Kerstavond ?

17-12-2018 16:30 87 berichten
.
anoniem_378032 wijzigde dit bericht op 23-12-2018 18:25
99.53% gewijzigd
Wij gaan op Kerstavond meestal gourmetten. Dit jaar ook weer.
Alle reacties Link kopieren
Ja kerstavond voelt voor mij meer als kerstmis dan de eerste kerstdag, en tweede kerstdag vind ik helemaal niks. Het betekent een soort saaie tv-dag en 's avonds wel weer een flink luxe maal.

Dus na eerste kerstdag is het voor mij eigenlijk al afgelopen. Soms begin ik dan letterlijk de kerstboom alvast af te tuigen, omdat ik er dan al geen zin meer in heb.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb nog nooit kerstavond gevierd. Zit meestal in de kroeg om de verjaardag van één van mn vrienden te vieren. Het is dan wel lekker rustig ;-D
Alle reacties Link kopieren
Kerstnacht betekende vroeger altijd voor ons gezin dat we naar de nachtmis gingen en dat mijn moeder en ik dan gingen zingen. Wel allebei in een ander koor.

Daarna kwam je thuis en kreeg je een soort luxe lunch bestaande uit krentenbrood, chocolademelk en iets hartigs voor de liefhebbers. Tegen de tijd dat je in bed lag was het drie uur.

Tegenwoordig gaan we niet meer naar de kerk, maar ik blijf wel steevast zitten kijken naar de nachtmis op tv en dan kijk ik naar de mooiste mis. Ik maak geen onderscheid tussen katholiek of gereformeerd. Soms ben ik wat teleurgesteld als ze niet zo mooi zingen ofzo. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
17-12-2018 19:09
Kerstnacht betekende vroeger altijd voor ons gezin dat we naar de nachtmis gingen en dat mijn moeder en ik dan gingen zingen. Wel allebei in een ander koor.

Daarna kwam je thuis en kreeg je een soort luxe lunch bestaande uit krentenbrood, chocolademelk en iets hartigs voor de liefhebbers. Tegen de tijd dat je in bed lag was het drie uur.

Tegenwoordig gaan we niet meer naar de kerk, maar ik blijf wel steevast zitten kijken naar de nachtmis op tv en dan kijk ik naar de mooiste mis. Ik maak geen onderscheid tussen katholiek of gereformeerd. Soms ben ik wat teleurgesteld als ze niet zo mooi zingen ofzo. :)
Bij ons precies zo.
Nou ja, geen nachtmis, maar de kindermis waar we dan aan meededen en waar je volgens traditie nuchter naar toe moest, daarna die kerststol eten. En de volgende ochtend de paus.
HaPu schreef:
17-12-2018 17:46
Destiny's child had toch een liedje over 12 days of Christmas? Dat is de enige (vage en verre) associatie die ik met meerdere kerstdagen heb
Stokoude carol. https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Twe ... mas_(song)
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
17-12-2018 20:10
Bij ons precies zo.
Nou ja, geen nachtmis, maar de kindermis waar we dan aan meededen en waar je volgens traditie nuchter naar toe moest, daarna die kerststol eten. En de volgende ochtend de paus.
Goeie ouwe tijd. Dat gevoel dan je deelnam aan iets ontzettend belangrijks komt nooit meer terug, maar het was een mooie tijd toen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Onze gezinstraditie was op kerstavond friet halen bij friettentje, dat in de koude auto opeten (En moeder die voor de gezond tomaten meeneemt die niemand dan wil eten). Dan met de auto in en rondom de stad langs kerststallen rijden (bij stal eruit en oh en ahh roepen) en daarna warme chocolademelk in een rokerig en rumoerig café drinken.

Dat café doen we al even niet meer. En dit jaar de stallentour ook niet vanwege ziekte.

Dus ik hoop nu op friet bij all you need is love :yes:
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Mevrouw75 schreef:
17-12-2018 20:10
Bij ons precies zo.
Nou ja, geen nachtmis, maar de kindermis waar we dan aan meededen en waar je volgens traditie nuchter naar toe moest, daarna die kerststol eten. En de volgende ochtend de paus.
De paus heb ik jaren geleden "afgeschaft". Dat gedeelte sla ik over. Hij mag zijn praatjes wat mij betreft voor zich houden, ik geloof er niet meer in.
Hoewel ik rk gelovig ben, geloof ik (door alle misbruik in de kerk) dus niet meer in de paus, noch in de kerk als instituut.

Ik heb afstand genomen van de kerk, maar in mijn hart geloof ik nog en met kerst vind de rk mis mooi.
Mevrouw75 schreef:
17-12-2018 17:47
Dat is niet 8 dagen lang je hele familie aflopen hoor.

Advent wordt ook gevierd, dat is gewoon 4 weken lang. In Finland zijn de adventsdagen wel heftig trouwens.
Ik ben wel benieuwd naar de adventsdagen in Finland. Hoe doen ze dat daar?

Van Zweden weet ik dat ze Sint Lucia vieren. Een heilig meisje met een krans met kaarsen erop. Zij kondigt met die kaarsen de midwinter aan en verlicht deze. Is er ook zoiets in Finland?

Afbeelding
anoniem_349789 wijzigde dit bericht op 18-12-2018 11:31
12.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Julia10 schreef:
18-12-2018 08:42
Ik ben wel benieuwd naar de adventsdagen in Finland. Hoe doen zr dat daar?

Van Zweden weet ik dat ze Sint Lucia vieren. Een heilig meisje met een krans met 4 kaarsen erop. Zij kondigt met die kaarsen de midwinter aan. Is er ook zoiets in Finland?
Ze hebben allemaal feestjes ‘klein kerst’ en dan koopt iedereen een klein cadeautje. Dus met vrienden, op het werk etc. elke organisatie doet zoiets, ik vond het een beetje zoals Sinterklaas voor volwassenen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pikkujoulu
Ik vier kerstavond niet. Moet gewoon werken tot half 5 en ben daarna blij dat ik thuis ben. Voor mij is het een avond als alle andere. Eerste en Tweede kerst vier ik ook niet. Gewoon lekker Netflixen, lezen en wandelen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons was kerstavond altijd het hoogtepunt van de kerstdagen, het intieme en ontspannen samenzijn met het gezin. Geen nachtmis oid, maar altijd uitgebreid borrelen met hapjes, de open haard en kaarsjes aan, cadeautjes onder de kerstboom en gewoon even stil staan bij hoe goed en fijn een het met elkaar hebben. Eerste en Tweede Kerstdag waren meer van de familieverplichtingen, hoewel ik dat als kind ook zeker wel gezellig vond.
Inmiddels zijn zus en ik volwassen en hebben ook een eigen gezin en schoonouders en alles, dus is het wel veranderd,, maar voor mij persoonlijk blijft kerstavond in mijn ouderlijk huis het mooiste van de kerstdagen. En als extra bonus betekent het dat na de dag met mijn schoonouders er nog een dag overblijft die we helemaal zelf kunnen inrichten, vaak met vrienden of lekker thuis met elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Met mijn ouders ging ik meestal naar de kerk op Kerstavond, dit jaar ben ik bij mijn vriend, we gaan gezellig gourmetten en daarna all you need is love kijken

Kerstavond hoort er voor mij wel echt bij
Eat glitter for breakfast and shine all day
Mevrouw75 schreef:
18-12-2018 08:46
Ze hebben allemaal feestjes ‘klein kerst’ en dan koopt iedereen een klein cadeautje. Dus met vrienden, op het werk etc. elke organisatie doet zoiets, ik vond het een beetje zoals Sinterklaas voor volwassenen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pikkujoulu
Dat is een goede remedie tegen
winterdepressie. Donkere dagen zijn daar dan ook echt donker en koud.
Beetje opleuken en opwarmen met elkaar kadootjes en feestjes verbindt elkaar. Ik snap deze tradities wel.

Dit klinkt heerlijk :Glögi is made of hot juice or red wine and spiced with cinnamon, ginger, clove, raisins, and almonds.
Ik ga dat eens maken.

Ik vind als volwassene Sinterklaas vieren nog steeds leuk. Ik hou van kadootjes kopen, inpakken, geven en verraste gezichten. Met mijn kinderen vier ik dat later nog steeds, als ze eenmaal volwassen zijn. Dan hebben ze misschien zelf kinderen en kunnen we de gezelligheid ervan doorgeven. Sinterklaastraditie houden we erin.

Kadootjes krijgen is ook leuk, de verrassing ervan, dat iemand moeite heeft gedaan iets te zoeken wat bij je past, heel lief. Hoeft helemaal niet duur te zijn, gebaar is me zoveel meer waard.
Alle reacties Link kopieren
Kerstavond zijn we meestal met zijn vieren thuis en gaan we gourmetten, tafel mooi gedekt, kaarsjes aan, supergezellig. Er liggen dan ook wat cadeautjes onder de boom. We zijn niet gelovig, voor ons is dit kerst met zijn viertjes, de andere dagen gaan we naar mijn familie en schoonfamilie, ook altijd erg gezellig.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
17-12-2018 18:59
Ik heb nog nooit kerstavond gevierd. Zit meestal in de kroeg om de verjaardag van één van mn vrienden te vieren. Het is dan wel lekker rustig ;-D
Ha grappig, in mijn regio is kerstavond ongeveer de drukste stapavond van het jaar.
Baudolino schreef:
18-12-2018 13:30
Ha grappig, in mijn regio is kerstavond ongeveer de drukste stapavond van het jaar.

Hier in Engeland is het heel normaal om op kerstavond met vrienden naar de pub te gaan en flink te drinken. Ik vind het persoonlijk een vreselijke traditie en doe er niet aan mee.
Alle reacties Link kopieren
Nectarinepit schreef:
18-12-2018 13:47
Hier in Engeland is het heel normaal om op kerstavond met vrienden naar de pub te gaan en flink te drinken. Ik vind het persoonlijk een vreselijke traditie en doe er niet aan mee.
Ik nu ook niet meer, maar in mijn twintiger jaren wel hoor. Vond het ook de gezelligste stapavond.
Baudolino schreef:
18-12-2018 14:19
Ik nu ook niet meer, maar in mijn twintiger jaren wel hoor. Vond het ook de gezelligste stapavond.

Ik vind uitgaan op kerstavond gewoon vreemd. En jammer van kerstdag, zit je dan met een kater. Gezellig hoor.

Maar iedereen moet het natuurlijk zelf weten. Voor mij is kerst een familiefeest. Ik ben gewend kerstavond en de kerstdagen door te brengen met familie, vrienden zie ik op een ander tijdstip.
Alle reacties Link kopieren
Baudolino schreef:
18-12-2018 13:30
Ha grappig, in mijn regio is kerstavond ongeveer de drukste stapavond van het jaar.
Hier is het vanaf dat ik jong was vooral op tweede kerstdag stapavond. Heb wel het idee dat het verschuift naar kerstavond maar ik zag ook al aankondigingen van feesten op eerste Kerstdag.
JollyRider schreef:
17-12-2018 18:18
Het zijn nergens dagen van de overheid, voor de RKK is het wereldwijd.

Net even bij mijn katholieke schoonfamilie nagevraagd; die hadden er nog nooit van gehoord ;-)
Kerstavond = All You Need is Love Avond!!

https://www.televizier.nl/amusement/ja- ... rstspecial
Alle reacties Link kopieren
Nectarinepit schreef:
18-12-2018 15:16
Ik vind uitgaan op kerstavond gewoon vreemd. En jammer van kerstdag, zit je dan met een kater. Gezellig hoor.

Maar iedereen moet het natuurlijk zelf weten. Voor mij is kerst een familiefeest. Ik ben gewend kerstavond en de kerstdagen door te brengen met familie, vrienden zie ik op een ander tijdstip.
Ik denk dat bij het niet katholieke deel van ons land het kerstavond idee niet zo speelt.
Geen nachtmis of kerkdienst, gewoon niets. Kerst is 1e kerstdag. Tenminste dat was bij ons zo.
Baudolino schreef:
18-12-2018 16:56
Ik denk dat bij het niet katholieke deel van ons land het kerstavond idee niet zo speelt.
Geen nachtmis of kerkdienst, gewoon niets. Kerst is 1e kerstdag. Tenminste dat was bij ons zo.

Ja, dat zou best kunnen. En iedere familie heeft natuurlijk zijn eigen gewoontes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven