Kerstavond ?

17-12-2018 16:30 87 berichten
.
anoniem_378032 wijzigde dit bericht op 23-12-2018 18:25
99.53% gewijzigd
JollyRider schreef:
17-12-2018 17:13
Mwah, ook niet echt. De RKK viert zelfs nog 3e t/m 8e kerstdag (het octaaf van Kerst)

Maar dat zijn geen officiële feestdagen. In Nederland is tweede kerstdag een officiële feestdag, en dat is wel "vreemd".
Vreemd tov de rest van de Kerstvierende wereld.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
17-12-2018 17:13
Mwah, ook niet echt. De RKK viert zelfs nog 3e t/m 8e kerstdag (het octaaf van Kerst)

Daar moet je toch niet aan denken?! @(

Oo 1e kerstdag heb ik als kind altijd al het gevoel gehad ‘nu is het alweer voorbij’. De kerstnachtdienst was echt het belangrijkst. Nu vind ik er sowieso geen mallemoer meer aan.
.
JollyRider schreef:
17-12-2018 17:13
Mwah, ook niet echt. De RKK viert zelfs nog 3e t/m 8e kerstdag (het octaaf van Kerst)

Maar dat is iets individueels dan? Ik ken geen enkel land met acht (of zelfs twaalf) kerstdagen.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik kom uit het katholieke zuiden. Wij vierden 24 december ook 's avonds door naar de nachtmis te gaan. Daarna naar huis en dan mochten wij het kindje Jezus in de stal in de kribbe leggen, want dat was het moment dat hij geboren was.

Ik had een vriendinnetje van duitse oorsprong. Zij vierden op de 24e Heiligabend en zij kregen dan cadeautjes van de kerstman. Zij waren niet gelovig en gingen dus ook niet naar de kerk.

Onze kinderen vinden het leuker om met kerst cadeautjes te doen dan met sinterklaas, dus we doen nu met sinterklaas een kleine surprise en met kerstavond de grotere cadeau's.
We gaan niet meer naar de kerk. Ik ben op zich wel gelovig en jarenlang alleen naar de kerk gegaan, maar de rest van het gezin heeft er geen behoefte aan. Dus nu blijf ik thuis voor de cadeautjes. ;-)
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
17-12-2018 17:08

Wat vieren julli?
Dat we twee dagen vrij zijn.
Ik vier dat nooit/heb dat nooit gevierd.
Het is voor mij altijd de broodnodige pauzedag tussen mijn verjaardag en kerst in.
koko67 schreef:
17-12-2018 17:08
Ik zou het niet vieren willen noemen.
De kinderen komen eten en ik ga naar mijn ouders en schoonmoeder.
Maar meer omdat dat van mij verwacht wordt.
Ik heb geen idee wat ik zou moeten vieren eigenlijk.
Wat vieren julli?
De geboorte van Jezus of iets anders?
Midwinter; ofwel het dieptepunt van het jaar is bereikt en we gaan weer de goede kant op (al zit je nog wel 3 maanden in de grauwe donkere tijd uiteindelijk)
Star² schreef:
17-12-2018 16:57
Vier je kerst helemaal niet dan?
Ik ben niet degene aan wie je het vroeg maar nee ik vier kerst helemaal niet. Ik ben niet christelijk en ik vind er niets aan. Komt misschien ook omdat ik best een moeilijke familie heb en vroeger vaak heb moeten opzitten en pootjes geven met kerst.
Nu ga ik lekker in de horeca werken en hoef niet naar familie, hoef geen moeilijke diners te koken, geen glitterjurk aan en hoef me niet druk te maken over wie welke dag 'krijgt' om op visite te gaan. Ik vier het gewoon niet en dat vind ik heerlijk.
Ik vind het opgelegde gezelligheid en als je alle kerststress topics leest denk ik dat meer mensen het eigenlijk met tegenzin doen.
ClumsyNinja schreef:
17-12-2018 17:33
Ik ben niet degene aan wie je het vroeg maar nee ik vier kerst helemaal niet. Ik ben niet christelijk en ik vind er niets aan. Komt misschien ook omdat ik best een moeilijke familie heb en vroeger vaak heb moeten opzitten en pootjes geven met kerst.
Nu ga ik lekker in de horeca werken en hoef niet naar familie, hoef geen moeilijke diners te koken, geen glitterjurk aan en hoef me niet druk te maken over wie welke dag 'krijgt' om op visite te gaan. Ik vier het gewoon niet en dat vind ik heerlijk.
Ik vind het opgelegde gezelligheid en als je alle kerststress topics leest denk ik dat meer mensen het eigenlijk met tegenzin doen.
Als ik 'n glitterjurk aan moest zou ik ook geen zin hebben ;-D
Wij eten altijd met het gezin (eerst 3, nu 2) en gewoon lekker thuis, dus uitbuikkleding aan en tussen de gangen door lekker op de bank 'n kerstfilmpje kijken.
Star² schreef:
17-12-2018 17:23
Maar dat is iets individueels dan? Ik ken geen enkel land met acht (of zelfs twaalf) kerstdagen.
Destiny's child had toch een liedje over 12 days of Christmas? Dat is de enige (vage en verre) associatie die ik met meerdere kerstdagen heb
Alle reacties Link kopieren
Wij vieren juist kerstavond, al van jongs af aan. Eten + cadeaus. Mijn moeder is Zwitserse en daar is het gebruikelijk om kerstavond te vieren.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
17-12-2018 17:21
Daar moet je toch niet aan denken?! @(

Oo 1e kerstdag heb ik als kind altijd al het gevoel gehad ‘nu is het alweer voorbij’. De kerstnachtdienst was echt het belangrijkst. Nu vind ik er sowieso geen mallemoer meer aan.
Dat is niet 8 dagen lang je hele familie aflopen hoor.

Advent wordt ook gevierd, dat is gewoon 4 weken lang. In Finland zijn de adventsdagen wel heftig trouwens.
Hier wordt kerstavond ook uitgebreid gevierd. Eerst uitgebreid dineren om vervolgens in pyjama op de bank neer te ploffen voor de gebruikelijke kerstavondfilm marathon.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
17-12-2018 17:23
Maar dat is iets individueels dan? Ik ken geen enkel land met acht (of zelfs twaalf) kerstdagen.
Het is de periode van kerst tot 3 koningen.
Alle reacties Link kopieren
Engeland kent wel boxing-day, tweede kerstdag trouwens. we staan niet helemaal alleen in europa
Alle reacties Link kopieren
Mijn (niet RK) echtgenoot gaat naar de nachtmis, ik duik achter All You Need.
We hebben wat verschillende opvattingen voor het invullen van een ideale kerstavond. Eind van de avond treffen we elkaar op de bank, met een fijn glas wijn
Alle reacties Link kopieren
Nooit iets op kerstavond gedaan, is volgens mij ook veel meer iets wat in het buitenland wordt gedaan. Kerst is gewoon op 25 en 26 dec. De 24e werk ik ook gewoon 10 uur lang tot in de avond.
Belg en hier viert niemand Tweede Kerst (26/12).

En de meesten wel Kerst en Kerstavond.


Ik vind het vooral praktisch.

Kerstavond familie 1
Kerstdag familie 2
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe het in de rest van Nederland is maar hier zijn veel winkels en bedrijven de 24e echt wel eerder dicht. Mijn werk ook. Normaal tot 17.30 of 20.00 open maar 24 december om 16.00 geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
17-12-2018 17:21
Maar dat zijn geen officiële feestdagen. In Nederland is tweede kerstdag een officiële feestdag, en dat is wel "vreemd".
Vreemd tov de rest van de Kerstvierende wereld.
Dat zijn officiële kerkelijke feestdagen. De overheid is idd raar.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
17-12-2018 17:23
Maar dat is iets individueels dan? Ik ken geen enkel land met acht (of zelfs twaalf) kerstdagen.
Het zijn nergens dagen van de overheid, voor de RKK is het wereldwijd.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Star² schreef:
17-12-2018 16:57
Vier je kerst helemaal niet dan?
Jawel..dat schreef ik ook in t topic.
Ik kan er niet onderuit. .doe t maar omdat het "moet" ;)
ClumsyNinja schreef:
17-12-2018 17:33

Ik vind het opgelegde gezelligheid en als je alle kerststress topics leest denk ik dat meer mensen het eigenlijk met tegenzin doen.
Dit dit dus , alleen als je mensen er naar vraagt , krijg je veelal een hoop commentaar en her gevoel dat je niet "normaal" bent.
Nectarinepit schreef:
17-12-2018 16:35


Als je het niet wilt vieren, dan vier je het toch niet? Wij vierden thuis bijvoorbeeld nooit Sinterklaas of pakjesavond. Het is niet verplicht he.
Nee oke...maar hierin sta ik wel alleen..familie en partner willen wel. :-$
Nouschi schreef:
17-12-2018 17:14
@ TO, waarom schrijf jij "vierde we" ipv vierdeN we?
Was een typfout. ..typte het ff snel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven