Het grote rijlessen/examen babbel topic

15-04-2017 18:09 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi lessers,



Al een aantal maanden zit ik op Viva en andere forums wat mee te lezen over rijlessen en alles wat er bij komt. Ook hier een superleuk stuk doorgelezen met o.a Bittermoon. Na alles door te hebben gelezen en mee te hebben geleefd voelde het bijna alsof ik die meiden goed kende! hahaha



Nu viel het mij op dat iedereen toch wel erg veel steun had aan elkaar. Aangezien mijn hele omgeving gek van mij aan het worden is...(Ik kan alleen nog maar zinnen maken met het woord "rijbewijs'erin) dacht ik dat het misschien wel leuk was een centraal topic te openen waar iedereen zijn/haar ei in kwijt kan! Ook als je hem allang op zak hebt maar je ervaring wilt delen ben je welkom ;)



Ik zal aftrappen : Op mijn 19de wat lesjes gehad en mijn theorie toen in 2 x gehaald. Door mijn studie toendestijds niet vaak genoeg kunnen rijden met als gevolg dat mijn theorie verlopen was en ik geen zin meer erin had.

Nu ben ik sinds Februari weer aan het lessen! En heb op 14 maart mijn theorie in 1 keer gehaald :D

Oeffff bloed zweet en tranen, een maand lang elke avond een uur zitten blokken ervoor.

Super trots uit de zaal komen lopen en er dan achter komen dat bijna iedereen een cursus had gedaan vlak voor het examen waar ze de antwoorden kregen?????? huh..pardon? maar goed.... hij is dus binnen.



Nu moet ik in Mei dus de afrijden en voor mijn gevoel er he-le-maal niet klaar voor :(!!

Als ik aan mijn rijexamen denk schiet mijn hartslag al omhoog. Bij mijn theorie examen was ik ZO zenuwachtig dat je mijn shirt mee zag bewegen door het bonzen van mijn hart....dacht even dat hij er mee zou stoppen hahaha.



Hoe gaat het bij jullie? Hoever ben je al?... Heb je er vertrouwen in of juist niet?
Rust roest
Alle reacties Link kopieren
Ik heb precies een jaar geleden mijn rijexamen gehaald . Ik las toen ook veel over ervaringen van andereen.



De eerste 20 lessen gingen echt moeizaam. Ik had een vreemde leraar die een beetje rare dingen deed af en toe. Zoals "voor de grap" stikken in de gordel als ik iets te hard remmen, maar dan maakte hij er zelf niet echt een grapje van. Na 20 lessen dus overgestapt en toen ging ik heel snel vooruit. De laatste lessen had ik er wel echt vertrouwen in dat dat examen me zou gaan lukken. Ben dan ook in 1x geslaagd
Alle reacties Link kopieren
Hahaha goede zet dat je bent overgestapt dan.

Je was dus totaal niet zenuwachtig toen je op ging?
Rust roest
Alle reacties Link kopieren
Nee eigenlijk niet, wel een klein beetje gezonde spanning.



Toen rijleraar zag wie examinator was gaf ze meteen tips met waar ik op moest letten bij hem. Had wel 2 mensen mee in de auto: examinator en examinator in opleiding. Maakte ook wat foutjes zoals een doodlopende straat in rijden. Toen moest ik in een heel krap straatje de omkeeropdracht doen . Examinator vroeg wel waarom ik die straat in reed maar toen zei ik: ja met rijlessen is het altijd rechtdoor als er niks gezegd wordt
Alle reacties Link kopieren
ik schrijf mee, zo'n 8 jaar geleden begonnen met rijlessen dat ging allemaal goed, maar toen ik theorie examen moest doen ging het fout.

ben inmiddels de tel kwijt hoe vaak ik examen heb gedaan, heb het ook een tijdje laten rusten. maar heb me voorgenomen om er toch weer voor tegaan
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
@bankkussen Ik hoop dat ik net als jij ook niet nerveus ben....ik twijfel enorm of ik voor een pilletje naar de huisarts moet gaan. :(



@Rouge Leuk gezellie! dan gaan we er saampjes voor! Wat ging er fout met je theorie? Het is nu heel anders. 10 jaar geleden keek je met zn alle naar een groot scherm, nu zit je apart met schotten ertussen enz.

Heb je ook al een rijschool op het oog?
Rust roest
Alle reacties Link kopieren
Grappig dat ik dit nu lees. Ben 34 zonder rijbewijs. Op 18e wat lessen gehad maar ik vond die man vreselijk, voelde me echt niet op mijn gemak met zijn tweeen in die auto. Toen ik ging studeren heb ik het 'niet meteen' opgepakt en daarna dus nooit meer.



Ik mis het ook niet in het dagelijks leven. Woon op loopafstand van station en t werk is goed te doen met OV.



Maar het is ook weer niet de bedoeling geweest het nooit te halen. Heb een geldbedrag gekregen van een familielid. Had helemaal in mijn hoofd dat ik ervan op reis wilde. En vanavond ineens denk ik: Ik kan ook rijlessen gaan nemen. En nu zie ik dus dit topic. Ik lees mee!
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik was bijna 35 toen ik besloot mijn rijbewijs te halen (was daarvoor nooit van gekomen. Van geen geld ervoor hebben, tot geen geld ervoor over hebben. En ook niet echt nodig omdat ik in grote buitenlandse stad woonde). Terug in Nederland er toch voor gegaan. Maar wat bij mij echt enorm heeft geholpen is de tussentijdse toets: daar al mijn bijzondere verrichtingen mee gehaald, en die examinator gaf me zulke goede feedback dat daardoor het kwartje leek te vallen waardoor ik in één keer mijn rijbewijs heb gehaald (theorie in twee keer). Dus mijn tip is zo'n tussentijdse toets te doen, kost wel iets maar gaf mij echt zoveel zekerheid! Succes! Een banaan eten werkt ook ontspannend trouwens...
Alle reacties Link kopieren
O, en met 36 rijlessen trouwens. Schijnt voor iemand 'van mijn leeftijd' best knapste zijn... ????
Alle reacties Link kopieren
quote:Sportyspyz schreef op 15 april 2017 @ 20:38:

@bankkussen Ik hoop dat ik net als jij ook niet nerveus ben....ik twijfel enorm of ik voor een pilletje naar de huisarts moet gaan. :(



@Rouge Leuk gezellie! dan gaan we er saampjes voor! Wat ging er fout met je theorie? Het is nu heel anders. 10 jaar geleden keek je met zn alle naar een groot scherm, nu zit je apart met schotten ertussen enz.

Heb je ook al een rijschool op het oog?





weet ik, heb 2 jaar terug voor het laatst theorie gedaan, ben nog net niet huilend weg gerend. eh ja denk voornamelijk inzicht en regels tis gewoon dat als ik voor het scherm zit dan krijg ik gewoon een black-out en wordt ik helemaal nerveus.

ja me oude rijschool gewoon maar wil eerst liever mijn theorie behalen en dan wat mij part 2uur 2x per week gaan rijden met de praktijk zat het wel goed reed alleen te hard



hahah Moon
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
@Moon hahaha tja voor alles is een reden en niks is toeval heh dusssss begint het al te kriebelen?



@Florette, wauw ja dat is onwijs goed.

En gelijk heb je over de TTT maar ik heb echt het geld niet meer hierna. Kan nog een paar lesjes betalen en eventueel een herexamen en dan is het echt opperdepop
Rust roest
Alle reacties Link kopieren
@Rouge Dat is balen! misschien heb je examenvrees? ik hoorde dus laatst over bachbloesem remedie spray. Heeft een kalmerende werking. Of langs de ha voor een receptje? Ik zat zelf te trillen als een rietje tijdens mijn theorie en heb met bevende handen de test gemaakt
Rust roest
Alle reacties Link kopieren
ik heb geen idee, wordt er aardig wanhopig van wat ik weet het wel. maar zodra ik er voor zit en wordt een andere vraag weet ik niks meer.



zit er serieus over te denken om zo'n ''les'' te pakken
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde wel dat ze het theorie examen makkelijker gaan maken. Hoe, weet ik niet
Alle reacties Link kopieren
serieus?!! werd gvd tijd excuses
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Klopt, ze gaan de 6 seconden tijdbalk naast je vraag annuleren zodat je meer tijd hebt om vragen ze beantwoorden en je mag aan het einde nog bepaalde vragen wijzigen. MAAR bij het onderdeel gevarenherkenning blijft de tijdbalk staan en daar maken de meeste mensen fouten in.



Ja Rouge, je kan zo een cursusje meepakken maar ik hoorde ook dat CBR het flink zat is dat het zo gaat momenteel. Nu leren ze je (de cursusaanbieders) op een industrieterrein in een bunker met zon 50man per klas de antwoorden aan.

Niet echt DE antwoorden maar bepaalde truukjes en foefjes zoals: "Als er in een cbr vraag staat -MAG DIT?- dan is het antwoord altijd..Nee.



Dat soort dingen dus, maar of je er nu echt wijzer van word? Dus het CBR is van plan alle vragen zsm anders te formuleren om dus dat soort praktijken te dwarsbomen.
Rust roest
Alle reacties Link kopieren
Ja gevaarherkenning is inderdaad erg lastig

Ik heb wel veel aan mijn cursus gehad, leerde er niet van die trucjes maar het was leerzaam om veel examens te maken en dan klassikaal te bespreken. Op een gegeven moment had ik daardoor zelfs gevaarherkenning een beetje door
Alle reacties Link kopieren
Ja het begint wel te kriebelen!



Deze of volgende maand wordt meer duidelijk over mijn inkomsten komend halfjaar. Ben sowieso toe aan een nieuwe laptop. Maar of ik het andere bedrag dan voor een reis apart zet of voor rijlessen moet ik nog gaan bedenken.

Het hoeft natuurlijk maar één keer he... ik zit al jaren tegen dat X bedrag aan te hikken maar als het papiertje eenmaal binnen is, is het ook echt klaar.



Leuk om de ervaringen te lezen hier!
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter zat eerst bij een zzp'er. Die heeft haar voor 1200 aan lessen opgelicht. Deze man zat tijdens de rijlessen alleen maar te bellen in een taal die mijn dochter niet kent en heeft haar foute handelingen aangeleerd.

Ik heb mijn dochter verteld dat ze een echte, Nederlandse rijschool moet zoeken en dat was wel een succes, na een traject waar ook reparaties plaats vonden. Opmerkelijk was ook dat de betalingen toen via iDeal gingen en de eerste rijschool ook na aandringen geen rekeningnummer kon geven.



Mijn advies is dan ook om niet bij zzp'ers te gaan en te kiezen voor een grote, Nederlandse rijschool.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bankkussen schreef op 15 april 2017 @ 22:10:

Ik hoorde wel dat ze het theorie examen makkelijker gaan maken. Hoe, weet ik nietLijkt me een goed plan. Mijn dochter is gezakt door de slechte vraagstellingen in het theorie-examen. Ze heeft toen een turbocursus gevolgd en was toen wel geslaagd, maar een groot deel van haar klasje die dag niet. Waarschijnlijk toch weer doordat de vragen onduidelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al begonnen met rijlessen maar ik heb mijn theorie nog niet. En ik vraag me echt af hoe ik me hier het best op kan voorbereiden.
Do good. And good will come to you.
Alle reacties Link kopieren
quote:Janeewaarom schreef op 16 april 2017 @ 11:17:

Ik ben al begonnen met rijlessen maar ik heb mijn theorie nog niet. En ik vraag me echt af hoe ik me hier het best op kan voorbereiden.

Bij de tweede rijschool van mijn dochter, kan je voor 60 euro in een klasje in enkele bijeenkomsten de stof leren beheersen.

Mijn dochter had eerst haar theorie examen gedaan met alleen zelf leren uit een boek, en is toen gezakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:OleCohen schreef op 16 april 2017 @ 11:22:

[...]



Bij de tweede rijschool van mijn dochter, kan je voor 60 euro in een klasje in enkele bijeenkomsten de stof leren beheersen.

Mijn dochter had eerst haar theorie examen gedaan met alleen zelf leren uit een boek, en is toen gezakt.



Ja klopt, bij mij in de stad heb je ook een weekendcursus waarbij je in twee dagen echt examengericht wordt voorbereid.

Maar ik wil het ook eerst alleen met boek proberen..
Do good. And good will come to you.
Ik lees iets over RIS. Kan iemand daar iets meer over vertellen. Is het de moeite waard?



Ik wil ook graag maar 40 euro en dan ca 60 lessen + eventueel ttt + examen of 2....best wel een investering.
Alle reacties Link kopieren
ik wil ook wel meeschrijven. jaren geleden begonnen, theorie gehaald, theorie verlopen, gezakt voor theorieexamen nieuwe stijl en toen gestopt na een les of 20. Nu ben ik 28 en heb voor mijn werk een rijbewijs nodig dus ik begin deze week weer met rijden. Mijn rijschool doet trouwens aan termijnbetaling waardoor het me 100 euro pm kost ipv in 1 klap 2000 euro. Dat scheelt echt een hoop!



Ik begin met rijles in een simulator. Iemand al ervaring mee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven