Kerstavond ?

17-12-2018 16:30 87 berichten
.
anoniem_378032 wijzigde dit bericht op 23-12-2018 18:25
99.53% gewijzigd
Baudolino schreef:
18-12-2018 16:56
Ik denk dat bij het niet katholieke deel van ons land het kerstavond idee niet zo speelt.
Geen nachtmis of kerkdienst, gewoon niets. Kerst is 1e kerstdag. Tenminste dat was bij ons zo.
Mijn ouders gingen vaak wel naar de kerk, ik hoefde gelukkig niet meer mee. Dat we aan kerstavond nooit wat deden heeft ook te maken dat ik de 23e jarig ben en we dan al uit eten gaan en daarna de 25e weer, dus de 24e was 'n rustdag.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan naar de vroege dienst in de kerk,samen met kinderen en kleinkinderen.
De andere dagen zien we wel wat wij gaan doen,kinderen hebben hun eigen gezin ,zij maken hun eigen tradities.
Man en ik vinden het heerlijk, geen verplichtingen die dagen.
Vroeger thuis was kerstmis op 1e en 2e kerstdag. Eerste kerstdag eten bij opa en oma, tweede kerstdag thuis gourmetten ofzo. Pas toen ik een relatie kreeg en op kerstavond voor het kerstdiner bij mijn schoonouders werd verwacht hoorde ik voor het eerst dat de meeste mensen juist kerstavond groots vieren. Volstrekt onbekend fenomeen voor mij.

Ik kom uit het katholieke zuiden maar ben zelf helemaal niet religieus opgevoed, dus daar komt t misschien door. En kerst vierden we ook niet echt. Geen kerstboom, geen kado's, alleenwat uitgebreider eten dan anders.

Maakt t nu wel makkelijker; nooit gedoe over waar we wanneer moeten gaan eten en dat twee families op dezelfde avond azen. Voor mijn schoonouders is kerstavond the one and only, en dan echt met kerst gaan we naar mijn familie.
Alle reacties Link kopieren
vroeger vierde we geen kerst
(mijn ouders zijn/waren jehovagetuigen) mijn moeder is het nog wel maar niet zo strikt meer
in mijn pubertijd werd er wel extra lekker gekookt die dagen
pas sinds 2009 ongeveer zijn we met kerst wel als familie bij elkaar, heel vaak bij mijn moeder wel zonder boom en dat alles maar wel als familie bij elkaar en cadeautjes voor de kleinkinderen

dit jaar gaat ons gezin niet naar familie, we blijven thuis


ik zelf heb wel een kerstboom in huis, kerstavond is hier voornamelijk een gewone avond

1ste en 2de kerstdag is ook niet heel anders, behalve cadeaus en wat extra lekker eten
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
LAgirl82 schreef:
17-12-2018 17:21
Maar dat zijn geen officiële feestdagen. In Nederland is tweede kerstdag een officiële feestdag, en dat is wel "vreemd".
Vreemd tov de rest van de Kerstvierende wereld.
Nou, dat valt wel mee hoor

Voor half Europa is 26 december een officiële feestdag.
In de UK heet het boxing day.
Maar in Ierland, Italië en Duitsland (oa) heet het St Stephen's Day.
In Denemarken en Zweden noemen ze het gewoon ook iets als 2e kerstdag- en zijn ze ook gewoon vrij.

Hetzelfde geldt voor Australië, New Zealand en Zuid Afrika.
maledive schreef:
18-12-2018 17:19
Nou, dat valt wel mee hoor

Voor half Europa is 26 december een officiële feestdag.
In de UK heet het boxing day.
Maar in Ierland, Italië en Duitsland (oa) heet het St Stephen's Day.
In Denemarken en Zweden noemen ze het gewoon ook iets als 2e kerstdag- en zijn ze ook gewoon vrij.

Hetzelfde geldt voor Australië, New Zealand en Zuid Afrika.

Maar dat heeft dan weer niks met kerst te maken:

Boxing Day is a secular holiday that is traditionally celebrated on 26 December, the day after Christmas Day.
Ik 'vier' geen kerst uit religieuze overwegingen.
Wel vind ik het een fijne traditie om kerst met familie door te brengen.

Ik vind het vooral handig dat er, kerstavond meegerekend, 3 dagen zijn om eea een beetje te kunnen verdelen. Rekening houdend met schoon- en stieffamilies.
Blondie456 schreef:
17-12-2018 18:54
Wij gaan op Kerstavond meestal gourmetten. Dit jaar ook weer.
Ik ook :) mijn beste vriendin komt en we gaan gezellig samen gourmetten. Een dezer dagen gourmetstel even tevoorschijn halen :) o ja, en boodschappen doen ;-D maar dat doen we vaak samen. Wat we verder doen op kerstavond zien we nog wel :) maar wordt vast kei leuk. Maar in ieder geval geen all you need is love kijken, niet echt iets voor ons ;-D

Ik ben RK maar kom nooit in de kerk dus vind het voor mezelf een beetje raar om dan wel op kerstavond te gaan. Geloven kan ik ook thuis.

Eerste kerstdag met familie. En verder maak ik het zelf gezellig met sfeerlicht en kaarsen, lekkers en (kerst)afleveringen van mijn favoriete series.
retrostar schreef:
17-12-2018 19:09
Tegenwoordig gaan we niet meer naar de kerk, maar ik blijf wel steevast zitten kijken naar de nachtmis op tv en dan kijk ik naar de mooiste mis. Ik maak geen onderscheid tussen katholiek of gereformeerd. Soms ben ik wat teleurgesteld als ze niet zo mooi zingen ofzo. :)
Ik heb nog nooit een gereformeerde nachtmis gezien maar ben nu wel benieuwd. Ik vind het altijd zo jammer dat protestantse en gereformeerde kerken zo sober zijn en er van buiten vaak ook niet uitzien als een kerk (en ja, ik snap waarom). Maar ik hou juist van die prachtige oude kerken, met bijbehorend interieur en het ruikt er altijd zo lekker naar wierook en kaarsen :heart:
maledive schreef:
18-12-2018 17:19
Nou, dat valt wel mee hoor

Voor half Europa is 26 december een officiële feestdag.
In de UK heet het boxing day.
Maar in Ierland, Italië en Duitsland (oa) heet het St Stephen's Day.
In Denemarken en Zweden noemen ze het gewoon ook iets als 2e kerstdag- en zijn ze ook gewoon vrij.

Hetzelfde geldt voor Australië, New Zealand en Zuid Afrika.

Toch is het niet echt "Kerst" zoals in Nederland.
26 december is inderdaad de dag van Stefanus (en je naamdag als je Stefan of Stefanie heet) en zo hebben we er wel meer.
Maar dat is niet echt een offciele tweede Kerstdag.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 19-12-2018 19:23
15.56% gewijzigd
HaPu schreef:
17-12-2018 17:46
Destiny's child had toch een liedje over 12 days of Christmas? Dat is de enige (vage en verre) associatie die ik met meerdere kerstdagen heb

Destiny's Child? haha! 12 days of Christmas is gewoon een oude Christmas carol hoor.

Dit zijn de 12 dagen die volgen na kerst, van 26 december, ook bekend als de feestdag van Stefanus, tot 6 januari, Driekoningen.
Daar gaat het over, maar is al heel oud.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
19-12-2018 19:21
Destiny's Child? haha! 12 days of Christmas is gewoon een oude Christmas carol hoor.

Dit zijn de 12 dagen die volgen na kerst, van 26 december, ook bekend als de feestdag van Stefanus, tot 6 januari, Driekoningen.
Daar gaat het over, maar is al heel oud.
https://youtu.be/EDBMzGq1vhs Mijn favoriete versie van de 12 days of Christmas met de muppets ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven