Het Indo-topic

13-04-2012 17:16 1121 berichten
In 2007 is er al eens een dergelijk topic geweest, maar dat ging over Indo’s. Het zou leuk zijn als dit een topic werd VAN Indo’s.

Ik heb wel eens het gevoel dat bij veel Belanda’s de Indo-cultuur een beetje uit zicht begint te raken. De eerste generatie is natuurlijk aan het uitsterven, daarom wordt het steeds moeilijker nog verhalen uit de eerste hand te pakken te krijgen. De fameuze ‘tantes’ (die overigens, ook zo Indo, lang niet altijd familie hoeven te zijn) verdwijnen langzamerhand van het toneel en dat is ontzettend jammer, want velen van hen waren een soort bewakers van de cultuur.

Gelukkig wordt die cultuur toch nog wel op veel manieren overgedragen. Via de toko en de keuken, kijk maar in het Toko-topic op de Eten-pijler. Maar ook via festivals, zoals de jaarlijkse TongTong, lokaal georganiseerde pasars, die soms ware kumpulans worden van families, vrienden en kennissen. Of via mijn geliefde Werkgroep Indisch-Nederlandse Letteren van de letterenfaculteit in Leiden.

Maar er is niets zo ‘Indo’ (of Indonesisch for that matter) dan geschiedenis(sen) doorgeven door middel van verhalen. Ik vind het altijd leuk om te lezen dat de moeder van Yvonne Keuls haar nooit Yvonne noemde, maar ‘Angin’. “Want angin betekent wind, en de wind neemt de verhalen met zich mee”.

Het zou leuk zijn deze echt Indische traditie hier voort te zetten door hier je verhalen neer te zetten. Hoe gaat het toe in de Indo-families, de Indo-cultuur. Wat vind je leuk of juist niet leuk aan de muziek? Griezel je ook van line-dancen, of vind je het heerlijk?

Ik ben persoonlijk erg geïnteresseerd in WOII in Indonesië (toen nog Indië) en de bersiap.

Recepten en allerlei kook-wederwaardigheden en -vragen zijn ook zeer welkom, want de keuken, de dapur, is het hart van de Indo-cultuur.

Het spreekt natuurlijk vanzelf dat iedereen die iets met dit onderwerp heeft, van harte welkom is om mee te schrijven. Daar hoef je echt geen Indo voor te zijn. Dus voor iedereen: selamat datang!
Alle reacties Link kopieren
Is een vrij bekende hoor, misschien eerst bellen. Anders rij je voor niks straks:

Warung Ventje

Leidschendam
Thnx! Opgeslagen.
Missy, het zal wel een volslagen overbodige vraag zijn, maar ken jij Yvonne Keuls? En de trassi-tantes? En überhaupt haar beschrijving van het oneindige belang van tantes? Volgens mij word jij ooit een tante. En dan zal ik het ontzettend jammer vinden dat je geen tante van mij kunt worden, omdat ik jaaaaaren ouder ben dan jij. Ga jij de traditie levend houden, alsjeblieft??
Ach zo! Natuurlijk. Dat doe ik al.

Vandaag dodenherdenking. Doe jij aan 15 augustus?
quote:missy_acy schreef op 04 mei 2012 @ 19:53:

Vandaag dodenherdenking. Doe jij aan 15 augustus?Reken maar!
quote:missy_acy schreef op 04 mei 2012 @ 19:53:

Vandaag dodenherdenking. Doe jij aan 15 augustus?Ik ook.
Gaan jullie dit jaar nog naar de pasar malam besar (sorry, ik blijf het gewoon zo noemen)? Ik kreeg gisteren de Tongtong-krant binnen, en er zijn zoveel interessante dingen! Een expositie over F. Springer (mijn all time favoriete auteur), over Yvonne Keuls, die in het (ik meen) Bibit-theater de Cultuurprijs van Den Haag krijgt (helaas op een datum dat ik niet kan) en allemaal andere dingen op cultuurgebied. Ik denk dat ik toch maar ga, als ik tenminste geen opdracht heb in die tijd. Ik moet nog even uitzoeken wat ik op bepaalde dagen zou willen horen/zien, maar het is wel erg aantrekkelijk!

Djeez, het lijkt wel of ik aandelen heb... niet dus!
Het gebeurt wel dat ze op het werk vragen waarom er buiten gevlagd wordt. Indo-collega en ik (ook indo) roepen dan dat het "de vijftiende augustus" is.

Als het mensen echt interesseert dan vragen ze door, en anders is de reactie: "Oh, het zal wel".
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:missy_acy schreef op 04 mei 2012 @ 19:03:

Is een vrij bekende hoor, misschien eerst bellen. Anders rij je voor niks straks:

Warung Ventje

LeidschendamIk kom er vandaan. In Leidschenhage (centrum) zit een toko met een klein supermarktje erin. Deze bestaat al jaaaaaaren en vind ik echt de beste.
Ik ben één keer in Groningen naar een pasar geweest, maar vond het daar niet zoveel aan.

De dvd's van Tante Lien heb ik nu binnen gekregen van de bibliotheek. Leuk !
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoes, een gewone pasar malam is echt niet te vergelijken met het Tongtong-festival. Als je eenmaal binnen bent, lijkt het wel een klein dorp, zó groot. Okee, ook veel (wat ik dan noem) indo-kitsch, maar ook heel veel optredens, interviews, workshops, kookdemonstraties, en heel, heel, heeeeel veel eetstands, tot volledige restaurants aan toe. En overal ruik je Indonesië!
quote:sri schreef op 05 mei 2012 @ 18:10:

Gaan jullie dit jaar nog naar de pasar malam besar (sorry, ik blijf het gewoon zo noemen)? Ik kreeg gisteren de Tongtong-krant binnen, en er zijn zoveel interessante dingen! Een expositie over F. Springer (mijn all time favoriete auteur), over Yvonne Keuls, die in het (ik meen) Bibit-theater de Cultuurprijs van Den Haag krijgt (helaas op een datum dat ik niet kan) en allemaal andere dingen op cultuurgebied. Ik denk dat ik toch maar ga, als ik tenminste geen opdracht heb in die tijd. Ik moet nog even uitzoeken wat ik op bepaalde dagen zou willen horen/zien, maar het is wel erg aantrekkelijk!

Djeez, het lijkt wel of ik aandelen heb... niet dus!

Jaaaaa, ik ga ook naar TongTong. Heel veel zin in, misschien ga ik wel drie keer. Het hele weekend ofzo. Het is zo geweldig! En sowieso ga ik naar Yvonne Keuls, geweldige vrouw is dat.

En naar kookworkshops, daar houd ik van
Eigenlijk wil ik, graag zelfs! Maar zal, net als Sri, met de trein moeten gaan dan.
quote:missy_acy schreef op 06 mei 2012 @ 09:36:

Eigenlijk wil ik, graag zelfs! Maar zal, net als Sri, met de trein moeten gaan dan.Gewoon doen, Missy! Ik vind het ideaal met de trein. Parkeren is er een drama en vanaf het station loop je er in 5 minuten naartoe. Dan nog een uurtje in de rij staan en je bent binnen.
ja, ik weet t. Maar ik moet dan met peuter en baby in de trein.

Ik ga even kijken of ik een pasje krijgen kan, een uur met die 2 kleintjes in de rij zie ik niet zitten.
Kan je meneer Missy niet lief aankijken en afspreken dat hij de kinders die dag onder z'n hoede neemt? Lijkt me relaxter dan twee van die hummels door zo'n menigte mensen te loodsen.
Een weekend dag dan? Ja, kan t vragen.
Hai allen! Over een paar weken is baby jarig, dan issie een dreumes. Ben nu al aan t bedenken wat ik ga koken.

We doen het niet zo groots, dus er zal maximaal 30 man komen, met kinderen bijgerekend.

Ik ga iig maken:

nasi kuning

sajur boontjes

rendang

sate

gado gado

telor bumbu bali (voor de vega's)

zuur

Verder ben ik nog aan t bedenken wat, misschien babi ketjap. en dan de sate ajam, zodat ik 3 soorten vlees heb.

Als hapje doe ik: loempia, maiskoekies em spekkoek en/of kwe dadar.

Wat denken jullie, mis ik nog wat? En wat dan?
Lekker Missy, lijkt me meer dan voldoende hoor.

Zelf zou ik de gado gado skippen (dat vind ik al een maaltijd op zich en slecht voor te bereiden) en er nog pepes ikan bij maken of iets me garnalen (udang goreng besar). En ik ben dol op aubergine. Maar als er veel kinderen komen kan het natuurlijk ook niet heel erg pedis zijn.

Hier lusten de kinderen ook graag roedjak (mits niet te heet).

Maar jouw menu ziet er heerlijk uit hoor.
Nou, de gado gado is voor de vega's. Ik maak dan katjangsaus zonder trassi. Dus die moet wel erbij.
Ikan is n goeie!!!
Joh en dan nog kroepoek, emping en rempejek op tafel en dan ben je klaar toch
Dat sowieso, bopine. Dat is zo logisch dat ik t niet opschrijf. Net zoals Serundeng.

Maar man zei gister dat ik ook wel bami moet maken, omdat iedereen m'n bami graag eet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven