Huisvrouw

24-07-2017 10:46 1985 berichten
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?

Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?


Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.

Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Ik kom uit een huishouden waar beide ouders werkten.
Ttass30 schreef:
24-07-2017 11:19
Wat doe je de hele dag dan? Ik zit nu gedwongen deels thuis en 2 dagen werken. Ik ben altijd blij als het een werkdag is.
De dagen vliegen om en ik verveel me nooit. Huisvrouw zijn betekent ook niet dat je altijd thuis bent he.
Blondie456 schreef:
24-07-2017 11:22
De dagen vliegen om en ik verveel me nooit. Huisvrouw zijn betekent ook niet dat je altijd thuis bent he.
Ik ben wel benieuwd wat je de hele dag doet zeg maar.
Ttass30 schreef:
24-07-2017 11:24
Ik ben wel beniewd wat je de hele dag doet zeg maar.
Het huishouden zelf neemt niet zo veel tijd in beslag want ik hou alles netjes bij. Ik heb veel vrije tijd en ik kook graag uitgebreid. Met mooi weer ga ik wat lezen in de tuin of ik ga met vriendinnen of schoonzus op een terrasje zitten. Ik ontvang veel visite of ik ga op visite. Ik tut ook graag met mezelf zoals nagels doen en haren. Samen met vriendinnen winkelen en lunchen. Tv kijken doe ik ook graag en ook kijk ik op uitzending gemist. Muziek luisteren en lijsten maken op spotify. Gewoon leuke dingen doen dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet beslissen, samen met de partner natuurlijk. Elk gezin is anders, elke situatie is anders. Ik ben twee keer een jaar thuisgebleven, een keer toen ik ontslag kreeg ten tijde van de crisis en een keer toen ik zo ongelukkig werd van mijn nieuwe baan dat ik er zelf mee gestopt ben.

Ik moet zeggen: het brengt een hoop rust (man heeft een eigen bedrijf en werkt veel, het was fijn dat ik thuis alles makkelijk kon regelen) en ik ben iemand die zich wel vermaakt thuis, we hebben ook een groot huis en grote tuin en daar gaat erg veel werk in zitten. Er waren geen klussen die bleven liggen, ik kon doen en laten wat ik wilde, de tweede keer zaten beide kinderen op school.

Maar ik vond het beide keren na dat jaar echt wel welletjes. Ik was het zat om elke dag te zorgen en schoon te maken. Ik maakte me zorgen om mijn cv, straks zou geen bedrijf me meer willen hebben. Ik wilde financieel gezien niet afhankelijk zijn van mijn man en daarnaast vond ik het ook niet eerlijk dat hij zich kapot werkte en ik rustig aan kon doen (want het was echt wel een stuk minder druk dan toen ik nog werkte).
Op een gegeven moment deed ik wel een opleiding omdat ik dat leuk vond, maar ook van zijn geld en dat voelde niet goed.

Nu werk ik sinds een jaar weer tot volle tevredenheid. Wel een stuk minder dan eerst (want 32-40 uur was niet te doen in combinatie met de dubbele werkweken van mijn man en ik vind het ook fijn om thuis het meeste te doen), ik ben 20-24 uur gaan werken en het is echt een verrijking van mijn leven. Ik vind het leuk, ik verdien er wat mee en zo loop ik niet de kans dat ik er straks te lang uit ben en niemand me meer wil hebben. Bovendien vind ik het een goed voorbeeld voor mijn dochters dat ik werk en niet altijd maar thuis zit. Dat vind ik ook belangrijk.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 24-07-2017 11:40
1.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
24-07-2017 11:30
Het huishouden zelf neemt niet zo veel tijd in beslag want ik hou alles netjes bij. Ik heb veel vrije tijd en ik kook graag uitgebreid. Met mooi weer ga ik wat lezen in de tuin of ik ga met vriendinnen of schoonzus op een terrasje zitten. Ik ontvang veel visite of ik ga op visite. Ik tut ook graag met mezelf zoals nagels doen en haren. Samen met vriendinnen winkelen en lunchen. Tv kijken doe ik ook graag en ook kijk ik op uitzending gemist. Muziek luisteren en lijsten maken op spotify. Gewoon leuke dingen doen dus.
Verveelt het je op den duur niet?Ik zit nu 2 jaar thuis,omdat ik gewoon niet aan de bak kan komen en heb het wel helemaal gehad met die zogenaamde "leuke" dingen.Heb je niet het idee dat je helemaal niet meer meedoet in de maatschappij?
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
24-07-2017 11:22
De dagen vliegen om en ik verveel me nooit. Huisvrouw zijn betekent ook niet dat je altijd thuis bent he.
Ik verveelde me ook niet. Ging een paar keer per week sporten, regelde dingen, deed het huishouden, ging met een vriendin lunchen of winkelen, was klassenmoeder en hielp nog bij andere dingen op school, deed boodschappen en om 14:00 uur moest ik de kinderen alweer uit school halen, naar sportclubjes brengen of bij vriendjes ophalen, koken etc. etc.
Maar toch voelde het op een gegeven moment als een leeg bestaan.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 24-07-2017 12:11
5.27% gewijzigd
saskia18 schreef:
24-07-2017 11:34
Verveelt het je op den duur niet?Ik zit nu 2 jaar thuis,omdat ik gewoon niet aan de bak kan komen en heb het wel helemaal gehad met die zogenaamde "leuke" dingen.Heb je niet het idee dat je helemaal niet meer meedoet in de maatschappij?
Ik vind het heerlijk en het verveelt nooit. Ik doe wel minimaal 1 avond in de week vrijwilligerswerk achter de bar in een sportkantine. Ik probeer het te houden op 1 avond maar ik val wel in als iemand anders niet kan. In de weekenden werk ik niet.
Alle reacties Link kopieren
er zullen vast situaties zijn waar je in gezamenlijk overleg met je partner besluit dat er een persoon voor het inkomen zorgt en de ander het thuisfront regelt.

ik heb wel een paar overwegingen die te weinig mee genomen worden;
1) in mijn ideale situatie zou iedereen zelf financieel onafhankelijk moet zijn. want het is geen garantie dat je altijd een partner hebt die voor je inkomen zorgt. deze kan overlijden, ziek worden, werkloos worden, of de relatie gaat gewoon stuk
2) welk voorbeeld geef jij je kinderen? je hebt een vak geleerd, misschien wel gestudeerd. waarom? om alleen te zorgen van je man en je kinderen? waarom stimuleer jij je kinderen om een vak te leren en door te studeren? zodat ze later ook huispersoon kunnen worden?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
saskia18 schreef:
24-07-2017 11:34
Verveelt het je op den duur niet?Ik zit nu 2 jaar thuis,omdat ik gewoon niet aan de bak kan komen en heb het wel helemaal gehad met die zogenaamde "leuke" dingen.Heb je niet het idee dat je helemaal niet meer meedoet in de maatschappij?
Daar zit het hem in.....thuis zijn is niet je keuze, maar is ontstaan door gebrek aan werk. Dat is een andere insteek dan dat je bewust thuis bent...
Als jij je er goed bij voelt en je man ermee oke is, dan ben ik daar helemaal voor.
Ik vind dat iedereen dat zelf moet weten, maar na een scheiding of iets dergelijks ook dan zelf er maar uit zien te komen en niet je handje op houden bij de staat (= de belastingbetalers).
Alle reacties Link kopieren
PimPom schreef:
24-07-2017 10:48
Hier, lees dit topic maar even. Daar komt alles aan bod!

relaties/het-verhaal-van-een-onverwacht ... ges/386999
:mrgreen:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
24-07-2017 11:51
Ik vind dat iedereen dat zelf moet weten, maar na een scheiding of iets dergelijks ook dan zelf er maar uit zien te komen en niet je handje op houden bij de staat (= de belastingbetalers).
Eens. Want dat zijn de gevolgen van eigen keuzes voor beide mensen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
24-07-2017 11:30
Het huishouden zelf neemt niet zo veel tijd in beslag want ik hou alles netjes bij. Ik heb veel vrije tijd en ik kook graag uitgebreid. Met mooi weer ga ik wat lezen in de tuin of ik ga met vriendinnen of schoonzus op een terrasje zitten. Ik ontvang veel visite of ik ga op visite. Ik tut ook graag met mezelf zoals nagels doen en haren. Samen met vriendinnen winkelen en lunchen. Tv kijken doe ik ook graag en ook kijk ik op uitzending gemist. Muziek luisteren en lijsten maken op spotify. Gewoon leuke dingen doen dus.
Op het VF zijn.

Ik vind dit ook heerlijk om te doen, maar in een vakantie en zeker niet dagelijks en als vast stramien.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
24-07-2017 11:51
Ik vind dat iedereen dat zelf moet weten, maar na een scheiding of iets dergelijks ook dan zelf er maar uit zien te komen en niet je handje op houden bij de staat (= de belastingbetalers).
Eens.
strikjemetstippels schreef:
24-07-2017 11:51
Ik vind dat iedereen dat zelf moet weten, maar na een scheiding of iets dergelijks ook dan zelf er maar uit zien te komen en niet je handje op houden bij de staat (= de belastingbetalers).
Maar in de hoogtijdagen van vergoeding voor kinderopvang heb ik er ook gebruik van gemaakt. Mijn vriendin niet...die hebben het zelf opgelost door thuis te blijven. En ja ik weet dat ik ook afdraagt over mijn inkomen. Het is soms in het belang van het gezin.
Enn schreef:
24-07-2017 12:05
Eens. Want dat zijn de gevolgen van eigen keuzes voor beide mensen.
Daarom bestaat er partneralimentatie.

Als je samen bewust voor die verdeling kiest moet je er later ook samen voor opdraaien. 2 kanten op.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, ik werk bij de gemeente en het valt mij op dat de meeste vrouwen door echtscheiding / relatiebreuk in de bijstand belanden. Ook hoogopgeleide vrouwen met werkervaring. Opeens betwist de ex-partner de eerder gemaakte afspraken, weigert alimentatie te betalen ect. Daarom zou ik altijd een waarborg inbouwen. Prima als je huisvrouw wil worden, maar zorg voor een financieel alternatief wanneer de partner met inkomen wegvalt. Zorg dat je financieel zelfredzaam bent.
Alle reacties Link kopieren
Hunniebunnie schreef:
24-07-2017 10:55
Het toppunt van emancipatie is dat je, in overleg met je partner, kunt kiézen wat je wil. Het is iets dat alleen jou en je partner aangaat.
Volgens Wikipedia betekent "emancipatie":
Emancipatie (van het Latijnse emancipatio) is het streven naar een volwaardige plaats in de samenleving vanuit een achtergestelde positie. Dit kan via gelijkgerechtigdheid, zelfstandigheid of de formele toekenning van gelijke rechten, gelijkstelling voor de wet.

In mij ogen is de rol "huisvrouw" geen volwaardige rol hebben of willen hebben in de samenleving. Ik vind het zijn of het willen zijn van huisvrouw dan ook achterhaald en onvolwassen.
Of laat iets vast leggen bij de notaris zodat, als een huwelijk, relatie, strandt je daar op terug kan vallen.
plurque schreef:
24-07-2017 12:15
Volgens Wikipedia betekent "emancipatie":
Emancipatie (van het Latijnse emancipatio) is het streven naar een volwaardige plaats in de samenleving vanuit een achtergestelde positie. Dit kan via gelijkgerechtigdheid, zelfstandigheid of de formele toekenning van gelijke rechten, gelijkstelling voor de wet.

In mij ogen is de rol "huisvrouw" geen volwaardige rol hebben of willen hebben in de samenleving. Ik vind het zijn of het willen zijn van huisvrouw dan ook achterhaald en onvolwassen.

Gelukkig is jouw mening totaal niet belangrijk voor dames en heren die deze rol binnen een gezin hebben gekozen.
Ik vind huisvrouw ook geen rol die ik ambieer maar als partners samen deze verdeling kiezen en de gevolgen aanvaarden is dat hun eigen keus. En dat kan best zonder af te doen aan de term emancipatie.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 24-07-2017 12:18
3.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je als je geen hele kleine kinderen hebt echt een luie uitvreter. Slaat helemaal nergens op, je laten onderhouden door je vent en een keer een borstel door de plee halen.

Gelukkig mag iedereen zelf weten wat hij/zij doet.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
plurque schreef:
24-07-2017 12:15
Volgens Wikipedia betekent "emancipatie":
Emancipatie (van het Latijnse emancipatio) is het streven naar een volwaardige plaats in de samenleving vanuit een achtergestelde positie. Dit kan via gelijkgerechtigdheid, zelfstandigheid of de formele toekenning van gelijke rechten, gelijkstelling voor de wet.

In mij ogen is de rol "huisvrouw" geen volwaardige rol hebben of willen hebben in de samenleving. Ik vind het zijn of het willen zijn van huisvrouw dan ook achterhaald en onvolwassen.

:worship:
Ik werk maar niet betaald. Vrijwilligerswerk samen met mantelzorg kost mij ruim 20 uur in de week.
Ben ik een huisvrouw? Misschien wel maar zo voel ik mij niet. Vervelen komt niet voor en de hele dag naar de tv staren gebeurd ook niet. En nee, ik ben niet overdreven netjes in het huishouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven