen hiernamaals is.
Het is zo jammer dat in dit soort discussies de tendens is dat de mensen die gelovig of religieus zijn altijd weer gaan roepen dat de niet-gelovigen onrespectvol zijn en zich beledigd voelen.

Dat iemand gelovig is vind ik prima, leven en laten leven. Ik noem ze ook niet dom dat ze geloven, maar onbegrijpelijk vind ik het wel vanuit mijn denkbeelden.
Voor mij is daarmee de kous af en verder discussiëren heeft dan weinig zin, mijn standpunt wijzigt niet, die van een gelovige ook niet. Het loopt alleen maar uit op ruzie.
Op díé fiets!
catskin schreef:
23-04-2018 12:19
Wetenschap als geloof/houvast vind ik ook niks, het is "maar" een studie.

Hier ben ik het heel erg mee eens. Wetenschap wordt vaak als een soort nieuwe religie aangehangen. De meeste anti-gelovigen hebben dit helaas zelf niet in de gaten.
Dymphnatam schreef:
23-04-2018 12:20
Beetje jammer dat zelfs jij nu aan het veralgemeniseren slaat. Mijn mening (en waarneming binnen mijn eigen religieuze kring) is, dat dit een al lang achterhaalde zienswijze is. De discussie dat wetenschap en religie prima samen gaan is nog niet heel lang geleden al een keer gevoerd op ViVa. Ook de evolutietheorie kwam hierbij ter spraken.
Ik zal niet zeggen dat er geen religieuzen zijn die de Bijbel letterlijk nemen, maar naar mijn idee zijn die inmiddels redelijk in de minderheid.

Ik hoop het. Er zijn (helaas) nog steeds scholen die vanuit geloof geen evolutietheorie onderwijzen. Persoonlijk vind ik dit een gemiste kans, maar er zullen ongetwijfeld gelovigen zijn die dit meer dan prima vinden.

Gelukkig zijn er ook scholen met religieuze inborst die een tegenhanger bieden en weinig aan geloofskennis doen naast de standaard verhalen, maar gaan filosoferen met kinderen in plaats van het woord Gods te behandelen.
Toch wel een interessante forumdiscussie zo: feitelijk weten we niet waar we vandaan komen, waar we nu zijn en waar we naar toe gaan. Geen enkele overtuiging hierover (met- of zonder het bestaan van een hogere macht) kan onomstotelijk bewezen worden.
Love is the meaning of life
Dymphnatam schreef:
23-04-2018 12:24
Hier ben ik het heel erg mee eens. Wetenschap wordt vaak als een soort nieuwe religie aangehangen. De meeste anti-gelovigen hebben dit helaas zelf niet in de gaten.
Die anti-gelovigen ken ik ook. Ze geloven niet in god, maar, en ik citeer: "ik geloof in de wetenschap.'

Nu ben ik zelf dol op wetenschap en snap ik er soms de ballen van, maar uiteindelijk is het gewoon wetenschap.
Dymphnatam schreef:
23-04-2018 12:20

Mwah de wereld is groter dan Nederland he. Ik bedoelde het niet als stigma en in mijn andere berichten geef ik aan dat het niet is voorbehouden aan gelovigen maar juist ook aan niet gelovigen. Ik had 'sommige' religieuzen moeten schrijven dan. I stand corrected.
Ik ben nog steeds benieuwd wat er fout zou zijn volgens sommigen aan de vergelijking god/kabouter/zeus/vul maar in?

Omdat niet alle geloven gelijk zijn?
Kunstenkitsch schreef:
Ik hoop het. Er zijn (helaas) nog steeds scholen die vanuit geloof geen evolutietheorie onderwijzen. Persoonlijk vind ik dit een gemiste kans, maar er zullen ongetwijfeld gelovigen zijn die dit meer dan prima vinden.

Gelukkig zijn er ook scholen met religieuze inborst die een tegenhanger bieden en weinig aan geloofskennis doen naast de standaard verhalen, maar gaan filosoferen met kinderen in plaats van het woord Gods te behandelen.

Lichtelijk off-topic, maar mag dit? Ik meen dat in de wet staat dat de evoltutietheorie verpichte kost is in het onderwijs?
Waren we dood voordat we geboren werden? Ik herinner me er niets van, dus zal ik me waarschijnlijk ook niets herinneren van mezelf als ik dood ben, dus of er een hiernamaals is maakt mij niets uit.
Hetvrijewoord schreef:
23-04-2018 12:19
Eens, als moet ik zeggen dat wetenschap soms ook gewoon heel lastig te bevatten is voor de meeste mensen.
Ik ben bijvoorbeeld echt te dom om quantummechanica te snappen, ik haak al vrij snel af met zo'n blik: :nut:
Grappige is dat juist die onvatbaarheid (dat is een woord! volgens mijn auto correct << zo leer je nog eens iets) er voor zorgt dat wetenschap voor sommigen ook een soort religie is.

Het is niets meer of minder dan een methode om oorzaak te vinden van een gevolg. Maar sommigen zien het als iets meer en iets tegengesteld aan religie, terwijl het gewoon is, zonder oordeel over iets anders. Ik noem mijn meetlint ook geen antitheistisch bewijs of zo.
Dymphnatam schreef:

Kun je dit uitleggen: wetenschap als religie?
Wetenschap zegt toch juìst nog bijna niets te weten?

Je kunt de wetenschappelijke methode het beste wat we tot nu toe tot onze beschikking hebben vinden, is dat hetzelfde als een religie aanhangen? Lijkt mij niet.
Ik geloof iets niet omdat het mooi is of dat het iets aan mijn leven toevoegt, maar omdat het waar is.
catskin schreef:
23-04-2018 12:38
Ik geloof iets niet omdat het mooi is of dat het iets aan mijn leven toevoegt, maar omdat het waar is.

Alleen heet het dan geen geloof meer.
catskin schreef:
23-04-2018 12:38
Dan is het geen geloof, maar een overtuiging. ook overtuigingen hoeven trouwens niet waar te zijn. Ze zijn nog steeds cultureel en sociaal-economisch bepaald, wat ze dus niet direct tot waarheid maakt.

Met andere woorden: De Waarheid bestaat niet. Hooguit kan je je eigen waarheid hebben, maar dan is het nog geen algemeen geldende waarheid.
elfjetwaalfje schreef:
23-04-2018 12:26
Toch wel een interessante forumdiscussie zo: feitelijk weten we niet waar we vandaan komen, waar we nu zijn en waar we naar toe gaan. Geen enkele overtuiging hierover (met- of zonder het bestaan van een hogere macht) kan onomstotelijk bewezen worden.
Dat wordt inderdaad vaak als reden aangevoerd dat paranormale dingen nou eenmaal niet hard te maken zijn. Terwijl dat in veel gevallen wel gewoon kan. Maar dan wordt het vaak genegeerd, zoals bijvoorbeeld mijn post over BDE'ers van daarnet. Er zijn miljoenen voorbeelden te vinden van paranormale verschijnselen die niet zomaar als onzin af te doen zijn. Op een gegeven moment zal de wetenschap die dingen wel massaal gaan onderzoeken, wordt nu ook al mondjesmaat gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven